Kiilakylki

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rihmis
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 17:40, 02.10.2006
Paikkakunta: Turku

Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Mua kiinnostaisi kyseinen kala, mutta olen lukenut että se on herkkä saamaan pilkkutaudin, pitääkö paikkansa?
Onko se muuten vaativa hoidokki?
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
amanda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 11:04, 27.08.2004
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja amanda »

Minä olen myös kuullut juttuja niiden pilkkutautiherkkyydestä, mutta omakohtaista kokemusta siitä ei ole. Meillä on parvi kiiloja (n.25 kpl), ja ne ovat olleet terveitä ja hyväkuntoisia. Vanhimmat niistä ovat jo yli viisi vuotta vanhoja ja kutevat edelleen. Ihan tavallinen hyvä hoito riittää; säännölliset vedenvaihdot ja hyvää ruokaa.

Kaunis kala, ja pysyy parvessa paremmin kuin tetrat. Minä tykkään. [;)]
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 531
Liittynyt: 20:52, 22.05.2003
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Mulla myös kiiloja (18kpl) ja kovasti olen tykännyt! Terveinä ovat pysyneet ainakin nämä neljä vuotta mitä ovat mulla olleet, pari muuttoakin kunniallisesti takana päin. Kaunis ja mun mielestä kyllä myös suht kestävä kala, suosittelen!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kiilakyljistä löytyy muuten muitakin kauniita vaihtoehtoja kuin ihan perinteinen kiilakylki. Rusokiilakylki, tai hohtokiilakylki ovat erittäin viehättäviä kumpikin. Ja sitten tavallisesta kiilakyljestä löytyy vielä musta värimuoto.
Mielestäni kiilakylki ei ole sen herkempi pilkkutaudille tai muillekaan taudeille, kuin mikään muukaan kala. Karanteenaus kannattaa suorittaa kalan kuin kalan kohdalla ennen kotiakvaarioon viemistä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
RedCherry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 18:15, 20.01.2007
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja RedCherry »

mulla on näitä kyseisiä kaunistuksia 9 kpl. ne on väliaikasesti 25l akvaariossa. ihan terveitä ovat. olen antanut niille tetra pro colouria päivittäin, sekä katkarapua 2 kertaa viikossa. (huom. minun mielipide) tuolla ruokinnalla niiden värit loistavat aika kauniisti. niin ja onhan olemassa myös kultakiilakylkiä. niistä mulla ei oo kokemusta.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja naatti »

Pilkkutaudin aiheuttaa loinen, joten miten joku kalalaji voi olla herkempi loisille kuin toinen. Katsovatko ne loiset: "oi tuossapa olisi makoisan näköinen kala"?
nosegoblin
Member
Member
Viestit: 488
Liittynyt: 13:10, 12.12.2003
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Itselläni on ollut ~40 kalan parvi jo nelisen vuotta ja kertaakaan ei ole pilkkutaudista ollut ongelmaa. Samassa altaassa asustelee myös tiikerinuoliaisia joiden on myös väitetty olevan herkkiä samalle taudille, mutta nekin ovat polskutelleet ongelmitta. Täytyy kuitenkin koputella puuta varmuuden vuoksi *kopkop* :D

Helppohoitoinen, kaunis, vilkas ja aika hyvin parvessa pysyvä eli suosittelen.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Ikinä ei kiilakyljet ole minulla sairastelleet.
Ainoat pilkkutauti tapaukset ovat olleet kun akvan vaihdon jälkeen tuli tiikerinuoliaisille pilkkutauti ja oskareille puhkesi pilkkutauti kun saapuivat kotiin, mutta onneksi olivat karanteenissa ;)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
kalamiäs
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 18:21, 08.02.2007

Viesti Kirjoittaja kalamiäs »

Minkäs kokosen altaan kiilakyljet tarvitsee?
Pandanen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 09:55, 23.03.2007

Viesti Kirjoittaja Pandanen »

Meillä on parvellinen kiilakylkiä 200 litraisessa altaassa, sairatelleet eivät ole.
Mielestäni kiilakyljet on todella kauniita ja viehättäviä kaloja.
Jeba8
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 10:20, 12.03.2007
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Jeba8 »

