Kotimaiset puut

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

^Onpa nätti!
Itsellä on ollut (ja on edelleen) akvaariossa mäntyä, koska kerätty metsästä jo valmiiksi kuolleena ja 'kelottuneena' ja kotona lilluteltu kuumassa vedessä ja hinkattu, jonka jälkeen silmä kovana tarkkailtu akvaariota --> ei ongelmia.

Muista tarkastella, että akvaariossa riittää happi (pintavedenkierto, ilmastin tms.) ja kalat eivät käyttäydy kummallisesti. Samahan se tosin on kaikkien puiden kohdalla.

Vaikka männystä onkin varoiteltu, niin uskaltaisin laittaa, jos ei puu ole 'tuoretta' (eipä näytä olevan). :D
I'm #1 so why try harder?
KaarinN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 15:00, 16.07.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja KaarinN »

Mulla on tällä hetkellä omenapuuta ja kirsikkapuuta akvaariossa. Aikaisemmin on ollut myöskin lepänjuurakko. Kaikki on toiminut tosi hyvin, ei mitään ongelmia.

Omenapuuta liottelin pari kuukautta, mutta kirsikka oli varmaan vaan viikon verran liossa. Se kun tuli ihan hetken oivalluksena, kun kaadoimme pihalta ison kirsikkapuun. Huomasin, että hei tuo oksanhaara on hyvä ja eikun putsaamaan sitä!
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Katajaa on yksi allas täynnä, mutta tuoretta puuta en kuitenkaan suoraan altaaseen laittaisi.
Kaadoin katajan viime keväänä ja heitin koko puun järveen likoamaan. Oli helppo kuoria nyt syksyllä, ja upposi myös hyvin. Oikein komeaa risukkoa siitä sai. Ensi vuonna vaan täytyy tehdä homma uudestaan, plekot kun jyrsivät pienet oksat aika tehokkaasti. 8-)
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Olen kolunnut sellasista korpijärvistä uppokarahkoita: ovat valmiiksi lionneet ja uppoavat hyvin. Ilmeisesti ovat havupuunkarahkoita.

Homma vaatii veneen tai kumisaappaat ja jonkunmoisen puoshaan tai kepakon että saa ongittua karahkoita ylös. Sinänsä hauskaa puuhaa.
Omassani karahka ei edes ole muuttunut oikeastaan miksikään. Kaverin akvaan istutettiin yksi karahka pystyyn sillein, että pultattiin liuskekiveen kiinni pystyasentoon ja liuskekivi sitten naamioitiin hiekalla. Partamonniukko asustaa karahkan kolossa. :mrgreen:
Ovat aika mukavannäköisiä, ruskeanharmaita ja hienosti uurteisia.
Viola & eläintarhantynkä
aalha
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 13:52, 23.11.2002

Viesti Kirjoittaja aalha »

Minäkin olen uppokarahkoiden kannalla. Pihka ja muut puiden erittämät kemikaalit ovat lievästi myrkyllisiä kaloille. Pitkään järvissä muhineet kannot ovat puulaadusta riippumatta vaarattomia. Todella hienoja kantoja löytää mm. tekojärvien rannoilta! Kunnon pesu ja kuumennus (uuni, sauna tms) ja karahka voidaan siirtää suoraan akvaarioon.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Piipukka77 kirjoitti:Miten se sitten loppujen lopuksi on,voiko sitä mäntyä laittaa sinne altaaseen?

Mietin mille se "tervas" haisee?
Tossa on vaan pieni pihkan tuoksu ja märän metsän,muuta hajuja mun nokkaani siitä ei tule.

Ajattelin viedä sen pesulle,hankais sen kunnolla vielä ja jättäis likoamaan.

Vai oisko parempi vaihtoehto omenapuussa oleva kelottunut oksa?
Mulla on pari tuon tyyppistä männyn oksaa. Ovat olleet kelottuneita jo kallioilla kun kerätty. Tervas haisee varmastikin siis tervalle. (niinkuin terva-karkki tai tervasnapsi :roll: tai saunatuoksu: terva...) Mulla mäntyyn tuli alkuun sellaista valkoista höttöä päälle akvassa (siis kypsytyksen aikana), mutta lähti harjalla pois, eikä sitä oo sen jölkeen näkynyt. Toisessa akvassa mulla on sitä omenapuuta, ihan kiva sekin. Oli muuten sika-kovaa sahata käsisahalla, vaikka olikin kuivunut oksa ikivanhassa omppupuussa (itseasiassa anoppi luuli et se on pystykuiva koko puu, mut oli siinä muutama eläväkin oksa vielä..)
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Hain tuossa tuttavan omenapuusta mukavan kokoisen ja muotoisen oksan, ajatuksena olis sijoittaa se altaaseen.

