Happikato?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

Happikato?

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Minulla on jo pitkaan ollut tammonen ongelma. Ensin luulin et se johtuu huonosta vedesta. Meilla oli viela 4 viikkoa sitten oma kaivo jonka vesi oli ihan katastrofi!!! Kamalasti rautaa ja kaikkea. Kun olin saanut veden vaihdettua tuli aina kamala kiire saada hapettava pumppu pestya kun kalat alko haukkomaan henkea kamalasti.

Nyt meilla on kaupungin vesi ja ongelma jatkuu, tosin vahan lievempana. Lisahapetusta tarvitaan heti veden vaihdon jalkeen.

Allas on 735l, puhallushiekka pohja, iso laja jattilaisvallisneriaa ja iso anubias. Kaksi ison isoa ulkosuodatinta. Toinen on se vanha Ehaim, joku 2250, 2502 tai joku semmonen. Toinen on Resun merkkinen, yhta tehokas. Sisalla on viela 1000l/h kierrattava sisasuodatin joka tekee myos hapetuksen.

Asukkeina vaan 4 huntupyrstoa.

Missa vika?
kananiho
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Muillakin ollut sama tilanne, lue täältä lisää.
Biotooppiharrastaja
juhakala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 12:08, 20.12.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja juhakala »

Kuinka paljon te vaihdatte vettä kerralla? Käytättekö jotakin vedenparannusainetta vedenvaihdon yhteydessä? Noissa aikaisemmissa ketjuissa puhutaan 50 % vedenvaihdoista, jolloin kalat alkavat haukkoa henkeä ja kuolevat.

Olen kiinnittänyt netissä huomiota näihin minun mielestä järjettömiin vedenvaihtoihin. Olen ihmetellyt, miten kalat kestävät sekä itse veden vaihtumisesta johtuvan stressin että luoonottoman elämisen vesijohtovedessä, johon ei voi muodostua kalojen kannalta tärkeitä luonnollisia kolloideja.
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

happikato

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Vaihdan vetta kerran viikossa varmaan just ja just noin 1/4 joten se EI pitaisi olla ongelma!
kananiho
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

juhakala kirjoitti: Olen kiinnittänyt netissä huomiota näihin minun mielestä järjettömiin vedenvaihtoihin. Olen ihmetellyt, miten kalat kestävät sekä itse veden vaihtumisesta johtuvan stressin että luoonottoman elämisen vesijohtovedessä, johon ei voi muodostua kalojen kannalta tärkeitä luonnollisia kolloideja.
Tuskin veden vaihtumisesta kummoista stressiä tulee, jos altaassa jo oleva vesi ei kerran ole kovin kauheasti erilaista vesijohtoveteen nähtynä.

Sen verran kaikkea kuonaa ja nitraattia altaaseen tuntuu kertyvän, että itse pidän parempana vaihtaa vettä kohtuullisen paljon viikottain. En tiedä mitä kolloideja sinne pitäisi sen enempi muodostua ja aineenvaihduntatuotteista ja kalankakastako niitä sitten allasveteen tulee. Kalojen kestävyydessä en ole havainnut mitään ongelmia, päinvastoin voivat hyvin eikä mitään sairauksia ole ollut. Poikasille vaihdan joka päivä, ja kivasti kasvavat.
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Kerroit että aikaisemmin vedessä on ollut paljon rautaa. Oma villi veikkauksena on se, että kalojen kiduksiin on saostunut rautaa (silloin aiemmin) ja kalat sen takia edelleenkin haukkovat henkeä.
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

happikato

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Mielenkiintoinen vaihtoehto tuo viimeinen. Voisi siis olettaa et ajanmyota kituset paranee ja hapensaatnti tehostuu...
kananiho
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”