Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Äsken huomasin, että yks triops ei liiku melkein ollenkaan! Pari sen jalkaa vaan liikkuu ja se vaa mököttää. Otin sen ja siirsin eriksee toisista triopseista. Onkohan se tekemässä kuolemaa? Se oli isoin triops jos tota väritöntä ei lasketa.. Mitäköhän sil mahtaa olla?? Ja huomasin, että kaikista pienimmillä triopseilla on munapussit, pitää varmaan siirtää nekin tonne 30l tankkii, jotta pääsee munimaan! Mutta kun ne ovat vielä niin pieniä, että eivät pystyisi kaivamaan hiekkaa. Täytyy toivoa et toi triops parka selviää mitä mä en kyllä usko kun näyttää kuolevan. Se liikkuu enintään 1 millin 10 sekunnissa ja sen viikseet heiluu hitaasti.
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

No se sairas triops kuoli :( Lisäksi jostain syystä 30l altaassa pari triopsia on myös kuolemassa poies. Mitäköhän niil mahtaa olla, kun ne liikkuvat veden pinnalle ja sit hitaasti putoavat selälle eivätkä pääse enää ylös? Mua pelottaa, että kaikki triopsit kuolevat kohta :(
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Moi taas tääl on todella hiljaista! Mul kuoli lisää pari triopsia ja aika varmasti kuorenvaihtoon! Eilen oli jälleen kuolemassa 2 triopsia, mutta onnistuin jotenkin repäisemään niiden jaloist vähän kuorta jotta ne sai henkee ja tänää voivat paremmin kuin eilen, mutta vanhaa kuorta on vielä jäljellä aika paljon. Otin sormilla kiinni vähän lähteneestä kuoresta ja heiluttelin triopsia siinä vedessä varmaan noin 10 min niin pikku hiljaa sain silt jaloist kuorta poies niin nyt se saa happee. Toi Triops longicaudatus voi mun mielestä kaikista parhaiten. Eilen illalla se vaihtoi pitkästään aikaa kuoren ja kaikki sujui hyvin.

Täs kuva Triops longicaudatuksesta munapussienkaa:
Liitteet
Triopsi.jpg
Triopsi.jpg (84.52 KiB) Katsottu 45674 kertaa
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Hei triopsini voivat todella hyvin ja munivat aika tiuhaan tahtiin! Isoin Triops joka on longiciadatus niin on nyt 3cm pitkä ja 30pv vanha. Toi korallihiekka on aika hyvä jos halua nähä Triopsien munat, koska ne näkee todella selkeesti ja voi halutessaan ottaa siitä kohasta mistä näkee munia ja kuivattaa niitä uutea sukupolvea varten.

Tässä vielä kuva kuinka hyvin Triopsien munat näkyy tossa hiekassa:
Liitteet
Triopsien munat1.jpg
Triopsien munat1.jpg (82.4 KiB) Katsottu 45657 kertaa
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Hei taas pitkästä aikaa! Mitää kummallista ei ole tapahtunut Triopsit ovat vaa vähän kasvaneet. Nyt minun vanhimmat triopsit ovat jo 40 päivää mukaan lukien Triops longicaudatus. Onpas täällä nykyään vielä hiljaisempaa kuin silloin, kun minä tulin! Missäs se yks tyyppi joka pisti kasvamaan Triopseja??
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Hei pitkästä aikaa taas! Kukaan muu ei kirjottele :( Elikkä on tapahtunut semmonen juttu, että melkein kaikki triopsit kuoli ilmeisesti kuorenvaihtoon, kun ne oli silleen sykkyrässä ja muuten ois kuollu kaikki varmaankiin jos ois vedes jotain vikana. Nyt on 2 triopsia jäljellä ja se longicaudatus elelee vielä! Se on nyt 51 päivää vanha. Ja huomasin semmosen jutun kun katoin tota tyhjää akvaa jossa on 30l hanavettä, että siellä uiskentelee ainaki 7 TRIOPSIN TOUKKAA! wtf! No ei ihme kun se akva on munien peitos! Mutta ihmetyttää vaan kun munat eivät odottaneet mitään kuivaa kautta eikä vesikään ole kuin hanavettä. Omg. Voi ei ja äsken kun katoin toista astiaa missä oli triopsien munia vedessä kun otin ne akvasta ja pistin sinne niin siel on 7 aikuista triopsia OMG... En halunnut oikein kasvattaa enemmän mutta nyt on pakkoo
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Hei Triops longicaudatus ei ole vielä kuollut se on nyt 55 pv vanha. Mutta noi Triopsien toukat tuolla 30l altaassa eivät kehity Triopseiksi vaan ilmeisesti kuolee. Mutta pienemmässä astiassa jossa oli tuolta isosta altaasta vettä niin toukat kehittyivät Triopseiksi, mutta kuolivat ilmeisesti siitä, kun siirsin ne toiseen astiaan..
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

