Puntius denisonii - kokemuksia?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Parvikäyttäytymisestä yleensäkin... Kun nuo kalat relaa tuolla vailla huolen häivää, leviää ne ku jokisen eväät pitkin allasta, mutta kun jokin häiritsee, menevät tiukkaan muodostelmaan. Siis kulmatetrat nyt on aina kaikki kylki kyljessä vaikka niitä on 40kpl, mutta kardinaalitetrat ja kiilakyljet käyttäytyivät just noin.. Eli parvessa on turvallisempaa ja parveilevat hädässään tiiviimmin. Näin mäkin asian nään, mutta toisaalta jos turva parvesta löytyy, silloin kaikki on aika ookoo. Jaa, saas nyt nähdä montako niitä saankaan. Ja koska. Myyjä oli ihan varma, että saa niitä, en tiiä miten pystyi olla niin varmana, mutta kaippa sit...
Kyllä ne tulijuovat oli tosiaan komeita ilmestyksiä...
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

piuiu kirjoitti:Kotona sitte heti(!) uutta vettä kuljetuspussiin. Tulevat kuulemma yksittäispakattuina liikkeeseen, jotta happi ei lopu kesken kuljetuksen aikana.
Ei, kun kotiutetaan rauhallisesti tasaamalla lämpötila ensin ja lisäilemällä uutta vettä vasta kun lämpötila pussissa on sama kuin altaassa mihin ovat menossa.
Tulevat tosiaan yksittäispakattuina, mutta en tiedä onko kyse hapen riittävyydestä pelkästään, vaiko myös kyseisen kalan herkkyydestä ammoniumille ja muille kuljetusvedestä löytyville aineille. Yksi tulijuovien erityisominaisuuksista on myös (ja samaa esiintyy myös leväbarbeilla ainakin) että ne levittävät jotain kauhuainetta veteen stressaantuessaan ja reagoivat tähän hyvin voimakkaasti. Pyörtyily johtunee siitä. Kerran kävi niin, että siirrellessämme leväbarbeja kaverin luona, kalat joutuivat olemaan tovin kannellisessa ämpärissä. Ilmeisesti joku kaloista stressaantui pahasti ja livautti tuota kauhuainetta veteen. Yksi toisensa perään kalat hyppäsivät itsensä hengiltä paukauttamalla päänsä kanteen. Emme tietenkään nähneet mitä ämppärissä tapahtui, vaan naureskelimme sivusta että kylläpäs siellä nyt joku riehaantui kun kauhea pauke käy... että miten se ei usko kerralla vaan hyppii edelleen :roll: Selvisikiin sitten kannen avauduttua että kas, ne hyppivätkin vuoronperään kaikki ja koko porukka oli hengetönnä. Myöhemmin luimme sitten netistä tästä kauhuaineesta ja yhdistelimme asioita. Mutta tosiaan, tulijuovabarbit tekevät tätä samaa, samoin kuin jotkut muutkin kalat (etenkin hyvin tiiviissä parvissa uivat, raskastekoiset barbit usein..), joten kannattaa käsitellä varoen ja rauhallisin liikkein.
Kotiutuksen ja kuljetuksen aikana pimeys on näillä erityisen tärkeää (vähentää stressiä).

Parvikäyttäytyminen on eri lajeilla ihan erilaista. Tetroista aika harvat oikeastaan parveilevat tiiviisti, vaan usein ne hajovat turvalliseksi olonsa tuntiessaan löyhemmäksi muodostelmaksi, jossa koiraat kisailevat keskenään pienistä parven sisäisistä reviireistä, kun taas rasborat pysyvät tiukemmin parvissaan. Tetroista tiukasti parveilevia ovat ainakin kulmatetra, punapäätetra (ja muut romminokiksi kutsutut), sinineontetra ja suppusuut, sekä kynäkalat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Mari Kurki kirjoitti:
piuiu kirjoitti:Kotona sitte heti(!) uutta vettä kuljetuspussiin. Tulevat kuulemma yksittäispakattuina liikkeeseen, jotta happi ei lopu kesken kuljetuksen aikana.
Ei, kun kotiutetaan rauhallisesti tasaamalla lämpötila ensin ja lisäilemällä uutta vettä vasta kun lämpötila pussissa on sama kuin altaassa mihin ovat menossa.
Tulevat tosiaan yksittäispakattuina, mutta en tiedä onko kyse hapen riittävyydestä pelkästään, vaiko myös kyseisen kalan herkkyydestä ammoniumille ja muille kuljetusvedestä löytyville aineille. Yksi tulijuovien erityisominaisuuksista on myös (ja samaa esiintyy myös leväbarbeilla ainakin) että ne levittävät jotain kauhuainetta veteen stressaantuessaan ja reagoivat tähän hyvin voimakkaasti. Pyörtyily johtunee siitä.
Mulla oli pusseissa 7 ja 8 yksilöä. Matkaa kaupasta kotiin on 1,5km eli autolla ei menny montaa minsaa. Pimeessä olivat matkan ajan ja kuljetin mahdollisimman tasaisesti. Kun pussit asetti pinnalle niin huomas kuinka nuutuneita ja melkeen hengettömiä kalat oli! Seurasin hetken ja valutin vettä pusseihin. Ne virkosi onneksi, vaikkakin vielä hiukan tokkurassa. Miksi suotta pitää niitä omissa pakohormoneissaan? Toksisuuden lievittyminen on tärkeämpää kuin kalan varjeleminen pieneltä lämpötilanvaihtelulta.
Riskittömämpää on toimia havaintojen ja oireiden perusteella eikä tutun poikkeamattoman kaavan mukaan.