Meillä 120 -litraisessa reilut viitisentoista yksilöä, komea parvi ja hyväkuntoisia kalasia.
Anki72
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 17:42, 17.10.2006
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Anki72 »

Meillä 13 kiilakylkeä ja ainoastaan yksi heittänyt henkensä sen aikana mitä ovat meillä olleet. (n.1,5 v) Pörräävät ympäri allasta ja vasta valojen sammuttua menevät parveen. :roll:
Jos aika on rahaa, on työnteko tuhlausta.
http://dragcave.net/user/Ansuli72" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

kalamiäs kirjoitti:Minkäs kokosen altaan kiilakyljet tarvitsee?
70 litranen, mutta mielellään suurempi. Rusokiilakylki menee pienempäänkin.
lehtifisu-fani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 08:43, 05.09.2007
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja lehtifisu-fani »

Meillä 26 kpl 500-litrasessa. Tauteja ei ole ollut, mutta eiväthän kalat ole kauaa olleetkaan. Meilläkin valon sammumisen jälkeen parveilevat. Kauniita kaloja ovat. Ovat paraikaa kutemassa. :D
emxu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 13:06, 20.07.2007

Viesti Kirjoittaja emxu »

Monta kiilakylkeä voisin ottaa taistelukalan kanssa 54 litraiseen?
54 l
lasagne
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 09:24, 23.04.2005
Paikkakunta: Hemiboreaalinen vyöhyke, Vantaa

Viesti Kirjoittaja lasagne »

54 litrainen kuulostaa aika pieneltä, Itse asuttaisin vasta parikymmentä litraa suurempaan altaaseen. Sen sijaan hieman pienempiä rusokiilakylkiä pieni parvi (10 kpl) menisi.
Team fortress 2!!!!!!!!
uncia uncia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 14:31, 13.11.2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja uncia uncia »

Kiilakylkiä on ollut useamman vuoden ajan ja itse ainakin olen tykännyt niistä. Eivät ole koskaan saaneet pilkkutautia. Ei edes sillojn, kun kuparimonninen sai sen. Aloitin heti lääkinnän, eikä se siis kiilakylkiin heit riumusta hypännyt. :)

Mulla on ollut kiilakylkiä 171-, 128- ja 80-litraisessa ja kaikissa ovat voineet hyvin, toki tietysti kiilakylkien määrä tulee sopeuttaa akvaarion kokoon. Ehkä tuota 80 litraa pienempään en laittaisi...
Dude
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 22:37, 03.09.2007

Viesti Kirjoittaja Dude »

Missä tasossa nämä kiilakyljet uiskentelevat?
lehtifisu-fani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 08:43, 05.09.2007
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja lehtifisu-fani »

Dude kirjoitti:Missä tasossa nämä kiilakyljet uiskentelevat?


Veden keskiosassa.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

mulla 15 kiilakylkeä ja allas 240l 120x45x45. Virtaus altaassa aika voimakas sisäsuodattimen ja ulkosuodattimen ulosvirtaukset vastakkain.

Kiilakyljet ovat tosi nuoria ja olleet mulla nyt viikon. Muita asukkaita,myös kaikki nuoria: palettipariskunta(härnäsivät alussa kiilakylkiä ja jopa tappoivat yhden, nyt kun olen ruokkinut pari kertaa päivässä ovat jättäneet rauhaan), kerritetroja 8, 4 nuolimonnia ja yksi partis.

Eli ihmetyttää ettei kiilakyljet ui altaan toisesta päästä kovinkaan pitkälle, vain n.3-4 niistä uivat välillä altaan toiseen päähän, muuten parvi pysyttelee koko ajan altaan toisessa päässä ja uiskentelee siellä hieman. Mistä tämä voisi johtua?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Kuinka pitkäksi kiilakylki voi parhaimmillaan kasvaa ja onko koiraan ja naaraan pituudella eroa?
Kuinka korkearuumiinen kiilakylki on ja onko tässä tapauksessa sukupuolilla eroa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”