Ruokinta-automaatti

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Terveeksi,

Minkä merkkisiä ruokinta-automaatteja käytätte / mitä suosittelisitte? Tarkoitus on ruokkia tavallista hiutaletta, tablettia, kuivattua matoa jne.
Onko jokin merkki/malli erityisen hyvä/huono?
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Grässlin Rondomatic 400
https://www.graesslin.de/en/time-switch ... omatic-400

Tässä jokaiselle ruokintakerralle on oma lokero, eli ruoan määrän voi antaa tarkkaan ja ruoka voi vaihdella ruokintakerrasta toiseen. Parhaiten soveltuu granulaatille ja tabletille. Hiutaleet saattavat klumppiintua ja vähän jäädä kiinni lokeron seiniin, mutta suurin osa hiutaleista on kuitenkin pudonnut akvaarioon minulla. Pakastekuivattuja elukoita en ole kokeillut. Jos ei ole peitinlaseja, voi rakentaa jonkun telineen, että automaatti on kauempana (ylempänä) vedestä, jolloin klumppiintuminen vähenee. Peitinlasi vähentää sitä myös mutta siinä pitää tietenkin olla ainakin pieni reikä, josta ruoka menee sisään.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Kerron omani, kun huomena pomputtelen alakertaan ja kaivan jostain kaapin perukoilta omani, jota en ole tarvinut vuosiin. Kerkesin jo hyppäämään lakanoihin. Näyttää aika samanlaiselta kuin tuo kr:n linkkaama, on vain eri värinen, mikä tosin ei ole erikoista, koska omani on ainakin 10 vuotta vanha. Siinä on myös jokaiselle päivälle omat lokerot.

Sen jälkeen marssin liikkeeseen hakemaan automaatin, kun lähdin tuolloin 2 viikoksi pois ja naapuri lupautui hoitamaan ruokinnan. Kävimme asian läpi, kuinka toimia jne. Anastin Hesburgerista niitä pieniä pahvikippoja, joihin on tarkoitus laittaa ketsuppia, ja annostelin jokaiselle päivälle kippoon ruokasatsin.

Järkytys oli melkoinen, kun saavuin kotiin, missä kunnossa altaani oli. Oli ottanut joka pv poikansa mukaan ruokkimaan kun "poika niin tykkää". Ei pojan tuonnissa mitään, mutta siinä, kun pojasta se ruokkiminen oli niin mukavaa touhua, ja purkeissa oli ruokaa hirvittävän vähän, sitä piti lappaa ilolla akvakaapin purkeista lisää. Tiedättekö sen tunteen, "sanoakko sananen vai vaieta iäksi"?

naapuri vs. ruokinta-automaatti 0-1
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1930
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Minulla samanlainen kokemus. (On mahdollista, että olen jo kertonut tämän täällä?) Asuin opiskelijana soluasunnossa. Lähdin muutamaksi viikoksi vanhempien luokse ja jätin ruokkimisen algerialaisen kämppiksen huoleksi. Näytin tarkkaan, kuinka paljon ruokaa tulee antaa - ja vain joka toinen päivä (varmuuden vuoksi). Kun tulin takas, haisi koko kämppä ja akvaarion vesi oli aivan mustaa, näköetäisyys 2-3 cm. Kämppis sanoi: kalat alkoi kuolla, minä annoin lisää ja lisää ruokaa, mutta ne kuoli silti. Uskomattominta oli, että yksi miljoonakala oli hengissä - uskomattomin eläinlaji, mitä on olemassa!

Ja olen samaa mieltä, että automaatti hakkaa naapurin mennen tullen.
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Kiitos kommenteista - onko muilla palstalaisilla suosituksia muista ruokinta-automaateista?
toukopouko kirjoitti:naapuri vs. ruokinta-automaatti 0-1
Jeps, juuri tämän vuoksi vähän kaipailenkin automaattia. Kuukauden päästä on 9 päivän reissu, ja ajattelin että se on turhan pitkä laihdutuskuuri kaloille. Kolmea-neljää päivää ruuatta olen pitänyt kaloille ihan hyvänä silloin tällöin..
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Ei se minun maattini ollutkaan tuollainen, kuin kr:n linkkaama, eihän se ollut edes pyöreä. Aika hukkaa muistot. Oli FishMate.

https://botdb.net/p/fish-mate-f14
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
terolist
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:37, 23.03.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja terolist »

Joo, 2 x Rondomatic. Toinen aamulle ja toinen illalle, jos jompikumpi jumittaa niin toinen toivottavasti pyörii...
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Useammalla paikkakunnalla asuvana meillä automaatti hoitaa kalojen ruokinnan käytännössä päivittäin (en jaksa ottaa sitä viikonlopuiksi pois käytöstä..). Herkut toki annan itse käydessä, mutta pääsääntöisesti automaattiruualla siis elävät. Itse mietin kanssa pitkään otanko tuon "lokeromallin" vai yhden säiliön taktiikalla pudotukset. Lopulta päädyin eheimin 3581 automaattiin. Osittain siksi, että se tuli käytettynä halvalla vastaan ja yliruokinta ei oo noilla maansiirtokoneilla kovinkaan helppoa.