Siinä altaan päällä lilluttelin niitä tunnin ajan, välillä lisäilin vettä. Rauhallisia liikkeitä altaan ympärillä ja se on upeeta katsottavaa, kun ne pääsee valloittamaan altaan :)

Päätitkö jo, urppis? :)
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

No mulla on tuo kotiuttaminen toiminut tietyllä rutiinilla iät ajat ja hyväksi havaittu. en usko, että alan siitä poikkeamaan.. Tähän kuuluu tuo kalapussin/ pussien kelluttelu ja veden hiljainen lisääminen liruttelemalla pussiin. Kyl mä nuo tulijuovatkin sillä kotiutan melko varmasti...
Tuo leväbarbien kauhuaine oli mulle ihan uutta! Mielenkiintoista! 8O
Parvi käyttäytymisestä: Kun ostin kiilaparven ekat 10 kiilaa, kulkivat tosi hyvin porukassa, toiset 10 ostettuani, rivit harvenivat. Kardinaalitetroja yritin pitää isossa parvessa, mutta olivat niin levällään, että akvaario näytti ihan täyteen ahdetulta... Ostin isoja aika vanhoja kardinaaleja sen takia, etteivät päädy lehtikalojen herkuksi, nyt vuos sitten ostetut ovat jo autuaammilla mailla kahta onnetonta lukuunottamatta, jotka ilmiselvästi tarvii sen parvensa, mutta kun en kiinni saa ilman, että purkaan koko sisustuksen, saavat elää elämänsä viimeiset kuukaudet tuolla nyt sitten. Kiilakyljet oli siitä niin hankalia, että tipahteli yksi toisensa jälkeen ilman näkyvää syytä. loppujen lopuksi niitä oli 8kpl ja sain ne nyt eteenpäin isompaan parveen. Kulmatetrat on aivan ihania, koska ovat niin hienossa parvessa koko ajan. Ovat kuin yksi iso kala. :D Muutenkin hillityn kauniita kaikessa vaatimattomuudessaan...
Mutta noista tulijuovista... Kyl mä 10 kpl tähtään. Päätin, että haen ne 4 kpl tänään ja illasta käänsin tuota lämppäriä ihan aavistuksen pienemmälle. Yöllä lämpö laskee kumminkin ja aamusta ei enää nosta varmaan sitä lämpöä niin korkealle. Mulla on siis huono lämmitin, toimii ilmeisesti niin kuin juwelin omien lämmittimien oletetaan, eli kun sitä sattuu huvittamaan. Mulle on tulossa jägerin lämppäri ihan näinä päivinä, että saadaan tuo lämpöhommakin reilaan. Mutta tuollainen lempeä pienen pieni pudotus tuli nyt heti. Ilmeisesti tuollainen muutaman päivän lämpöisemmässä oleilu ei noille tulijuoville haittaa tee, koska tuolla aiemmin taisi olla maininta esim tuosta kutulämmöstä, joka nostetaan aika korkeallekin, haittaamatta kalan terveyttä kumminkaan... Muut kalat vetää herneet, jos alan kamalan paljon kerralla lämpöjen kanssa touhuileen. we´ll see.. Pirtsakan tuntuisia tulijuovia tosiaan oli liikkeessä ja mietin oliskohan nämä vahvoja yksilöitä, koska ovat jo muutaman viikon tuolla kaupassa oleskelleet. Heikot on varmasti porukasta tipahtanut ja joku oli käynyt niitä ostamassa jättäen 4 kaveria mulle... Täytyy malttaa vaan muutamia päiviä sit uudesta kalaerästä käydä niitä kyttäämässä ja ihailemassa, jotta uutta siirtoa ei tule taas heti kuljetuksen ja karanteenauksen jäljiltä. Ehtivät pikkasen relata, ennen kuin alkaa taas uusi kotiuttaminen...

