Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Omani sain akvaario laakson kautta (tukku) Tällä hetkellä kyllä ovat nollilla juuri kyselin.
En tiedä mistä johtuu pula naaraista. Ovat kyllä tosi saman näkösiä nuorina.

Meillä syövät vastakuoriutunutta artemiaa ja pakastesafkaa (survari, moina mysis jne jne).
Ja tiedän että syövät pienimmät sukaravun poikaset aina kiinni saadessaan. Ei ole luonnonmukaisen ruuan voittanutta, eikä muuten karkaa kirsikkasukarapukannan koko käsistä =)
Nano Riutta <3
Pall0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 21:04, 09.10.2011
Akvaarioseurat: TAY, Ciklidistit ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pall0 »

Milsku: Mikä liike tilasi sulle akvaariolaaksolta?
Sain tänään 8 pyrstöä Saksasta Akvaariopisteen kautta. Enempää sieltä ei tullut vaikka oli tilattu. Helsingin Akvaariokeskuksessa on tällä hetkellä myös tulimakkaroita mutta ovat sen verran pieniä ettei sukupuolia voi erottaa. Omanikin ovat aivan liian pieniä jotta niistä voisi tunnistaa, mutta jos pitää veikata niin sanoisin että kaksi naarasta ja kuusi koirasta. Syövät pakaste moinaa ja artemiaa, daphniaa ja bosminaa on myös tarjolla. Laitoin myös tulemaan elävää artemiaa ja lentokyvyttömiä banaanikärpäsen toukkia tulee ensi viikolla viljelmä.
Sekalaista seurakuntaa isossa tankissa ja pienessä keskenkasvuisia kakaroita.
tipiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 10:32, 16.01.2012
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tipiti »

Onkos jollakulla ollut tulimakkaraa kääpiörihmakalan tai taistelukalan kanssa samassa altaassa?
Etelä-Amerikan altaat: 1000 l amazon paludaario ja 360 l joki ja 100 litran rantaryteikkö.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kääpiörihmakala on ainakin ok. Eivät välittäneet toisistaan tuon taivaallista.
Nano Riutta <3
Pall0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 21:04, 09.10.2011
Akvaarioseurat: TAY, Ciklidistit ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pall0 »

Kierteisiä täälläkin ovat syöneet. Omppukotilot ovat saaneet olla rauhassa. Ovat suurempia kuin itse dariot... :D Jäin miettimään tuota kun milsku sanoi että dariot syövät rapuja? Ei kai ne sentään aikuisia rapuja syö? Mulla nimittäin on muutama aikuinen rapu hukassa... Luulin että ne ovat kuolleet johonkin tautiin kun niitä tippui 1/pvä tahdilla.
Sekalaista seurakuntaa isossa tankissa ja pienessä keskenkasvuisia kakaroita.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Ei ne aikuisia syö :mrgreen: Mutta niitä pienimpiä poikasia metsästävät jatkuvasti.
Nano Riutta <3
ameise
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:45, 22.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja ameise »

54l altaaseen muutti eilen tulimakkarapariskunta. Onnistuin löytämään noita Jumbon Faunattaresta :o hintakin oli vaivaiset 5,60e/kpl! Samassa altaassa on rusokiilaparvi, joka näyttää tulimakkaroihin verrattuna jättiläiseltä :D Kovin pikkuisia nuo makkarat vielä ovat. Makkarat olleet tosiaan nyt päivän tuolla altaassa ja sen verran olen ehtinyt seuraamaan, että naaras vaikuttaa paljon rohkeammalta kuin koiras joka piilottelee kasvipöheikössä, mutta rusokiilan lähestyessä uhittelee kyllä huvittavan näköisesti eli luonnetta tuntuu löytyvän. :mrgreen:

Survaria ostin niille. Altaassa on myös sukarapuja ja roskakotiloitakin näyttää ilmaantuneen. Toivottavasti löytävät altaasta edes jotain mieleistään syötävää.
ameise
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:45, 22.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja ameise »

Tässä kuva makkarapariskunnasta <3

Kuva
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Vanha ketju, mutta koska otsikko on osuva, niin kirjoitan tähän.

Ostin perjantaina 3 tulimakkaraa, kaikki koiraita. Kalat tuli mulle suoraan tukun pusseista ja kaikki lähetyksen kalat oli koiraita, joten ei ollut valinnanvaraa siinä. Kalat asustelevat nyt keskenään pikkualtaassa karanteenissa ainakin 1-3 viikkoa, riippuen vähän siitä miten heidän syöminen onnistuu.

