Suodatin pysähtyi

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Dude
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 22:37, 03.09.2007

Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Dude »

Elikkäs mulla olis nyt semmonen ongelma että suodatin pysähty kokonaan... Voiko suodattimet mennä vanhaksi parissa vuodessa niin että ne ei enää toimisi??
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kotilo roottorissa? Koska putsattu? Mikä suodatin?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Dude
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 22:37, 03.09.2007

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Dude »

Mikä on roottori?:D Putsattu ehkä kuukausi sitten ja merkki on Tetratec.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Dude kirjoitti:Mikä on roottori?
Se mikä magneetin avulla pyörii siellä sisällä akselin ympärillä ja liikuttaa vettä. Sen kun tarkistat niin todennäköisesti pääset pitemmälle.

Onkos kyseessä Tetran sisä- vaiko ulkosuodatin?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Dude
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 22:37, 03.09.2007

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Dude »

Suodatin alkoi toimimaan...ilmeisesti oli joku roska menny sinne..
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Se on joskus sellasta. :) Mutta puhdistuksen yhteydessä kannattaa tosiaan se roottori ja sen pesä putsata myös. Ja varo katkaisemasta akselia.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
kaabie76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 20:10, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Alavus

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja kaabie76 »

Morjensta !
Mulle kävi äsken juuri noin mutta mulla vasta 1kk ollut Resun suodatin ja kun sen purki osiin ni nyt se pelaa taas mut meinasin jo et kuskaan takuuhuoltoon,tosin mulla ei ole kokemusta ku uusi akvaharrastaja ni olen kerran viikossa sitä putsannut ku pieni akvaario mut ilmeisesti pitää useammin.??akvaario vain 63l-
63l kala-rapula, 55l tuliliskola,
2xnelivarvaskonna,2xakaattikotilo,
1xhamsteri
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja tpraut »

kaabie76 kirjoitti:Morjensta !
Mulle kävi äsken juuri noin mutta mulla vasta 1kk ollut Resun suodatin ja kun sen purki osiin ni nyt se pelaa taas mut meinasin jo et kuskaan takuuhuoltoon,tosin mulla ei ole kokemusta ku uusi akvaharrastaja ni olen kerran viikossa sitä putsannut ku pieni akvaario mut ilmeisesti pitää useammin.??akvaario vain 63l-
Kannattaa katsoa että ne suodattimet on tiiviisti siinä imuputkessa ettei sinne roottoriin pääse isompia partikkeleja jotka kuluttaa/pysäyttää roottorin. Itse en ymmärrä noita sisäsuodattimia ollenkaan kun ovat niin epävarmoja ja suodatusteho surkea.
Kilu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 647
Liittynyt: 19:43, 01.09.2005
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Kilu »

kaabie76 kirjoitti:Morjensta !
Mulle kävi äsken juuri noin mutta mulla vasta 1kk ollut Resun suodatin ja kun sen purki osiin ni nyt se pelaa taas mut meinasin jo et kuskaan takuuhuoltoon,tosin mulla ei ole kokemusta ku uusi akvaharrastaja ni olen kerran viikossa sitä putsannut ku pieni akvaario mut ilmeisesti pitää useammin.??akvaario vain 63l-
Elä putsaa sitä kerran viikossa äläkä useammin vaan vasta sitten, kun virtaus on selvästi heikentynyt. Silloinkin vain kevyt puristelu hanan alla niin, että enimmät moskat lähtee pois.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja R_R »

