Kokemuksia Eheim-suodattimista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

tirtar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 10:32, 10.02.2004

Kokemuksia Eheim-suodattimista

Viesti Kirjoittaja tirtar »

Olen jostain kuullut, että Eheim-suodattimet ovat sama kuin Mersut autoissa. Mikä niissä on niin erinomaista? Minulla on 98 l allas - kannattaako hankkia Eheim suodatin ja mitä pitää ottaa huomioon hankinnassa ja hoitamisessa?
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Re: kokemuksia Eheim suodattimista

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

tirtar kirjoitti:Olen jostain kuullut, että Eheim suodattimet ovat sama kuin Mersut autoissa.
Mikä niissä on niin erinomaista ?
Minulla on 98 l allas - kannattaako hankkia Eheim suodatin ja mitä pitää ottaa huomioon hankinnassa ja hoitamisessa ??
Näinhän se vähän on, eheimiä minä ainakin suosittelisin (on toki muitakin kuten Juwel ja Sera). Ostamisessa kannattaa aluksi huomioida suodattimen teho, eli veden kierrätys/h. Se kannattaa valita ylitehoiseksi, ainakin seuraavaksi iso, mitä siinä paketin kyljessä sanotaan. Eheimit mulla ainaki ovat aina toimineet moitteettomasti ja niihin on helposti saatavilla varaosia jos jotain hajoaa. Nykyisin on myynnissä noita Aquaball malleja ja niistä sopii tuon kokoiseen 2210 tai 2212 mallit, suosittelisin tuota tehokaampaa.

Kohta sinulle varmaankin suositellaan myös mattosuodatinta, varmaan ihan hyvä vaihtoehto mikäli siihen innostut.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: kokemuksia Eheim suodattimista

Viesti Kirjoittaja 111na »

tirtar kirjoitti:Olen jostain kuullut, että Eheim suodattimet ovat sama kuin Mersut autoissa.
Eheim on johtava pienien vesipumppujen kehittäjä ja valmistaja. Niitä on mitä erilaisimmissa paikoissa, mm. valokuvakehityskoneissa. Eheimin roottori/moottori itsessään on hieno keksintö, yksinkertainen, mutta suunnittelussaan ihan high-techia. Suodattimista en tiedä, mutta kehuttuhan niitä on, eikä varmasti vähiten pumppujensa takia.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kestävät, eivät hajoa käsiin - kuten jotkut mallit. Paitsi, no, joo.. Aquaballit, joita en kyllä omaan akvaani hanki [;)] Jotkut on puhunut, että käyttävät vielä parikyt vuotta vanhoja eheimeja akvaarioissaan ja hyvin toimivat edelleen.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

aqua2002 kirjoitti:Jotkut on puhunut, että käyttävät vielä parikyt vuotta vanhoja eheimeja akvaarioissaan ja hyvin toimivat edelleen.
*Viittaa*
Ainakin täällä louskuttaa yksi tosi vanha Eheim ulkosuodatin 80.luvulta [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Suodatin.

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Eheimiä minäkin käytän ja olen ollut tyytyväinen. Muut halpikset poksahtaa jonkunvuoden kuluttua ostosta. :)
BOESEFANI
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 14:45, 23.12.2003
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja BOESEFANI »

aqua2002 kirjoitti:

Kestävät, eivät hajoa käsiin - kuten jotkut mallit. Paitsi, no, joo.. Aquaballit....

Itselläni on muutaman kuukauden ikäinen aquapallo. Mitäköhän kaikkee vikaa noissa on ollut? Yks akseli napsahti jo poikki, mutta tais olla vähän ittessäki syytä.