edit: elikkä näköjään kirjoiteltiin samaan aikaan viestejämme... Haen ne heti kun saan auton ahterini alle! :D
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Mainiota! :)
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Säälittää vaan kun jäävät niin tynkäparveksi, mutta toisaalta onhan ne tynkäparvena tuola liikkeessäkin, joten sama kait se kummassa altaassa ovat nelistään.. Ja uskonpa, että kotiolot voittaa kaupanolot, jotka ovat siis suhteellisen kasviton akvaario, vesiarvoista ei tietoa, eikä lämmöistä... Kavereita en nyt muista, ketä siel uiskenteli, olisko ollut keltabarbeja... ?...
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

urppis kirjoitti:Säälittää vaan kun jäävät niin tynkäparveksi, mutta toisaalta onhan ne tynkäparvena tuola liikkeessäkin, joten sama kait se kummassa altaassa ovat nelistään.. Ja uskonpa, että kotiolot voittaa kaupanolot, jotka ovat siis suhteellisen kasviton akvaario, vesiarvoista ei tietoa, eikä lämmöistä... Kavereita en nyt muista, ketä siel uiskenteli, olisko ollut keltabarbeja... ?...
Nojoo ehdottomasti parempi siellä sun luona. Etenkin kun on jatkoa parveen tulossa :) Meinaatko karanteenata? Noiden omien kanssa on ollu kyllä eniten oireilua, joten näin jäkiviisaana: olis pitäny. En oo sitä kyllä koskaan aikasemmin harrastanu eikä oo tarvinnutkaan.
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

No mietin tuota karanteenausta... Olis tuolla se 104 litrainen tyhjillään tekniikkoineen päivineen, mahdollista olis... Mutta tää erä luultavasti pääsee suoraan altaaseen, katon karanteenauksen sit niiden uusien osalta, kun tulevat tukusta kauppaan ja pian meille.. kuljetus stressit ja kaikki siihen päälle...
Mä tutkin eilen jo niitä kaloja aika tarkasti ja tosiaan myyjän kanssa laitettiin ruokaa jotta nään niiden vireyttä ja vilkkautta.. Nuo kalat näytti tosi terveeltä ja pirteiltä... Pitää kattoo tänään sen altaan muut asukit...
Se uus erä vois vaikka pyytää suoraan meille kalapussissa, ja karateenata itse kaupan sijaan.. Jos meinaan tulevat vielä muutaman kalan pusseissa, eikä koko parvi samassa keitoksessa.. Pitääpä keskustella myyjän kanssa olisko se herkille kaloille paras vaihtoehto... Kerran puhuttiin siitä mahdollisuudesta muiden kalojen osalta, ja myyjä sanoi, että toki voin karanteenata itse, mutta hän ei lähde takuuseen siinä vaiheessa, jos kalakuolemia tulee, koska ei ole itse karanteenausta tehnyt.. Ymmärrän kyllä, mutta veikkaan, et liikkeen kanranteenauskin jää minimaaliseksi verrattuna siihen mitä itse tekisin. Toisaalta kalakuolemia tuon liikkeen kaloissa ei ole kohdalleni sattunut kuin kiilakylkien osalta... ja ne vanhat kardinaalitetrat..
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

urppis kirjoitti:No mietin tuota karanteenausta... Olis tuolla se 104 litrainen tyhjillään tekniikkoineen päivineen, mahdollista olis... Mutta tää erä luultavasti pääsee suoraan altaaseen, katon karanteenauksen sit niiden uusien osalta, kun tulevat tukusta kauppaan ja pian meille.. kuljetus stressit ja kaikki siihen päälle...
Mä tutkin eilen jo niitä kaloja aika tarkasti ja tosiaan myyjän kanssa laitettiin ruokaa jotta nään niiden vireyttä ja vilkkautta.. Nuo kalat näytti tosi terveeltä ja pirteiltä... Pitää kattoo tänään sen altaan muut asukit...
Se uus erä vois vaikka pyytää suoraan meille kalapussissa, ja karateenata itse kaupan sijaan.. Jos meinaan tulevat vielä muutaman kalan pusseissa, eikä koko parvi samassa keitoksessa.. Pitääpä keskustella myyjän kanssa olisko se herkille kaloille paras vaihtoehto... Kerran puhuttiin siitä mahdollisuudesta muiden kalojen osalta, ja myyjä sanoi, että toki voin karanteenata itse, mutta hän ei lähde takuuseen siinä vaiheessa, jos kalakuolemia tulee, koska ei ole itse karanteenausta tehnyt.. Ymmärrän kyllä, mutta veikkaan, et liikkeen kanranteenauskin jää minimaaliseksi verrattuna siihen mitä itse tekisin. Toisaalta kalakuolemia tuon liikkeen kaloissa ei ole kohdalleni sattunut kuin kiilakylkien osalta... ja ne vanhat kardinaalitetrat..
Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta.
400l
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

