Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Tässä nyt on tapahtunut kolme kalakuolemaa kahden vuorokauden sisään. Vasta kotiutetut kaksi helmirihmanaarasta ja yksi nokkamonni ovat heittäneet henkensä. Epäilenkin nyt että syynä on joko PMDD tai EasyCarbo, jotka ostin kesällä eräältä harrastajalta. Annostelin aineita näistä pulloista kalakuolemia edeltävänä päivänä, eikä mikään muu ole muuttunut hoitorutiineissa.

En tiedä pullojen pakkauspäivää, mutta pullojen ulkonäöstä voi päätellä etteivät ne ole ihan uusinta erää. Jälkeenpäin nuuhkaisin kyseistä EasyCarbopulloa ja vertasin sitä keväällä korkattuun pulloon samaa tavaraa, ja huomasin hienoisen eron hajussa. Pitäisikö nämä kaataa viemäriin ja jatkaa uudemman tavaran käyttöä?
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Laitoitko aineet samaan aikaan? On epäilty EasyCarbon heikentävän PMDD vaikutusta ja keskusteltu niiden reakointia yhdessä.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Laitoin kyllä. Kas, tällaista en ole kuullutkaan. Olen tässä pitänyt taukoa EasyCarbon käytöstä jonkin aikaa ennen tuota yhtä kerta-annosta ja taidan jatkaa myös samalla linjalla. Vaihdoin samalla kertaa myös lannoitteen PMDD:hen käytettyäni ennen ProFitoa. EasyCarbon ja ProFiton kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

R_R kirjoitti: On epäilty EasyCarbon heikentävän PMDD vaikutusta ja keskusteltu niiden reakointia yhdessä.
Mietin, että puutunko tähän, mutta nyt on pakko kysyä, että missäs tätä on mietitty? Pikaisella haulla ei ainakaa löytynyt tästä suoraan viitteitä ja en tälläisesta muista ennen täältä lukeneenikaan. Tosin muisti voi pettää...

Olen pahoillani kalakuolemiesi johdosta, mutta tenttaan, että annostelitko carbon aamulla vai miten? Entä laitoitko koko ohjeen mukaisen annoksen, vai aloititko sanotaan vaikka 1/4 annoksella uuden käytön? Ja ne kalat olivat varmasti terveitä tullessan? Ovatko ne liikkeestävai harrastajalta?
_____
Ja puolet unohtui... Siinä EC-pullossa ei ole mitään parasta ennen päiväystä = ED expire date(tai jotain sinnepäin..., omassa puteleissani on merkintä ED 12.2011 ja 05.2012
Niinpä, se on suorastaan kohtalon ivaa, että sinulla toiminut tuo "paljon parjattu" ProFito yhdistelmä...
Viimeksi muokannut Anniquu_, 20:24, 29.10.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Juurikin siis se Easycarbo sekä Pro-fito yhdistelmä on koitunut joillain tuhoksi! PMDD yhdistelmästä en ole kuullut. Lueppas tuo: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... uolee+apua Haulla löytyy lisää.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja en »

Joo easycarbo ja pmdd on kait ok mut sen profiton kanssa ei.

Meillä on 3v vanhaa easycarboa eikä ongelmia ole.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuosta easy carbosta semmonen pikku kysymys, eli kun sitä laittaa akvaarioon niin pitäskö se laittaa heti aamusta kun akvaarioon syttyy valot?
Ite tuppaan laittamaan toa nestehiiltä kun tuun töistä eli se kerkee vaikuttaa 10 tuntii suunnileen tai vähemmän joskus. :?
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Ajattelin vain tota vedenparannusaineen luonnetta, eiks sen tarkoitus ole poistaa haitallisia aineita vedestä?
On se aika nerokas aine kun se tietää ettei lannoitteessa olevia aineita saa poistaa. :mrgreen:
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Mielestäni se 10 tuntia on ihan sopiva, monellahan valaistusaika on juuri se 10 h. Itse asiassa itsellänikin on käytännössä 10 h valaistus :) , valot päällä 10-22 , mutta siinä välillä iltapäivällä 2 h valotauko. Tärkeimpänä pitäisin, että ei sitä laita iltaa vasten, vaan aamusella.

