Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja doriani »

Vaihtoehtoja nyt mietitään kahden altaan kalastojen suhteen, ja että jääkö pikku allas toimintaan vai ei.

sikälimikäli jää, niin allas tosiaan olisi sen 100-litraa. Kalastoksi tulisi vaan kirsikkabarbeja ja yksi partamonni.

Kuinkahan monta kirsikkaa kannattaisi laittaa? Onko 10 tuon kokoisessa liikaa? Tällä hetkellä siellä on vaan 1 kirsikkabarbi ja sille hankin mahdollisimman pian kavereita, on jotenkin "vaisun" oloinen yksinään.
smoltti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 14:15, 27.10.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smoltti »

Tuskinpa 10 liikaa on partamonnin kanssa. Suosittelen parvea jossa on vähintään 2 urosta ja 4 naarasta. Itselläni oli jossain vaiheessa 1 u+3n ja uros jahtasi naaraita rasitukseen asti. Kun suurensin parvea toisella uroksella ja parilla naaraalla tilanne rauhoittui heti. Urokset pörhistelevät välillä toisilleenkin, niin naaraat saavat olla rauhassa. Nyt on parvi kasvanut luonnollisesti muutamalla poikasella, jotka ovat selviytyneet jaavansammalen ja -saniaisen suojassa. Mukavia kaloja nämä kirsikat!
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Mulla on 63-litrainen akva, johon tekisi mieli siirtää 180-litraisesta kirsikkabarbiryhmäni. Ryhmässä 3 urosta, 3 naarasta. TOimiva ja rauhallinen porukka, naaraatkin saavat olla rauhassa. Mutta... Onko 63 l liian vähän tuolle poppoolle? Faunattaressa luki, että akvaarion minimikoko pienelle parvelle 60 l, mutta mikä on "pieni parvi"?
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
mpiil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 00:23, 03.08.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Varjon kirjassa taidetaan mainita, että parvella tarkoitetaan vähintään 5-6 yksilön joukkoa. Samaisessa kirjassa minimissään akvan koko 54l kirsikkabarbeille ja jos vielä tutkitaan, että mitä tää raamattu :D sanoo kalamäärästä 100l akvaan eli 5cm pitkää kalaa kohden 5 litraa vettä. Tämän mukaan siis 100/5=20 kalaa. Toki se partis pitää muistaa laskea pois tosta eli helposti 15 kirsikkabarbia.

Korjatkaa vielä viisaammat jos olen väärässä :mrgreen:
317l Malawila
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Joku 20-30 kalaa näyttää jo joltain, kirsikat on kuitenkin aika haahuilevaa porukkaa, meillä on 60 litrasessa ehkä 25 kirsikkaa ja akva on aika täynnä, vain 1 somiste ja kasvit tietty seassa, ja tytsyjä sitten enempi ku poikii ettei tuu turhaa riitaa...
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tämä menee nyt vähän aiheen sivuun, mutta tuli tässä mieleen kysellä että kuinka teillä muilla kirsikkabarbit suhtautuu veden vaihdossa
uuden veden lisäämiseen akvaarioon?

Itellä nimittäin käy aina sillee kun vaihdan vesiä tuohon 84L akvaarioon, että kun olen kannulla kaatamassa uutta vettä tonne akvaan,
niin nuo kirsikkabarbit tulee aina pyörimään siihen kohtaa mihin vesivirta osuu ja vaikka kaatas veden eri paikkaan niin aina ne tulee sdiihen vesivirtaan pyörimään. :mrgreen:
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Kyllähän tuohon menis varmaan parikymmentä, mutta jos uroksia on enemmän kuin naaraita, saattavat nahistella keskenään naaraista :D
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Ei ehkä tämäkään nyt ihan tähän otsikkoon "istu", mutta mulla kirsikkabarbit tulee vettä vaihtaessa nyhtämään ihokarvoja käsistä. Melko napakasti toklivatkin :mrgreen:
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
meinkalaset
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 13:10, 22.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja meinkalaset »

Tämä menee vieläkin enemmän ohi aiheen, mutta meillä punapääbarbit ja keltabarbit sekä piikkisilmät tansiivat kovimmassa virtauksessa joka ikinen päivä :D Satuin nimittäin ostamaan aika täpäkästi puhaltavan sisäsuodattimen ihan eri kokoista akvaa silmälläpitäen, mutta tuikkasin sen 100- litraiseen koemielessä ja koska fisuset siitä tykkäävät niin tuohonpa jäi. Ehkä barbit uivat luonnossa virroissa?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

miljoonakala84 kirjoitti:Tämä menee nyt vähän aiheen sivuun, mutta tuli tässä mieleen kysellä että kuinka teillä muilla kirsikkabarbit suhtautuu veden vaihdossa
uuden veden lisäämiseen akvaarioon?