Mutta alun opettelun jälkeen se on toiminut hyvin ja oon ollut tosi tyytyväinen. Parhaiten toimii rakeilla, mutta hiutalekin pelitti ihan ok. Tablettia ja kuivattua eläintä en oo laittanut sinne. Jos siihen päädyt niin tässä muutama vinkki:

- Älä laita sekaisin eri ruokia nm. jos laittaa hiutaletta ja raetta niin se on varmasti tukossa
- Laita enemmin luukku pienelle ja pyöritä useampi kierros, kuin luukku liian isolle (ja huom pudotus aika ja kierrosmäärä asetetaan erikseen.. nim.merk. ensimmäisellä reissulla ei ollut pyörinyt kertaakaan :mrgreen: ).
- Kannattaa ennen reissua säätää luukku kohdilleen niin että on kotona
- Huhujen mukaan syystä X saattaa jäädä pyörimään nonstoppina, mutta meillä ei ole sellaista tehnyt (joten ei kannata laittaa säiliötä ihan täyteen jos on vaan viikonlopun poissa). :)

Maksimissaan 4 kertaa ruokkii päivässä kalat ja 0-2 pyörähdystä voi laittaa per kellonaika. Ja 2 AA patteria menee sisään, akuilla en jostain syystä saanut toimimaan. :?

https://www.youtube.com/watch?v=q78TCtfTsFY
Viimeksi muokannut SiriusAng, 20:13, 12.02.2020. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Naapuri vs. automaatti
0 - 3

Tai sitten ollaan vaan vaativia naapureita.. :mrgreen:
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tää lähti kirkkaan juuri siivotun pöntön luota retkelle ja saapui suobiotoopille. Siitä lähtien ollut vaativa naapureita kohtaan ainoastaan siinä, että pysyvät kaukana mun altaista tai puren :twisted: .
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Kiitoksia kommenteista!

Miten täällä tehtiin äänestys, voisi kerätä hetken päästä vielä nämä mallit mitä kukakin käyttää ja laittaa pystyyn kyselyn?
Saataisiin vähän tilastoa miten täällä on jakauduttu eri vehkeisiin 8-)
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja doradi »

Äänestys ois hyvä, joo! Kiinnostaisi kuulla millainen kannatus eri masiinoilla on, ja mitä ylipäätään porukalta löytyy. Mutta minusta kaksi hyvää mallia on, ja ovat varmaan ne yleisimmät - tuo SiriusAngin mainitsema Eheim, ja jo useaan kertaan mainittu Rondomatic. Ne on niin erilaisia käyttää, että kannattaako niitä edes verrata..? Itelläni on pitkä ja monen maatin kotikokemus Rondoista (löytyy lähemmäs kymmenen ja voin lainailla, yyveetä vaan tänne :D ). Hoidan myös säännöllisen epäsäännöllisesti kolmea allasta joissa on Eheimin automaatit, joten uskaltaudun nyt tässä latelemaan omat kokemukset.

TL;DR: Mun mielestä rondo on hyvä pieniin ja vähäkalaisiin altaisiin, herkkiksille, tarkkaan ruokintaan, ja muihin erikoistarpeisiin kuten poikasille. Mutta isomman ja runsaskalastoisen altaan, jonka asukit on robusteja, suuriruokaisia ja reippaita, ruokkisin eheimillä, koska rondon jatkuva täyttely käy pitkän päälle työlääksi.

Eheim on vaivaton - yhdellä täytöllä voi pärjätä kuukausia. Se jakelee tosiaan vaikka useamman kerran päivässä viikkoja ja kuukausia, mutta yksi automaatti sylkee luotettavasti vain yhdentyyppistä sapuskaa, annoskoko vaihtelee hiukan riippuen miten säiliö sattuu pyörähtää - toimintamekanismi muistuttaa vanhan ajan lottoa :mrgreen: Jopa erilaisten tablettien sekoittelu kannattaa jättää tekemättä, koska eri painoiset ja kokoiset tavarat tulee masiinasta ulos painavimmat ensin. Eli jos haluaa erilaisia ruokia jakeluun, on järkevämpää pistää kaksi maattia vierekkäin eikä seata eri ruokia samaan säiliöön. Masiina toimii akulla/patterilla joka kestää kyllä pitkään, ja ainoat vikatilanteet mitä itse olen nähnyt on patterin loppumisia. Muuten on toimineet erinomaisesti. Tarinoita koko säiliön dumppauksesta altaaseen ja laitteen tukkoon menosta olen kyllä kuullut mutta ei liene yleistä, mitään tällaista ei itselle ole sattunut.