Ensimmäisenä annoin näille pientä elävää daphiniaa ja sitä ei heti tunnistettu ruoaksi. Kesti yön yli ennenkuin alkoivat sitä edes jokseenkin syömään. Makkarat kyllä seurasivat vesikirppuja hyvinkin kiinnostuneina pitkin allasta heti alusta asti. Muutaman kerran piti kuitenkin maistaa ja syljeskellä kirppuja pois ennen kuin kelpuuttivat ne ruoaksi. Hiutaleita olen pudotellut purkkiin 2 kertaa ja niihin ei ole koskettu, pakastettua survaria en ole nähnyt näiden syövän, mutta se oli hävinnyt altaan pohjalta kuitenkin kertaalleen. Ensimmäiset artemiat kuoriutui tänään ja sitä nuo makkarat syövät todella hyvin, joten päättelin, että tämä on heille tuttu ruoka. Tosin alkupäivien huono syöminen voi johtua myös siirtosressistä, vaikka ovat olleet hyvin reippaita alusta asti.

Kaloista 2 on selvästi isompia ja näistä toinen selvästi alfa, koska on muita värikkäämpi.
En ole nähnyt näiden tappelevan. Pullistelua ja uhittelua on kuitenkin hieman ja reviirit on selvästi jaettu koska jokaisella kalalla näyttäisi olevan oma alueensa altaassa jolla pysyttelee.

Mun olisi tarkoituksena laittaa makkarat karanteenin jälkeen noiden villimuotoisten bettojen (betta hendra) kanssa samaan altaaseen, jos vaan saan nämä syömään niin hyvin, että uskallan luottaa niiden pysyvän hengissä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tuo ukkovalta mielenkiintinen Dariolla. Ulkomaalaisilla forumeillakin valittavat, että vain uroksia on kaupassa, ja ostetaan-palstoilla yritetään epätoivoisesti etsiä naaraita. Miksi on näin? Tulee mieleen ainakin 3 vaihtoehtoa: 1) koska uros on komeampi, myyntiin tarjotaan vain niitä, 2) koska akvaarioon suositellaan yhdelle urokselle monen naaraan haaremia, ylimääräisiä uroksia jää myymättä, 3) sukupuolijakauma on jo kuoriutuessa ukkovaltainen, joko a) luonnollisesti, tai b) väärien vesiarvojen vuoksi.

Tuli mieleen, kun itse olin nuorukainen, niin (ainakin Kuopiossa) oli taistelukaloja aluksi saatavana kaupoissa vain uroksia. Kerran kysyin, miksi ei naaraita ole; vastaukseksi sain, että naaraat eivät ole kestäviä vaan kuolevat nopeasti akvaariossa. Sitten niitä naaraita vihdoin tuli, ja heti ostin tietenkin ja hyvin tietysti pärjäsi.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re:

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Lainaus ekalta sivulta. Tiedä sitten, totta vai tarua, mutta näin on sanottu:

annikki kirjoitti:Näistä ei taida olla paljon kokemuksia, kun niitä on harvoin saatavissa. Minä melkein sain kokemuksia. Olin jo varannut kolme tulimakkaraa, mutta kun menin hakemaan niitä, olikin jäljellä karanteenin jäljiltä enää yksi ja sekin jäi kauppaan.
Samalla kuulin, että niitä yleensä saa hankittua vain koiraskaloja, koska niiden viljely halutaan pitää aasialaisissa käsissä.
On kauppiaan mukaan reviirikala, valtaa altaasta pienen oman alueen.
Oletko sinä marinum nähnyt/pitänyt tulimakkaroita?
Tutustumisen arvoinen pikkukala. Vielä ei ole kokemuksia, mutta ehkäpä tulevaisuudessa. Harmillista vain tuo, jos ei saa naaraita lainkaan.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Miksi sitten muilla lajeilla eivät aasialaiset käytä tuota taktiikkaa...

