Sukaravut ja kalat?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Galahad
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:19, 14.02.2011
Sukupuoli: Nainen

Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja Galahad »

En jaksa selata kaikkia sukarapu tekstejä läpi.
Joten Voiko noita sukarapuja pitää kalojen kanssa? Jos voi niin minkä kalojen?
Sit olis toinen vaihtoehto... Jos jossain vaiheessa laittaisin tonne pikku pönttöön 55l pari kääpiökynsisammakkoa, niin voisko ajatella sukarapuja seuraks?
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Voi pitää jos vesiarvot sopivat yhteen :) mulla on esim hehkurasboroita ja tulisukarapuja yhdessä ja ilman mitään ongelmaa. Kunhan kala on tarpeeksi pieni ettei syö sukarapuja :D
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Hyppään tähän ketjuun vielä noista sukaravuista jutskaamaan...
Olen siis perustamassa 45 litraista sukarapulaa. Allas on kiikarissa, pohjahiekkana tuossa odottelee maxit puhallushiekka, lämmitin on, mutta liekö tarpeen, suodatin hakusessa, lamppukin löytyi vintistä...
Isosta akvariosta vois nipistää kasveja tuonne. Esim argentiinan vesiruttoa, vallua, rusorotalaa, rusolehteä, vedensuosikkia... jotain tällaista...
Mutta Se mitä tässä mietin, voisko platyja ottaa pari sinne kaveriksi. allas on kyllä aikalailla pieni, mutta eikös platyt voi olla aika pienissä altaissa.
Toinen viileän veden kala olis kardinaalikala, jota olen ajatellut. Allas tulee siis pääasiassa ravuille ja nimenomaan sukaravuille, mutta tekis mieli sinne muutama kalanen hankkia... eli joko tai platy tai kardinaalikala.
Tässä nyt kahlaan läpi tietoa noista sukaravuista pitkin nettiä, vaikuttaa siltä, että kirsikkasukarapuja olis tulossa... ainakin.
1000 litraa vesivahinkoa
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Meillä viilettää kolmesatasessa 100 hehkurasboraa, 5 helmirihmaa, 10 rusomonnista, 1 partis ja reilu 300 sukaa, oli siis kun ne altaaseen noin kuukaus sitten lapottiin..Hyvin tuntuu pärjäävän keskenään
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tuolla jossain juteltiin siitä, että kannattais ostaa altaaseen joku kala, joka pitää sukarapukannan kurissa... Mulla nyt kuitenkin tulee tuollainen pieni 45 litrainen rapula, joten isompaa kalaa en voi sinne ottaa, mut olisko jokin taistelukalan lisäksi..
1000 litraa vesivahinkoa
KalaH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 929
Liittynyt: 16:30, 31.01.2010
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Taisto menis ihan hyvin tuon kokoisessa. Platyjä en laittais ne kasvavat kuitenkin isoiksi ja ovat vilkkaita. Tai sit taiston sijasta vaikka hehkurasboraparvi.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Sen verran varoituksen sanaa, että sukarapujen ja taistojen pärjääminen on ihan taistoyksilöstä kiinni. Meillä yhdessä altaassa kaikki ok, ei mitään huolia tai murheita, ravut voi hyvin ja lisääntyy ja taistohaaremi pysyy luvallisissa eväissä. Toisessa taas semmoinen lahtivalaan kokoinen naarastaisto pistelee aikuisetkin maatiaiset ihan tuosta vaan, jos kiinni saa. Tosin olen huomannut, että yleensä ei saa kiinni, mutta meillä onkin allas lähinnä viidakko, kasveja on niin älyttömän paljon. Ravuilla riittää paljon piiloja ja siellä ovat levätalkkareina, mutta ei niistä mitään silmäniloa ole, kun kerran piiloutuvat niin tehokkaasti. Silti siellä on poikasiakin, ainakin suodattimeen onnistuvat pujottelemaan säännöllisesti kaikista sukkisvirityksistä huolimatta.
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Ravut kieltämättä osaavat olla ärsyttävän nopeita, ne eivät kurjat edes ui karkuun vaan "pomppaavat" toiselle puolelle allasta. Ai että on ärsyttävää kun aijot ottaa sen "huonon" (eli siis väärän värisen) eri altaaseen ja sitten se katoaa viuh vaan ja kannon sisälle [}:)]