Sisäsuodattimet ovat melko varmatoimiset ja suodatusteho on sen mukainen mihin kokoluokkaan se on valmistettu.
Yleisimmät syyt toimimattomuuteen ovat liian pieni suodatin akvaarion kuormitukseen nähden, toinen yleinen syy suodattimen moottoriosaa ei puhdisteta kunnolla.
Suodattimen tehoon vaikuttaa eniten suodattimen massat, jos käytetään vanua, suodatin tukkeutuu nopeasti ja vanu on vaihdettava uuteen. Vaahtomuovipatruunoita on ainakin kolmea karkeusvaihtoehtoa. Karkein massa voi hyvissä olosuhteissa toimia jonkinlaisena biologisena alustana (massan alue, jossa virtaus on sopiva ja sisältää happea) joka riittää suodattimen toiminnan ylläpitämiseen (tarkoitan, että normaali limainen liete, jossa ei bakut elä, hajoaa bakujen toimesta) suodattimessa, jolloin suodatin toimii pitempään kuin tavallisesti. Huono puoli tässä on se, ettei sellainen suodatustapa poista hienointa ainesta vedestä ja sisäsuodattimen kyky hajoittaa kasvienosia- ja suurempia jätöksiä on olematonta. Tällaisissa tapauksissa moni on ehdottanut, että patruunat vain huuhdellaan haaleassa vedessä jolla pyritään poistamaan roskat ja se limainen liete jota bakut eivät pysty hajoittamaan. Nämä ehdotukset ovat hyviä ja toimivat hyvin edellä mainitussa suodatustapauksessa.
minnukkaliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 08:13, 07.11.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja minnukkaliisa »

Suodattimesta puheen ollen minulla uutena ostettu Eheim 2012 117l:ssa alvaariossa. Suodattimen ohjekirjassa suositeltiin toisen pesun jälkeen vaihtamaan suodatin massa, joka on vaahtokumimuovia. Onko totta että, suodatin massa pitäisi vaihtaa näinkin tiheästi uuteen. Hirveää rahan tuhlausta! Mitä mieltä muut lukijat ovat? :x
Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tottahan toki suodatinvalmistaja haluaa saada massojen vaihtovälin mahdollisimman lyhyeksi jotta saa myytyä uusia massoja. Hyvä vaihtoväli on mielestäni a) kun massaa ei saa enään pestyä riittävän hyvin vaan on jo niin pahasti tukkeessa että vastapestynäkin virtaus on heikko b) massa on lukuisista pesuista ja rutistamisista selkeästi rispaantunut.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

alvaariossa
Sori menee pikusen aiheen sivuun, mutta onko tuo alvaario joku ööh saman tyyppinen kun esim. se semmonen terraario josa on sekä vettä että maata, vai onko tuo sana tuossa pelkästään kirjotus virhe? :mrgreen:
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Mulle käynyt usein vanhan Fluval 3 kanssa niin ettei ole tahtonut lähteä käyntiin enää putsauksen jälkeen. Nyt mulla on samassa akvassa myös Fluval 2+ suodatin, ja tänään kävi sen kanssa samalla tavalla, ei vaan ole tapahtunut ennen.. Hmm.. Eli kaikki on putsattu roottoria myöten, mutta osaako joku selittää miksi ei lähde käyntiin, vai pitääkö vain nostaa pois, avata ja laittaa takaisin N kertaa kunnes alkaa toimia?

Niin ja kyseessä suht uusi suodatin, puhtaat massat.
Viimeksi muokannut Nightfish, 12:36, 28.11.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kokeile heilutellä, täristää ja/tai käännellä nopeasti veden alla. Joskus tuolla itse päässyt eteenpäin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja R_R »

Mulla on Fluval 4+, tekee samaa, käynnistyy terävällä napauksella jollain käteen osuvalla esineellä mootoriosaan (siis suodatin vedessä ja virta päällä).
Suodatimen patruunat olen uusinut, kun hieron sitä sormien välissä ja se murenee. Murenevan suodattimen murut menee akvaarioon eivätkä hajoa vaan kulkeutuvat kokoajan vedenkierrossa.
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Aqualung kirjoitti:Kokeile heilutellä, täristää ja/tai käännellä nopeasti veden alla. Joskus tuolla itse päässyt eteenpäin.
Kiitos, auttoi!
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Maisu »

R_R kirjoitti:MMurenevan suodattimen murut menee akvaarioon eivätkä hajoa vaan kulkeutuvat kokoajan vedenkierrossa.
Akvaarioon mureneva suodatin? 8O Okei, enpä ole vielä sellaiseen 30:ssä vuodessa törmännyt mutta ei pidä kyseenalaistaa kanssaharrastajan sanaa etteikö olisi mahdollista.