Yritin etsiä saksalaisilta forumeilta selitystä. Löysin vain, että täällä sanotaan, että jonkin kauppiaan Dario-lähteellä oli 300 poikasen joukossa 4 naarasta.
https://www.aquariumforum.de/threads/24 ... chtbericht
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Jaa-a, en osaa sanoa tuohon mitään fiksua kun en tiedä. Onko se sitten niin, että esim. Suomessa ei ole kasvatettu poikasen poikasta kyseistä kalaa? Tämä onkin mielenkiintoinen aihe ja itse makkarakala myös. Täytyy alkaa penkomaan. Harmi vain, ettei tuo saksa taivu yhtään enempää kuin sen verran, että kykenen ymmärtämään tekstin olevan saksaa :D .
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

No jaa, sitten perään:
Pallokala kirjoitti:Ei ole ollut kauaa, tällä hetkellä 2kpl, loput on kuolleet pian akvaarioon laiton jälkeen. Ovat runsaskasvisessa pikkualtaassa sukarapujen kanssa, tavattoman arkoja kaloja verrattuna punamakkarakaloihin mitä olen aiemmin pitänyt.
Nämähän osaa vaihtaa sukupuoltaan (tai ulkoisia tuntomerkkejä) parhaaksi näkemällään tavalla, joten tuo aasian kusetus -juttu lienee täyttä puppua.
Tullut nyt jonkun verran selattua aihetta, mitä on tänään kerennyt lueskella.

Tuosta sukupuolen vaihdoksesta tai ulkoisten merkkien muuttamisesta en ole toistaiseksi vielä löytänyt mitään tekstiä.

Ei se nyt ihan jäissä ole noiden naaraiden saanti ja jotkut kudettanutkin. Tosin naaraita on hintsunlaisesti saatavilla.

********************************************

Tässä kiva projekti ja ihan hyvät kuvat, ainoastaan tuo valittu pohjamateriaali ei ole ihan paras valinta ollut makkaralle:

https://www.aqualifeleyland.co.uk/dario.html
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Ihan on unohtunut onnitella Jakulaaria uusista Kabanosseista. Aiotko koittaa etsiä naarasta? Jos siinä onnistut, saattaisin olla kiinnostunut jälkikasvusta nanooni.

Hiutaleruoasta tässä ketjussa Alix kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:Minun makkaroille kävi hiukka huonosti muutossa. Asustelivat ukon altaasa jonkun aikaa eivätkä ilmeisesti saaneet tarpeeksi ruokaa sillä kun heidän oma allas oli valmis löytyi enää yksi kala :( Eli taitavat olla aika ehdottomia siinä, etteivät syö hiutaletta, pellettiä tai muuta kuivamurusta.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Kiitos. Kiva, että tästä aiheesta on tullut näinkin paljon keskustelua
Meillä dariot kulkee nimellä chorizo-kalat. :mrgreen:

Jos saan nämä kolme viihtymään ja pärjäävät hendrojen kanssa samassa ammeessa, niin melko varmasti hankin näitä muutaman lisää myöhemmin. Tietysti jos jollain onnenkantamoisella löydän jostain naaraan, niin kokeillen myös kudetusta.
En ole ihan varma onko naaraiden puuttuminen tukkuerissä ihan tarkoituksellista ja johtuuko se siitä ettei niitä haluttaisi myydä, vai enemmän siitä että olisivat herkempiä kuolemaan tms.

Omat chorizot voi ainakin vielä ihan hyvin.
Olen nyt nähnyt noiden 2 kertaa käyvän näykkimässä survaria, mutta mieluiten näyttäisivät syövän artemiaa ja nyppivän altaan pohjalta jotan mitä mun silmä ei näe.
Daphiniakin imeisesti menee, mutta sitä mulla on aika hintsusti jäljellä, kun kippasin pussinpohjilla olleet pikku-ötökät purkkiin ikkunalaudalle kasvamaan pari viikkoa sitten. Olen "ruokkinut" vesikirppuja pohjatabletin muruilla ja siirtämällä vettä lasimaljassa kasvavan sammalen seasta kirppujen purkkiin. Ovat ne ainakin elossa ja kasvaneetkin. Jotain muitakin pikku-elukoita siellä pyörii daphinian seassa, mutta en tiedä mitä ovat, lisäksi purkin pohjalla kasvaa ainakin viherlevää ihan näkyvästi. Ehkä tarinoin näistä mun ikkunalauta-viritykstä johonkin aiheeseen sopivaan ketjuun myöhemmin, niitä kun on kaikenlaisia tässä meneillään. Jokatapauksessa pitänee ostaa uusi pussi daphiniaa jossain vaiheessa, ettei käy makkaroiden ruokavalio liian yksioikoiseksi.
Olen myös kokeillut liettää muutamia hiutaleita survarin sekaan, josko söisivät ne vahingossa, mutta toistaiseksi ei ole ollut suurta menestystä tässä.

