Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Meillä kun aikoinaan kiilakylkiä oli, ne tykkäsivät uida suodattimen virtauksessa. Kun sisäsuodatin puhalsi jyrkässä kulmassa kohti etulasia, syntyi lasin lähelle virtaukset sekä alas- että ylöspäin. Siitä kun sopivasti ensin ponnistelivat alhaalta päin vastavirtaan, ja virtaussuunnan muuttuessa äkkiä myötävirraksi, saivat "kansilasit kolisemaan". Ongelma poistui suodattimen suuntausta muuttamalla.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

En ole ihan varma, mutta 85% varma että mun Kiilat hyppi eilen yöllä kansilaseihin. Koska kuulu sellasta loisk ja sitten naps... Ihanasti selitetty, mutta siis kuulosti kun joku olis hypännyt ilmaan ja sitten napsahtanut kansilaseja päin..

Toivotaan etteivät lattialle löydä tietään...
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Jos akvassa on monnisia, niin todennäköisempää, että ne pinnassa käydessään aiheuttaa kolahdukset. Suosittelisin laskemaan vedenpintaa, jatkuva törmäily kansilaseihin ei ole kivaa, eikä terveellistä, eikä ainakaan edistä kalojen viihtymistä.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
miimus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 21:42, 02.08.2008

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja miimus »

Meillä on 110litranen akvaarion johon aluksi hankittiin 10kpl kiilakylkiä joista yksikään ei kuollu ja noin puolen vuoden päästä 5kpl lisää ja sitten yksin kuoli. Eli jäjellä on 14kpl. Meillä ainaki helppoja ja kauniita parvikaloja kaloja :) kavereina noin 15kpl neontetroja, 4 albiinomonnista(kupari), 4 täplämonnista, yksi taistelukala ja yksinäinen otto (mikä lie imunuoliainen). Jos jollekki Oulun alueella kelpaa tuo otto niin irtoaa. Yritin sille parvea kaveriksi mutta kaikki kuoli.
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

Täällä on ollut nyt kiilakylkiä parin kuukauden ajan. Ensin 10kpl parvi ja pari päivää sitten saman verran lisää. Näiden kanssa ei mitään ongelmia ole ollut. Ovat aika vauhdikkaita ja pysyvät aika hyvin parvessa. Todella kauniita katseltavia ovat. Isoimmat ja ahneimmat hakevat ruuan pinnasta ja osa malttaa odottaa sen tippumista. Mutta suosittelen kyllä kovasti, upeita ovat!
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
anbeau
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:13, 25.09.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja anbeau »

Kirjoittelin jonkun aikaa sitten jatkuvasti kutevista kiilakyljistä. Nyt havaitsin altaassa ihan pikkuisen kiilakyljen poikaisen! Ihan pieni kiila sillä oli jo havaittavissa, vaikka näyttikin lähinnä läpinäkyvältä.
foxa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 20:45, 05.01.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja foxa »

Kyselempä vielä nyt täältäkin, josko tulisi vastauksia.
Mikä kiilakyljen optimilämpötila on nykyseltään? Netistä löytyy hyvin vaihtelevia maksimilämpötiloja, ettei enää tiedä mikä niistä on se oikea. Tällä hetkellä omassa 128l altaassa kymmenisen kiilistä ja lämpötilan olen pitänyt 25 asteessa. Uskaltaisiko lämpötilaa nostaa? Pohjakaloille (leopardimonnisia ja helmimonnisia) pitäisi mielestäni sopia vähän korkeampikin lämpötila (jos ei niin hihkaiskaa!) mutta miten on kiilojen laita. Pääkalaksi harkinnassa taistoukkoa, siksipä tätä optimilämpötilaa aprikoin.
Nähtävästi kuitenkin aika monella taisto kiilakylkien kanssa samassa? Miten olette muuten ratkaisset virtausongelman? Täällä ainakin kiilat tykkäävät surffailla virtauksessa, tuntuisi julmalta ottaa se niiltä pois.
128l eväkässoppaa
InkaKaKala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 16:16, 09.12.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja InkaKaKala »

