Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja marinum »

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia kyseisestä pikku kalasta, lähinnä minkälainen on luonteeltaan [;)] .
http://www.guenter-kopic.de/Aquaristik/ ... lensis.jpg
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Näistä ei taida olla paljon kokemuksia, kun niitä on harvoin saatavissa. Minä melkein sain kokemuksia. Olin jo varannut kolme tulimakkaraa, mutta kun menin hakemaan niitä, olikin jäljellä karanteenin jäljiltä enää yksi ja sekin jäi kauppaan.
Samalla kuulin, että niitä yleensä saa hankittua vain koiraskaloja, koska niiden viljely halutaan pitää aasialaisissa käsissä.
On kauppiaan mukaan reviirikala, valtaa altaasta pienen oman alueen.
Oletko sinä marinum nähnyt/pitänyt tulimakkaroita?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

En ole vielä livenä nähnyt, mutta ne voisivat olla vaihtoehto tuohon 98 litraiseeni, jossa on vasta helmirasboroita ja ottoja.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Voisko joku kertoo että miten ison akvan tarvii, ja vesiarvot kiitos? :)
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Koko: 2,5 cm
Allas: 45 l
Uinti: keskivesi
Seura: parvi
pH: 6-8
dH: < 15
Lämpötila: 18-28 C
Hoitoisuus: 3 S
Syö hyvin pieniä äyriäisiä, hyönteistoukkia ja matoja. Kutee kasvistoon, ei hoida jälkikasvua.
Tiedot Varjon Akvaariokalat
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minulla on ollut kourallinen noita piskuisia ihan muutaman viikon ajan. Kovin rauhallisilta ja yllättävän rohkeilta vaikuttavat. Näykkivät itseään suurempiakin kotiloita 8O Ovat sen verran pieniä ettei sukupuolista ole tietoa, ja sen verran tiheäkasvuisessa altaassa ettei ole pystynyt seuraamaan mitenkään tarkasti. Kauniita ja rauhallisia vaikuttavat olevan. Nuo jäävät niin pieniksi ettei altaan tarvitse olla kuin juuri yli "laillisen koon" jos muita kaloja ei ole. Minun piskuisille on kypsymässä 70-litrainen kuutio, kun pääsevät muuttamaan siihen pystyy helpommin seuraamaan niiden touhuja.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Siis nuo tulimakkarat uivat keskivedessäkin? Ajattelin vaan, kun olen nähnyt tavallisia makkarakaloja liikkeessä, niin ne aina makoilevat laiskoina ihan pohjalla. Nämä siis olisivat vilkkaampia?
Mahtaisiko pikkumonniset mennä kavereina? Niin noillekaan ei vissiin kovia ahneita kavereita pitäisi ottaa, jos ovat yhtä hitaita syömään, kuin tavis makkarat :| ?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Mulla on noita tavallisia makkaroita ollut toista vuotta ja ne uivat kaikkialla, siis kaikissa vesikerroksissa. Kutupaikka on pohjalla jossain kolossa tai luolassa, mutta sitä ei niin aina olla vartioimassa, kun ei ole kutua vartioitavana. Mulla ne ovat olleet 35 cm ja 40 cm korkeassa altaassa ja isommassa ovat enemmän näkyvissä
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuo kala on kyllä tosi kauniin värinen. Onko muuten molemmat sukupuolet yhtä värikkäitä vai vaan koiras?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