Mitä kaikkea sille nyt ensi töikseen pitäis tehdä? Täältä lukenu kuitenkin kaikenlaista, jotkut laittaa tuoreeltaan altaaseen kuorinnan ja harjauksen jälkeen ja jotkut painottaa että puun pitäis kuivahtaa "kuolleeksi" ennenkuin sen voi laittaa altaaseen. Paria vuotta sitä nyt ei ole mahdollista alkaa kuitenkaan uittamaan ja "kuolettamaan".. :roll:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
appura
Member
Member
Viestit: 484
Liittynyt: 16:10, 23.01.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja appura »

Itse olen kuorinut oksan ja sen jälkeen liottanut vielä vaikka päivän, jotta nila pehmii. On meinaa paljon helpompi raaputtaa nila pois, kun se on pehminyt ja saa sen jopa tarkkaan pois, kun sen erottaa paremmin märästä oksasta.
Koskaan ei ole ollut ongelmia, että oksien pinnoille ilmestyisi mitään valkoista höttöä tms.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tämmönen kysymys. Kun mie haluaisin laittaa tonne akvaan sellasen puunkannon, että se näyttäis vedessä olevalta puunrungolta. Kannon ala osa saisi olla semmonen haaroittunut, että se kanto näyttäs juurtuneelta.
Toivottavasti jotenkin älysitte tuon selostuksen. :mrgreen: Minkä laista puuta tommonen kanto pitäisi olla, ja kuinka korkean kannon voisin, 128L akvaarioon laittaa?
annuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 21:46, 14.02.2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja annuli »

miljoonakala84 kirjoitti: Minkä laista puuta tommonen kanto pitäisi olla, ja kuinka korkean kannon voisin, 128L akvaarioon laittaa?
Varmaankin niin korkean kuin akvaario on, siis saahan se tulla ihan pintaan asti se kanto. Tietysti jokainen tykkää eri kokoisista kannoista, omaa silmääni miellyttää niin pienemmät kuin isotkin pintaan asti ulottuvat kannot. Mieti mikä sinun mielestäsi näyttäisi hyvältä omassa akvaariossa. Sitten vaan toteutat.
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Minäkin taas innostuin ahteri pystyssä remuamaan lepikossa :mrgreen:

Löytyi aarrekataja

Tähän vähän jaavansammalta siimalla kiinni niin jo kelpaa 8-)
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Niin sitä ei siis tarvi kuivattaa kuinkaan, vaan liottaa sen verran että sen pehmeän nilakerroksen saa pois itse oksan päältä?

Aika hyvin se pehmyt osakin on lähteny kun on tätä intoa raaputella :mrgreen:

Eiköhän tuostakin muotoudu jonkin näköinen oksa kun saa sen sille mallille että saa alkaa ylimääräisiä katkoa pois..
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Vampyyri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 21:40, 24.11.2007
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Vampyyri »

Mutta eikös puu kellu? Asun täällä metsän keskellä, jossa ei puu lopu kesken, niin ajattelin, että tuonnehan voisi jonkun kivan palasen laittaa :) Miten sen puun saa pysymään pohjassa? Ja mikä on nila?

Joo, oon vähän tyhmä, mutta ei anneta sen häiritä :)
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Kyllä se jonkin aikaa vetyttyään pysyy ihan hyvin pohjassa, alkuun voi laittaa vaikka hiekalla/kivillä täytetyn sukkahousupötkön :) painoksi oksan päälle tai sitoa oksaan kiinni. Emmäkään tiedä varmaksi mikä nila on.. Oiskohan se se aines heti kuoren alla? [:I]
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Nila on heti puun kaarnan alla oleva elävä solukerros, joka kuljettaa ravinteita puuhun. Joku viisaampi saa kertoo tarkemmin. :mrgreen:
Vampyyri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 21:40, 24.11.2007
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Vampyyri »

Voiko tuolta metsästä hakea jonkun vanhan kannon, vai ovatko ne jo ihan lahoja ja huonoksi menneitä? Jos haluaa uittaa sitä puun palaa ämpärissä niin pitkään, että se ei enään kellu, niin kauanko siinä kestää? Ja voiko se puu vaikuttaa jotenkin huonontavasti akvaarion veteen?
kaisa.s
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 14:41, 26.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kaisa.s »

tosi mielenkiintoinen aihe :)
Mulla on itsellä ollut akvaariossa ihan ja vaikka mitä. Omenapuista mäntyyn ja orapihlajaan. Orapihlajasta saa vaikka mitä sykeröitä. Sitte niihin voi istuttaa esim jaavansammalta niin tulee aika kivan näköinen :)