--------------
aqua2002 kirjoitti:Kestävät, eivät hajoa käsiin - kuten jotkut mallit. Paitsi, no, joo.. Aquaballit....
Ai tälleen saa tälläset valkoset kehykset :D ! Oppia ikä kaikki.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Meidän vanhin vesipallo alkoi eilen ränkyttämään. No, onhan se ollut käytössä jo kohta vuoden. :| Putsasin masiinan ja laitoin uudelleen pyörimään, oli hiljaista mutta eikös tänä aamuna taas ränkytetä...huh. Toinen aquaball taas tahtoo olla sellainen että ei lähde kovin hyvin uudelleen käyntiin, kova humina käy mutta vesi ei liiku. Kolmas pallo sentään toimii vielä täysin moitteetta, mutta sepä on ollut vasta pari kuukautta käytössä.
Toista se oli silloin ennen vanhaa. Vieläkin on kaapissa sellainen Eheim 2007, hieno 8-kulmainen sisäsuodatin. Siitä hajosi joskus muinoin moottorin kansi ja kun roottori ei pysy ilman kantta siellä sisällä ja paikallaan niin liimattiin sitten se kansi ikuisiksi ajoiksi umpeen. Sitähän ei siinä tullut mietittyä että kuinkahan se roottori nyt putsataan, eikä ole kyllä myöhemminkään tarvinnut murehtia. Masiina toimii kuin junan vessa. Muuta ei ole sille tarvinnut tehdä kuin vaihtaa imukupit ja filtteri kerran.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Paremminhan niitä tuotteita saadaan kaupaksi, kun entiset hajoavat ja uutta täytyy ostaa tilalle = Kertakäyttökulttuuria.

Sama pätee moneen muuhunkin tuotteeseen tänä päivänä. En ymmärrä miten tuotekehittely voi joissakin asioissa mennä taaksepäin.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Paremminhan niitä tuotteita saadaan kaupaksi, kun entiset hajoavat ja uutta täytyy ostaa tilalle = Kertakäyttökulttuuria.

Sama pätee moneen muuhunkin tuotteeseen tänä päivänä. En ymmärrä miten tuotekehittely voi joissakin asioissa mennä taaksepäin.
Just näin. Meillä on kaapissa parivuotta vanha perus minisarja kolmen cd:n vaihtajalla. Radio toimii, mutta cd ei. Ei kuulema kannata korjata, halvempi ostaa uusi.

Raivostuttavaa [}:)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Juhnu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 17:36, 02.09.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

millia kirjoitti:Meidän vanhin vesipallo alkoi eilen ränkyttämään. No, onhan se ollut käytössä jo kohta vuoden. :| Putsasin masiinan ja laitoin uudelleen pyörimään, oli hiljaista mutta eikös tänä aamuna taas ränkytetä...huh.
Hommasin juuri Aquaball 2208:n ja se rämisi myös. Jos sinulla on manuaali tallessa, niin se rämisevä voi olla nro. 7444078. Eli osa, joka pitää pumpun akselistorakenteen moottoriosan sisällä. Tämän osan ja rungon välissä oli välystä, jonka postin pienellä mattosuodattimen palalla. Laitoin palan avauslipareen ja rungon väliin.

Tarkemmin tarkasteltuna osissa ei ollut mitää vikaa, sovitus vain onneton. Ilmeisesti tämä on ominaisuus eikä vika. 8O Vai päriseekö muidenkin vesipallot?
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 17:31, 17.09.2003

Viesti Kirjoittaja Cichlidsonly »

Tässä osoitteessa on vanha 2007 myös ja toimii kuin unelma. Ainoastaan ulkoinen kiinnityskehys hajosi imukupin kohdalta kun iroitin vanhan jumiintuneen imukupin. Pikaliimalla takaisin ja taas pysyy.

Ja eheimin kestosta vielä. Sain kaverilta viikonloppuna ylimääräisen 2013 classikin, jonka hän oli purkanut ja pessyt varastointia varten. Kuin uusi!!!! Tämä oli pyörinyt käytännössä pesemättä 10 vuotta?!? Siis potkuria ei ollut pesty suom. huom. Letkut vain vaihtoon akselit kunnossa eikä kolinaa käydessä.