Tulimakkarat on siis karanteenissa jonka vesimäärä on 30l ja se on osittain sisustettu, mm. keraamisella putkella, saviruukulla, mantelipuun lehdillä ja muutamalla kasvilla (oikeita ja 1 muovinen). Pohjahiekkaa ei kuitenkaan ole, vaan altaassa on noin 1 l manadoa laakeassa astiassa lähinnä bakujen kasvualustaksi. Lämpö on n. 25 astetta ja suodattimena aquaelin pat mini lähes minimi virtauksella, niin että vedenpinta kuitenkin liikkkuu. Vedenvaihdoissa lisään turve-uutetta ja tammenlehtilientä samassa suhteessa kuin pää-altaaseen, mutta pH on silti inan korkeampi eli tänään mitattuna 7. Tämä johtunee siitä että vaihdan karanteeniin 6-8 litraa vettä joka päivä, jotta saan syömättömät ruoat poistettua altaasta ja veden pidettyä varmasti hyvänä, kun kyseessä on kuitenkin aika vastikään kypsytetty allas. Tarkoitus olisi siirtyä 10 l vedenvahtoon 2-3 päivän välein joskus viikon päästä, jos ruokaa ei jää enää syömättä ja no2 testit pysyy puhtaina.

Eli summana vinkkejä ruokintaan ja makkaroiden totuttamiseen ei eläviin eineisiin saa antaa. [;)]
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Jakulaari kirjoitti:Ehkä tarinoin näistä mun ikkunalauta-viritykstä johonkin aiheeseen sopivaan ketjuun myöhemmin, niitä kun on kaikenlaisia tässä meneillään.
Oikein mielellään! Kaikenlaiset elävän ruoan viljelyprojektit kiinnostavat. Vesikirppujen viljelystä kiinnostaisi etenkin yhteiskasvatus "Dero-matojen" kanssa. Saksalaisilta ja jenkkiläisiltä sivustoilta olen tuosta lukenut. Siinä Dero digitata -matoja (tubifexien sukulaisia mutta pienempiä) ruokitaan pinaatinlehdillä. Vesikirput syövät dero-matojen jätöksiä. Siitä voi sitten vuorotellen ottaa deroja sekä kirppuja kaloille ruoaksi. Derot ilmeisesti lisääntyvät aika hitaasti. Onko jollain kokemusta?
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

kr70 kirjoitti: Oikein mielellään! Kaikenlaiset elävän ruoan viljelyprojektit kiinnostavat. Vesikirppujen viljelystä kiinnostaisi etenkin yhteiskasvatus "Dero-matojen" kanssa. Saksalaisilta ja jenkkiläisiltä sivustoilta olen tuosta lukenut. Siinä Dero digitata -matoja (tubifexien sukulaisia mutta pienempiä) ruokitaan pinaatinlehdillä. Vesikirput syövät dero-matojen jätöksiä. Siitä voi sitten vuorotellen ottaa deroja sekä kirppuja kaloille ruoaksi. Derot ilmeisesti lisääntyvät aika hitaasti. Onko jollain kokemusta?
En ole kuullut aiemmin tälläisetä, heitin juttua vesikirppuvirityksistäni tähän ketjuun:
viewtopic.php?f=41&t=193971

Tulimakkarakalat eli chorizot syövät edelleen nihkeästi mitään muuta kuin artemiaa. Vesikirppujakaan ei oikein uskalleta syödä vaikka ne onkin hurjan kiinnostavia selvästi. Päätin luopua hetkeksi survarin antamisesta, jotta pääsen normaalimpaan vedenvaihtorytmiin tuon karanteenin kanssa. Tajusin myös, että nuo survarit on olleet mulla pakkasessa melko kauan, eli syy huonoon maistuvuuteen voi olla siinäkin. Taidan ostaa jotain uutta pakastetta tilalle. Mikähän mahtaisi olla sellainen pakaste-ötökkä joka yleisesti maistuu taistelukaloille ja makkarakaloille? :|