Hassua, meillä mahtuisi ihan hyvin suodattimeen sukarapuja, mutta koskaan en ole niitä sieltä löytänyt :mrgreen: no parempi tietenkin niin
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Minä en henk. koht. tykkää taistoista.. ovat kauniita, mutta joku mättää... eli hehkurasboroita vois miettii ja ne kardinaalikalat olis ihania. niitä oli joskus muinoin... Olisko joku barbilaji, joka pärjäis pienessä altaassa... hitsi tää rapu innostus on niin uutta mulle, että kaikki mahollinen tieto on kultaakin kalliimpaa! Vielä kun olis pienenpieni haisu, mistä rapuja sais!!!
kyl mä nyt oon päättänyt ottaa kirsikka ja tulisukarapuja, nehän eivät sen risteytys taulukon mukaan edes risteydy keskenään, ovat kauniitakin, näkyvät johonkin sieltä altaasta. Tai sit alan raputehtailijaksi ja myyn hullunlailla ylikansoitetut rapuni.. :D olisko noi hehkurasborat mihinkään pitämään ylikansoitusta kurissa...
Kysymys vielä... Pärjääkö tuollainen sukarapula ilman lämmitintä.. eli veden lämpötila tulee varmaan oleen sellainen 22-23 ilman lämppärii.. öisin taitaa laskee, kun lamppu ei oo päällä...
1000 litraa vesivahinkoa
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Hehkurasborat ovan mun mielestä aivan ihania minikaloja (paino sanalla MINIKALOJA eli eivät siis syö sukarapuja) Kala on tosiaankin muutaman sentin mittainen. Rapuja saat kun tutkailet vaikkappa täältä myyntipalstaa :) Kurja kun asut niin kaukana, oisit saanut vaikka multa tulla hakemaan tulisukia :mrgreen:
Mulla ei lämmitintä ole lämpötila on n. 25 ja ravut lisääntyy ihan raivona :roll: rasborat tuntuvat viihtyvän myös.
Kardinaalikala on ehdottomasti viileän veden kala (n.18-22) ja esim. tulisuka viihtyy 22-25 asteessa eli voi olla hieman hankalaa tasapainotella noiden kahden välillä :|

Mä suunnittelin kanssa aikoinaan vaikka kuinka montaa erilaista rapulajia tuohon 80l altaaseen ja jotenkin se jäi pelkkiin tulisukiin, mutta vitsit mä rakastan niitä ja niiden valkoisemmaksi jalostamista :mrgreen: Enpä ole oikeastaan edes kaivannut niitä muita rapuja
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja urppis »

-Mandell- kirjoitti:Hehkurasborat ovan mun mielestä aivan ihania minikaloja (paino sanalla MINIKALOJA eli eivät siis syö sukarapuja) Kala on tosiaankin muutaman sentin mittainen. Rapuja saat kun tutkailet vaikkappa täältä myyntipalstaa :) Kurja kun asut niin kaukana, oisit saanut vaikka multa tulla hakemaan tulisukia :mrgreen:
Mulla ei lämmitintä ole lämpötila on n. 25 ja ravut lisääntyy ihan raivona :roll: rasborat tuntuvat viihtyvän myös.
Kardinaalikala on ehdottomasti viileän veden kala (n.18-22) ja esim. tulisuka viihtyy 22-25 asteessa eli voi olla hieman hankalaa tasapainotella noiden kahden välillä :|

Mä suunnittelin kanssa aikoinaan vaikka kuinka montaa erilaista rapulajia tuohon 80l altaaseen ja jotenkin se jäi pelkkiin tulisukiin, mutta vitsit mä rakastan niitä ja niiden valkoisemmaksi jalostamista :mrgreen: Enpä ole oikeastaan edes kaivannut niitä muita rapuja
juu täällä peräkylillä on tosi hankalaa saada mitään erikoisuuksia... höh.. no tuota kardinaalikalaa just ajattelin sen viileyden takia, jos en lämmitintä pistä, mut pitää nyt laittaa se rapuvaario käyntiin eka ja kattoo se lämpötila.... hehkurasboroista ehin jo googlettaa... näyttää kivalta.... kiitti!
1000 litraa vesivahinkoa
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Osa kasvattajista ja ihan meistä tavallisista pulliaisista alkaa postittaa tässä kevään tullen rapujansa :mrgreen: Mun ekat kymmenen rapua tulivat myös postin kautta ja hyvässä kunnossa :D
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja urppis »