No heippahei pitkästä aikaa taas! Triops elelee vieläkin ja se on nyt 70 päivää vanha o.O Meinaakohan toi kuolla ikinä?
kotiloharrastaja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:31, 12.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Triopsien poikkeuksellinen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja kotiloharrastaja »

Jokunen kuukausi sitten akvaariota perustaessani laitoin sekaan kasvamaan myös Triopseja. Nyt ensimmäisen sukupolven viimeistenkin yksilöiden kuolemasta on jo useampi viikko. Yllätyksekseni sain kuitenkin huomata, että hiekan seasta on kuoriutunut varmuudella ainakin kaksi uutta yksilöä - siis ilman hiekan kuivattamista. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Hauska huomata, että tuo Triops-populaatio ylläpitää itse itseään tuolla akvaariossa ilman että minun tarvitsisi välillä sukellella altaaseen noukkimaan hiekkaa kuivatettavaksi. [;)]
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triopsien poikkeuksellinen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

kotiloharrastaja kirjoitti:Jokunen kuukausi sitten akvaariota perustaessani laitoin sekaan kasvamaan myös Triopseja. Nyt ensimmäisen sukupolven viimeistenkin yksilöiden kuolemasta on jo useampi viikko. Yllätyksekseni sain kuitenkin huomata, että hiekan seasta on kuoriutunut varmuudella ainakin kaksi uutta yksilöä - siis ilman hiekan kuivattamista. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Hauska huomata, että tuo Triops-populaatio ylläpitää itse itseään tuolla akvaariossa ilman että minun tarvitsisi välillä sukellella altaaseen noukkimaan hiekkaa kuivatettavaksi. [;)]
Joo jos olisit lukenut mun viestejä niin kyllä mullaki kuoriutuu koko ajan, mutta ne eivät selviydy siellä. Sitten tiedä mitä tapahtuu syökö toi yksinäinen vanhus Triops niitä vai kuoleeko ne johonkin muuhun, mutta kun otan ne toiseen astiaan niin ne selviytyvät siellä vaikka en ole kuivannut hiekkaa ja tommosta kloori vettäki. Ja toi mun Triops ei vieläkään kuollut o.O Eläähän se toodella pitkään! En usko et se kuolee ikinä! Nyt se on yli 2 kk vanha ja kohta tulee 3 kk täyteen... Eikä yhtään näytä et se ois laiskempi tai mitään vaan aika virkee on niinkuin on aina ollut..
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Huomenna Triopseni täyttää 80 päivää! Otin tuolta altaasta kuoriutuneet toukat ja siirsin toisen astiaan ja ne ovat jo kasvaneet.. Taidan viedä ne kouluun sittenkun ne ovat vähän isommat. En ois ikinä uskonut et mun Triops elää noin kauan. Kauankohan toi elää, onko arvauksia? Näyttää pirteältä ja jne. Pyrstöileen se on noin 5cm pitkä.
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Täällä varmaan se yks tyyppi joka laittoi triopseja kasvamaan :)
Sori kun ei ole kuulunut, olen kyllä seuraillut sun kokemuksia.
Meillä oli ihan katastrofaalinen talvi kun lämmitys vähän niin muin petti... Kerroinkin jossain vaiheessa että keittiössä oli 16 astetta lämmintä. Sit patterit yhtäkkiä menikin täysille ja lamppu "lämmitti" triopsit kuoliaaksi :(
Toisetkin vielä laitoin mutta sama homma. Lämpötila vaihtui ihan miten sattui. Monia iltoja istuin sisällä toppatakki päällä kun oli melkein 15 astetta lämmintä ja sit taas laukes et oli 25 astetta. Ja ulkoseinässä oleva vesihanakin sekosi yksi yö.. Onneksi olin hereillä 3 aikoihin(selkä ollut paskana monta kuukautta ettei saa unta, eli jotain apua siitäkin.. :roll: ). Täysillä tuli siis yöllä 3 aikoihin suoraan sokkeliin vettä. Kuulin vain että jostain kuuluu kohinaa ja menin ulos niin hirveä lammikko seinän vieressä, no miestä herättään ja putkimiestä paikalle.. eipäs saatu kun aamuksi vasta ja koko taloyhtiöstä katkaistiin vedet :roll: Nyt tilattu uudet lämmitysjärjestelmät vai mitä pumppuja nyt onkaan, siis tähän taloyhtiöön..noin 10000 euroa 8O
En sitten sen jälkeen viitsinyt uusia laittaa vaikka hiekkaa ja munia onkin tuolla aika paljonkin.
Ja hienostihan sinä olet saanut nuo kasvamaan :D
Mulla on vanhin elänyt sen kolmisen kuukautta ja sittenhän tuli suru kun se kuoli kun oli ehtinyt jo kiintyä siihen symppikseen :D
Ja samoin on noiden hiekkojen kanssa käyny, eli olen laittanut terraarion pohjalta hiekat kuivumaan mm. patterin päälle ja vettä ehkä sentti ja sieltä ne vain kuoriutu ja kasvoi aikuisiksi. Lisäsin vain vesijohtovettä ja hyvin pärjäsivät. Niiden munia mulla on vieläkin tuolla joita pitäisi laittaa kasvamaan. Menee silti varmaan loppukesään kun olen niin paljon kotoa nyt pois.
Ihania otuksia!
Nyt olenkin keskittynyt noihin mun kahteen akvaarioon, 2 koiraan, 3 kissaan, käärmeisiin, lintuihin ja jyrsijöihin.. mieheen.
Eli jossain vaiheessa triopsit taas meillä kasvaa.
Vapun odotuksin
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