Jos nyt R_R tarkoitat sitä PMDD:tä, niin se on lannoite, alunperin harrastajien itse tekemä sekoitus, mutta nyt sitä myydään ihan kaupallisesti valmiina tuotteena. http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... s/PMDD1000 Poor Man's Dosing Drops tai jotain siihen suuntaan..
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Micke »

Siis EasyCarbo ja ProFito ovat yhdessä kyllä toimivia ja hyviä käytössä. Kaikissa akvaarioissani olen käyttänyt molempia säännöllisen epäsäännöllisesti jo useamman vuoden aijan ilman ongelmia. Ne ovat toisiaan täydentäviä ja kun ovat vielä saman valmistajan niin en usko että kalakuolemat ovat niistäjohtuvia.
Jos kaloja kuolee niin syy "täytyy" löytyä jostain muualta.

Kyllähän kaloja kuolee aina silloin tällöin sille ei voi mitään. Ja monelle kalakuolemalle on vain vaikea löytää kotikonstein kuolinsyytä.
Jos esimerkiksi tässä luetellut tekijät ovat välttävällä tasolla (ruokinta, yleiskunto, vesiarvot ja happitilanne) äkillinen uuden tekijän lisääminen veteen kuten "lannoitekemikaalien" saattaa aiheuttaa "ahistusta" kaloille.
Itse olen kyllä aina tauon jälkeen aloittanut ko. kemikaalien käytön puolella annoksella mutta samaan aikaan veden vaihdon jälkeen yleensä seuraavana aamuna tai vasta noin 2-3tunnin kulutta vedenvaihdosta.

ProFitossa on parastaennen päiväys kuten myös EasyCarbossa.

ProFito on sellaista rakenteeltaan että se sakkautuu hyvin helposti ja astian pinnoille kertyy jotain "mustaa" joka ei helposti sekoitu muuhun nesteeseen.
Eli sitä pitää ravistella hyvin aina kun sitä käyttää. ProFiton haju ja väri saattaa vaihdella valmistuserästä riippuen paljonkin. Väri vaaleanruskeasta mustahkoon.

EasyCarbo pysyy ulkoisesti muuttumattomana ja sitä ei kannata HAISTELLA, se on myrkkyvä!!
EC "pitää" annostella aina aamuisin koska päivän aikana kasvit sitä käyttää. Kasvien rytmi ei ole pelkästään valojen päälläolon mukaista vaan päivänvalolla on vaikutus siihen myös.
Esim. jättivedensuosikki tällähetkellä menee "nukkumaan" jo noin 2tuntia ennen valojen sammumista. (Nukkumaan eli latvakasvusto supistuu)


Deicide tuossa linkittämässäsi ketjussa jonka selasin pikaisesti läpi ei kyllä ollut mitään varmaa syytä että EasyCarbolla ja ProFitolla olisi ollut kaloja tappava vaikutus.
Ja huonosti toimivassa akvaariossa riittää kyllä ison omenakotilon kuoleminen aiheuttamaan veden pilaantumisen hetkeksi aikaa. En tarkoita että ko. tapauksessa olisi ollut huonosti toimiva allas.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ihmeen usein nuo aineet on kuitenkin saatu yhdistettyä kalakuolemiin? Itse en enää käytä ko. ainetta, sillä tiedän liian monta tapausta, jossa ei muuta yhdistävää tekijaa ole ollut kuin nuo aineet. Tiedän myös, että noita käytetään todella paljon aivan onnistuneesti. Jokainen saa käyttää mitä haluaa, mutta tämä on minun valintani, enkä varmasti tule kokeilemaan noita enää koskaan.
varmaa syytä että EasyCarbolla ja ProFitolla olisi ollut kaloja tappava vaikutus.
Tuohon ikävä kyllä tarvittaisiin monesti laboranttia. Siis syyn selvittämisen.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Kokemuksia otsikossa olevista aineista on. Aiemmin laitoin akvaariooni PMDD:tä ja heti perään EasyCarboa ja akvaarioon tuli pitkiä vaaleita "rihmoja". Kun käytin pelkästään EsyCarboa, tuli myös rihmoja, mutta huomattavasti vähemmän ja lyhyempiä. Jos PMDD sisältää jotain kaloille vaarallisia aineita, on syytäkin käyttää vedenparannusainetta saman aikaisesti. Vai miten tämä pitäisi tulkita? :cry:

---------------------------------

Kirjoittaja R_R » 11:37, 30.10.2009

Olen valitettavasti sekoittanut kaksi ainetta eli E Carbon ja E Liven. Eli hiililisän ja vedenparannusaineen, joten tämä viesti aiheuttaa sekaannusta tässä keskustelussa. sory
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

En muista PMDD:n kanssa yhtäkään ongelma tapausta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Anniquu_ kirjoitti:
R_R kirjoitti: On epäilty EasyCarbon heikentävän PMDD vaikutusta ja keskusteltu niiden reakointia yhdessä.
Mietin, että puutunko tähän, mutta nyt on pakko kysyä, että missäs tätä on mietitty? Pikaisella haulla ei ainakaa löytynyt tästä suoraan viitteitä ja en tälläisesta muista ennen täältä lukeneenikaan. Tosin muisti voi pettää...