-Mandell- kirjoitti:Osa kasvattajista ja ihan meistä tavallisista pulliaisista alkaa postittaa tässä kevään tullen rapujansa :mrgreen: Mun ekat kymmenen rapua tulivat myös postin kautta ja hyvässä kunnossa :D
juu ja justiinsa tuli mieleen kun perunoita kuorin tuossa sellainen perustavan laatuinen kysymys, että kuinkahan monella ravulla kannattais aloittaa?
Allas tulee tässä parinviikon sisään, jos kaikki menee niin kuin pitää ja tietty se täytyy kypsyttää ym... joten kun alan rapuja hommaamaan, on jo aikas kevät!
Hehkurasboroita on pakko mennä kyylään kalakauppaan jo tänään... pitääpä kattoo tarkemmin, josko tää innostuksissaan vois jo pienen parven ostaaa valmiiksi.. varmaan muuten, mut tuo lämpötila tuossa isossa akvassa on 26... ja risat välillä... jos meidän akvaariokaupassa ei ole hehkurasboroita, voi olla hankalaa saadakaan niitä, kun eivät koskaan muista tilata mitä pyytää.. noo, naapurikuntiin ostoksille...
1000 litraa vesivahinkoa
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Jos kahtalajia haluat rapuja niin mä sanoisin että ehkä 10kpl per laji, mutta älä päästä kantaa liian suureksi niiden alkaessa lisääntyä, siitä ei koidu mitään muuta kuin harmia. Osta rasborat sitten kun allas on varmasti kypsä. Nyt mä sanoisin, että jos haluat täysin varmasti lämmössään pärjääviä niin osta vain kirsikoita ja hehkuja :mrgreen: mulla itselläni on tulisukia ja hehkuja ja niitä mulle suositeltiin täällä ja tuntuvat viihtyvän, mutta niiden lämpötila suositus on näköjään n. 22-25 ja hehkujen siis 25-28 :| Eli aika tiukille menee jos tarkka haluaa olla. Kirsikat taas viihtyvät näköjään aika laajasti 20-28 ei eivät taida olla turhan tarkkoja. Mulla ei ole näitä koskaan ollut eli käytännön kokemus puuttuu. Mutta joo kyllä meillä ainakin se tulisukien ja hehkujen yhteiselo pelaa, mutta esim kesällä voi tulisukia alkaa kupsahtelemaan jos lämpötila nousee liikaa eli siinäsuhteessa kirsikka taitaisi olla helpompi :) Mä jostain ketjusta luin että aika paljon oli viime kesänä tulisukia kuollut liian lämpöiseen veteen :|

Kannattaa kalakaupastasi kysyä juuri siitä tilaamisesta, kun muutaman kerran käyt muistuttelemassa niin eiköhän ne jossain vaiheessa tule :mrgreen: Sanot vaikka että jos voisivat laittaa ylös että varmasti saat kalasi :)
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Hehkurasboroita ei luvannut eläinkauppa mulle tilata... vaikeeta saada.. en sit tiiä.. no. katotaan ajan kanssa.
kiitti mandell vastauksista ja muutkin.. urppisturppis jatkaa kahlaamista raputieto viidakossa... Tuun taas ideoineni tähän ketjuu kalastelemaan, jos teidän hermot kestää.. 8O
1000 litraa vesivahinkoa
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Mulla on maatiaissukien kanssa neontetroja, sewellioita ja ottoja ja toisessa akvassa sekalaisia alle 5cm kalasia ja rapuja piisaa. Pari kertaa olen nähnyt kun neontetra ajaa rapua takaa mutta rapu on nopeampi. Isossa akvassa on n.15cm pleko ja ravut juoksee välillä leegon selkää pitkin.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Neon tetrat on tosi kivoja. Mul on isossa akvaariossa kardinaalitetroja. Kyl noi tetrat on tuohon pieneen altaaseen varmaan aika hyvä valinta. jos en nyt hehkurasboroita saakaan... Ne oli todella hienoja!
Mä luulen, että Meidän kaupungin kalavalikoimalla tulee sukasien kamuiksi neon tai kardinaali tetroja... Oliski olemassa niin pieni pleko laji, että vois 45 litraiseen ottaa.. Plekot on ihania!
Tänään tosiaan kävin jo alustavasti kyyläämässä kaloja, ja jutskasin myyjän kanssa tilauksista. Neon tetrat ja kardinaalitetrat on kumminkin väripilkkuja ja luulen, et tulevat hienosti esille tummassa pohjassa.
jos nyt ideaa pikkasen pyörittelen, niin kardinaalitetrat vois olla hyvä valinta. voin nimittäin yhdistää ne ison akvaarion parveen, jos hehkurasboroita löydänkin/saankin... Tuohon pikku purkkiin ei nyt viitsisi kahta parvea kumminkaan ottaa.. Ja rapulahan se pääasiassa on.
kardinaalitetra vain haluaa pikkasen lämpimämpää vettä... hmmm...
Juuh. Kiitti! Nyt alkaa oikeesti suunnitelma valmistumaan. viel kahlaan tietoo rapujen ruuista, sopivista kasveista, piiloista... kaikesta, mitä tuollainen pieni kaveri tarvii viihtyäkseen... Enköhän tuon altaan kuukauden sisään saa jo toimintaan... niin joo ja tarkistan tuon kardinaalitetran lämpötilan... Iso allas on lämmin, 26-27 asteinen... siitä mietinkin, et tais olla lämpimän kaloja.. ja rapulaanhan ei tulisi näillä suunnitelmilla lämppäriä...
1000 litraa vesivahinkoa
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Mä laittaisin ehkä mieluummin neontetroja, eivät kasva ihan niin isoiksi ja vaativat muistakseni vähemmän tilaakin eli saisit isomman parven. Kardinaalitetraparvesi jäisi pienikokoiseksi eli voisi näyttää hassulta, se on kuitenkin kala mikä toimii parhaiten isossa parvessa :D
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja urppis »