--Piit--
a0200303
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 19:22, 28.12.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Minäkin olen tykästynyt Eheimiin. Ihan jo pelkästään siksi että se on helppo puhdistaa. Kansi aukeaa helposti eikä tartte taiteilla kuten esim. vanhan renan kanssa oli ikuinen hampaiden kiristys kun oli niin kovin kiinni. :roll:
Hammaskarppi tyttö
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Täällä hurruuttaa kaksi Eheim professionel II 2026-pömpeliä sekä kaksi ns. pick-uppia malleiltaan 2010 sekä 2008. Olen näihin kaikkiin kovin tyytyväinen, sillä ne eivät pidä melua, ovat varmatoimisia ja muutenkin osoittautuneet mukaviksi mm. puhdistuksen suhteen.

Viime heinäkuussa annoin 100 litraisen pytyn myynnin yhteydessä mukaan Eheim 2010:n, jonka olin hankkinut aivan 90-luvun alussa eikä siinä ainakaan silloin ollut mitään vikaa :P

ps. muutamasta muustakin Eheimin pömpelistä on kokemuksia, mm. 2013, 2252, 2007 eikä niistäkään ole pahaa sanottavaa.
Viimeksi muokannut Lisa, 23:23, 08.03.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Aphrodite
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:12, 22.02.2003
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Aphrodite »

Minä olen myös täysin vakuuttunut eheimien ylivoimaisuudesta suodattimina.

Käyttökokemusta löytyy malleista 2007 (tai 2008 on niin vanha, etten tiedä itsekään kumpi on) 2010, 2012, 2252, 2217 sekä 2226. Ja takuutyytyväinen olen.

Aquapalleroisista olin myös saanut sellaisen käsityksen, etteivät ne olisi niin laadukkaita kuin nämä vanhemmat eheimin pick-upit. Siksipä on tullut haalittua noita vanhan mallisia suodattimia, jopa kaupan altaasta olen käytöstä ostanut yhden :mrgreen:

Pari hydorin suodatinta altaissani myös on, muttei niistä voi mielestäni edes puhua samana päivänä eheimien kanssa...
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
d78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 19:32, 28.02.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja d78 »

Minulla on kokemuksia Eheimin Aquaboss 2003 (käytössä,vanha malli, toimii moitteetta edelleen, ulkolaitasuodatin), Prof 2222 (käytössä, toimii hienosti), Prof 2 2226(käytössä, toimii hienosti paitsi äänekkäämpi kuin 2222), Aquaball 2212(viikon käytössä, diffuusori ei toimi ja hieman hento mutta mukava käänneltävä)
Therapy is expensive. Popping bubble plastic is cheap. You choose.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Toistakymmentä vuotta kestäneen Eheim kokemuksen peruustella useista eri malleista, ei ole ainakaan suodattimista traumoja jäännyt niin kuin on toisista suodatinmerkeistä jäännyt.

Voisi sanoa että akvaarion suodattimista puhuttaessa muut merkit ovat sopivia seuraavaan käyttään "pönttö soraa täyteen ja laitetaan verkon ala-ainon painoksi" Eheim akvaarioon suodattamaan vettä & muuten sille kuuluvaa virkaa täyttämään.
pauli1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 18:06, 13.02.2003

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

No joo mulla on Eheim Aquaball 2010?? Täytyy kyllä sanoa, että diffuusori on aikas onneton. Myös moottoriosan kääntely on hankalaa jäykkyyden vuoksi, muuten ihan hyvä vehje. Pick-up:sta on kokemusta 2010, ja omistan yhä 2008:n. Kyllä Eheimillä on vielä noissa sisäsuodattimissa kehitettävää.
E: n Ulkosuodattimia ei ole ollut käytössä, mutta hartaasti toivoisin , että ulkoisia malleja vosin vielä joskus käyttää, sillä mun nykyisessä "Project": ssa ei ole edes hanoja, puhumattakaan käynnistysnapista. :|
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tuotekehittelyssä mennään jostakin syystä "Per#e edellä puuhun". Mielestäni Eheim ja Fluval tekevät tätä aquaballilla& fluval+ sarjalla. Molemmilla merkeillä oli jo loistavat sisäsuodattimet 2252 ja Fluval 4.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
tirtar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 10:32, 10.02.2004