Rondoon puolestaan menee korkeintaan vajaan kuukauden safkat (muistaakseni vajaa 30 annosta, jotka voi laittaa jakeluun haluamallaan aikataululla) ja ne pitää yksitellen annostella kuppeihin, joten täyttöön menee jonkun verran aikaa ja sen joutuu toistaa suht usein. Erilaisia annoksia, eri ruokakomboja ym. hienosäätöä on helppo tehdä, iltaan ja aamuun voi esimerkiksi laittaa erilaiset pöperöt. Eli kerralla voi laittaa vaikka mitä hiutaleesta rakeeseen ja nappulaan ja vaikka kuivaötökkäänkin. Miinuspuolena on tuo täytön vaivalloisuus, ja se, että akvasta nouseva kosteus tuppaa paakkuunnuttaa kevyempiä ruokia, jos rondoa ei saa riittävän etäälle vedenpinnasta. Itse asemoin yhden painavan tabletin aina kupin perälle jos tarjolla on esim. kuivasurvaria, jolloin tabletti alas tullessaan yleensä riittää tiputtamaan kelkasta kaiken muunkin laariin. Masiina toimii verkkovirralla, toimintahäiriöitä ei ole kohdalle osunut.
Herman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 21:19, 29.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kainuu

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja Herman »

Itselläni on kolme Fish Mate F14 automaattia. Käytin niitä lähinnä kalanpoikasten ruokintaan. Hienojakoinen kuivaruoka päätyi automaatista akvaarioon ihan hallitusti. Laitteessa on 14 lokeroa ja ruokintakertoja voi olla 1-4 vuorokaudessa. On vähän halvempi kuin Grässlin Rondomatic 400. Pariin vuoteen en ole ruokinta-automaatteja käyttänyt, kun ei ole kalanpoikasia kasvamassa, enkä ole ollut pitempiä aikoja poissa kotoa.

Ruokinta-automaateista on näköjään keskusteltu myös aikaisemmin.
viewtopic.php?t=151825
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Joo, äänestykset on mukavia. Muistan niitä täällä olleen, mutta miten se tapahtui, en muista. Oliskos Teemu Salosesta tässä kohtaa apua? Tai joku muu kuka sen muistaa... Vai onko se poistettu käytöstä?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja Polar »

Eheimin 3581 mallin ostin meille lomamatkaa varten ja alussa näyttikin, että se toimii niin kuin pitääkin. Vaikutti niin näppärältä vekottimelta, niin jätin sen sitten vakikäyttöön (onneksi) ja jonkun ajan kuluttua sain sen itse teosta kiinni kun se kieputti ylimääräisiä kierroksia kuin holtiton naapuri-ruokkija konsanaan. Siihen meni luotto sitä vekotinta kohtaan. Yhtään ei ollut mitään sääntöä milloin se jakoi oikean määrän, milloin jäi jumiin ja jakoi ja jakoi ja jakoi.... Kävi vain mielessä miten se olikaan mahtanut jakaa silloin kun ei oltu kotona... Varmaan maanantaikappale, en ainakaan löytänyt mitään negatiivista palautetta mitä porukat olisivat tästä laitteesta antaneet.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

SiriusAng kirjoitti: - Huhujen mukaan syystä X saattaa jäädä pyörimään nonstoppina, mutta meillä ei ole sellaista tehnyt (joten ei kannata laittaa säiliötä ihan täyteen jos on vaan viikonlopun poissa). :)

https://www.youtube.com/watch?v=q78TCtfTsFY
Kiva, kun Polar tulit kirjoittelemaan :D . Tuossa edellä SiriusAng kertoi tällaisesta `huhuna´ ja tässähän sinulla on ehta kokemus samasta asiasta. Joten ei varmastikaan ole pelkkä huhu.

Palautitko automaatin tai teitkö reklamaation ja saitko mitään korvausta tai vastaavaa laitetta, jos teit?

