Puntius denisonii - kokemuksia?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Jeps, justiinsa isäntä tuossa huikkasi, että nää sun uudet on saanut jotain keltaista pyrstöön. Se punainen väri silmien päällä on kirkas, mutta lyhyt jokaisella. Pikkasen silmien taakse vain. Hyvältä näyttää... Eivät nelistään oikein parveudu. Katotaan sit kun saan ne loput. 6-8kpl varasin siitä tulevasta erästä... Pitää kattoo pikkasen paljonko on varaa niitä hankkia, sillä mulle on tulossa monnisparvikin (c.sterbai)
Minusta ovat hieman laihoja... Tuppaavat olevan hitaita meidän muiden kalojen rinnalla...
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

urppis kirjoitti:Jeps, justiinsa isäntä tuossa huikkasi, että nää sun uudet on saanut jotain keltaista pyrstöön. Se punainen väri silmien päällä on kirkas, mutta lyhyt jokaisella. Pikkasen silmien taakse vain. Hyvältä näyttää... Eivät nelistään oikein parveudu. Katotaan sit kun saan ne loput. 6-8kpl varasin siitä tulevasta erästä... Pitää kattoo pikkasen paljonko on varaa niitä hankkia, sillä mulle on tulossa monnisparvikin (c.sterbai)
Minusta ovat hieman laihoja... Tuppaavat olevan hitaita meidän muiden kalojen rinnalla...
Hienoa, että alkavat jo värit voimistua.
Hitaita?! 8O Mitä torpeedoja sulla siellä oikeen on? Noihan on ihan järkyttävän nopeita spurttailemaan... :D
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Siis uivat tosi nopeasti ja vilkkaasti pitkin allasta, mutta ei pärjää ruokailutilanteessa noille ahmatti lehtiksille ja niille kuultomonneille... Tulijuovat eivät tule ihan pintaan viel ja nää mun vanhemmat kalat tyyliin oottaa kita ammollaan, jotta saan pudotettua suoraan suuhun niiden ruuan. Nyt tää yleissilmäys on, että liikkuvat tuol paljon paljon sutjakammin ja lajemmin, kuin yksikään muu kala, mut tuo ruokailu on pikkasen sellainen juttu, mikä mua huolettaa, saavatkohan ruokaa raukat.
Okei, saahan ne toki, mut hirmu epistä et noi yhet valkkaa parhaimmat päältä ja altaassa olis pienempiäkin raukkoja, jotka vois nauttia maittavan mato illallisen... :mrgreen:
On jännä miten nämä tulijuovat tulevat tuohon etualalle uimaan, eikä käytä kasvitiheikköjä ja varjopaikkoja hyväkseen oikeastaan missään vaiheessa. Hirmuisen näkyvä kala!
Täl hetkel on muuten jännä tilanne tuolla altaassa. Kulmatetrat, levikset ja tulijuovat uivat yhdessä isosa parvessa. Yhteistähän kaikilla on tuo musta raita poikki kalan pituuden...
1000 litraa vesivahinkoa
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 05:03, 07.07.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

Täällä uiskentelee 24 kpl. tulijuovia, 1000 litrasessa altaassa. Tampereelta.. Ilkalta ne noin vuosi sitten lunastin ja ovat kasvaneet nopsasti. Nyt mittaa silmämääräisesti +10 senttiä. Pituutta ja varsinkin paksuutta on tullut viimeaikoina reilusti lisää. Lämpötila on ollut alusta asti 27-28'c ja hyvin voipasia ovat. Ilmastus on E2252 diffuusorin myötä täysillä ja suunnattu pintaan päin. Heti kotiutuessaan saivat 0.5mm raetta ja valkoista hyttysen toukkaa. Nyt menee 1mm NLS/Dr. Basleers mix. Satunnaisesti pakkasesta hyttysen toukkaa ja surviaista. Näistä herkuista menevät ihan sekaisin, varsinkin hyttysestä. =) Pinnasta noutoa ne hieman aristavat, mutta aina joukosta joku rohkea löytyy ja käy pölläyttämässä pakastetta.