voi ei! Miksi sanoin, että mun Triops elää niin kauan... Nyt se on vaihtamassa kuorta ja se ei lähe siltä! Silt lähti pelkkä pyrstö ja kiduksilta vähän kuorta, mutta ei kilveltä eikä suun ympäriltä.. Voi ei taitaa olla kuolema lähellä :( Toivotaa parastaa! Yritin auttaa häntä, mutta ei onnistunut. Nyt jään oottamaan josko tilanne paranisi.. Raportoin tänään myöhemmin tai huomenna mitä tapahtui!
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Toivon parasta triopsillesi ! Mutta joskus on vain hyväksyttävä tilanne, että ne tosiaankin elää vain niin lyhyen aikaa ja todella kiihkeästi senkin ajan :D
Niin kuin tuossa kerroin että niihin kyllä kiintyy niin hirmuisesti sen pienen elämän aikana mitä ne elää. Mutta niiden munat ovat taas uutta sukupolvea. Ja aina voi sitten uusia kasvatella, surullista mutta uudet silti tulossa ja jos ei heti hakua niitä veteen laittaa niin laittaa sit vaikka vuoden päästä. Ja samoja pikku vipeltäjiä tulee ja loppujen lopuksi melkoisia persoonallisia ahmatteja :D
Ehkä ne vanhemmiten väsyy ja ei kuoriakaan saa niin hyvin irti.
Seuraa tilannetta, onhan se jo iäkäs ja sulla on luultavasti sen muniakin jo tallessa.
Tsemppiä ja hauskaa Vappua siltikin! :D
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Kiitos! Kiva, kun sinäkin kirjottelet tänne ettei yksin tarvi puhua :) Eilen yöllä sain revittyä sen kuoren, mutta valitettavasti silt lähti vähän viiksiäkin;( Mut Triops ei ainakaan kuollut ja selvis yön yli ja syö hyvin! Taitaa silti kuolla noin 4 päivän päästä, kun on uusi kuorenvaihto varmaankiin. Kasvaakohan noi viikset takaisin? Ei sitä ainakaan haittaa et sil ei ole viiksiä ainakin syö ja liikkuu normaalisti. Oletko huomannut muuten, kun sulla oli noita Triopseja niin, että ne ei nää? Tai kyl ne vissiin näkee valon, mutta ei tarkasti, koska mun Triops ei pelkää mua jos pidän kättä sen eessä, mutta sitten kun kosken niin se lähtee pakoon. Tosin nykyään se on vähän tottunut mun käden kosketukseen.
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Triopseni kuolinpäivät ovat lähellä :( Enää se ei liiku niin vikkelästi eikä pysty oikein kaivaa kuoppiakin eikä löydä ruokaa :( Yhyyyyyyyyyyyyyy!!! No jos kuolee niin kuolee sentään kunnioittavassa iässä kuitenkin. Ehdyin jo niin kiintyy siihen pikku otukseen!
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