piuiu kirjoitti:Toksisuuden lievittyminen on tärkeämpää kuin kalan varjeleminen pieneltä lämpötilanvaihtelulta.
Riskittömämpää on toimia havaintojen ja oireiden perusteella eikä tutun poikkeamattoman kaavan mukaan.
Ja liian nopeat olosuhteiden muutokset tekevät kalalle enemmän hallaa kuin se, että se on siinä hitaasti kehittyneessä nitriittiliemessään (tahikka kauhuaineissaan) hieman pidempään.
Mutta äh.. mitäs mä tästä tietäisin. :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mari Kurki kirjoitti:
piuiu kirjoitti:Toksisuuden lievittyminen on tärkeämpää kuin kalan varjeleminen pieneltä lämpötilanvaihtelulta.
Riskittömämpää on toimia havaintojen ja oireiden perusteella eikä tutun poikkeamattoman kaavan mukaan.
Ja liian nopeat olosuhteiden muutokset tekevät kalalle enemmän hallaa kuin se, että se on siinä hitaasti kehittyneessä nitriittiliemessään (tahikka kauhuaineissaan) hieman pidempään.
Mutta äh.. mitäs mä tästä tietäisin. :roll:
Mitäs mari sanoisit tuohon karanteenaus kysymykseen... Nyt en tiedä onko kyseessä todellakin niin herkkä kala kuin luulen, mutta kun tuo uusi kalaerä saapuu, olisiko viisainta antaa kalojen tottua hetken kaupan olosuhteisiin, karanteenata itse, vaiko samalla rytinällä taas muuttaa asuinsijaa ja ostaa omaan kotiin pian erän saavuttua... Nämä kaupassa nyt olevat on siel jo niin monta viikkoa olleet, että tokkopa niin kovasti nokkiinsa ottaa.. Tiedä tuota...
Vai onko tuo niin herkkis?
Tokihan kala tottuu paremmin hitaasti muuttuviin olosuhteisiin, kuin nopeasti muuttuviin... Omissa nesteissä minä mieluummin pyörisin kuin kaverin nesteissä.. Hmmmm... :mrgreen: Oon aikoinani (silloin ennen vanhaan) tappanu miekkapyrstö porukan kun huitasin porukan ämpäristä altaaseen. Niihin tuli joku kumma kerros pintaan ja kuolivat muutaman tunnin sisällä. (okei ph, gh oli päin prinkkalaa...) No se olkoon mennyttä ja välihuomautus, joka ei kuulu ketjuun... Mutta opiksi otin, että kotiuttaminen ehkä kannattaa..
Kohta lähden murusiani katsomaan ja noutamaan. Mulla on tupperwaren pieni kylmälaukku kalojen talvikuljetusta varten. Pimeänssä pysyvät ja lämpö ei ehdi hirmuisesti laskea. Matkaa kolmisen kilometriä ja toivonmukaan parkkis lähellä... Altaan lämpö tällä hetkellä 26.5 digitaalin mukaan ja 26 tavis mittarin mukaan... Lämppärin valo ei ole näyttäytynyt tämän vuorokauden puolella, joten laukes sekin vissiin nyt. Pitänee laittaa vanha 200w tuonne ensiavuksi yöksi. Nyt lamput pitää veden lämpöä yllä...
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

urppis kirjoitti:
Mari Kurki kirjoitti:
piuiu kirjoitti:Toksisuuden lievittyminen on tärkeämpää kuin kalan varjeleminen pieneltä lämpötilanvaihtelulta.
Riskittömämpää on toimia havaintojen ja oireiden perusteella eikä tutun poikkeamattoman kaavan mukaan.
Ja liian nopeat olosuhteiden muutokset tekevät kalalle enemmän hallaa kuin se, että se on siinä hitaasti kehittyneessä nitriittiliemessään (tahikka kauhuaineissaan) hieman pidempään.
Mutta äh.. mitäs mä tästä tietäisin. :roll:



Mitäs mari sanoisit tuohon karanteenaus kysymykseen... Nyt en tiedä onko kyseessä todellakin niin herkkä kala kuin luulen, mutta kun tuo uusi kalaerä saapuu, olisiko viisainta antaa kalojen tottua hetken kaupan olosuhteisiin, karanteenata itse, vaiko samalla rytinällä taas muuttaa asuinsijaa ja ostaa omaan kotiin pian erän saavuttua... Nämä kaupassa nyt olevat on siel jo niin monta viikkoa olleet, että tokkopa niin kovasti nokkiinsa ottaa.. Tiedä tuota...
Vai onko tuo niin herkkis?
[;)] Mä katsonkin asioita fysiologiselta ja lääketieteelliseltä kannalta.