Erittäin kaunis kala ja värit vaan paranevat kun kasvavat! Selän väritys taittaa aavistuksen vihreään.
Hakeutuvat parveen, kun altaan viereen kävelee. Odottavatko herkkuja, vai onko sitten pelkoreaktio? Pääosin uivat keskivedessä pienemmissä parvissa pitkin allasta. Seurana heillä geophagus- ja satanoperca-suvun tonkioita. Hyviä kuvia on vaikea ottaa, kun ovat kokoajan vauhdissa. Suosittelen lämpimästi, vaikka hivenen hinnakkaita ovatkin.

-J-
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Vautsi Jan76! Oletko ottanut videokuvaa? :)
Täällä uiskentelee 13kpl ja samasta paikasta hankittu reilu kuukausi sitten. Upeita ovat, toiset pulleampia ja voimakkaamman värisiä kuin toiset. Ovat 24½-25 asteessa. Onpa hyvä tietää, että eivät ole moksiskaan hiukan korkeammastakaan lämpötilasta.
Syövät kans innolla pakastesurvaria ja vähän vähemmän innolla artemiaa.

Mitä muita lajeja sulla niiden kanssa uiskenetelee?
Muoks. Näkyyhän noissa sun kuvissa tulijuoviakin! :)Upean upea allas! Kerrassaan. Saisinko udella, että minkä/kenen valmistama allas ja jalusta? Aion hankkia isomman altaa, kun omat kalani ovat kasvaneet ja se olisi tuota kokoluokkaa. Tulisi näillä näkyminen olemaan myös Jutan valmistama, mutta muillekin saatan olla avoin.
400l
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 05:03, 07.07.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

Kiitos.. Allas on JuTa ja tyytyväinen olen ollut.
Videokuvaa vois ottaa, tosin tavis pokkarilla. Pitää aktivoitua joku kerta. :)
Kalalista näkyy kuvasivujen yläreunassa. Samoin toisesta kansiosta löytyy harkkojalustan kuvia.

edit. http://jan76.kuvat.fi/kuvat/Malawi+Mixup/
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 11:31, 27.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Tässä huono video. Ei tahdo nuo värit välittyä nokialaisen kautta oikein hyvin :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=c8cqtTkv ... ature=plcp
Ja kuvaakin tarvii pienentää tätä foorumia varten niin onnettomaksi, ettei tuosta saa mitään selvää [:I]
Kuva
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mun loput eivät tulleet viime kalasatsissa... :( Tiistaina pitäis olla uus satsi taas tullut, jospa siinä lastissa olisi mun tuliksetkin saapuneet... Nuo 4 on niin onnettoman vähän. 8 ostan lisää.
Iloisia kaloja! Tykkään valtavasti!
Kestää vaan tovi, ennekuin kalat on myynti altaassa. Odottavan aika on niin pitkä...
1000 litraa vesivahinkoa
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Muistutetaan nyt vielä tulijuovabarbin tilanteesta luonnossa. Kala on vuoden 2011 Punaisessa kirjassa luokiteltu uhanalaiseksi. Uhanalaisuusarvion voi lukaista täältä. Huomaa, että pikkukartassa on väärä levinneisyys, mutta klikkaamalla esiin tulevassa suurennoksessa oikea.

Onko nyt niin, että uhanalaisten eläinten kauppaa jaksetaan moralisoida, kun kyse on tiikerinviiksistä kiinalaiseen lääketieteeseen, mutta kun minun tekee mieli, ei se enää olekaan yhtään niin paha juttu? Toivottavasti ei sentään. :roll:

Lainaus uhanalaisuusarviosta:
Puntius denisonii has been assessed as Endangered as populations have declined by more than 50% in the recent past due to indiscriminate exploitation for the international aquarium pet trade. These declines are expected to continue in the foreseeable future unless local management plans, as well as national and international legislations are created and implemented. The species also has a restricted range with an area of occupancy of less than 300 km² with continuing decline in quality of key habitats.
Nopea suomennos:
Tulijuovabarbi on arvioitu uhanalaiseksi, koska populaatiokoko on laskenut lyhyessä ajassa yli 50 % valikoimattoman akvaariobisneksen tarpeisiin pyynnin vuoksi. Kannan laskun odotetaan jatkuvan tulevaisuudessakin, ellei paikallista kannanhoitosuunnitelmaa sekä kansallista ja kansainvälistä lainsäädäntöä kehitetä. Lajin levinneisyys on rajoittunut alle 300 neliökilometriin, ja sen tärkeimpien habitaattien laatu on heikkenemässä.

Lyhyesti: älkää hyvät ihmiset enää ostako näitä kaloja, ellei kauppias osaa varmasti kertoa niiden olevan viljeltyjä! Jos Intian viranomaisiakaan ei kiinnosta (kuten asianlaita näyttää olevan), olemme me harrastajat kohta vastuussa lajin sukupuutosta. Ei näin.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

piuiu kirjoitti:Onpa hyvä tietää, että eivät ole moksiskaan hiukan korkeammastakaan lämpötilasta.
Ja kuten jo aiemmin mainittua, tämä ei näy kaloista heti. Kalojen aineenvaihdunta kiihtyy lämpimämmässä vedessä ja se ns. palaa loppuun nopeammin. Liian lämpimässä pitäminen myös stressaa kaloja ja ne ovat herkempiä sairastumaan stressin alla.
7330 kirjoitti:Onko nyt niin, että uhanalaisten eläinten kauppaa jaksetaan moralisoida, kun kyse on tiikerinviiksistä kiinalaiseen lääketieteeseen, mutta kun minun tekee mieli, ei se enää olekaan yhtään niin paha juttu?
Nokun se "muttaku mä haluun" tuntuu muutenkin olevan se tärkein perustelu kaikelle niin miksi ei sitten tällekin :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Meikäläisen (ja todennäköisesti Jan76:n) kalat ovat ainakin varmuudella viljeltyjä.
400l
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 11:31, 27.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Mari Kurki kirjoitti:
piuiu kirjoitti:Onpa hyvä tietää, että eivät ole moksiskaan hiukan korkeammastakaan lämpötilasta.
Ja kuten jo aiemmin mainittua, tämä ei näy kaloista heti. Kalojen aineenvaihdunta kiihtyy lämpimämmässä vedessä ja se ns. palaa loppuun nopeammin. Liian lämpimässä pitäminen myös stressaa kaloja ja ne ovat herkempiä sairastumaan stressin alla.
7330 kirjoitti:Onko nyt niin, että uhanalaisten eläinten kauppaa jaksetaan moralisoida, kun kyse on tiikerinviiksistä kiinalaiseen lääketieteeseen, mutta kun minun tekee mieli, ei se enää olekaan yhtään niin paha juttu?
Nokun se "muttaku mä haluun" tuntuu muutenkin olevan se tärkein perustelu kaikelle niin miksi ei sitten tällekin :roll:
Eläähän afrikkalaiset ihmisetkin keskimäärin lyhempään kuin eurooppalaiset, mutta tuskin tuo johtuu pelkästään lämpötilasta :mrgreen: Ja aikuisten oikeesti se, että aineenvaihdunta kiihtyy ei ole aina huono juttu. Ainakin jos voidaan olettaa, että kalat biologisina otuksina toimivat samalla pääperiaattella kuin muutkin elolliset organismit. Sitä paitsi tämän lajin kohdalla on ristiriitaisia tietoja ns. optimaali lämpötilan suhteen.