Olen pahoillani kalakuolemiesi johdosta, mutta tenttaan, että annostelitko carbon aamulla vai miten? Entä laitoitko koko ohjeen mukaisen annoksen, vai aloititko sanotaan vaikka 1/4 annoksella uuden käytön? Ja ne kalat olivat varmasti terveitä tullessan? Ovatko ne liikkeestävai harrastajalta?
_____
Ja puolet unohtui... Siinä EC-pullossa ei ole mitään parasta ennen päiväystä = ED expire date(tai jotain sinnepäin..., omassa puteleissani on merkintä ED 12.2011 ja 05.2012
Niinpä, se on suorastaan kohtalon ivaa, että sinulla toiminut tuo "paljon parjattu" ProFito yhdistelmä...
Kyseinen EC pullo on vetoisuudeltaan 250ml ja olen sitä jo jonkin tovin pyöritellyt löytämättä siitä mitään päivämäärään viittaavaa. Kalat olivat täysikasvuisia ja ostin ne paikallisesta, erittäin asiantuntevasta liikkeestä. Karanteenasin kalat, eivätkä ne osoittaneet mitään sairauksien tai apaattisuuden merkkejä karanteenissa. Kyseisellä kauppiaalla on oma maahantuonti ja myös karanteenaus, enkä siis usko että kyse olisi taudista. Apaattisuus ja kuolemat tulivat vasta isommassa altaassa. Kalat siis lakkasivat illalla tekemästä yhtään mitään ja aamulla olivat kuolleita.

Annostelin aineen aamulla ja laitoin kylläkin täyden annoksen. Tosin nyt kun avovaimoni kanssa asia tuli puheeksi, hän muisti minun annostelleen EC:tä vasta ensimäisen kalan kuoltua. Olen siis pohtinut että vedessä on saattanut olla jotain muuta vikaa. Kahden muun kalan kuoltua mittasi nitriitin (0ppm), ja nitraatin, joka oli 10-20ppm. Vaihdoin puolet vedestä varmuuden vuoksi ja viikonloppuna vaihdan lisää. Koska olen lisännyt lannoitteen kanssa Fe-EDTA:ta, mittasin myös raudan, joka oli 0,2ppm.

Eli ketjun suunta taisi olla loppujen lopuksi hieman harhaanjohtava, anteeksi tästä :roll: Jokatapauksessa tuon EC:n säilyvyys kiinnostaa. Ja PMDD:stä on ollut myös kahdenlaista puhetta. Toiset sanovat että PMDD tulisi säilyttää jääkaapissa ja tämä minulle tullut pullo on mitä ilmeisimmin ihan huoneenlämmössä pidetty. Vai koskeeko jääkaappisäilytys vain itsetehtyä PMDD:tä, eikä valmiina liuoksena ostettua?
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Jääkaappisäilytyksestä minä ainakin olen kuullut, kun on ollut kyseessä PMMD.
En sitten tiedä tuosta kaupallisesta versiosta.
Minulta kerran jäi tuo kotikutoinen tapaus huoneenlämpöön mukavaksi toviksi ja se meni ihan homeeseen, pilaantui siis tyystin.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Muuhun en nyt ota kantaa, vain pikaisesti tuohon säilytykseen. Satekin valmissa PMDD-liuoksessa sanotaan: "Säilytettävä viileässä valolta suojattuna".
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja rain- »

R_R kirjoitti:Kokemuksia otsikossa olevista aineista on. Aiemmin laitoin akvaariooni PMDD:tä ja heti perään EasyCarboa ja akvaarioon tuli pitkiä vaaleita "rihmoja". Kun käytin pelkästään EsyCarboa, tuli myös rihmoja, mutta huomattavasti vähemmän ja lyhyempiä. Jos PMDD sisältää jotain kaloille vaarallisia aineita, on syytäkin käyttää vedenparannusainetta saman aikaisesti. Vai miten tämä pitäisi tulkita? :cry:
Eivät akvaariokasvilannoitteet sisällä kaloille vaarallisia aineita kun niitä annostelee ohjeen mukaan, eikä pullollista kerrallaan (yleisin PMDD-seos vastaa melko lähelle Tropica MasterGrow -seosta). Ja Easy Carbo ei ole vedenparannusaine, vaan nestemäinen hiililisä.