joo se triops kuoli päivä myöhemmin :( pääs oikein itku! Mutta nyt kasvaa 5 pientä vikkelää Triopsia taas ja ovat jo munimassakin. Enään en kirjoita tänne joten se on hyvästi!"
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Tämähän just on sitä triopsien elämää!
Ne elävät vähän aikaa energisesti ja munivat, sitten kuolevat.
Munat jää elämään, jopa moneksi kymmeneksi vuodeksi...
Ehkä se tekee niistä niin valloittaittavia ja suloisia meille harrastajille, kun ne elää niin lyhyen aikaa ja hektisesti.
Niihin ei ehdi kyllästyä..
Mutta sait silti jälki kasvua, se on aina saavutus ja hieno juttu!..
Itse olen laittamassa taas omia hiekkoja kasvamaan(lähi aikoina), eli laita mulle yv:tä jos haluat jutskata.
Ei asioita kannata näin jättää ja kerro ihmeessä uusia juttuja, vaikka mulle :D
Ja muitakin varman kiinnostaa miten nuo sun uudet triopsit elää :D
Lupaan kertoa enemmän kunhan saan ne kasvamaan..
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

Okei! No hyvinhän ne elää kasvaneetki jo! En ole kuivannut hiekkaa tai mitään vaan olen ottanut siitä mis eli niit vanhoja triopseja ja jotka kuoli niin siel ilmaantui pikkutriopsien alkuja niin otin ne pillillä ja pistin pieneen astiaan ja annoin vähän kasvaa ja siirsin taas tohon isoon. Hyvin ne elelee! Siel elelee nyt 3 triops longicaudatusta ja pienes astiassa on vielä melko pieni triops cancrigormis, mutta eiköhän seki kasva vähän ajan päästä.. Ajattelin nyt viedä kohta noi kouluun, että ois muillekkin iloa niistä kuin pelkästään mulle. Noi triops longicaudatukset ovat mielestäni kivempia kuin triops cancrigormikset, kun ne tappelevatkin keskenään. Äsken ne tappel yhdestä pelletistä mut pistin viel yhen palasiks niin rauhoittuivat :) Siel samas altaas on myös kotiloita ja en keksi mitä tekisin niille, kun tuommoinen 30l alkaa käydä jo ahtaaksi :( En viiti tappaa niitä ja ei varmaan kuka huoli noita kotiloita. Ne ovat lajiltaan semmosia suipposarvikotiloita......
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Akaatto oisko siula laittaa kuvaa tuosta siun triopsi altaasta? :)
sateenkaarirautu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 00:15, 27.07.2009
Sukupuoli: Mies

Triopseista

Viesti Kirjoittaja sateenkaarirautu »

Hei,

Ostin tuossa mulletoi.com:ista paketin Triopseja ja olisi muutama kysymys:

1. Tuossahan mainitaan, että vain pullotettu lähdevesi kelpaa. Mutta käykö keitetty hanavesi, joka on neutraloitu Aqua Safella?
2. Voiko käyttää akvaarion somisteita, kuten tunneleita, torneja, kasveja, kiviä, tms?
3. Valoksi käy varmaan tavallinen akvaarion putkivalaisin (2x 20W, päivänvaloputket, n. 100L vanhaan akvaarioon noita olisin tunkemassa, ei pintaa täyteen)?

Kiitoksia selventävistä vastauksista : )
Nälkä kasvaa syödessä:
240L sekala + 128L Etelä-Amerikka ja n. 90L käppänälä.
jjokuuu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 16:08, 19.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja jjokuuu »

Sain hoitoon tuttavalta 2 kpl triopseja, kun itse lähti reissuun. Olen lukenut triopseista paljon, ja uskon, että maanantaihin pärjään. Tuttava sanoi, että jos haluan, voin ottaa altaan pohjalta itselleni munia, kuivattaa ne ja kasvattaa. No, kun itselläni ei ole sitä ravinnepussia, joka pitäisi altaaseen laittaa poikasille, niin mitä sen tilalle? Ja kun ei ole niitä ruokia, mitä tulee niiden mukana? Käykö akvaariokalojen Best Friend- merkkinen pohjakaloille tarkoitettu ruoka? Ja olen lukenut että pieniä porkkanan ja kukkakaalen paloja, kun ovat kasvaneet? Onko ilmastin (?) välttämätön? Noissa ohjeissa, mitä on triopsien kanssa tullut, sanotaan, ettei altaaseen saa laittaa vieraita esineita. Eikö edes kiviä tai muuta, joista voisi olla triopseille piiloja tai muuta virikkeitä? Jotenkin tuntuu, että olisi aika karu ympäristö ilman mitään. Pohjalle hiekkaa? En ehdi nyt lukea koko ketjua läpi, näitä kysymyksiä tuli mieleen. :)
Akaatto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:43, 18.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja Akaatto »