Toki aina parempi mikäli on mahdollista saada viljeltyä kalaa ja edistää sillä tavalla tätä maapallon monimuotoisuutta.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mun käsittääkseni viljeltyjä kaloja olis tuolla ruotsin tukussa ainakin... Siinä uskossa minä ainakin elän.... Niin minulle sanottiin, mutta kauppiaan sanaanhan ei nykyään voi enää luottaa? :roll:
1000 litraa vesivahinkoa
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

urppis kirjoitti:Mun käsittääkseni viljeltyjä kaloja olis tuolla ruotsin tukussa ainakin... Siinä uskossa minä ainakin elän.... Niin minulle sanottiin, mutta kauppiaan sanaanhan ei nykyään voi enää luottaa? :roll:
Jos näin on, niin erinomaisen hyvä juttu. Mutta ei eletä uskossa, vaan varmistetaan ja tentataan joka erästä erikseen, vaikka kuinka tulisi hankalan asiakkaan leima. [;)]

Kauppiaan sanan luotettavuus riippuu monesta asiasta. Esimerkiksi siitä, että kauppiaallekin on voitu antaa väärää tietoa. Jos tukusta voi tulla kaloja täydellisen väärällä nimellä, niin luonnosta pyydetyn ja viljellyn kalan sotkeminen on pikkuvirhe.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

7330 kirjoitti:
urppis kirjoitti:Mun käsittääkseni viljeltyjä kaloja olis tuolla ruotsin tukussa ainakin... Siinä uskossa minä ainakin elän.... Niin minulle sanottiin, mutta kauppiaan sanaanhan ei nykyään voi enää luottaa? :roll:
Jos näin on, niin erinomaisen hyvä juttu. Mutta ei eletä uskossa, vaan varmistetaan ja tentataan joka erästä erikseen, vaikka kuinka tulisi hankalan asiakkaan leima. [;)]

Kauppiaan sanan luotettavuus riippuu monesta asiasta. Esimerkiksi siitä, että kauppiaallekin on voitu antaa väärää tietoa. Jos tukusta voi tulla kaloja täydellisen väärällä nimellä, niin luonnosta pyydetyn ja viljellyn kalan sotkeminen on pikkuvirhe.
Mä oon tuossa kaupassa jo niin hankala asiakas, että alkaa palvelu loppumaan mun osalta pikku hiljaa.. Oon sen myyjäpojan pääs sekoittanut niin totaalisesti, että joka kerta liikkeeseen astuessani hän huokaisee syvään...
Tuon tulijuovan alkuperä on koitettu ottaa selvää, mutta jos myyjäkin luulee saavansa viljeltyjä yksilöitä, ja saakin pyydettyjä. Voidaanhan myyjääkin huijata, tiedä häntä.
Heh, tuonkin asian selville saaminen vaati pikkasen aivotyötä, jottei myyjä vain vastaa, mitä asiakas haluaa kuulla.
Kysyin vain "kumpia nämä on", johon myyjä vastakysyi "kumpia pitäisi olla", sanoin, sillä ei ole tässä kohdassa merkitystä, kun vain kerrot, kumpia nämä on... Lupasi ottaa selvää ja seuraavana päivänä muistaakseni käydessäni liikkeessä, hän kertoi näiden "valitettavasti" olevan viljeltyjä, mutta kertoi yrittävänsä saada luonnon muotoja, kun niitä tukkuun tulee... Minä vastasin siihen, että "juuri viljeltyjä haluankin!" Myyjä oli kerrankin helpottunut ja lupasi tilata lisää, kun jäljellä oli vain 4kpl. Sanoin, että siinä tapauksessa, että saan viljeltyjä.
Nyt viime lastissa niitä ei tullut, koska viljeltyjä ei saanut, joten aika hyvällä luottamuksella olen tämän jälkeen.
Asiakkaan ei oikein auta muu kuin yrittää luottaa myyjän sanaan. Ja toivon, että myyjät ovat rehellisiä!!! Kuitenkin elävän olennon kustannuksella pelataan.