Makkarat ovat pirteitä, mutta olen hieman huolissani pienimmästä yksilöstä joka näyttää eilisen jälkeen saaneen jonkun kolhun / valkoisen läntin päähänsä ja on muutenkin vähän reppanan oloinen, vaikka ui ja syö ihan reippaasti. Tällä pienimmällä on myös alusta asti ollut mustaa väriä pyrstössä, joka ei mun käsittääkseni kuulu normaaliin väritykseen. Kala ei kuitenkaan pidä eviä supussa kuten kuvassa johon sattui vähän outo asento hänelle. Alla siis kuvat alfasta ja tästä reppanasta, kolmas kala on väritykseltään jotain näiden kahden väliltä.
Liitteet
dario_dario_male.jpeg
dario_dario_male.jpeg (41.95 KiB) Katsottu 7395 kertaa
dario_dario_male2.jpeg
dario_dario_male2.jpeg (54.95 KiB) Katsottu 7395 kertaa
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tässä hätäpäissäni kaivoin sulle yhden stoorin, jossa myös ruokavaliosta vähän:

https://aquaticarts.com/products/scarlet-badis
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Kiitos, tätä en ollutkaan lukenut.
En ole myöskään aiemmin törmännyt siihen, että nämä olisi jossain määrin parvikaloja. Enemmän on ollut suosituksia 1 koiras ja useita naaraita tai ryhmänä isossa altaassa. :?
En ostanut kuin 3 koska jos nämä ei sopeudu elämään hendrojen kanssa, niin sisustan tuon pikku-altaan näille pysyväksi asumukseksi. Jotenkin tuo 50 l allas jota tuskin täytän ihan täyteen asti tuntuu vähän naftilta kovin isolle ryhmälle, kun ei niitä naaraita saa mistään. Vaikka onhan nuo tosi pieniä.

Pitää siis ostaa jotain muuta pakastetta kuin survaria, juuri tässäkin artikkelissa mainituista syistä puoli levyä oli jäänyt hendroille syöttämättä, mutta ilmeisesti se on ollut pakkasessa liian kauan, kun ei maistu. Mikähän tuo glasworm on suomeksi?
Mulla ei itsellä sinällään ole mitään ongelmaa syöttää noille artemiaa, daphiniaa ja mahdollisesti muutakin elävää vaikka maailman tappiin, mutta mahdollisia lomaruokkijoita ajatellen olisi hyvä että söisivät vähintään jotain pakastetta myös.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

En kerennyt nyt perehtymään paremmin kuin pintapuolisesti, mutta tässä puhutaan sulkasääskentoukasta, eli vastaisikohan meillä Suomessa ihan perus sääsken/hyttysen toukkia? Niitätähän voisi laittaa vierasväelle pakkaseen valmiiksi :D . Herrrkullista.


https://www.vastavalo.net/chaoborus-gla ... 87109.html
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja doradi »

Glass worm on tosiaan sulkasääsken toukka ja kyllä niitä täälläkin vesistöistä löytää. Sulkasääsket on semmosia sääskennäköisiä, ehkä lähinnä vähän tummemman värisiä otuksia jotka ei kumminkaan piikittele ketään.

Chorizot varmaan söis noita ja tavishyttysen toukkiakin jos ne uskaltaa käydä pinnalta hakemassa? koska elävät noitten sorttien sääskentoukat tuppaa roikkumaan siinä pintakalvossa, elleivät säikähdä jotain. Glass worm kelluu aikalailla pakastetavaranakin. Sen takia se passaa hyvin mun isoille tapparoille.. Meillä on vaan tavis-makkarakaloja (HK blöö :mrgreen: ), mutta ne ei pinnasta uskalla tulla syömään, sen verran arkoja puskissa hiippailijoita ovat. Ei nekään oikein kuivaruuasta perusta, mutta melkein kaikki pakasteötökät sentään kelpaa. Kaikista pienimmille nirppanokille yksi hyvä on ollut pakastekyklooppi, se on aika pölyä, mutta hyvin kelpaavaa.

Nauratti toi Jakulaarin tarina että vesikirput kiinnostaa ja pelottaa pikkumakkaroita, eikä rohkeus riitä syömiseen. Täällä on ollut sama juttu kölibarbeilla, mä epäilin näitä tsekkiviljeltyjä kaloja niin laitostuneiksi että eivät vaan olleet ikänä mitään vedenelävää nähneet. Mutta ehkä vesikirput oikeesti vaan on tosi pelottavia [;)]
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Kiitos toukopouko ja doradi.
Sulkasääskiähän ne taitaa olla ja tuo toukkien kelluvuus on hyvin olennainen tieto. Taitaisi meillä mennä hendrojen mahaan toukat ja makkarat jäisi ilman sapuskaa. Kokeilen noita kyklooppeja varmaan sitten, kiitos vinkistä.