Mun tulijuovat olivat kaupassa ainakin 4 viikkoa ja siinä tietysti karanteenit takana.
Järkevintä kaloja ajatellen olis saada se seuraava erä suoraan kotiin ja karanteenata itse. Olis yks stressaava välivaihe vähemmän. Kysy toki myyjältä, että mikä on ollut hävikki edellisten karanteenauksessa. Toivottavasti kertoo rehellisesti.
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tuota minäkin ajattelin.. yksi välivaihe vähempi.. Jos nyt järjellä ajattelee stressikäyrää, niin yksi stressitekijä jäisi välistä pois. Nämä mitä haen tänään, on tullut joulukuun alkupuolella kauppaan, joten samaa luokkaa...
Mä en ole mikään karanteenauksen järjenvalo, enkä hirmuisen perehtynyt kotiuttamiseenkaan, teen vain sen, mitä olen hyväksi havainnut... Tää kala on niin uusi tuttavuus, ja suhteellisen arvokas, että pikkasen jänskättää.. Toisaalta silloin kun ostin noi kongon kuultomonnit, kauppias varoitteli niiden olevan erittäin herkkiä kotiuttamis vaiheessa ja tuolla ne ui joka ikinen. Ovat niin herkkiksiä, että osavedenvaihdon yhteydessä makaavat pitkin pohjaa. Isäntä jo viimeksi tutkiskeli ja mietti noiden kohtaloa... niin minäkin aluksi. Luulin joukkotuhon tulleen...
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Oho, täytyypä googlata tollanen kuultomonni.
---------------------
Löytyipä vähän tietoa oikealla nimelläkään. Onko sama kuin Nigerian kuultomonni?

Lisäys: Minkäs pituinen se sun 450-litrainen on? Noi tulijuovat spurttailee tuolla:mitä pitempi sen parempi :mrgreen: Vaikka ovat vasta 5cm niin tulee nopeesti lasi vastaan 160 senttisessä. 120 on annettu minimiksi ja nyt huomaan, että se edellinen allas(240l) olis ollu aivan liian pieni noille.
400l
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Käsittelin karanteenausta viimeksi täällä: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p7073676
Tuossa perustelin mielestäni aika hyvin sen, miksi kauppiaan mahdollisesti tekemä karanteenaus ei riitä. Karanteenaus tulee tehdä joka kerran kun kaloja siirretään altaasta toiseen.
Sitten tuosta itse karanteenauksesta sen verran, että jos kalat tulevat kauppiaalle tukkurilta, itse karanteenaus on suhteellisen vaivaton suorittaa ja voi olla jopa suositeltavaa. Sen sijaan jos kauppias tuo kalat maahan itse esim. Singaporesta, voin kertoa että niiden kotiutukseen ja karanteenaukseen liittyy sen verran ongelmia että se kannattaa jättää maahantuojan tehtäväksi (mm. näiden kalojen lääkitykseen käytettävät aineet eivät ole ihan jokapojan saatavilla). Ja tuskin kauppias kertoo hävikkejään, ne ovat tavallaan liikesalaisuuksia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

piuiu kirjoitti:Oho, täytyypä googlata tollanen kuultomonni.
---------------------
Löytyipä vähän tietoa oikealla nimelläkään. Onko sama kuin Nigerian kuultomonni?