Viesti Kirjoittaja tirtar »

viikonloppuna ostin Eheim 2210 suodattimen.
Pienoinen pettymys - kaiken sen suitsutuksen ja kehumisen jälkeen tämä rämisee jo uutuuttaan. Vaan liekkö se enemmänkin ominaisuus kuin vika niinkuin joku sanoi
samppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 22:12, 27.12.2003
Paikkakunta: tikkurila, jokiniemi

Viesti Kirjoittaja samppi »

Mulla 2 eheimin ulkosuodatinta. Vanhin on jotain 6v ainakin vanha ja mitään varaosia ei ole tarvinnut. Tosin kuin sisäsuodattimiin olen. Eheimistä maksan mieluusti kun se on pitkäikäinen ja helppo puhdistaa.

Mun mielestä halvat käy satunnaiseen käyttöön hyvin. Esim. poikasakvaarioon...
275 ja 55 Litran tankit
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Lisa kirjoitti:Täällä hurruuttaa kaksi Eheim professionel II 2026-pömpeliä sekä kaksi ns. pick-uppia malleiltaan 2010 sekä 2008. Olen näihin kaikkiin kovin tyytyväinen, sillä ne eivät pidä melua, ovat varmatoimisia ja muutenkin osoittautuneet mukaviksi mm. puhdistuksen suhteen.
pauli1 kirjoitti: Pick-up:sta on kokemusta 2010, ja omistan yhä 2008:n.
Tuli tuossa akvaariokaupoissa 2006 ja 2008 mukana. Lienevät sitten vanhoja malleja joistain viesteistä päätellen vai ovatko vielä valmistuksessa? En tarvitse niitä joten laitan ne myyntiin.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo kyllähän nuo vanhat Eheimit porskuttaa. Mullakin on vanha ulkosuodatin, jossa lukee vakuuttavasti made in west-germany (siinä on muuten jartzulta muutama vuosi sitten ostettu kansi...)

Noitten uusien kohdalla (kuten ei vissiin mersussakaan) merkki ei ole mikään tae laadusta. Esimerkiksi eheimin compact -pumput ovat laadultaan (kuten myös hinnaltaan) huomattavasti lähempänä sicceä kuin noita kalliimpia pumppuja.
/jari
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

JJVi kirjoitti:Esimerkiksi eheimin compact -pumput ovat laadultaan (kuten myös hinnaltaan) huomattavasti lähempänä sicceä kuin noita kalliimpia pumppuja.
Totta lienee! Minulla on uusia (mallihan luullakseni uudistui vuosi pari sitten, vai oliko se vain pakkauksen uusinta?) Compacteja 300 ja 600 mallit. Yllättävän kevyitä, 300 tosin mainion pienikokoinen jopa 3 sentin mattoon vähän upotettavaksi, mutta varsinkin 600 tuntuu pitävän särinää. Todella heppoinen vaikutelma verrattuna Aquabee 300 pumppuun. Hinnassa on toki eroa. Ei saa fiiun hinnalla volvoa.

Aikoinani hankkimastani 1250:sta ei ole pahaa sanottavaa. Mutta tarpeen mukaan pumputkin: joskus paras on pieni ja kevyt, toisinaan taas ei. ;)


Myynti-ilmoitus 2006 ja 2008: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=61508
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

111na kirjoitti:Tuli tuossa akvaariokaupoissa 2006 ja 2008 mukana. Lienevät sitten vanhoja malleja joistain viesteistä päätellen vai ovatko vielä valmistuksessa?
Eivät ole enää valmistuksessa, ikävä kyllä (klik). Valmistuksen lopetuksesta ei ole ikuisuuksia, mutta jo kotvanen.

Pick-up-sarjan tilalle tuli Aquaball-sarja (ja ennen pikappeja nautittiin 8-kulmaisista hurruuttajista).
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”