Kasviharrastajat

Muihin ryhmiin sopimaton keskustelu, eli ns. Off-Topic, tänne. Täällä voit myös tehdä äänestyksiä.

Valvoja: Moderaattorit

jonval
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 12:17, 11.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja jonval »

Löytyyköhän täältä kasviharrastajia, siis muitakin kuin akvaariomaailmasta?

Mua kiinnostaisi erityisesti lihansyöjäkasvien harrastajat, heidän kokemuksensa lihisten hoidosta. Itselläni on kohta hankinnassa kärpäsloukku tai useampikin ja olisi mukava jakaa kokemuksia ja hoito-ohjeita.

Jos teitä siis löytyy niin laittakaa kuvia ja kertomuksia niin paljon kuin jaksatte!
Jonna
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 524
Liittynyt: 09:47, 21.08.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Kyllä löytyy :mrgreen: ! Itse olen aikamoinen kasvihullu :roll: . Vehkat ja Raatokukat on olleet oikein keräilykohteina ja monia muita löytyy lisäksi. Lihansyöjäkasvit ovat kyllä mielenkiintoisia, niihin pitäisi tutustua paremmin! Toivottavasti mahdollisimman moni kasviharrastaja ilmoittautuisi!
jonval
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 12:17, 11.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja jonval »

No mahtavaa että yksi ainakin löytyi! Itse olen aika noviisi vielä, kaksi vuotta sitten en saanu pidettyä mitään rehuja hengissä. Sitten päätin, että pakko on osata kasveja hoitaa, ja nyt harrastus on karkaamassa käsistä...

Mun kotoa löytyviä kasveja voi katsella täällä:

http://alavalla-maalla.blogspot.fi/p/kasvit_25.html

Muutama kasvi sieltä tosin puuttuu, kun en ehdi päivittää niitä sinne samaa tahtia kun niitä ostan! :mrgreen:
Jonna
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Minä harrastan kasveja keväästä syksyyn tuolla ulkona. Nyt jo alkavat kierrokset nousta, kun lumen alta paljastui pala kukkapenkkiä :D
Sisällä kasveja on enää vähän. Vähenivät rajusti, kun muutettiin viileään ja pimeään taloon pienten lasten kanssa. :P
Nyt sanonkin, että akvaario on kukkapenkkini täällä sisällä.
HeiniS80
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 12:30, 23.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja HeiniS80 »

Meillä kissat karsii kukkia, mutta jotakin aina pitää olla yrittämässä. Lihansyöjäkasvi (Sarracenia oreophila ehkä) on ja erityinen suosikkini kesäajaksi lasikuistille, koska muuten siinä on kärpäsongelma. Aivan uskomattoman tehokas loukuttaja ja nättikin, muttei talvehdi. Mä en saa sitä heräämään keväällä, enkä vihertämään läpi talven. Harmi, kun se kesällä kasvaa niin komeaksi.
Koiria, kissoja, akaattikotiloita, akvaarioita muutama.
jonval
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 12:17, 11.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja jonval »

Kissojen (ja varmasti myös lasten) kanssa amppelit toimii kivasti, kunhan ovat riittävän korkealla. Ihan tavallinen kultaköynnös viihtyy hämärässäkin, joskaan ei ole kovin erikoisen näköinen... Tosin mistä kasvista vain saa kiinnostavan ainakin Boskke Sky Planterilla, joka on tossa kuvassa. Purkki on kyllä hillittömän kallis, kuvan pienikokoinen maksaa 40 euroa, itse olen ainakin toistaiseksi raaskinut ostaa vain yhden. Mutta kasvi pysyy turvassa napostelijoilta ja ylösalasamppeli kiinnittää nopeasti myös vieraiden huomion!

Kuva

Toinen kissa- ja lapsiturvallinen ratkaisu on kasviterraario, jota olen itse parhaillaan perustamassa. Tarkoitus on hankkia terraarioon valoksi loisteputki ja pohjalle hyvää multaa, jossa basilika ja ehkä muutkin yrtit kasvaa kivasti ja joka valaisee kauniisti koko kotia! Sattuuko kellään olemaan tällaisesta jo kokemusta?