Lisäys: Minkäs pituinen se sun 450-litrainen on? Noi tulijuovat spurttailee tuolla:mitä pitempi sen parempi :mrgreen: Vaikka ovat vasta 5cm niin tulee nopeesti lasi vastaan 160 senttisessä. 120 on annettu minimiksi ja nyt huomaan, että se edellinen allas(240l) olis ollu aivan liian pieni noille.
Kun en ollut itekään varma kumpia nämä mun on mutta tieteelliseltä nimeltään olivat Pareutropius debauwi elikkä tuo kongon kuulto...
Mulla on 150 cm allas... Riittänee noille tulijuoville pienelle parvelle.. Noi litramäärät on sit sellaisia, mitä ei kannata kattoo sokeesti vaan just tuota altaan mallia. Esim mun 104 litrainen mutteri allas riittäisi vaikka mille litramääriltään, mutta tilaltaan ei poikkea juurikaan 60 litraisesta, kun on joka suunnasta 56 cm pitkä ja korkeutta enempi, hämää litramäärät.. (olis kääpiö pallokaloille täydellinen!) Kamulla on esim 560 litrainen 150 pitkä allas, joka ei niinkään eroa tästä mun altaasta.. Muutama sentti korkeutta ja syvyyttä (etu-takalasi mitta) ei ihmeitä tee. Sit oon nähnyt 430 litraisen lähes 2 metrisen altaan, joss tiikerinuoliaisetkin saivat spurttivapautta reilusti, mutta lehtikalat olis tykänneet kyttyrää..
Tää mun allas on aika hankala laskea, kun on kaareva etulasi, eli keskeltä varmaan yli 60cm, päädyistä 50cm... korkeutta en tiedä, mutta uimaan pääsee, kun pohjaa huoltaa..
Taka osastaan sisustettu ja etuosastaan melko tyhjä, tarkoituksella... Pitäis jaksaa laittaa kuvat kamerasta koneelle ja liittää tuonne kuvia akvaarioistanne... Noi kongon taikka nigerian kuultomonnit what ever, en ole nähnyt livenä kuin toisen noista ja se on mun altaassa... on aivan ihania. Maksoi pullon hunajaa, muistaakseni 150 euroo maksoin parvesta 10kpl... Rosvoja ovat vievät tabletit suussaan jemmaan ja nauttivat yksinään apajaansa. Kilttejä ja herkkiä kaloja... Mutta nyt menee ot:ksi..
Viimeksi muokannut urppis, 15:03, 03.01.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Eipä mitään :D Kuvia tosiaan sinne kuvaketjuun!

Olin jo unohtanu, että noilla tulijuovilla on mustan ja punaisen juovan lisäksi keltainen väritys/juova pyrstöstä päin! :) Osa on palauttanu sen keltaisen jo väritykseensä eli voivat jo paremmin. Toisilla sitä ei vielä ole. Sitä ei oikeen kameralle saa tallennettua enkä löytänyt hyvää kuvaa googlaamallakaan. Mutta sellanen tulee myös kaloihin. Awesome :)
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mari Kurki kirjoitti:Käsittelin karanteenausta viimeksi täällä: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p7073676
Tuossa perustelin mielestäni aika hyvin sen, miksi kauppiaan mahdollisesti tekemä karanteenaus ei riitä. Karanteenaus tulee tehdä joka kerran kun kaloja siirretään altaasta toiseen.
Sitten tuosta itse karanteenauksesta sen verran, että jos kalat tulevat kauppiaalle tukkurilta, itse karanteenaus on suhteellisen vaivaton suorittaa ja voi olla jopa suositeltavaa. Sen sijaan jos kauppias tuo kalat maahan itse esim. Singaporesta, voin kertoa että niiden kotiutukseen ja karanteenaukseen liittyy sen verran ongelmia että se kannattaa jättää maahantuojan tehtäväksi (mm. näiden kalojen lääkitykseen käytettävät aineet eivät ole ihan jokapojan saatavilla). Ja tuskin kauppias kertoo hävikkejään, ne ovat tavallaan liikesalaisuuksia.
kiitosta vaan marille! Nämä kalat tulee ruotsista tukkurilta.. selvittelin taustoja niin pitkälle kun myyjä vain kertoi... Ollaan josku puhuttu tuosta itse karanteenauksesta... Oliskohan se ollut kulmatetrojen osalta... no joo, mutta lukasen tuota topikkia ihan opiksi tulevaisuuteen!
Thanks!
Nyt häippäsen! :D katotaan mitä saan!

---------

No niin... :D
Alkaa meidän yhteiselo!
tässä jossain kohtaa illasta pääsevät vapauteen.
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