Pesussa käsiin hajoava patruuna kannattaa vaihtaa. Lihvaantuneen puolestaan voi usein pelastaa pesemällä sitä hieman paremmin ja useammin, liottamalla muutaman viikon tai ääritapauksessa jopa käyttämällä sen (hyvin puhdistettuna) mikroaaltouunissa. Useimmiten patruunat kyllä minulla menevät vaihtoon siinä vaiheessa kun ei vain itse satu viitsimään, ei siksi että olisivat loppuun palvelleita.

Kaikkein karkeinta vaahtomuovia en käyttäisi ainoana suodatusmateriaalina. Minulla ei ole kuin sisäsuodattimia ja niistä vaahtomuovilla täytetyt pesen ehkä kolmen kuukauden välein, sintratulla lasilla täytetyt ehkä kaksi kertaa vuodessa.

Fluval 3 on minullakin osoittautunut hyvin epäluotettavaksi käynnistymisensä suhteen. Nyt minulla on yksi joka lienee tosiasiassa HAS:n omistama ja kulkeutunut jotain näyttelyä purettaessa minulle, ja siinä on selvästi kaksi vikaa roottorissa; ensinnäkin roottori pääsee liikkumaan ja tippuu liian alas ennen kuin laitteen saa käyntiin, jolloin se ei käynnisty kun purkamalla moottori kokonaan osiin ja kokoamalla se hyvin varovasti uudelleen n kertaa, ja toisekseen roottori pyörii koko ajan hieman karkean oloisesti vaikkei akseli ole pahemmin kulunut. Tämä on ainakin kolmas musta Fluval 3 joka tekee samaa, kun taas ainoa omistamani ruskea aivan ikivanha yksilö on moitteeton. Ja himmeintä asiassa lienee se ettei Fluval 4 ole koskaan tehnyt moista vaikka niitä minulla on ollut paljon enemmän. Myös 1 ja 2 ovat itselläni olleet loistavia, ongelma tuntuu minusta vaivaavan vain tätä kolmosta.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Täällä on kai suositus, ettei aloiteta uusia ketjuja, jos on samasta aiheesta vanha, joten kirjoitan tähän. Tänään oli yhden pienen akvaarion kerran 2 vkossa tapahtuva puhdistus. Siellä on Dennerlen nanosuodatin laajennuksella. Esisuodattimena käyttämääni laajennusta aukoessani jo ihmettelin kun esisuodatusvanu oli melkein täysin puhdasta. Laitoin kuitenkin sen takaisin akvaarioon, mutta totesin, ettei virtausta tule. Otin koko suodattimen pois ja jo siinä vaiheessa ei voinut olla huomaamatta mädän kananmunan hajua. Sisältähän se haisi kauhealle ja täynnä paskaa. Ensin luulin, että on rikki ja saan viedä sen takas kauppaan, koska se on vain reilu puoli vuotta vanha ja muutenkin paska vehe. Puhdistettuani propellin ja muut se alkoi kuitenkin sylkeä vettä. Eli oli vaan yksinkertaisesti paskaa täynnä. Akvaario on ollut tod.näk. pari viikkoa ilman suodatusta ilman ongelmia, mutta ehkä laitan kuitenkin varmuuden vuoksi huomenna sinne Eheimin, johon toisesta akvaariosta bakteerintäyteistä suodatinmassaa.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Onhan se tietysti mahdollista, mutta aika harvinaista. Mikä suodatin on kyseessä?

Oletko purkanut moottoriosan kokonaan ja tarkistanut, ettei siellä ole mitään estettä joka estää roottorin pyörimisen?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Suodatin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Suodatin on Dennerle Nano corner filter
https://dennerle.com/en/products/nano-a ... ner-filter

Sanot varmaan, että heitä tuollaset mäkeen, ja olet kyllä täysin oikeassa. Typerä ostos oli tämä.

Avasin ja puhdistin sitä niin paljon kuin mahdollista. Kaikkea siitä ei saa auki. Roottorin sai kyllä pois. Joku siellä esti roottorin pyörimisen, joko pelkkä paska tai mahdollisesti pieni kotilo. Tuossa on pari parempaa suodatinta joutavana, niin laitan jonkun niistä tilalle. Tuon Dennerlen säästän varalle tulevaisuutta varten.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”