Doradille paljon kiitoksia kokemusten jakamisesta, siellä oli hyviä vinkkejä. Ja myös mukavaa että kirjoittelet, saisi aw:ta vähän virkitymään, joten ilolla odottelen uusia viestejänne [;)] .
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja Polar »

Äh, nakkasin kaappiin koko vekottimen. Ensin ajattelin ostaa uuden samanlaisen, koska oikeasti ajattelin ettei kahta huonoa vaan voisi sattua yhdelle ihmiselle. Sitten totesin, että ostan sitten kun tarvitsen. En ole vielä tarvinnut, vaan nuorison olen saanut nakitettua ruokkimaan kalat pitempien lomamatkojen aikana. Reklamaatiota en tehnyt (luuseri-minä) koska automaatti oli tilattu, ja olisin joutunut kenties lähettelemään sitä, enkä vain jaksanut. Ja jossain vaiheessa ajattelin, että olisiko oma asennukseni jopa aiheuttanut tilanteen, kun olin laittanut sen suoraan lämpimän valaisinkotelon päälle (kröhm, mihin sitten?). En nyt muista sanottiinko ohjeissa, ettei niin olisi saanut olla... Ja hämärästi muistelen, että paristotkin olisivat olleet jotenkin hapettuneet kun kaivoin ne ulos laitteesta. Laite oli kuitenkin meillä niin kauan toiminnassa, että olin joutunut vaihtamaan siihen ainakin kerran paristot, ja siinä vaihdossa ne olivat ihan normaalit.

Kaiken kaikkiaan olen luottanut Eheimin muihin vekottimiin niin paljon (ja nyt ei puhuta lämmittimistä, argh !!), että olisin hyvinkin voinut ostaa uuden samanlaisen tilalle.
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja doradi »

Polar kirjoitti:Eheimin 3581 mallin ostin meille lomamatkaa varten ja alussa näyttikin, että se toimii niin kuin pitääkin. Vaikutti niin näppärältä vekottimelta, niin jätin sen sitten vakikäyttöön (onneksi) ja jonkun ajan kuluttua sain sen itse teosta kiinni kun se kieputti ylimääräisiä kierroksia kuin holtiton naapuri-ruokkija konsanaan..
Hyvä kuulla tästä ihan ensi käden kokemus! Tuo on kyllä tosi pöllöä, että tuo on edes mahdollista. Insinöörit, haloo? voisko tehdä toisin? Automaattikatkaisu kuten kahvinkeittimeen (joita ei saa btw edes ostettua ilman sitä enää nykyään [}:)] )? Onhan tuossa luottamus kortilla ja mahdolliset vahingot alkaa mennä todella suuriksi, jos yli viikon ruuat pitää ladata masiinaan. Sen verran täytyy tarkentaa edellistä viestiä, että noita mulle tuttuja, hyvin toimineita eheimejä on neljässä altaassa, eikä kolmessa, yhdessä niistä kaksi ja muissa yksi. Eli viittä hyvin toiminutta masiinaa olen sivusilmällä seuraillut noin hmm.. neljä-viisi vuotta. Parikymmentä automaatti-työvuotta?
toukopouko kirjoitti:Doradille paljon kiitoksia kokemusten jakamisesta, siellä oli hyviä vinkkejä. Ja myös mukavaa että kirjoittelet, saisi aw:ta vähän virkitymään, joten ilolla odottelen uusia viestejänne [;)] .
No joo, mä yritän puoliväkisin sanailla jotain, vaikka olen äärimmäisen epä-some-sosiaalinen. Mutta toivoisin kanssa kovasti että saatais jotain henkeä puhallettua tähän foorumiin vielä, joten otin nyt tavoitteeksi näyttää naamaani (virtuaalisesti :mrgreen: ) edes kerran viikossa.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruokinta-automaatti

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

toukopouko kirjoitti:Doradille paljon kiitoksia kokemusten jakamisesta, siellä oli hyviä vinkkejä. Ja myös mukavaa että kirjoittelet, saisi aw:ta vähän virkitymään, joten ilolla odottelen uusia viestejänne [;)] .
No joo, mä yritän puoliväkisin sanailla jotain, vaikka olen äärimmäisen epä-some-sosiaalinen. Mutta toivoisin kanssa kovasti että saatais jotain henkeä puhallettua tähän foorumiin vielä, joten otin nyt tavoitteeksi näyttää naamaani (virtuaalisesti :mrgreen: ) edes kerran viikossa.[/quote]

Jeij, iloitsen tästä suuren suuresti.

Taidan itsekkin olla vähän antisomettaja, mitä tulee faceen, 24 ja muihin laatupalstoihin, mutta aw on oma maailmansa, täällä on hyvä antisometella :D.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”