-Alix- kirjoitti:Minulla on ollut kourallinen noita piskuisia ihan muutaman viikon ajan. Kovin rauhallisilta ja yllättävän rohkeilta vaikuttavat. Näykkivät itseään suurempiakin kotiloita 8O Ovat sen verran pieniä ettei sukupuolista ole tietoa, ja sen verran tiheäkasvuisessa altaassa ettei ole pystynyt seuraamaan mitenkään tarkasti. Kauniita ja rauhallisia vaikuttavat olevan. Nuo jäävät niin pieniksi ettei altaan tarvitse olla kuin juuri yli "laillisen koon" jos muita kaloja ei ole. Minun piskuisille on kypsymässä 70-litrainen kuutio, kun pääsevät muuttamaan siihen pystyy helpommin seuraamaan niiden touhuja.
Mitäs muuten Alixin tulimakkaroille kuuluu? Itsellä on vielä nuo hankkimatta. Luuletko, että ne voisivat syödä sukarapuja?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minun makkaroille kävi hiukka huonosti muutossa. Asustelivat ukon altaasa jonkun aikaa eivätkä ilmeisesti saaneet tarpeeksi ruokaa sillä kun heidän oma allas oli valmis löytyi enää yksi kala :( Eli taitavat olla aika ehdottomia siinä, etteivät syö hiutaletta, pellettiä tai muuta kuivamurusta. Itse olen nähnyt noita näykkimässä pieniä ja suuriakin kotiloita, joten eiköhän sukaravutkin maistune. Makkaroiden (taino, makkaran, kunnes lisää löytyy) altaaseen heitin muutamia sukarapuja eikä kaikki ainakaan vielä ole hävinneet. Makkara tosin näyttä hyvinvoivalta, eli ehkä se on jonkun pistänyt poskeensa :) Mikä ei haitta, sillä toisesta altaasta noita saa lapota lisää mielin määrin.

Edelleen tuo palloilee ihan pitkinpoikin koko allasta, kaikissa vesikerroksissa ja onpi todella kaunis!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Oulun haukun paikassa näitä jonkin verran jäljellä.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

...jokseenkin kaukana Helsingistä... :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Helsingin akvaariokeskuksessa näyttää olevan punaisella nuolella merkittynä tulimakkarakala. Oiskohan niitä jäljellä!
miuagua
Member
Member
Viestit: 390
Liittynyt: 11:25, 19.02.2006
Paikkakunta: Nastola, LAS

Viesti Kirjoittaja miuagua »

Ja ainakin vielä viime lauantaina Helsingin akvaariokeskuksessa oli näitä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Pitänee tehdä ekskursio toiselle puolelle kaupunkia, kiitos vihjeestä!

/edit: eipä löytynyt tulimakkaraa, ei. Pitää odottaa uusia lähetyksiä...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
B&L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 19:45, 14.10.2007
Paikkakunta: Helsinki, HAS

Viesti Kirjoittaja B&L »

Hankittiin tuossa ihan muutama päivä sitten 4 kpl tulimakkarakaloja "uuteen" 80 litraiseen. Kavereina on 5 kpl hohtominiahvenia (Elassoma evergladei) ja sinisiä sukarapuja. Yksi darioista on osoittautunut luultavimmin koiraaksi. Se on saanut jo punaisen värin muiden ollessa vielä lähes värittömiä, vallannut itselleen reviirin (akvaarion koko toisen puolen(!), edes miniahvenilla ei ole sinne asiaa) ja kosiskellutkin (pullistellut) yhtä vaaleaa lajikumppaniaan. Olen jo aivan ihastunut näihin otuksiin!
fresh water 270L, nano-reef 35L & boxturtle terrarium
My pics
annikki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 641
Liittynyt: 18:03, 17.06.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja annikki »

Juuri tulleessa Datzin huhtikuun numerossa alkoi juttusarja orientaalisista jalokivistä. Mm käsiteltiin Dario sukua, jossa nykyisin kolme kuvattua lajia, joista yksi (Dario hysginon) on vieläkin punaisempi kuin tulimakkarakala.
Niin tulimakkaran ruuista kerrottiin, että tarvitsee ehdottomasta eläinkunnanruokaa, elävänä ja pakasteina. Vain oikean ruuan kanssa kalat saavat kauniit värinsä ja luonteenomaisen käyttäytymisensä. Eläväksi ravinnoksi pelkästään vasta kuoriutuneet artemian naupliat eivät riitä, pitää olla tuhdimpaa. Pakastetoukat ym öttiäiset kelpaavat.
Pienimpiin altaisiin (40-50l) ei suositella kuin yhtä koirasta, useammalle pitääkin olla sitten tilavampi allas.
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 18:49, 28.06.2007
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Kuinkas monta noita kaloja menis 63 litraan? Aattelin tyyliin jotain 1+3.
Mulle on tulossa sellanen allas keskiviikkona ja tässä suunnittelen sinne kalastoa. Ajattelin et jos ottais noita pelkästään. Tai sitten piikit pohjalle. Luonaisko?
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
piupau
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 18:31, 11.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piupau »