urppis kirjoitti:Nämä kalat tulee ruotsista tukkurilta.. selvittelin taustoja niin pitkälle kun myyjä vain kertoi...
Joo, anna kauppiaan kotiuttaa nuo ensimmäisellä kertaa. Niillä on vähintään kahden vuorokauden reissu takanaan ja sieltä ruotsalaiselta tukkurilta olen ainakin itse voittanut jos jonkinlaista lisäylläriä.. Sieltä on mm. saapunut useaan kertaan erinomaisen hyvinvoivaa Chilodonella- ja Tetrahymena- kantaa, jotka molemmat ovat kurjia lääkitä ja vaativat nopeaa toimintaa esiintyessään ja romauttavat kalan yleiskunnon hetkessä kovin alas.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mari Kurki kirjoitti:
urppis kirjoitti:Nämä kalat tulee ruotsista tukkurilta.. selvittelin taustoja niin pitkälle kun myyjä vain kertoi...
Joo, anna kauppiaan kotiuttaa nuo ensimmäisellä kertaa. Niillä on vähintään kahden vuorokauden reissu takanaan ja sieltä ruotsalaiselta tukkurilta olen ainakin itse voittanut jos jonkinlaista lisäylläriä.. Sieltä on mm. saapunut useaan kertaan erinomaisen hyvinvoivaa Chilodonella- ja Tetrahymena- kantaa, jotka molemmat ovat kurjia lääkitä ja vaativat nopeaa toimintaa esiintyessään ja romauttavat kalan yleiskunnon hetkessä kovin alas.
Juu no mieluusti annan kauppiaan tehdä karanteenauksen... Ja mulle sopii oikein hyvin sellainen kuukaudenkin odottelu noiden kalojen kanssa... Tilasin myös corydoras sterbaita samaan lähetykseen, joten tehkööt kauppias työn ja minä haen rauhassa sit kalaseni.
Nuo tulijuovat 4kpl on nyt tuolla altaassa. Jätin karanteenauksen näiden kohdalla... Uteliaana tutkivat allasta. Eivät liiku porukassa. Punainen raita on poissa silmien päältä, vain kuonossa ja evässä väriä. Suoja väritys päällä. Pirteänä uiskentelee kaikki 4. Sammutin kaksi putkea altaasta. Tuo lämmitin paahtaa nyt ihan punaisena kokkoajan, lämpötila jo 27. Menee herrrmoo tuon lämmittimen kanssa. Huomenna asennan sen pienen, mutta toimivan lämmittimen. Tää pirulainen toimii ku itelleen sopii... Tulis jo se jägeri! Nytkö tään piti hajota lopullisesti. Nyt just!
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

