Liejuryömijääriö

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Ooh, sä uskalsit tänne kaikkien noiden hämähäkinverkkojen läpi!

Kauhean lupaavalta eivät punaisen mangroven tökkelöt näytä. Aikansahan niiden itäminen ottaa, eikä ne nyt varsinaisesti kuolleiltakaan näytä. Mutta hiukan näivettyneemmiltä ne nyt näyttävät kuin saapuessaan.

Asensin tyypit tollaseen viralliseen Riparium Supply™ planteriin:
Kuva

Siellä muhivat. 30-30 tsäänssit, että teini-ikään pääsevät.

Mutta Samolusta on taas tarjolla, jos ketäkuta kiinnostaa.
-Gone fishing-
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Hehee, oliko jo ikävä? [;)]

Hämmentävää kyllä, ns "todellinen elämä" otti tuossa keväällä ja alkukesästä semmoisen kiireisen kuristusotteen, että en ehtinyt tänne foorumeille oikeastaan lainkaan. Välillä lukaisin jotain, mutta en ehtinyt kommentoida mitään mihinkään. Mutta enhän nyt suinkaan ole unohtanut, en varsinkaan sua ja lieriöitä :mrgreen:

Miten ne pötkelöt voivat näivettyä (kehtaavatkin!) kun olosuhteiden pitäisi kai olla niille aika luonnolliset? Ovatko ne jotenkin hypertarkkoja kasveja?
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Hey, welcome back. On aina kiva ottaa pari sivuaskelta todellisuudesta.

Noi tökkelöt todennäköisesti v.....levat mulle, koska olen teräväkielinen, enkä puhu sanaakaan portu... espan... no hei ihasama, corazon on corazon, vaikka voissa kärventäisi?

Ei ne niin vaikeita pitäisi olla. Toi filantrooppi, joka ne mulle osoitti, pahoitteli jättäneensä ne aika kuumiin olosuhteisiin viikoksi ennen niiden matkaa Suomeen. Oli ne hiukan rypykkäisiä ja väsyneitä, tollasii tummanpuhuvia ja luovuttaneita jo silloin...
http://www.youtube.com/watch?v=ClAGYVvzQAM

Mutta kattotaan, riittääkö mun ja lie-eriöiden rakkaus hyvittelemään.
Mustat mangrovet kyllä tikkaavat menemään kuin Singerit.

Ottaisin kyllä mieluusti vastaan erinomaisia ideoita muutamien punaisten tökkelöiden hankintaosoitteista, jos jollekulle on osunut silmään. Luonto tosin alkaa aikaansaamaan oksennusreaktioita siinä jossain € 20,-/ propagule kohdilla...
-Gone fishing-
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Zansku »

hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Vau.
Tängjuu, very many.

Taivas.
-Gone fishing-
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Ollos hyväkäs. :mrgreen: On tullu tuolla muutaman kerran smurffattua, mutta ei ole sellasta pyttyä, mihin noi tikut tökkäis niin ei ole tullu tehtyä tilausta. Ei niitä kumminkaan ihan makeeseen-makeeseen vaiks väittävätkin niin. Kai.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Mulla on noista mangroveista sellainen teoria.

Kun kattelee kaikkia mahdollisia mangrovelajeja tuolla luonnossa, niin näkee seuraavaa:

- ilmaversot, jotka ovat vehreitä, mutta hidaskasvuisia.
-vedessä olevat juuristot, jotka ovat varsin paksukuorisia ja täysin imujuurettomia (aikuisilla kasveilla. Nuoret mangrovet kasvattavat imujuuristoa veteen, jotta saavat ravinteita kasvattaessaan juuret sedimenttiin asti. Juurten saavuttaessa pohjan, imujuuret katoavat.)
-niiden juurten pohjasedimenttiin kasvavat päät, jotka kaiketi ottavat kaiken ravinnon, jopa nesteen kasveille.

No. Nuo sedimenttiin menevät juuret ovat olosuhteissa, joissa suolan määrä täysin riippumatta veden suolapitoisuudesta on hyvin lähellä nollaa. Niinpä ne itse asiassa saavat ravinteensa makeasta vedestä ja ravinteista, jotka eivät ole suolapitoisuuden kontrollissa.
Tätä muuten tukee lisäksi se, että nuo murto/merivedessä kasvavat mangrovet kehittävät tyypillisesti vedestä ylös ulottuvat ilmajuuret juuriston hapensaannin varmistumiseksi...

En ole kokeillut, mutta en ihmettelisi, jos voisivat hyvinkin ihan makeassa vedessä.

Ehkä mä hälyttelen täällä yhteistilaushengessä, kun teen tilauksen tohon varsin mainion oloiseen putiikkiin, jonka linkitit? Kiitsa vielä, ihan uusi mesta mulle.
-Gone fishing-
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Hälyyttelehän ihmeessä. Josko sitä vaikka intaantuisi mukaan tilaukseen ja kokeilis, että jos ne vaikka kuitenkin ihan makeessakin menis ja viihtys :)
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Onnistuiko? Sekä tilaus että pötkelöiden elvytys?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”