Mulle on tulossa ensi viikon alussa tulimakkarakaloja 5 kpl(2+3) 60l altaaseen, ja nyt haluaisinkin tietää mitäs voisi pohjalle laittaa?
Vesi:pH 7,0
dH: 5
lämpö 24astetta
Ehdotuksia?
Polttotöitä ja paljon muuta: polttopirtti.vuodatus.net
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja pasihe »

piupau kirjoitti:Mulle on tulossa ensi viikon alussa tulimakkarakaloja 5 kpl(2+3) 60l altaaseen, ja nyt haluaisinkin tietää mitäs voisi pohjalle laittaa?
Ehdotuksia?
Siis kaloja, vai?

Nämähän viihtyvät itse enimmäkseen pohjassa, tosin jos sisustaa niin että esim. kannot nousee korkealle niin myös makkarat liikkuvat ylempänä. Itse olen pohjakaloista näiden kanssa pitänyt mm. piikkisilmiä ja monnisia.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
piupau
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 18:31, 11.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja piupau »

pasihe kirjoitti:
piupau kirjoitti:Mulle on tulossa ensi viikon alussa tulimakkarakaloja 5 kpl(2+3) 60l altaaseen, ja nyt haluaisinkin tietää mitäs voisi pohjalle laittaa?
Ehdotuksia?
Siis kaloja, vai?

Nämähän viihtyvät itse enimmäkseen pohjassa, tosin jos sisustaa niin että esim. kannot nousee korkealle niin myös makkarat liikkuvat ylempänä. Itse olen pohjakaloista näiden kanssa pitänyt mm. piikkisilmiä ja monnisia.



Kaloja siis tarkoitin.. :roll:
Polttotöitä ja paljon muuta: polttopirtti.vuodatus.net
Johanna71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 23:51, 09.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Johanna71 »

Menisikö tulimakkaraparven (esim. 6 kpl) kanssa 80 cm x 30 cm pohjalla pandamonniset (6 kpl) ja täplänuolimonnit (esim. 3 kpl)? Ymmärsin Varjon Akvaariokalat-kirjasta että tulimakkarat liikkuvat keskivedessäkin. Kannattaako tähän keitokseen lisätä enää sukarapuja (kirjo- tai kirsikka-), vai menisivätkö tulimakkaroiden suihin? [;)]

Entä jos tulimakkaraparven tilalla olisikin "isommat makkarat" eli makkarakalapariskunta?
240 l (sironeitotonkijat, mustatetrat, juovanuolimonnit, kuparimonniset, pandamonniset, noitamonnipari, L-134, partamonni)
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Nuo tulimakkarat tuntuu olevan tosi herkkiä stressaamaan/kuolemaan tai sitte ne tulee valmiiksi huonoissa kunnossa Suomeen, eikä syö juuri mitään.
Allas täynnä erilaisia pikku kotiloita, silti kalat näyttää siltä että ne ei juuri syö, ja pakasteartemia, surviaiset ja simpukka on kelvannut vain sukaravuille...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Johanna71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 23:51, 09.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulimakkarakala (Dario dario) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Johanna71 »

Pallokala, onko sulla kauan ollut tulimakkaroita? Montako ja minkä kokoisessa akvassa? Tiedätkö sukupuolia? Minkä kokoisia olivat myyntihetkellä? Tänään jo melkein jätin niitä tilaukseen mutta päätin vielä nukkua yön yli.
240 l (sironeitotonkijat, mustatetrat, juovanuolimonnit, kuparimonniset, pandamonniset, noitamonnipari, L-134, partamonni)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”