--------------------

Mari: Juu, kun mä haluan!!! Sen mukaan minä kalastoni valitsen, mutta kyllä täällä landellakin pikkasen mietitään mikä se kala on minkä minä haluan!!! :D
Ihan tämä nyt kaikella kunnioituksella kokemustasi kohtaan ja ystävällisenä kirjoitteluna. Siis tähän ei liity piikkiä... :)
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Rusakko kirjoitti:Eläähän afrikkalaiset ihmisetkin keskimäärin lyhempään kuin eurooppalaiset, mutta tuskin tuo johtuu pelkästään lämpötilasta :mrgreen: Ja aikuisten oikeesti se, että aineenvaihdunta kiihtyy ei ole aina huono juttu. Ainakin jos voidaan olettaa, että kalat biologisina otuksina toimivat samalla pääperiaattella kuin muutkin elolliset organismit. Sitä paitsi tämän lajin kohdalla on ristiriitaisia tietoja ns. optimaali lämpötilan suhteen.
Jotkut tiedemiehet väittävät vaihtolämpöisten ja tasalämpöisten eliöiden aineenvaihdunnan olevan hieman erilaista.
Mitä ristiriitaisiin tietoihin tulee, itse luotan lähteisiin joiden luotettavuus on tunnustettu yleisesti ja jotka itse tunnistan asiallisiksi.
Tulijuovabarbin kohdalla fishbase sanoo 15 - 25 astetta, ja Markku Varjo sanoo 22 - 26 astetta. Molemmat täyttävät edellä mainitsemani kuvauksen luotettavasta lähteestä ja molempien antamat arvot ovat sen suuntaisia, että en itse lähtisi laittamaan tulijuovaa niiden perusteella juurikaan yli 25 asteiseen veteen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tuosta lämpötilasta... Olen itse huomannut kalojen käyttäytymisessä selviä muutoksia kun lämpö nousee taikka laskee jostain syystä... Kesällä esim. helposti tulee tuota lämpötilojen vaihtelua... Lämpimämmässä happitaso on köyhempi kuin viileässä esimerkiksi. Nämä veijarit totisesti tykkäävät hapesta. :) (sori taas huono suomen antini, olen koko päivän ollut taas ruotsinkielisessä seurassa ja sanat on vain kertakaikkiaan hukassa...)
Omassa altaassa on nyt juuri tällä hetkellä 25.5c, kun valot ovat sammuneet hetki sitten. Aiemmin 26 ja risat ennen kuin aloin laskemaan hiljalleen lämpötilaa. Tulijuovien värit ovat voimmistuneet huomattavasti tämän lämmön laskun johdosta. Minä laitan sen ihan lämpötilojen piikkiin. Tai näin pienessä päässäni se ajattelin olevan...
Vieläkin mennään raja-arvoilla, joka ei ole optimaalinen tilanne....

Mutta siis kaiken kaikkiaan tuo kalanen on aivan hurmaava pikku sukkula. Altaan ikiliikkujia.
1000 litraa vesivahinkoa
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Mari Kurki kirjoitti: Jotkut tiedemiehet väittävät vaihtolämpöisten ja tasalämpöisten eliöiden aineenvaihdunnan olevan hieman erilaista.
"Jotkut". Jaa'a. :roll: niinhän se aina menee :D

Sehän on nyt selvää, että suurin osa lähteistä antaa suosituslämpötilan ylärajaksi sen 25-26 astetta. On hyvä kuitenkin tietää, että kala sietää korkeampiakin lämpötiloja. Sitä pohdin lohdullisesti lähinnä kesän lomareissuja ja akvaveden mahdollista lämpötilannousua ajatellen. Silmäilin jotain artikkelia tuon vesien kalojen kudetuksesta, joka tapahtuu lämpötilan nostolla 30 asteeseen, mikä jäljittelee monsuunia tjs. Menee kyllä sellaiseen kategoriaan, että en yritä kotona, mutta taas hyvä tietää, että lämpötilan nousu on noille parhaimmillaan aivan luonnollinen ilmiö.
Tosin täällä taidetaankin kirjoittaa nyt lähinnä lämpötilojen suosituksista ja niiden myötä olosuhteiden (pitkäaikais)vaikutuksista. Suosituslämpötilat on jauhettu täällä jo moneen kertaan, joten kiinnostaa lukea niistä lämpötilavaikutuksista ihan oikeaa tutkittua tietoa, jos vaan joku löytää. Itse en jaksa ainakaan tällä haavaa etsiä. Omat on 24½-25 asteessa ja siitä yritetään pitää kiinni - myös kesällä (huh huh).