Minulla hohtokiilakylkiä 20kpl parvi ja hyvin ovat pärjäilleet. Ovat olleet uudessa kodissa nyt pari kuukautta eikä yksikään ole henkeään heittänyt, yksi kyllä muutossa hyppäsi lattialle mutta sain pelastettua sen.
Eivät millään parveudu vaan uivat kukin missäkin, johtuneeko että ovat ainoa parvikala 250l akaariossa?
250l, 1 rottavanhus ja liian monta villakoiraa sohvan alla
Akvaristi_taas
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 16:33, 09.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Akvaristi_taas »

Meillä Jyväskylässä ainakin ihan terveitä ja hyvin kasvavia kiilakylkiä. Olivat ensimmäiset kalat akvaarioon (84l), pieni parvi: 5 kpl, ja edelleen elossa kaikki, akvaario pystyssä pari kk ollut. Kehuivat akvaariomyymälässä helpoiksi kaloiksi ja suosittelivat aluksi niitä, kun kyselimme. Tulevat mainiosti toimeen muiden asukkien kanssa; pari hunajarihmakalaa, taistelukalauros, neontetraparvi ja nuoli-imumonnit. No problem.
Arjen rauhoittaa akvaariokalojen seuraaminen.
Callef
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 13:26, 03.12.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki, Lauttasaari

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Callef »

Minulla 60L altaassa 10 rusokiilaa kaupasta ostettuina (seurana neontetraparvi) nyt kolmatta kuukautta ja hyvin ovat kiilat voineet ja kasvaneet. Upeita ja sopivan vilkkaita kaloja tuonkokoiseen altaaseen, välillä uivat virrassa, välillä ottavat rauhallisesti. Suhteellisen pelottomia, ja tulevat hyvin juttuun toisten kanssa eli eivät ole agressiivisia, itse asiassa näen tetrojen välillä jahtaavan toisiaan enemmän kuin nuo rusot. Rusot liikkuvat myös parvessa "tiiviimmin".

Meikäläisellä rusokiilat hirmurohmuja syömään, välillä mietityttää vievätkö tetroiltakin hiput. On kuin piraijalauma kävisi kimppuun - liekö että ruokin liian kitsaasti, mene ja tiedä. Kasvaneet ovat kyllä silti ja ovat vanhan väriset. Nyt voi jo nähdä kokoerot naaraiden ja koiraitten välillä, ja ihan kuin isommilla masut pullottaisivat mädin oloisesti, olen välillä nähnyt sellaista kutukäyttäytymistä jossa pienempi ja suurempi tönii toisiaan kyljet vastakkain.

Olen lukenut ristiriitaista tietoa siitä saako noita onnistuneesti kudetettua vai ei, jotkut sanovat että on vaikeaa, akvaarioliikeessä sanottiin ettei oikein voi välttää. Mutta kuulemma kutuallas on välttämättömyys, syövät itse (ja varmaan muut auttaisivat) omat mätinsä saman tien...?
180L
eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

meilläkin on rusoja. eivät meillä ainakaan hypi.
Niko+
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 13:44, 18.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Niko+ »

Meilläkin on rusokiilakylkiä, tosi kauniita ja kivan vilkkaasti uivia kaloja. Koko 12 kpl:n parvi, joka ostettiin melkein vuosi sitten, on säilynyt hengissä ja voinut hyvin. Hyppimistäkään ei ole ilmennyt. Kansilasi on, mutta vedenvaihdon aikana sen ollessa pois, olis tilaisuus hyppiä, jos joku kala haluais, mutta ei kukaan ole koskaan yrittänyt.
55L, 96L, 200L, 400L + haaveissa tosi iso, väh. 800L..., 11kg ja 8 kg mäyräkoiraa, 5 kg monirotuista
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

meillä 20 kiilakylkeä 240litraisessa. Aluksi oli 15 ja lähiaikoina ostin parveen viisi lisää. Nämä uudet viisi olivat aika värittömiä verrattuna omiini(liekö syynä että olen ruokkinut värejä voimistavalla ruoalla)

suurin osa kiiloista on alkanut möllöttää keskivedessä paikoillaan parvessa kasvillisuuden seassa, jotkin niistä uiskentelevat enemmän. onko se normaalia käytöstä. syövät kyllä ja ei muutakaan kummallista näy. paitsi että joillakin niistä on pyrstöstä tai evistä lähteny paloja. saattaa olla palettikoiraankin tekosia(annettu jo pois) tai ajavat kyllä välillä toisiaan takaa...