Itellä nimittäin käy aina sillee kun vaihdan vesiä tuohon 84L akvaarioon, että kun olen kannulla kaatamassa uutta vettä tonne akvaan,
niin nuo kirsikkabarbit tulee aina pyörimään siihen kohtaa mihin vesivirta osuu ja vaikka kaatas veden eri paikkaan niin aina ne tulee sdiihen vesivirtaan pyörimään. :mrgreen:
Mulla ei kirsikkabarbit noin käyttäytynyt, eikä juuri viime vuosien lajeista kukaan muukaan, mutta männä vuosina seeprakalat (ja satunnaiset keltabarbit) olivat edessä pitkällä sivulla ryhmänä ja uivat vuorotellen vesivirran läpi toiseen päähän - ja sitten uudestaan :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

doriani kirjoitti:Vaihtoehtoja nyt mietitään kahden altaan kalastojen suhteen, ja että jääkö pikku allas toimintaan vai ei.

sikälimikäli jää, niin allas tosiaan olisi sen 100-litraa. Kalastoksi tulisi vaan kirsikkabarbeja ja yksi partamonni.

Kuinkahan monta kirsikkaa kannattaisi laittaa? Onko 10 tuon kokoisessa liikaa? Tällä hetkellä siellä on vaan 1 kirsikkabarbi ja sille hankin mahdollisimman pian kavereita, on jotenkin "vaisun" oloinen yksinään.
Itselläni kirsikkabarbijengin urokset tappelivat keskenään, vaikka 200 litran akva. Selvästi yhtä erityisesti kiusasivat, joka sitten kuolikin - ehkä stressiin. Nyt minulla on hyvin aktiivinen tulipunainen uros ja 3 naarasta. Uros on tempperamenttinen ja ajaa isompia muun lajin kalojakin pois reviiriltä:). Myös naaraita melko paljon jahtaa. Itse olen varsin tyytyväinen pienee kokoonpanoon 1u+3n, enkä suuremmaksi joukkiota kasvata.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli vaan tässä mieleen, kun miula on tuolla 84 Lakvaariossa 3 kirsikkabarbi ukkoa ja 4 akkelia.
Onkohan nuo kolme isompaa naarasta kaikki semmosia että ne ei pysty laskemaan mätiä, kun kaikki ukot kutee/jahtaa ainoastaan pienintä naarasta tuolla lähes päivittäin.
piikkisilma123
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 22:00, 30.07.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuinka monta kirsikkabarbia 100-litraan?

Viesti Kirjoittaja piikkisilma123 »

Mulla on 63 litrasessa uroksia 7 ja naaraita 5 :D eikä mitään ongelmia.. Pienemmät pojat ei ees käy "hörnimässä" näitä tyttöjä :D vielä ei oo ilmestyny poikasia.. Tais taisto käyä imasemassa ne tuolta "ruohokasvista" (en tiedä kasvin oikeaa nimeä, mutta on ihan kuin ruohoa) suihinsa.

Tulin vaa miettineeks että voiko noita kirsikoita ottaa pari lisää? Kun niin tyhjältä näyttää tuo akva välillä.. Toista parvea oon miettiny mut ei oo tullu oikee mieleistä vastaan. Ja sen parven pitäs olla semmonen tiivis..! Tiiviit kalaparvet on mun juttu :D kirsikat sitä ei oo mut silti lemppari kaloja ;)

Eli voiko ottaa lisää, kuinka monta?
"Tiivis" kalaparvi ehotus otetaan myös mielellään vastaan!
Kaksi rotikkaa perheessä ja yks 63 litrainen (:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”