jjokuuu kirjoitti:Sain hoitoon tuttavalta 2 kpl triopseja, kun itse lähti reissuun. Olen lukenut triopseista paljon, ja uskon, että maanantaihin pärjään. Tuttava sanoi, että jos haluan, voin ottaa altaan pohjalta itselleni munia, kuivattaa ne ja kasvattaa. No, kun itselläni ei ole sitä ravinnepussia, joka pitäisi altaaseen laittaa poikasille, niin mitä sen tilalle? Ja kun ei ole niitä ruokia, mitä tulee niiden mukana? Käykö akvaariokalojen Best Friend- merkkinen pohjakaloille tarkoitettu ruoka? Ja olen lukenut että pieniä porkkanan ja kukkakaalen paloja, kun ovat kasvaneet? Onko ilmastin (?) välttämätön? Noissa ohjeissa, mitä on triopsien kanssa tullut, sanotaan, ettei altaaseen saa laittaa vieraita esineita. Eikö edes kiviä tai muuta, joista voisi olla triopseille piiloja tai muuta virikkeitä? Jotenkin tuntuu, että olisi aika karu ympäristö ilman mitään. Pohjalle hiekkaa? En ehdi nyt lukea koko ketjua läpi, näitä kysymyksiä tuli mieleen. :)
sateenkaarirautu kirjoitti:Hei,

Ostin tuossa mulletoi.com:ista paketin Triopseja ja olisi muutama kysymys:

1. Tuossahan mainitaan, että vain pullotettu lähdevesi kelpaa. Mutta käykö keitetty hanavesi, joka on neutraloitu Aqua Safella?
2. Voiko käyttää akvaarion somisteita, kuten tunneleita, torneja, kasveja, kiviä, tms?
3. Valoksi käy varmaan tavallinen akvaarion putkivalaisin (2x 20W, päivänvaloputket, n. 100L vanhaan akvaarioon noita olisin tunkemassa, ei pintaa täyteen)?

Kiitoksia selventävistä vastauksista : )

Ekalle kysyjälle vastaukset
1. Kyllä ne varmasti siinäkin kuoriutuisivat, mutta kuoriutumisprosentti olisi varmasti vähemmän kuin jos ostaisit sitä lähdevettä kaupasta..
2. Ei kannata käyttää mitää somisteita, koska Triopsit voivat kaivautua niiden alle ja kuolla. Kasveja toki voi ja kannattaa pistää.
3. Joo valo ei ole pakollinen Triopseille, mutta ihan hyvähän se on et näkee itse Triopsit :)

Toiselle
Voit kerätä ulkoolta lahonneita lehtiä ja tehdä itse ravinnepussin Triopseille. Jos sulla on vanha akvaario niin ota sieltä esim suodatin patruunasta sitä likaa vähäsen mitä on jäänyt sinne ja pistä triopsien altaaseen, silloin, kun Triopsit ovat jo kuoriutuneet. Ja ilmastin ei ole pakollinen, mutta se on tosi hyvä, jotta triopsit saavat happea ja pinnalle ei muodostuisi mitään kalvoa, joka estää hapen pääsyn. Suosittelen ostamaan ton vaahtomuovi suodattimen niin sillä hoituisi toi ilmastaminenkin. Ja noist somisteista sama vastaus kuin tolle ensimmäiselle.
swimmer
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 15:16, 01.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja swimmer »

Hei! Siirrän nämä viestini tuolta toiselta puolelta tänne, vaikka paikka näyttääki todella kuolleelta, mutta JOS sattuisi ihme,. ja joku täällä kävisi vilkaisemassa :? Mulla on tällä hetkellä kaksi puolikasvuista Triopsia, ja uusia tulossa, aamulla näin ainakin kaksi toukkaa jo altaan nurkassa Laitan siis nämä viestini tähän perään, ja HALLOO Triopsharrastajat!!! Tulkaa kirjoittelemaan :D

---------------------------------

1.9.

heips!