urppis kirjoitti:Jätin karanteenauksen näiden kohdalla...
Hmm.. kaiken edellä kertomani jälkeen, kysyisin että miksi ihmeessä? Ensin perustelin sen karanteenauksen tarpeen jokaisen altaanvaihdon välillä, sen jälkeen kerroin että tukkuri jolta nämä ovat peräisin on erittäin todennäköinen lähde saada erittäin hankalasti hoidettavia sairauksia altaaseensa Aiemmin tässä ketjussa on ollut puhetta miten tulijuovabarbit ovat kaloja, joiden luonnonkanta on kovin vähissä, joten niitä tulisi hoitaa mahdollisimman hyvin ja pyrkiä paitsi pitämään ne kaikin keinoin hengissä, myös saamaan ne lisääntymään vankeudessa... Mikä näistä asioista oli se, joka sai sinut ajattelemaan ettei karanteenaus olisi nyt hyvä juttu näiden tulijuovabarbien kohdalla?
Pahoittelen viestini sarkastista sävyä, mutta olen loputtoman turhautunut.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mari Kurki kirjoitti:
urppis kirjoitti:Jätin karanteenauksen näiden kohdalla...
Hmm.. kaiken edellä kertomani jälkeen, kysyisin että miksi ihmeessä? Ensin perustelin sen karanteenauksen tarpeen jokaisen altaanvaihdon välillä, sen jälkeen kerroin että tukkuri jolta nämä ovat peräisin on erittäin todennäköinen lähde saada erittäin hankalasti hoidettavia sairauksia altaaseensa Aiemmin tässä ketjussa on ollut puhetta miten tulijuovabarbit ovat kaloja, joiden luonnonkanta on kovin vähissä, joten niitä tulisi hoitaa mahdollisimman hyvin ja pyrkiä paitsi pitämään ne kaikin keinoin hengissä, myös saamaan ne lisääntymään vankeudessa... Mikä näistä asioista oli se, joka sai sinut ajattelemaan ettei karanteenaus olisi nyt hyvä juttu näiden tulijuovabarbien kohdalla?
Pahoittelen viestini sarkastista sävyä, mutta olen loputtoman turhautunut.
Mari tiedän turhautumisesi, ja ymmärrän karanteenauksen tärkeyden. Oikeesti hävettääkin se, että tästä ensin keskusteltuani jätän kuitenkin karanteenauksen toissijaiseksi jutuksi... Yleensä en karanteenaa kaloja, muutamia kertoja olen sen kuitenki tehnyt kun oikein epäilyttänyt suora siirto. Siis tarkoitan nyt erillistä karanteeni allasta jossa kalat viettävät seurannassa ja tarpeen vaatiessa hoidossa.
Nämä tulijuovat 4kpl päädyin siirtämään kuten kalani yleensä kotiutan. Kalat ovat olleet niin kauan jo myyntialtaassa, ja kaupan karanteenit käynyt, että epäilen näiden olevan ok, siis niin ok, kuin kalat nyt yleensä on. Piilevine sairauksineen, mitä ei välttämättä koskaan tule esille. tubit ym... nojoo.. Karanteeniin mulla ei nyt ole mahdollisuutta, allas vintissä, dead line tänään. Malttamattomuus esittää pääosaa...
Seuraava erä tulee ilman muuta karanteenin kautta. Siinä tulee mulle niin paljon jo kaloja, että en voi siitä luistaa.
Normaalisti siis en karanteenaa kaloja, jotka haen myyntialtaasta. Teen sen normi rituaalin, joka on vähintä, mitä jokainen voi tehdä, eli lämpötilaan ja vesiarvoihin totuttelu. Hullun rohkeeta...
Nyt tulin tulijuovan kanssa siihen tulokseen, että hitsi vie tässä ei ole kyseessä mikään tuhannen taalan kala. Tulijuova barbi, joka on kallis, todennäköisesti herkkä, luultavimmin viljelty. Muistaisin, että leväbarbista esim. on joskus kauan sitten puheltu vastaavia... Herkkis, kuolee heti kun olot muuttuu.. Joskus 90 luvun alulla.. en nyt muista. Mieheni mummo otti miitä 120 litraiseen 5 kpl ja ajattelin silloin, että onpa uskaliasta...
No joo huonoja tekosyitä, mutta syitä jättää karanteenaus. En ole ollenkaan niin edistyksellinen ja tunnollinen, että jatkossakaan karanteenaisin jokaisen kulmatetran ja lehtikalan, joita hommaan. Karanteenaan juurikin sellaisessa tapauksessa, kun nousee epäilys ja hätä kalan hyvinvoinnista. Eli jos otan ns. Autosta suoraan kalapussin, ilman muuta sen pistän tiukkaan karanteeniin, samoin jos ostan jonkin herkän kalalajin, joka on tunnettu taudin kantaja, mutta jos tällainenkin kala on kaupan karanteenaama ja terveestä myyntialtaasta, pirteä ja uiva kalnen, en tee sille muuta kuin totuttelun. Eihän mulla ole edes mahdollisuutta niitä kaukoidän loisia ja tautej häätää, kun lääkkeet niihin ei ole minun käsilläni.
Nyt katotaan kuinka noiden ekan neljän satsin käy. Kaikki neljä toistaiseksi liikkeessä, eli pökrännyt ei ainakaan. Ihanan näköisiä!!! Joo, sen 10 kpl parven otan, siihen tähtään... ehkä 12... :D
1000 litraa vesivahinkoa
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Yhä sanon, arvostan linkkejänne ja luen tarkoin ohjeet, marin linkittämässä ketjussa sitä arkitietoo, käytäntöö.. Mutta en karanteenaa normaalisti kalojani. Lasken pussit vesiin tottumaan, lisään vettä, kaadan ämpäriin, lisään, kaadan, haavaan kalat altaaseen.
Nopealla aikataululla ostetut kalat karanteenaan mielelläni. En tiennyt tuota marin kertomaa, että kauppiailla on monesti omanlaisensa aineet lääkitsemiseen jne.. On parempi, että annan heidän tehdä ensimmäinen karanteenaus. Saavat tehokkaat lääkkeet ja lääkitys jos on tarvetta.
On muuten kummallista, kun mun altaissai ei koskaan ole ollut minkään sortin tauteja. Kersana pilkkutautia siinä 63 litraisessa. Ehkäpä olen onnekas. Toisaalta en koskaan osta kalojani ensimmäisellä käynnillä Yleensä kuljen ja tarkkailen, silläkin uhalla, että havittelemani kalat myydään nenän edestä, niin kuin nyt kävi. Huono selitys taas, mutta mielestäni paljon viisaampaa kalakauppaa kuin mitä useinmiten käydään... ...Ja kehä kirkastuu pääni päällä!!! :mrgreen: ...

Ihan pikkasen marille viel... Tosissaan kiitos noista perusteluista ja linkistä ym... (ja vesieläimellekin, tosin olen tuon lukenut, aquahoito sivusto on kirjanmerkeissä ekana ja eniten kulutettu akvaariosivusto heti aw:n jälkeen) niin, nyt kun tuota karanteenausta teen, osaan ottaa asioita huomioon tiedän yhtä sun toista enemmän, tai tiedostan ainakin... Sterbait ja tulikset pääsee karanteeniin, syystä, että niitä tulee mulle niin paljon ja luultavimmin lyhyellä ajalla. Todennäköisesti nuo viedään meidän kylillä käsistä. Autosta suoraan en ota, en enää ajattelekaan asiaa... Mulla ei oo resursseja ja tarvikkeita hoitaa vahvaa ja viriiliä tautia, kuten ammattilaisella... Huh, hyvä kun tuli tukin hitsi vieköön selväksi... 8O
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Miten urppiksen tulijuovat jakselee? Onko värit voimistuneet?
400l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”