-Mandell- kirjoitti:Mä laittaisin ehkä mieluummin neontetroja, eivät kasva ihan niin isoiksi ja vaativat muistakseni vähemmän tilaakin eli saisit isomman parven. Kardinaalitetraparvesi jäisi pienikokoiseksi eli voisi näyttää hassulta, se on kuitenkin kala mikä toimii parhaiten isossa parvessa :D
Ja kerdinaali haluaa tosiaan lämpimämpää vettäkin. Jos mä nyt oletan, et ilman lämppärii on huoneen lämpöistä ja valon lämmittämänä +2 enempi, jää se pikkasen kylmäksi (22-24)
Nonnii. Taas ollaan päivää parii lähempänä...
Mä luulen, et laitan altaan sit ihan rauhassa kypsymään ison altaan hiekan avulla, eli otan hiekan tai osan hiekkaa sieltä, kasvit tulee myös sieltä, vois nakata muutaman kiven sinne saamaan bakteerii pinnalle. katotaas miten käy. sit vaan vesi arvot kohdilleen. täällä on pehmeä vesi, voipi olla, et joutuu nosteleen kovuutta, jotta sukaravut viihtyvät..
1000 litraa vesivahinkoa
jsam
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:19, 18.11.2004

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja jsam »

Kyselenpä viisaammilta minäkin, että oletteko pitäneet monnisia sukarapujen kanssa?
Olen myynyt kala-akvaarioni,ja ajattelin jättääpelkästään n 100l altaan sukarapuja varten, mietin kuitenkin,että voisinko jättää joitakin kaloja sukarapujen kanssa, minulta löytyy mm. partamonneja, isopurjepleko, jaguaarimonnisia,kuparimonnisia,pari kiinanmonnia, kardinaalitetroja ym.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Monniset menee oikeen hyvin sukarapujen kanssa samaten kun esim. partamonni.
jsam
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:19, 18.11.2004

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja jsam »

Mitenkähän mahtaisivat mennä nuo kiinanmonnit, kun itse tykkäisin niistä..?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja paul »

Itse olen suunnittelemassa aasia-geotooppi-paludariota.

Eli veteen taisto ja sukarapuja sekä maalle sauvasirkkoja.
Katsotaan miten pelittää.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Osa taistoista sitten vetää isojakin sukarapuja mahan täydeltä ihan näppärästi. Poikasia ainakin niin paljon kuin kiinni saavat, ja osa taistoista ihan oikeasti metsästää. Eli riippuu siitä yksilöstäsi. Mutta ei mikään varma valinta rapujen turvallisuuden kannalta.

Hehkurasborat ja helmiseeprakalat menevät ihan hyvin aikuisten kanssa, mutta syövät poikasia.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Sukaravut ja kalat?

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Täällä on ollut paljon juttua miten kalat sopivat sukarapujen kanssa yhteen, siis lähinnä niin päin että mitkä kalat eivät vahingoita sukarapuja. Omassa altaassa oli ensin kirsikkasukarapuja ja nyt hommasin sinne myös marmorimonnisia. Aika mielenkiintoista mutta olen nyt huomannut että välillä tuntuvat nuo sukaravut suorastaan kiusaavan monnisia. Monninen kököttää pohjalla ja sukarapu menee tutkimaan ja hiplaamaan sitä. Ihmeen nössöjä nuo marmorimonniset kun vähän vaan laiskasti yrittävät hätistää kutittelijan. Hivuttautuvat kauemmas mutta nämä sukaravutpa seuraavatkin perässä :o ! Eihän noilla mitään saksia ole, mutta voiko sukarapu tehdä jotain jälkeä noiden monnisten kylkiin? Olen jokseenkin yllättynyt että noilla ravuilla on noin suuri mielenkiinto kaloja kohtaan. Törkeästi kiivetään jopa päälle, onneksi tässä vaiheessa nuo monnisetkin yleensä lähtevät alta livohkaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”