Muut asukkaat: 3 helmirihmaa, 3 nuolimonnia, 6 kuparimonnista, 1 partis, 8 kerritetraa ja yksi palettinaaras(joka kaksi viikkoa käyttäytynyt oudosti, möllöttää paikoillaan ja pyrstö roikkuu)

arvot hyvät: nitriitti nolla ja nitraatti 10-12, ph 7 paikkeilla. lämpötila 26
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
mannika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 01:24, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja mannika »

Onko kellään ollut kiilakylkiä inkkareiden kanssa? Kiusaako?
Itselläni on neontetroja ja inkkareita, pohjalla on monnisia. Vesi on palttiarallaa +24.
Mitenhän tonne kiilakylki menis?
Mitä useampi soutaja, sen lujempaa mennään
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Muutin kiilikseni (rusokiilakylkiä) lauman plekokaali ja ne nauttivat silminnähden elostaan siellä. Koko ajan kutupuuhissa, vaikka poikaseksi asti en ole saanut niitä (milloin syövät kutupallerot itse, milloin pallerot tippuvat lehdeltä tai muut syövät). Akvassani on kova puhuri ja lisäksi ilmastin, jonka ilmakulpliin menevät tarkoituksella.

Minusta nättejä, liikkuvat laumassa hyvin. Kardinaalitetrojen kanssa tulivat hyvin toimeen. Yhtä en saanut kiinni vanhasta akvastani ja pöristelee kardinaalitetralaumassa. :mrgreen: Hohtomilliksiä on myös akvasssa, eivät mielestäni syö niiden poikasia eikä kiusaa niitä. MInusta harmittomia eikä kohtuullisen kokonsa ansiosta ole suupaloja vähänkin kiltimmälle ja pienemmälle kalalle. Suuria karnivoorja akvassani ei ole.

Ph 6.8, 26-28 astetta, GH 3, hyvin noihin olosuhteisiin menevät. Lämpötila Varjon mukaan ruso-hohto 23-28 (24-29 peruskiilakyljelle).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

En usko kiilakylkien kiusaavan inkkareita, kiilat harvemmin kiusaa ketään.

En laittaisi itse kyllä rusokiilakylkiä suurempaan virtaukseen, asustelevat käsittääkseni semmosissa lampareissa enemmänkin. Mutta jos tilaa on ja itse virtauksen valitsevat, niin ei kai siinä ole sanomista :D .
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Nostattelen tätäkin ketjua, koska oon itse ihan ihastunut noihin omiin kiilakylkiin. Jopa siinä määrin, että niille tulee huomenna oma 660l akvaario ja tietenkin siinä samassa lisään parvea reippaasti. Tähän asti n. 35kpl parvi on eläneet 300l akvassa täysin sovussa avainkirjopariskunnalta sekä heidän jälkeläisiltään ja monneilta sekä rihmoilta. Nyt lienee siis aika siirtyä ihan omille vesilleen.

Alun perin ajattelin tätä tyypillistä kiekko- tai kultakala-akvaa , mutta mitä enemmän oon tossa sohvalla istunut niin sitä enempi haluan todella ison kiilakylkiparven. Vaikeuksia aiheuttanee muut kalavalinnat, eli lähinnä pohjakalat. Kuinkahan paljon esim. aikuinen isopurjeplekon kaltainen otus mahtaa karsia mun tulevaa kiilkakylkikantaa jos lainkaan? En siis ole kasvattamassa lainkaan, mutta haluisin kyllä joukkoon myös parisen isojakin kajoja. Pienet seepraplekot ilman muuta muuttavat, niistähän ei kovin isoja kasva. Ja voipi olla että tuon avainkirjonuorison kans muuttaa tuonne. Siinä lienee tarpeeks kalasoppaan :) Mut silti pääpaino on jotenkin noissa kiilakyljissä, niihin olen niin ihastunut :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Käsittääkseni suuret plekot eivät muodosta minkäänlaista vaaraa pienille allaskumppaneille. Ne saattavat olla aggressiivisia toisia plekoja kohtaan, mutta silloinkin käytös kohdistuu ainoastaan saman kokoluokan kaloihin. Isopurjepleko jättää todennäköisesti siis pienet plekot rauhaan. Esimerkiksi monniset saattavat asettua suuren plekon selkään lepäämäään.
mervimaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 22:45, 11.06.2013

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja mervimaria »

