Suuri rauskukeskustelu

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Suuri rauskukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jami »

Mua kiinnostaa, kuinka monella on rauskuja ja montako? Kertokaa myös missä olette nähneet niitä?


Yhdistetty monta rauskuketjua yhdeksi isommaksi ketjuksi -ylläpito
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Re: Suuri rauskukeskustelu

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Nähnyt olen mm. Linnanmäen Sea Lifessä ja Siniriutassa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
JM&Tanja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 14:24, 08.03.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suuri rauskukeskustelu

Viesti Kirjoittaja JM&Tanja »

Leppävaariossa on. Ja Tikkurilassa Kurjen akvaaariossa ja Kobylin ja kump. liikkeessä
670 l kalaton ja kasviton allas myynnissä!
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Särkänniemen akvaariossa. :mrgreen: Oli niitä ainakin viisi.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Onhan noita tullut/uinut vastaan maailman merillä Kuubassa, Israelissa, Egyptissä, Intiassa ja Thaimaassa...
Vai oliko tässä tapauksessa kyseessä kenties akvaarioon mahtuvat jokirauskut? [;)]
Luonnossa vastaan tulleet ovat olleet erilaisia keihäs- tai sähkörauskuja.

Kari
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Suuri rauskukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jami »

Kiitoksia havainnoista, mutta tarkoitukseni on kartoittaa kenellä on kotialtaassa makeanveden rauskuja ja, jos vielä kertoisi mitä lajia, niin ajatukseni on täysin ymmärretty. Olen pahoillani epäselvästä esityksestäni, mutta koittakaa ymmärtää. Kiitos!
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Marilla ainakin aikanaan oli, nykytilannetta en tiedä.
Anti-hero
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 22:13, 10.01.2004
Paikkakunta: jkl mlk

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Jollakin jyväskyläläisellä miehellä kaiketi on, Akvaariomaailmassa oli jotain juttua siitä. Aika vanha lehti kuitenkin eikä siinä niihin rauskuihin painotettu, tais olla juttu joku esim "isot kalat akvaarioissa" tjsp.
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja herle »

Meillä uiskentelee jokirausku poika. On tosi vilkas, uiskentelee paljon, rauhallinen eikä säiky helposti. Tykkää etenkin uiskennella kuplasateessa ilmastimen yllä.
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minkälaisia vaatimuksia on rauskulla akvaarion suhteen? Olen juuri tuolla Kurjessa nähnyt niitä ja onhan ne komeita, mutta vaatii varmaan jumalattoman tankin?!?!?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

paul kirjoitti:Olen juuri tuolla Kurjessa nähnyt niitä ja onhan ne komeita, mutta vaatii varmaan jumalattoman tankin?!?!?
Grr [}:)]
Minäkin Kurjessa näin kyseisiä olentoja, sappi kiehui sen yksilön kohdalla joka oli selkeästi muita suurempi ja allas niin pieni (rauskuun verrattuna siis) että toisella oli koko ajan "helmat kurtussa". Ja lapussa lukee ettei ole myynnissä, perheen lemmikki. Grr [}:)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Adrianna kirjoitti:
paul kirjoitti:Olen juuri tuolla Kurjessa nähnyt niitä ja onhan ne komeita, mutta vaatii varmaan jumalattoman tankin?!?!?
Grr [}:)]
Minäkin Kurjessa näin kyseisiä olentoja, sappi kiehui sen yksilön kohdalla joka oli selkeästi muita suurempi ja allas niin pieni (rauskuun verrattuna siis) että toisella oli koko ajan "helmat kurtussa". Ja lapussa lukee ettei ole myynnissä, perheen lemmikki. Grr [}:)]
Olen kyllä itsekkin aina käydessä ihmetellyt ja säälinyt niitä kun ne on niin pienissä altaissa. Myös ne tulipuikkokalat on kyllä aivan liian pienissä altaissa.
Demi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 189
Liittynyt: 08:54, 04.05.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Demi »

Kannattaa käydä katsomassa Petikossa Akvaariolinnaa. Siellä on yksi aika hieno amatson allas jossa uiskentelee rauskuja ja oskareita.