Itse en ole koskaan kuullut kalojen kupsahtavan normaalista akvaariokasvilannoitteen käytöstä, mutta sitten tuolla EasyCarbolla taas on onnistuttu kalojakin tappamaan. Seachem Flourish Excel on myös nestemäinen hiililisä, mutta sen kanssa ei mielestäni ole ollut ihan yhtä paljon ongelmaraportteja.

Sekoitettu PMDD, oli se ostettu valmiiksi sekoitettuna tai sekoitti sen itse, säilyy parhaiten viileässä ja valolta suojattuna ja sekoitettuna puhdistettuun veteen. Jos sitä säilyttää lämpimässä, niin mahdollisuus homeen ja muun ilmestymiseen on suurempi kuin jääkaapissa säilytettynä. Itse olen sekoitellut itselleni yleensä puolen vuoden - vuoden annokset ja säilyttänyt PMDD:tä sitten akvaariokaapissa ilman kummempia ongelmia, mutta aina kun vain on ollut jääkaapissa tilaa, niin olen pitänyt akvaariolitkuja siellä.

Kaikki akvaarionhoitonesteet ja kalanruoat olisi paras säilyttää viileässä ja valolta suojattuna.
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 16:23, 12.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: järvenpää

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

tuo pmmp- pmdd ei nyt ainakaan voi yksinään aiheuttaa kalakuolemia.
käyttelin vuosia easycarboa mutta olen pärjännyt ilmankin jo vuosia..eeceellä tuntui olevan ajoittain lähinnä kasveja turmeleva vaikutus..
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Kalakuolemille löytyi luultavasti selitys. Olin ilmeisesti "rokottanut" kaloja pääaltaan vedellä karanteenin aikana liian vähän ja kalat saivat pääaltaassa jonkinlaisen verenmyrkytyksen. Tämä oli siis kauppiaan teoria asiasta.

Saatan siis palata EasyCarbon käyttöön myöhemmässä vaiheessa, mutta toistaiseksi katson miten allas pärjää ilman.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Olin ilmeisesti "rokottanut" kaloja pääaltaan vedellä karanteenin aikana liian vähän ja kalat saivat pääaltaassa jonkinlaisen verenmyrkytyksen. Tämä oli siis kauppiaan teoria asiasta.
Sanoisin, että höpö höpö.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Miten tarkalleen ottaen "rokotuksen" hoidit?
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

MHS kirjoitti:Miten tarkalleen ottaen "rokotuksen" hoidit?
Menin vähän hätäilemään, enkä siirtänyt vettä altaiden välillä, vaikka normaalisti siirrän joka päivä viikon ajan ämpärillisen vettä karanteenin ja pääaltaan välillä ennen karanteenin päättämistä. Tähän mennessä järkevimmän kuuloinen teoria tapahtuneesta, vaikken sen syvällisemmin tätä verenmyrkytyksen syntyä selvitellytkään... Selittäisi ainakin sen, miksi kuolema kohtasi vain uusia kaloja ja miksi oireet olivat niin samanlaisia.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Rokottamisen puuttuminen toisaalta altistaa samalla vanhat kalat uusien kalojen bakteereille ja loisille.
Alsshon kirjoitti:Tähän mennessä järkevimmän kuuloinen teoria tapahtuneesta, vaikken sen syvällisemmin tätä verenmyrkytyksen syntyä selvitellytkään...
Itse kehittelin teorian, että vanhat kalat ovat jo tottuneet kemikaaleihin, ja uusille kaloille annostelu oli liikaa. Olisivat ilmeisesti vaatineet varovaisen totuttelun aineisiin.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

MHS kirjoitti:Rokottamisen puuttuminen toisaalta altistaa samalla vanhat kalat uusien kalojen bakteereille ja loisille.
Alsshon kirjoitti:Tähän mennessä järkevimmän kuuloinen teoria tapahtuneesta, vaikken sen syvällisemmin tätä verenmyrkytyksen syntyä selvitellytkään...
Itse kehittelin teorian, että vanhat kalat ovat jo tottuneet kemikaaleihin, ja uusille kaloille annostelu oli liikaa. Olisivat ilmeisesti vaatineet varovaisen totuttelun aineisiin.
Tämäkin on mahdollista, sillä liikkeen altaat olivat hyvin kemikaalivapaita, enkä lisännyt karanteeniinkaan muuta kuin Aquatania. Noh, varovaisempi kotiutus ensi kerralla.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Vanhenevatko PMDD ja EasyCarbo?

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Easy-Lifen tuotteisiin (FFM, EC, PF jne.) on ilmestynyt nuo parasta ennen päiväykset hiljattain, muutama kuukausi sitten. Aiemminhan niitä ei tosiaan ole ollut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”