LÄMPÖMITTARI

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juwel360
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 13:57, 17.03.2017
Sukupuoli: Mies

LÄMPÖMITTARI

Viesti Kirjoittaja Juwel360 »

Minulla on 350 litraisessa altaassa kaksi lämpömittaria, Tertra digital jonka näyttö ruutu on altaan ulkopuolella, toinen lasinen, liekö sprii näyttöinen, mittari.

Tämä vanha, lasinen mittari joka on ollut minulla kauan, näyttää veden lämpötilaksi +26celsius astetta mutta tämä uusin Tetran dikimittari näyttää Tällähetkellä +28astetta vaikka sauvalämmitin on pois päältä.

Altaassani on kaksi T8 valoputkea jotka myöskin jonkin jonkin verran tuovat lämpöä.

Eli kysymys kuuluu.
Luotanko tuohon vanhaan lasimittariin?
Itse epäilen, että tuo Tetran mittari, vaikka onkin uusi, on viallinen.
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: LÄMPÖMITTARI

Viesti Kirjoittaja doradi »

Enpä kyllä menisi arvaamaan kumpi on luotettavampi :D noi lasiset usein on pielessä jo senkin takia, että se mitta-asteikkopahvi pääsee liikkumaan sielä mittarin sisällä. Mutta ei digitaalisiinkaan välttämättä ole luottaminen, mulla oli ulkolämpötilan digimittari taannoin joka oli mielestään aina vähintääkin Köpiksessä, ellei suorastaan Kairossa :mrgreen: Tuli tuossa mieleen yksi vanha keskustelu mittareista, niitten luotettavuudesta ja testaamisesta, ehkä tässä jotain vinkkiä:
viewtopic.php?f=27&t=195719

Yleensä tarkin lämpömittari kotona on kuumemittari. Jos akvaarion lämpömittarilla pääsee kuumemittarin lukemiin eli yli 30 asteeseen niin kannattaa lämmitellä iso muki vettä mikrossa hieman alle kädenlämpöiseksi, ja mitata sen lämpötilaa kuumemittarilla ja sillä akvan mittarilla. Siitä näkee suht luotettavasti että minkä verran akvamittari heittää kuumemittarista niissä lukemissa. Se ei välttämättä ihan täsmää siihen, minkä verran yli/aliarvioi akvaariolämmöissä, mutta antaa kyllä hyvää viitettä.
Jarri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 11:18, 23.03.2020
Sukupuoli: Mies

Re: LÄMPÖMITTARI

Viesti Kirjoittaja Jarri »

Olenkin käytäny digitaalista lämpötilamittari, mutta minusta tavalliset lasiset mittarit ovat parempia ja tarkempia.
"Metsästän" ilmaista pelirahaa ja promokoodeja erilaisista sivustoista ja verkkokaupoista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”