Mulle myi akvaariokauppias tänään ekoiksi kaloiksi kiilakylkiä. Olikohan hyvä valinta?
Tarkoitus oli laittaa kaloja vasta myöhemmin mut sekoilin ja olikin pakko ryhtyä kalalliseen kypsytykseen. Eli siis muita kaloja ei ole ja akvaario kypsyttelyvaiheessa vielä.
Mahtaako nää loistavat pikkuotukset selvitä olleskaan nitraattipiikistä, jonka tosin yritän välttää....
Aamuaurinko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 21:08, 28.02.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Aamuaurinko »

Kerron oman kokemuksen kiilakyljistä aloitukseen liittyen, ite ostin 10kpl reilu 3 vuotta sitten ensimmäiseksi parveksi, mukaan tuli keltarihmakala ja kalat on vieläkin hengissä. Tosin jäljellä on vain 7 kiilaa, yksi on hypännyt lattialle yöllä(ei kelvannut edes kissoille) ja 2 kaveria olen joutunut lopettamaan taudin takia.
Muita kalakavereita on tullut vuosien varrella ja toisaalta olen vähän kyllästynyt tohon kyseiseen parveen mutta kun olen sen alunperin aikoinaan hankkinut niin pidän loppuun asti vaikka kalat tietääkseni voi elää helposti vielä toiset 3 vuotta.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

JOtenki mullakin tulis mieleen joku häikkä vesiarvoissa? Mulla on ollu "melkein aina" parvi kiilakylkiä jos minkälaisten allastoverien kanssa eikä yksikään ole hypännyt ulos ...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Amarie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 17:42, 14.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Amarie »

Ittellä on 10 kiilakylkeä. Ostin ne arviolta 4 kk sitten, kun aloitin harrastuksen. Ihania kaloja ovat ja oikein sopivia. Ihanan pieniä ja välillä suihkii ymäri akvaa ja välillä ihan rauhassa. Olen tyytyväinen.
Seita
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 14:48, 14.08.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Seita »

Lueskelin ketjua mielenkiinnolla ja ihmeissäni. Täällä kun ihmiset puhuu että kiilakyljet olisivat hankalia kaloja. Lapsuudessa näitä oli altaassa ja hyvin menestyivät. Nytkin altaassa 20kpl. Eloisia veikkoja ovat ja uivat enemmän "levällään" kun eläinkaupassa. Vai johtuneeko tuo uiminen siitä että altaassa on nyt huomattavasti enemmän litroja ja kalat on tällä hetkellä ainoat pinnan tai keskiveden alueella elävät kalat. Piikkisilmiä on pohjalla, mutta niistä ei kiiloille paljoa seuraa ole.
Purkit:
-240L
-51L
Betula
Member
Member
Viestit: 405
Liittynyt: 17:44, 25.01.2005
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Betula »

Meillä on ollut nyt muutaman viikon 15-päinen parvi kiilakylkiä. Keskenään samankokoiset koiraat välillä ärhentelevät toisilleen, mutta suurin koiras on tosi despootti. Ajaa takaa kaikkia, jotka sen tielle sattuvat, ja keskeyttää toisten kutuseremoniat olematta itse kiinnostunut naaraasta. Kaikki muut pakenevat sen hyökkäyksiä paitsi toiseksi suurin koiras, joka pysyy paikallaan ja aloittaa värisyttelyt.

Olen miettinyt, miten paljon tuossa on kyse koiraan koosta ja miten paljon sen luonteesta. Meillä on näkynyt parvikaloilla ennenkin selkeitä luonne-eroja: Edesmenneessä kirsikkabarbiparvessa koiraat joskus vähän värisyttelivät, mutta enemmän vaan hengailivat yhdessä. Yksi naaraista taas vanhetessaan tuli muille kiukkuiseksi ja otti reviirikseen (!) koko akvaarion avoimemman etuosan, eikä päästänyt sinne edes intiaaninsulkia.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Seita
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 14:48, 14.08.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Kiilakylki: helppo vai hirvitys?

Viesti Kirjoittaja Seita »

perun puheeni kiilojen helppoudesta, 15kpl kahdestakymmenestä kuollut vähintäänkin mystisesti.
5kpl elää ja voi hyvin, lisää kiiloja ei tule, joku muu laji seuraavaksi suunnitteella.
Purkit:
-240L
-51L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”