Urppis, ovathan joo aivan mainioita :) Uteliaita, rohkeita ja rohmuja. Eivätkä kiusaa muita kaloja. Toivottavasti saat parvelles jatkoa piakkoin!
400l
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tuo kesä onkin oma juttunsa.... (huoh!) Ei muuta ku jännityksellä taas ootellaan...
Siis joo sietää korkeampia lämpötiloja!!! Totta ja kudetus lämpötilasta minäkin olen lukenut, korkea oli. Mutta se mitä minä tarkoitin, oli tuo jatkuvassa liian lämpimässä pitäminen... Minusta kaikki kalani friskaantuivat jotenkin tuon lämpötilan laskun myötä. (Uusi TOIMIVA lämppäri, parempi säätö mahdollisuus :D )
Nuo kudetus lämpötilat on aika monilla kaloilla aika korkeita siihen nähden, missä kala muuten elää... Se nyt kertoo sitä tarinaa, että kala ei varsinaisesti vahingoitu hetken kesähelteissä, ellei nyt sit käy niin, että kuolema korjaa sen seurauksien takia...
En osaa sanoa, paljonko se asteen heitto esim. todellisuudessa on kalan elämässä. Joskus olen miettinyt noita lämpötilojen raja vetoja niinkin, että johonkin on tiedemiestenkin pistettävä raja ja jos itse olisin tiedemies, laittaisin mieluummin alakanttiin, siis jos kala kutee 30 asteisessa ja sen kotiseutujen vedet on keskimäärin 24-26 asteiset, on viisasta vetästä suositukseksi tuo samainen lämpö. Veikkaan kuitenkin, että päivittäin niiden kotiseudullakin tulee keskipäivän paahteessa tuo raja ylitettyä...
Mutta tuo fisu viihtyy tosi hyvin viileämmässä vedessä, ehkäpä sen happipitoisuuden nousun myötä. Kehuvat nuo tiedemiehet sen olevan erittäin tarkka sen suhteen...
1000 litraa vesivahinkoa
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 11:31, 27.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Mari Kurki kirjoitti: Jotkut tiedemiehet väittävät vaihtolämpöisten ja tasalämpöisten eliöiden aineenvaihdunnan olevan hieman erilaista.
Joo on erillaista kyllä. Tutkiskelin kalojen ja ylipäätään vaihtolämpöisten eläinten reaktioita lämpötiloihin, mutta ei oikein heti löytynyt hyvää materiaalia. Tässä on karkea lyhennelmä koskien yhtä ilmastonmuutostutkimusta.
http://ilmastotieto.wordpress.com/2011/04/20/
Tuossa havainnollistetaan kylläkin nopeaa lämpötilan muutosta ja sen vaikutusta, mutta on tuossa osansa totuutta myös evoluution näkökulmasta, että toki toiset lajit on kehittynyt pärjäämään paremmin erillaisissa olosuhteissa yms. Sitten jos mietitään tilannetta, että yksilö/yksilöt elää kutakuinkin koko elämänsä samoissa lämpötiloissa niin tuollaista "shokkia", eli isompaa muutosta tuskin on huomattavissa jos verrataan taas saman lajin yksilöihin, jotka elävät sitten vaikka astetta kylmemmässä vedessä. Väittäisin, että muilla tekijöillä on osaa tuossa yhtälössä enemmän. Jos ajatellaan sitä viileämmän veden korkeampaa happipitoisuutta niin kyllähän kalojenkin hapentalteenottoelimistö sopeutuu ympäristön kanssa. Eli elää ihmisiäkin paljon ylämaalla(esim. himalajan vuoristo) ja ovat silti hyvinvoivia ja onnellisia. Tämmöinen tasamaantallaaja kun menisi kylmiltään yli kahteen kilometriin niin vuoristotauti olisi kutakuinkin väistämätön. Periaatteessa kyse on kuitenkin samoista asioista vaikka puhutaankin vaihtolämpöisestä eläimestä eikä tasalämpöisestä nisäkkäästä.
Kokonaisuudessaan tärkeää on kuitenkin ylläpitää ne olosuhteet johon kala on tottunut.
Laitetaas perään vielä kysymysmerkki? , koska en ole minkään alan tohtori vaan käytän nyt vain omia aivonystyröitäni.