Ekoja kertoja kun laittelin kantoja ja oksia, niin en kyllä tehnyt muuta kun luonnosta harjauksen kautta akvaarioon. Eikä siinä kalat sen kummemmin kuin mitkään vesiarvotkaan millään lailla järkkyneet :) Nyt kuorin ja kiehautan varmuuden vuoksi mökillä padassa jossa lämmitetään kaivovesi pesuvedeksi.
Akvaarioharrastusta vuodesta -92. Harrastuksena myös koirat, käärmeet ja moottoripyöräily.
helzy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 00:08, 18.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Todella kiva aihe! Minulla myös ajankohtainen, vaikka minulla on joskus ollutkin akvassa jonkinmoinen karahka metsästä löytyneenä. Täältä silloin luin paljon ohjeita, että mitä tehdä ennen sen tunkemista altaaseen. Puunkarahkat olen aina sitonut langalla kiviin, jotta eivät kellu. [;)] Nyt taitaa alkaa koiralenkillä kantojen tiirailu... :roll:
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
rantakallio
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 22:08, 21.08.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rantakallio »

Itse olen kaverini koiran kanssa mönkinyt pitkin ojia etsimässä sopivia käppyrä kantoja, joita sitten ylpeä karhukoira saa kantaa voiton merkkinä mun pesu huoneeseeni. Suihkuteltaviksi ja jynssättäviksi juuriharjan kanssa. Mitään käsitystä mitä puulajia lienee mutta hyvin uppoavat.. sitten kun ei enää enemmälti mitään irtoa. Yksikään kala ei ole vielä niitten takia kuollut.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Voi että miten hienoja oksan karahkoja ois saanu Rukalta akvaarioon.
Koko ajan kun istuin tuolihississä, niin mietin että tuosta sais kivan karahkan akvaan. :mrgreen: Siis kertakaikkiaan upeita käkkäröitä.
Fransesca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 19:10, 13.12.2007
Paikkakunta: Kuorevesi

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Löysin hienon kannon ihan kotipihasta, mänty (tai kuusi) sen täytyy olla, pihkalle tuoksuu. Sateessa on vettynyt sen verran, että koko lailla uppoaa. Alapuoli on upeasti juurenhaaroiksi poimuttunutta, mutta kun ei ole painepesuria, niin vaikea puhdistettava tuo on. Mutta kyllähän se siitä. Nyt vaan nyppii, kun jouduin sahaamaan pätkän pois, ja sahauspinta erittää nyt sitten pikkuisen pihkaa. Auttaisikohan kuivattaminen pannuhuoneessa?

Tai tietääkö kukaan, miten pihka reagoisi silikonin kanssa, voisikohan sen tulpata akvaariosilikonilla? Leikkuupinta on tarkoitus jättää näkymättämiin, eli sen ei edes tarvitse olla hirmuisen nätti.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kuori kannattaa ottaa pois kokonaan, sen saa pois helpoimmin puukolla tai vastaavalla. Mutta joillakin on ollut ongelmia kuusi/mänty juurakon kanssa eli omalla vastuulla.
Fransesca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 19:10, 13.12.2007
Paikkakunta: Kuorevesi

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Kuori (vähäinen jäljellä oleva) lähti ihan mainiosti irti, ja olen kiskonut kaiken muunkin irtoavan pois. Vähän vinoja katseita heruu taas mieheltä, kun kylvetän kantoa vauvan vannassa tuolla pesuhuoneen puolella. Mutta onpahan muutakin käyttöä vannalle kuin lampaiden syöttöastiana makoilu. Ihan vinkiksi, siinä mahtuu putsaamaan isommankin juurenköllikän. Hyvin kestää myös kuumempaakin vettä.
Fransesca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 19:10, 13.12.2007
Paikkakunta: Kuorevesi

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Ehkäpä voisin esittää kysymykseni tähän ketjuun: Onko kellään kokemusta siitä, pehmenevätkö juurakot nopeammin, ellei ole vaikka partamonnia huoltomiehenä?
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 10:08, 27.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Mikäs niitä sen helpommin silloin pehmentäisi? Kyllä voisi ajatella että pehmenemisen huomaa helpommin kun pehmeää pintakerrosta ei syödä pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”