Kirjoitin suosiolla tänne, koska Triopspuoli näyttää sammuneen kokonaan:/ itse niitä vielä harrastan, ja kun usein tulee kylkiäisinä noita ns. keijukatkoja, kysymykseni koskee niitä!
Yleensä mulla ehti triopsit ne syödä, mutta tämän kertainen olikin kooltaan melko suuri, ja kun sen liikkeet ovat niin nykiviä, ei sitä saanutkaan kukaan triopseista edes kiinni=) :D

Niin, ensinnäkin, onko kyseessä keiju? Katsoin toista sivua, mutta se oli lukittu, ja sellä oli lasikatkasta kuva...oli hyvin samannäköinen katkani kanssa.

Siirsin ihan mielenkiinnosta katkan yksin pieneen akvaan,ja siellä se kasvaa tyytyväisenä näköjään. Nyt on pyrstönsä mukaan lukien yli sentin mittainen, pyrstön pää näyttää olevan kaksihaarainen.....Siksi kysyn, kun huomasin jo viikko sitten, että sen takaosaan ilmestyi valkoista, ja tarkemmin katsottuani totesin,että nehän ovat samanlaatuiset kaksi pussia, kun esim. Triopsilla munimisvaiheessa, mutta siis vitivalkoiset.

laitoin akvaan hiekkaa, koska en näistä katkoista enkä niiden lisääntymisistä tiedä mitään ja siksi tänne änkesinkin:) Siis - muniiko katka, mihin, ja tarvitseeko se uroksen, ym.ym? En henno katkaa laittaa pytystäkään alas, koska jotenkin symppaan sitä, kun se uiskentelee niin rauhallisena tuolla vedessä:) Vanhemmiten näköjään nuo niin "ärsyttävät" nykivät liikkeet vähenevät, ja sitä on mukavakin seurata :D

Jos joku näistä jotain tietää, olisin todella kiitollinen viestistä, ja kaikesta lisätiedosta juuri näitä "örkkejä" koskien=)
Eläinrakkaana mielestäni jokainen örkkikin ansaitsee elää, jos siihen on mahis! Voinko siis odottaa tapahtuvaksi mitään muuta kun että pienessä akvassani lilluu tyytyväinen keiju tappiin saakka?=) :?
JA - Jos änkesin jonkun mielestä väärään paikkaan foorumilla, pyydän anteeksi! En vain viitsi tuonne vanhoja kirjoituksia täynnä olevalle Triopssivulle kirjoittaa...


Tämmöstä mie siis vaan... [:I]

---------------------------------

3.9.

Etsin itse kuvia, ja sen mukaan, mitä löysin, ei kyseessä ole keijukatka, eikä lasikatka, eikä kukaan ilmeisesti osaa asiassa auttaa.... :( Otus on siis yli sentin mittainen ns. läpikuultava(selkäruoto näkyy selvästi), sillä on jalkoja jonossa hyvin tiheästi, liikkuu niillä samaan tapaan kuin triops.Jalat loppuvat puoleen väliin ruumista, ja sitten ovat ne kaksi isoa valkoista "munapussia"(?). Silmät tasan kummallakin puolen päätä, liikkuu pienempänä todella rivakasti nykien eri suuntiin, nyt liikeet rauhallisempia (ei ehkä säiky enää niin...), pyrstön pää on kärjestä kaksihaarainen. Liikkuu selällään, ja myös vatsallaan, ja syö samaa ruokapellettiä TODELLA pieneksi jauhettuna, kuin Triopsit. Näköjään vaihtaa nahkaansakin samaan tapaan kuin triops.
No - otus nyt sitten olkoon, mikä on, katsotaan miten kauan se tuossa uiskentelee. Jos tätä joku lukee vielä, ja olisi edes aavistus, mikä voisi olla, olis kiva saada arvaus, niin löytyisi varmaan sitten kuvakin netistä, ja voisi verrata...KOETAN ottaa kuvaa, mutta voi olla vaikeaa :D
swimmer
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 15:16, 01.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Viesti Kirjoittaja swimmer »

Nyt on triopseja yksi n. puolisenttinen, ja kaksi pienempää samassa altaassa, sitten on kuoriutunut toukkia jonkin verran, ja tänään vielä tein ihan kokeen viimeisimmän ison, munineen Triopsin vipasta hiekasta, eli sain sieltä munia, jotka nyt ovat lähdevedessä odottamassa kuoriutumistaan :D
vaikka nuo suurimmat nyt menehtyisivät, on ainakin tulossa jo uusia.....ei meinaa osata ollakaan, ellei ole ainakin yksi satsi vedessä oottamassa, on nää sen verran koukuttavia ja lutusia örkkejä :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”