Kiitos. Ja saa kommentoida :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo, siis kalat kestävät kyllä hetkellisesti niitä korkeampia lämpötiloja ja luonnossakin juuri ennen sadekautta vedet laskevat vesistöissä, ja lämpötilat tämän vuoksi nousevat, mutta on eri asia pitää kaloja jatkuvasti väärässä lämpötilassa. Tämähän on kiekkojen kohdalla juurikin ongelmana, niitä pidetään siinä 30 asteisessa vedessä jatkuvasti, vaikka suurimman osan vuotta kiekkojen kotovesien lämpötilat pyörivät siellä 26 asteen tietämillä. Lämpötilan nousu yhdessä runsaan ravinnon kanssa stimuloi sadekaudella kutevien kalojen lisääntymiskäyttäytymistä. Luonnossa juuri ennen sadekautta on runsaimmin ruokaa (hyttysentoukkaa ymv.) saatavilla ja ilmeisesti lämpötilan nousu viestii kaloille että sadekausi on juuri alkamaisillaan. Kalat valmistautuvat kutua varten ja kun sateet sitten tulevat ja lämpötila laskee nopeasti, se laukaisee kudun tapahtumisen. Tätä voi jäljitellä akvaariossakin melko helposti ja saada kalansa lisääntymään, mutta jatkuvasti liian kuumassa oleminen stressaa kaloja ja lisää sairastumisriskiä.
Ja lisäys tähän vielä: Äkilliset muutokset lämpötiloissa (ja missä tahansa vesiarvoissa) aiheuttavat stressiä ja stressi altistaa taudinaiheuttajille. Luonnossa tapahtuva veden lämpötilan lasku äkillisesti tarkoittaa sekin kuitenkin useiden tuntien ja päivien aikana tapahtuvaa muutaman asteen tipahtamista, ei sellaista äkkinäistä heilahdusta jonka akvaariossa pystyy aiheuttamaan (äkilliset muutokset olosuhteissa ja väärissä olosuhteissa pitäminen ovat toki stressaavia tekiijöitä mille tahansa eliölle). Ihminen on tässä sinällään hieman huono esimerkki, koska ihminen voi muuttaa olotilansa mukaan sitä paikkaa (lakata vaikka kiipeämästä sitä vuorenrinnettä enää ylöspäin kun päässä alkaa vipata), kun taas akvaariossa oleva kala ei.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Tämä ketju kutsuu kertomaan kokemuksia kyseisestä lajista. Useampi on kertonut sellaisia kokemuksia, että pitää niitä korkeammassa lämpötilassa kuin yleisesti suositellaan. Sinänsä mielenkiintoista. Saas nähdä milloin tänne ilmaantuu kommentti, että ne eivät ole jollakulla menestyneet jossain lämpötilassa tai olosuhteissa.

Ja mikä se sitten ajallisesti on se "lyhytikäisempi", kun vaihtolämpöistä pidetään korkeammassa lämpötilassa. Sekin kiinnostaisi, mutta eipä ole tiettyä vastausta.