Näytti ainakin olevan riittävän pitkä, tarpeeksi uimatilaa tuollaisille vauhdikkaille kaloille. Pirteitä olivat, jos joskus ehkä olisi mahdollista hommata Iso allas niin siihen sitten paljon yhdensuuntaista virtausta jne.. Eli siis kannattanee jäljitellä joenvirtausta, toisesta päästä puhaltaa ja toisesta imee.

ps. Ollaan kaverin kanssa nimetty Akvaario Kurki, Akvaario Kurjaksi [}:)]
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja herle »

paul kirjoitti:
Adrianna kirjoitti:
paul kirjoitti:Olen juuri tuolla Kurjessa nähnyt niitä ja onhan ne komeita, mutta vaatii varmaan jumalattoman tankin?!?!?
Grr [}:)]
Minäkin Kurjessa näin kyseisiä olentoja, sappi kiehui sen yksilön kohdalla joka oli selkeästi muita suurempi ja allas niin pieni (rauskuun verrattuna siis) että toisella oli koko ajan "helmat kurtussa". Ja lapussa lukee ettei ole myynnissä, perheen lemmikki. Grr [}:)]
Olen kyllä itsekkin aina käydessä ihmetellyt ja säälinyt niitä kun ne on niin pienissä altaissa. Myös ne tulipuikkokalat on kyllä aivan liian pienissä altaissa.
Näille vonkaleille ollaan rakentamassa isompia altaita joten siltä osin asiat Kurjessa ovat kunnossa.
Mitä taas jokirauskuun kotioloissa tulee niin lyhyesti

-Allas minimi 800 litraa.
-Paljon pohjapinta-alaa eikä niinkään korkeutta
-Säännölliset vedenvaihdot
-Monipuolinen ruokavalio
-Pohjahiekkaa ja "Pyöreitä" kiviä
-Lämmitin suojaan
-Tykkää virtauksesta

Tuumailee sisustan muistaen että rauskun heltta on reunoista ohutta nahkaa ja näin ollen haavoittuvainen kaikelle terävälle.
Mahdolliset haavat/nirhaumat tosin paranevat hitaasti mutta varmasti.

Loppujen lopuksi helppo kala ja vielä kesyyntyykin :mrgreen:
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

herle kirjoitti:Näille vonkaleille ollaan rakentamassa isompia altaita joten siltä osin asiat Kurjessa ovat kunnossa.
Kiitos infosta. Lopetan murisemasta! [;)]

Jos rauskualtaasta tulee yhtä upea kuin merivesialtaasta tai kasvialtaasta, jossa sateenkaarikalat partioivat, niin nostan hattua :D
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jami »

Kiitos Herle vastauksesta. Kiinnostaisi vielä minkä kokoinen hystrix teillä on, ja minkä ikäinen. Itselläni on vanhimmat noin 7 vuotiaita ja nuorin on 3 vuotta. Ai niin, mulla on motoroja.

Sit mä haluisin muille taivastelijoille sanoo, kun ette tiedä miten paljon rauskut tarvii vettä tai tilaa, älkää taivastelko ainakaan tässä ketjussa. Ajattelin, että rauskuista ymmärtävät vastaisivat, ja joku muukin voisi oppia meidän kokemuksista. Aina ei kaikki onnistu niinkuin ajattelisi.
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja herle »

Meidän rausku on vasta vajaan vuoden ikäinen ja halkaisijaltaan ehkä n.20cm. Se kasvaa hitaasti, mutta varmasti [;)]
Joskus 90-luvulla meillä oli myös rausku, samanlainen.

Jossain vaiheessa ollaan ajateltu ottaa tyttökaveri rauskullemme. Rauskun touhuiluja on hauska seurata varsinkin ruokailua. Olisi kiva, kun siellä olisi toinenkin lepattaja :D
Jami
Oletko huomannut rauskun käytöksessä muutoksia, jos niitä on altaassa 1, 2 tai useampi?
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
ratti
Member
Member
Viestit: 341
Liittynyt: 00:00, 08.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Melkein Mansesta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

Meiltä löytyy... :mrgreen:
Käykääpä katsomassa vaikka kotisivuilta kuvia.
Kerrassaan upea ja kaikin puolin mukava otus!
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja herle »

Ratilla on monenlaisia hienoja kaloja. Montako akvaariota teillä on? Litrojakin taitaa ihan kivasti olla...
Onko rauskulla hyvin uintitilaa, kun on niin paljon kasvillisuutta ym..
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
ratti
Member
Member
Viestit: 341
Liittynyt: 00:00, 08.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Melkein Mansesta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

herle kirjoitti:Ratilla on monenlaisia hienoja kaloja. Montako akvaariota teillä on? Litrojakin taitaa ihan kivasti olla...
Onko rauskulla hyvin uintitilaa, kun on niin paljon kasvillisuutta ym..
Ei noita kaikkia kaloja todellakaan ole enää meillä. Oon vaan koittanu kerätä mahd. paljon kuvia kivoista kaloista...
Eikä ole kyllä tarpeeksi isoa allastakaan rauskulle. Toistaiseksi se pulikoi 550 litraisessa, mutta hän onkin vasta 15-20cm poikanen. [;)]
Jännää muuten että rausku tunkee itsensä levolle aina ahtaaseen väliin kasvin alle vaikka tyhjääkin tilaa olisi. Sehän uiskentelee aika harvakseltan.
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja herle »

