Kuolleita kaloja

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
mustikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 22:46, 11.11.2020
Paikkakunta: Lahti

Kuolleita kaloja

Viesti Kirjoittaja mustikki »

Olenko turhaan huolissaan, n. kuukauden aikana kuollut neljä kalaa akvaariosta.

2kpl mustatetroja, eka kuoli heti melkein muuton jälkeen minulle ja toisen lopetin tänään kun ui lähes pää alaspäin jne. Mustatetrat ollut siis jo edellisellä omistajalla eikä niiden iästä ole mitään tietoa, ovat kuitenkin täysikasvuisia eli mahdollisesti jo vanhuuteen kuolleita. Ei mitään ulkoisia vikoja.

Kardinaalitetra löytyi kuolleena, ei mitään ulkoisia vikoja. Kaupassa yksi 20kpl kardinaaleista tippui lattialle, myyjä nosti takaisin pussiin ja olikin ihan virkeän oloinen. Saattoi mahdollisesti kärsiä tuossa tiputuksessa?

Ostin 8kpl marmoritapparakaloja ja myyjä mielestäni aika kovakouraisesti haavi niitä sekä laittoi myös haavista pussiin, jpten mahdollisesti jo vahingoittui siinä. En löytänyt mitään ulkosia viitteitä kuolleesta kalasta sen löytäessäni.

Akvaario on 240 litrainen ja ollut minulla nyt n. kuukauden käytössä. Minulla on JBL:n salkku tippatestejä ja tässä viimeisimmät tulokset eiliseltä 22.12.:

pH 6,5
NO2 <0,01
NO3 3-5
NH4 <0,05
KH 4

Vesiarvot on kuitenkin ihan kohdallaan niin onko kuolemat vain sattumaa vai pitääkö olla huolissaan? Viikottain olen vaihtanut 40-50% vedestä.

Kalastona:

Kardinaalitetroja 23kpl
Helmimonnisia 6kpl
Marmoritapparakaloja 7kpl
Sinirihmakaloja 2kpl
Haarniskamonni
Mustatetra
Partamonneja 2kpl

Osa tullut akvaarion mukana ja osa itse hankittuja.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kuolleita kaloja

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Veikkaukseni:

1. Eka mustatetra: muuttostressi syynä tai mahdollisesti uudelleen perustetussa akvaariossa ilmennyt nitriittipiikki

2. toka mustatetra: mahdollisesti sama syy?

3. Kardinaali: Lattialle tiputuksessa kärsi (olipa tökerö myyjä, kun laittoi sen pussiin eikä akvaarioon) tai sitten syynä se, että luonnosta pyydystetyistä kaloista aina osa kuolee, eikä niitä ollut pidetty tarpeeksi kauan karanteenissa

4. Tappara: Sama syy kuin kardinaalin toinen veikkaus eli että luonnosta pyydystetyissä jokunen aina kuolee

Paras kun hoidat akvaariota siten kuin tähänkin asti ja katsot ensin, pysyykö jatkossa kalat hengissä. Vesiarvot ovat hyvät.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuolleita kaloja

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Moi mustikki ja kooärrä [;)] .

Samoilla jäljillä kr:n kanssa. Tuli vain mieleeni mainita, että todella harva kysyy ostaessaan kaloja edellisen "omistajan" hoitorutiineista sekä vesiarvoista. Tämähän nyt liittyy ja osuu tuohon muuttostressiin, mutta kunhan tulin sanomaan, että kannattaa aina kysästä. Karanteeniaikakin on hyvä tietää. Ikävä kyllä jotkut liikkeetkin pitävät kalojansa väärissä vesissä ja karanteenaa aivan liian lyhyen ajan, joten mitä ihmeellisemmistä oloista siirtyy omaan akvaan, olisi hyvä olla kotona jonkinmoinen karanteenikippo, jossa totuttaa kala hitaan kaavan mukaan omiinsa. Tämä on ihan hyvä juttu ilman ihmeellisiä vesiäkin. Smart Storen muovilootakin ajaa kalan koon mukaan valittuna karanteenialtaan viran. Kaksi viikkoa ihan ok, vaikka tästä ajastakin ollaan montaa mieltä, jos mielipiteitä lähtee etsimään. Tuo on se omani. Tsemppiä akvailuun.
Viimeksi muokannut toukopouko, 12:07, 26.12.2020. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kuolleita kaloja

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ei oo totta - Pouko taas mukana! Minä jo luulin, että hävisit lopullisesti. AW meinas jo kuolla, kun häivyit.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuolleita kaloja

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

kr70 kirjoitti:Ei oo totta - Pouko taas mukana! Minä jo luulin, että hävisit lopullisesti. AW meinas jo kuolla, kun häivyit.
:) Täällä. Koitan hakea ehkä pientä motivaatiota ja innostusta taas toimintaan.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”