Eli lisää kokemuksia ja kommentoijia odotellessa.. :)
400l
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 11:31, 27.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Mari Kurki kirjoitti:Joo, siis kalat kestävät kyllä hetkellisesti niitä korkeampia lämpötiloja ja luonnossakin juuri ennen sadekautta vedet laskevat vesistöissä, ja lämpötilat tämän vuoksi nousevat, mutta on eri asia pitää kaloja jatkuvasti väärässä lämpötilassa.
En nyt tota meinannu. Eli jos nyt oletetaan kala elää koko elämänsä 26°C vedessä, eikä siinä esim. 20°vedessä, niin en usko, että on kauheasti merkitystä. Kuitenkin yksilöinä kasvavat ja niiden elimistö sopeutuu ympäristön tarpeiden mukaiseski parhaansa mukaan. Mutta jos kala kasvaisi vaikka 20°C vedessä ja siirrettäisiin 26°C veteen niin muutos luultavasti vaikeuttaisi elämää. Sikäli mikäli on paljon helpompaa ylläpitää altaassa tasaista 25-26°C lämpötilaa kuin tasaista 20°C lämpötilaa niin miksi ei? Tuskin kuitenkaan kyseinen laji kärsii noissa lämpötiloissa.
cercer
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 01:54, 16.04.2011
Akvaarioseurat: TAS

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja cercer »

piuiu kirjoitti:mikä se sitten ajallisesti on se "lyhytikäisempi", kun vaihtolämpöistä pidetään korkeammassa lämpötilassa
Jos tässä on edelleen kaloista kyse ( :mrgreen: ) niin usein puhutaan että sairastuvat helpommin -> elinikä jäisi joidenkin ihmisten veikkauskokemusten mukaan jopa puoleen "normaalista". Mikäli kukaan kokeillutkaan on ollut kykenevä kalojen optimaalista ikää laskemaan poislukien loisheikennykset, lääkitykset, taudit jne. Ei näihin voi oikein vastata.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Puntius denisonii - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Loppujen lopuksi, en malta olla nyt sohaisematta tikulla muurahaispesään, onko oikein vangita kalaa kippoon, kun ihminen sen elinolosuhteet sit täysin määrää, ei luonto... (koskee kaikkia akvaariokaloja loppujen lopuksi, jokainen kala on joskus luonnosta vangittu ihmisen iloksi.)
Vaikuttaako sairastuvuuteen kuitenkin muutkin vesiolot tuon lämpötilan lisäksi. Voidaanko me olla varmoja, että akvaariovesissämme on suoloja ja mineraaleja ym.. tuon kalasen hyvinvointiin tarvittava määrä... Niin jos aletaan nyt halkomaan hiuksia...
Laitetaanpas taas kokemuksia tuosta puntius denisoniista, eikä kiistellä siitä asteen heitosta lämpötiloissa... Se nyt on tullut tässä jo ilmi, että 24-25 asteinen vesi on tuon kalan lämpötila ja muu on väärin.
Valitettavasti tuota kalaa on nyt aika monen akvaariossa ja siksi onkin kiva kuulla, millä keinolla olette saaneet tuon voimaan mahdollisimman hyvin! :D
Ja kuitenkin jos ajatellaan kaikkia "uusia" lajeja, joita akvaarioharrastus on nostanut esille, käsitellään aluksi hirvittävän herkkänä ja vesiarvojen heilahteluille herkkinä lajeina. Otetaanpas otot esimerkiksi. nehän on ollut kylmän veden kaloja hyvin pitkälle, kunnes yhtäkkiä suosituslämpötilat kummallisesti nousivat ihan 27 asteeseen. Juu jalostus ja uusien alalajien löytymisen syystä tällaista. Jospa tuo viljelty denisoniikin on pikkasen kestävämpi ja korkeammissa lämpötiloissa viihtyvä. Vielä ei tiedetä. Vai tiedetäänkö?

Jatkanpa ihan asiallisella kysymykselläkin tätä sanahelinää: Erottaako viljellyn ja luonnon kannan jotenkin ulkonäöllisesti toisistaan? Olisi erittäin mukava tietää, niin voisi toimia eettisesti oikein kaloja ostaessa. Googlella koitin hakea erilaisilla hakusanoilla, mutta valitettavasti osuin vain laji kuvauksiin monella kielellä... Sanottakoon nyt kumminkin, että en jaksanut kaikkia englannin kielisiä tekstejä lukea...
1000 litraa vesivahinkoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”