Itse asiassa meillä rausku on liikkeessä lähes koko ajan :D
Etekin tykkää uida ilmastimen yllä, kuplasateessa, leijailee vain paikoillaan ja hirmunen ploplatus vain käy, kun isoja kuplia syntyy sen alla. Varmaan kuplat hieroo sen mahaa tai jotain kun niin siitä tykkää.
Se nukkuu yleensä kannon alla, mutta toisinaan "taivasalla". Meillä on hienoahiekkaa koko allas täynnä ja toisinaan se kaivautuu hiekan alle piiloon, silmät ja pyrstö vain näkyvät :mrgreen:
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
ratti
Member
Member
Viestit: 341
Liittynyt: 00:00, 08.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Melkein Mansesta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

herle kirjoitti:Itse asiassa meillä rausku on liikkeessä lähes koko ajan :D
Etekin tykkää uida ilmastimen yllä, kuplasateessa, leijailee vain paikoillaan ja hirmunen ploplatus vain käy, kun isoja kuplia syntyy sen alla. Varmaan kuplat hieroo sen mahaa tai jotain kun niin siitä tykkää.
Se nukkuu yleensä kannon alla, mutta toisinaan "taivasalla". Meillä on hienoahiekkaa koko allas täynnä ja toisinaan se kaivautuu hiekan alle piiloon, silmät ja pyrstö vain näkyvät :mrgreen:
Meillä taas pääosin makoilee, usein myös hiekan seassa. Lenkkeilee toki aika ajoin. Vähän niinkuin monet monnitkin.
Haa, kiva vinkki ! Taidankin laittaa ilmastinkiven jos vaikka tuokin siitä tykkäisi. :mrgreen: Kiitos!
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jami »

Mulla on kaksi motoroa samassa tankissa, ja kokoajan nuhjaavat toistensa kanssa, jos ei ole syötävää. Pohjan pinta-alaksi tuntuisi riittävän metri kertaa puolikas, loppuosassa allasta käyvät vain ruoan haussa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jami kirjoitti:Mulla on kaksi motoroa samassa tankissa, ja kokoajan nuhjaavat toistensa kanssa, jos ei ole syötävää. Pohjan pinta-alaksi tuntuisi riittävän metri kertaa puolikas, loppuosassa allasta käyvät vain ruoan haussa.
Kas kummaa. Ovatten sitten muuttaneet tapojaan aika tavalla. Silloin kun vielä asuivat mulla, niin varsinkin se naaras oli aika aktiivinen liikkuja. Tykkäsi hengailla varsinkin suodattimen suihkuputken virtauksessa ja uiskentelivat ja sisustelivat allasta muutenkin jatkuvalla syötöllä.
Voipi tietysti olla että mä ruokin vähemmän kuin sinä, ja että se ero selittyisi sillä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ratti
Member
Member
Viestit: 341
Liittynyt: 00:00, 08.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Melkein Mansesta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

Mari kirjoitti:
Jami kirjoitti:Mulla on kaksi motoroa samassa tankissa, ja kokoajan nuhjaavat toistensa kanssa, jos ei ole syötävää. Pohjan pinta-alaksi tuntuisi riittävän metri kertaa puolikas, loppuosassa allasta käyvät vain ruoan haussa.
Kas kummaa. Ovatten sitten muuttaneet tapojaan aika tavalla. Silloin kun vielä asuivat mulla, niin varsinkin se naaras oli aika aktiivinen liikkuja. Tykkäsi hengailla varsinkin suodattimen suihkuputken virtauksessa ja uiskentelivat ja sisustelivat allasta muutenkin jatkuvalla syötöllä.
Voipi tietysti olla että mä ruokin vähemmän kuin sinä, ja että se ero selittyisi sillä.
Minkälaisissa lämpötiloissa teitin rauskut on ? Olen ollut huomaavinani, että omani laiskistui ehkä hieman kun nostin lämpöä.
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”