Tuosta tulimakkaroiden arkuudesta muuten, mun mielestä nämä ei ole ollenkaan arkoja tai no ainakaan jos vertaa hendroihin. :roll: Melkein tuntuu että näistä kolmesta on joku aina naama kiinni lasissa tuijottamassa takaisin. :mrgreen:

Tuo vesikirppujen pelko tosiaan on melko koomista, niitä kun käydään hyvin ahvenmaisesti selkäevä pystyssä seuraamaan ja sitten viimehetkellä pakki päälle ja karkuun. :D Ilmeisesti kirput kuitenkin tulee syödyksi artemioiden jälkeen, koska häviävät tuolta altaasta aina ennen seuraavaa ruokintaa. Olen nyt ruokkinut näitä artemialla ja muutamilla vesikirpuilla 2 krt päivässä, jotta pulskistuisuisvat vähän.
mhm
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:25, 14.02.2016
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja mhm »

Mulla on noita enää kaksi. Aluksi vuosi sitten oli kuusi, mutta yksi oli jäänyt jumiin suodattimen taakse, yksi hyytyi heti alkumetreillä, yksi selkeästi naaras (harmi, että se!) vaan kuihtui pois ja nyt ihan hiljan punaisin uros myös vaan kummallisesti kuihtui (en tiedä olisko tullut ikä vastaan?). Nuo kaksi tuolla elelee tyytyväisenä tiluksillaan eikä niille kelpaa kuin elävä; pääasiassa popsivat mm. mikromatoja ja kesäisin vesikirppuja. Vesikirpuista valkkasin pienimmästä päästä, koska allaskavereina on vyövaanijoita, niin ei niidenkään suuhun mitkään möhkäleet mahdu - tai mahtuu, mutta sitten alkaa olla jo katsojalla hätä, kun suu on täynnä tavaraa.. Eivät tosiaankaan ole arkoja, vaan heti ollaan lasilla tuijottelemassa, kun satun ohi menemään. Kuinkahan vanhaksi nämä lie elävät, onko kellään tietoa?
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

mhm kirjoitti:Mulla on noita enää kaksi. Aluksi vuosi sitten oli kuusi, mutta yksi oli jäänyt jumiin suodattimen taakse, yksi hyytyi heti alkumetreillä, yksi selkeästi naaras (harmi, että se!) vaan kuihtui pois ja nyt ihan hiljan punaisin uros myös vaan kummallisesti kuihtui (en tiedä olisko tullut ikä vastaan?). Nuo kaksi tuolla elelee tyytyväisenä tiluksillaan eikä niille kelpaa kuin elävä; pääasiassa popsivat mm. mikromatoja ja kesäisin vesikirppuja. Vesikirpuista valkkasin pienimmästä päästä, koska allaskavereina on vyövaanijoita, niin ei niidenkään suuhun mitkään möhkäleet mahdu - tai mahtuu, mutta sitten alkaa olla jo katsojalla hätä, kun suu on täynnä tavaraa.. Eivät tosiaankaan ole arkoja, vaan heti ollaan lasilla tuijottelemassa, kun satun ohi menemään. Kuinkahan vanhaksi nämä lie elävät, onko kellään tietoa?
Päivitys tähänkin ketjuun pitkästä aikaa.
Minunkin tulimakkarat kuihtuivat pois yksitellen jo alkukesästä, eli montaa kuukautta en saanut niitä hengissä pysymään. Tiedä sitten oliko syynä yksipuolinen ruoka, kun eivät suostuneet syömään mitään mikä ei ollut elossa. Vesikirppujakin oppivat syömään kuitenkin lopulta ja silti kuihtuivat. Mielessä kävi olisiko näille kuitenkin pitänyt tehdä loishäätö heti alkuun, kun se yksi oli jo alkujaan vähän reppana.
Kauniita kaloja ovat, mutta tuskin näitä uudelleen kokeilen, ihan vaan jo tuon ruokinnan haasteiden vuoksi. Varmaan nämä viihtyisivät parhaiten jossain omassa nanoakvaariossa kuitenkin.
Netissä useammilla sivuilla mainitaan darioiden eliniäksi 3-6 vuotta, eli vanhuuteen nämä mun kalat ei ainakaan kuolleet. Toivottavasti sun loput tulimakkarat elää vielä pitkään mhm, ainakin sulla on ollu parempi ote niiden hengissä pitämiseen mitä mulla oli. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”