HeiniS80, mistä hankit lihansyöjäkasvisi? Onko jotain puutarhaketjua tms missä olisi niistä hyvä valikoima? Plantagenissa tiedän olevan ainakin kärpäsloukkuja, mutta varsinaisen terraarion perustamisessa sinne olisi kyllä kiva saada joitain muitakin lajeja...
Jonna
HeiniS80
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 12:30, 23.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja HeiniS80 »

Meillä ei ole just tilaa terraariolle, kun se pitäis olla niin iso. Amppeleita on jo aikas monta :mrgreen: Paitsi noita ylösalaisin olevia en edes harkitse hintansa puolesta. Jyväskylän Plantagenista ostin lihansyöjän ja on sielä ollu ainakin viittä erilaista kasvia. Niitä missä on "kannut" kahdenlaisia, kärpäsloukku, joku kihokin näköinen millä on tahmeat pisarat ja tuo torvimalli mikä mulla on. Tekiskin jonkin kivan kokoelman kuistin ikkunalle näistä. Ja sitten naureskelis nurkan takaa, kun kissa länttää tassunsa tahmaan :twisted:
Koiria, kissoja, akaattikotiloita, akvaarioita muutama.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

En ole hortonomi, eikä eukollakaan tunnu olevan alan taipumuksia, mutta tämä asia kiinnostaisi. "Jouduin" ostamaan jotain kukkakaupasta viime syksynä, jotta sain ammattiosaamisen näytön järjestettyä. Silmiini osui sitten varsin hehkeän näköinen kasvikunnan edustaja, jonka tunnistin lihansyöjäksi. Ilmeisesti kyseessä on Sarracenia-laji. Hoito-ohjeeksi sain seuraavaa:
- Vadille vettä, eikä mitään lannoitusta.
- Hyönteisiä voi tiputella suppiloon.
- Talveksi viileään ja jätettävä lähes kuivaksi lepokauden ajaksi.

En tietenkään halunnut laittaa tuota rumilusta jääkaappiin tilaa viemään moneksi kuukaudeksi, joten kasvi on saanut olla huoneenlämmössä. Nyt kai olisi käsillä se hetki, että kasvia pitäisi elvyttää, mutta kaikki tötteröt näyttävät kuivuneen. Heitänkö biojätteisiin?
Sarracenia dead or alive.JPG
Sarracenia dead or alive.JPG (149.29 KiB) Katsottu 4027 kertaa
HeiniS80
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 12:30, 23.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja HeiniS80 »

Mulla on juurikin tuo sama rehu, enkä onnistunut elvyttämään talvehtimisen jälkeen millään konstilla. Eikä vihreänä talvettaminenkaan onnistunut. Mielenkiinnolla minäkin odotan kertooko joku taikatempun millä heräis.
Koiria, kissoja, akaattikotiloita, akvaarioita muutama.
jonval
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 12:17, 11.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja jonval »

HeiniS80 kirjoitti:Mulla on juurikin tuo sama rehu, enkä onnistunut elvyttämään talvehtimisen jälkeen millään konstilla. Eikä vihreänä talvettaminenkaan onnistunut. Mielenkiinnolla minäkin odotan kertooko joku taikatempun millä heräis.

"Mustuneet/kuivuneet tötteröt voi leikata pois, ettei hometta pääse ilmenemään niihin."

Löysin tällaisen aika hyvältä ja kattavalta vaikuttavan lihisblogin:
http://vihreamaailma.vuodatus.net/sivut ... tterolehti

Siellä on eri lihislajeista erikseen hoito-ohjeita ja koska kyseessä on blogi, niin tämä kirjoittaja varmasti voisi vastatakin kysymyksiin!
Jonna
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla oli noita lihansyöjiä vuosikausia ihan niille erikseen laitetuissa terraarioissa enkä koskaan järjestänyt mitään erillistä talvikautta. Osa lajeista kukki loistelamppujen alla ihan kiltisti. Minulla oli noissa turvepohja jonka pidin aina reippaasti kosteana - ja lemmikkiparijalkainen, joka tuli jonkun kukkapurkin mukana. :twisted:
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 524
Liittynyt: 09:47, 21.08.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Itsellä ei ole kokemusta sarracenioista, mutta Nepit ja pinguiculat kasvoivat hyvin terraariossa. Voi kun olisi tilaa laittaa uusi kasviterra.
jonval
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 12:17, 11.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja jonval »

Onko kellään kuvia kasviterraarioista? Olemassa olevista tai entisistä?

Maisu, mukava kuulla että lihisten hoito voi onnistua ilman sirkustemppujakin! Toivottavasti oon yhtä onnekas... Vaikka periaatteessa saan kyllä laitettua kasvit talveksi viileään varastoon, mutta... Olis se kiva niitä talvellaki katsella.
Jonna
jonval
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 12:17, 11.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja jonval »

Nyt olis lihisterraario pystyssä ja täytyy sanoa että jos vaan kasvit viihtyy niin itse ainakin olen todella tyytyväinen! Pohjamateriaali on luonnonturvetta ja suurin osa kasveista on istutettu turpeeseen ruukuissaan, jotta talviunille laittaminen onnistuu.

Terraario on eteläikkunan edessä.

Kuva
Jonna
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 524
Liittynyt: 09:47, 21.08.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Kasviharrastajat

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Hieno terraario! Toivotaan, että kasvit kasvavat kohisten!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “"Off-Topic" ja äänestykset”