Minkälaiset vesiarvot teidän kiekkoaltaissa?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Minkälaiset vesiarvot teidän kiekkoaltaissa?

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Siinähän se jo otsikossa tulikin.
Sillä vaan kun oon tutkinu paikkaa jos toistaki ja yleensä kiekkoaltaiden vesiarvoista puhuttaessa tulee esille vain pH ja lämpötila.
1) Mitä arvoja yleensä mittailette ja millasia teidän altaissa arvot on?
2) Ootteko huomannu kiekkojen käytöksessä muutoksia joidenkin arvojen vinksallaan ollessa? Mikä arvo vinksallaan ja millane muutos käytöksessä?
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Mittailen yleensä nitraatti arvoja ja poikas altaasta myös niiriitiä.

Yleisesti kiekko altaiden arvot ovat seuraavat.

pH 6,5-6,7 säädetään co2 kontrollereilla.
Nitriitti 0
Nitraatti alle 0,20

juuri muuta ei tule mittailtua ja ainoastaa viikottain tuosta poikas altaasta.

Muissa altaissa vedenvaihto tehdään viikottain joten testaukset tehdään pistokokein aina johonkin altaaseen viikottain.

Muistutan kuitenkin että jotta tähän tilanteeseen on päästy niin hoitorutiinit ovat olleet vuoden verran samat. Ja jos huomaan jotain poikkeuksellista altaassa niin sitten mitataan kaikki arvot eli testit kyllä löytyy lähes kaikelle mitä makeavesi altaasta voi testata.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

ootko huomannu kalojen käytöksessä muutoksia jos GH on kovin alhainen?
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Ei ole ollut sitä ongelmaa oikeistaan päinvastoin ollut normaalia korkeampi (4-5). Joten ph alentamisen kanssa on saanut olla varovainen.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
JKE
Senior Member
Senior Member
Viestit: 607
Liittynyt: 12:41, 26.09.2006

Viesti Kirjoittaja JKE »

Millä systeemillä on mahdollisuus saada nitraatti noin alas?
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

JKE kirjoitti:Millä systeemillä on mahdollisuus saada nitraatti noin alas?
Vaihtamalla vettä ja käyttämällä kasveja jotka käyttävät kasvuun paljon nitraatia.. Tuossa arvossa jonka laitoin tarkoitin alle 20mg / litrassa jos tarkoitit lukemaa 0,20 niin osui ja upposi.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Mites kun meillä pH laskee veden vaihtojen välillä n.6,0 tuntumaan. Haluaisin laittaa kasveille hiilidioksidin pulpattelemaan, kasvit kun on aikalailla surkeita, mutta sehän laskis pH:ta viel lisää. Tartteeko minun nyt sit alkaa läträämään ruokasoodan kans?
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Mikä sinun veden pH on ennen akvaarioon laittamista?
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

hanasta tuleva vesi on 7.0-7.2
vedenvaihdon jälkeen 6.6-6.8 kun vettä on vaihdettu n.30%
mut sit se tipahtaa viikon tai vajaan viikon aikana sinne kuuden tietämille. Tai oli viimeks tipahtanu. Täytyy nyt muistaa ens kerralla taas mitata ennenku vettä vaihdan.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

-Piia- kirjoitti:hanasta tuleva vesi on 7.0-7.2
vedenvaihdon jälkeen 6.6-6.8 kun vettä on vaihdettu n.30%
mut sit se tipahtaa viikon tai vajaan viikon aikana sinne kuuden tietämille. Tai oli viimeks tipahtanu. Täytyy nyt muistaa ens kerralla taas mitata ennenku vettä vaihdan.
Ei tuo ole ongelma jos kyseessä on kiekkoallas, se että voisit vaihtaa 50% vedestä niin ongelma pienenisi. Aikoinaan itselläni oli kiekkoallas jossa pH oli lähinnä 5,5 mutta altaassa oli paljon juurakoita joka selitti alhaisen pH.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

:D Täytyypä kokeilla vaihtaa enemmän vettä. Normaalisti meillä on toi pH oli siinä 6.5 tietämillä, mut muutama viikko sit laitoin sinne vanhan juurakon takas, joka ilmeisesti sit teki ton notkahduksen.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

-Piia- kirjoitti:Mites kun meillä pH laskee veden vaihtojen välillä n.6,0 tuntumaan. Haluaisin laittaa kasveille hiilidioksidin pulpattelemaan, kasvit kun on aikalailla surkeita, mutta sehän laskis pH:ta viel lisää. Tartteeko minun nyt sit alkaa läträämään ruokasoodan kans?

Kiekoille tuo ph arvo on ihan erinomainen, varsinkin villit pitäisivät siitä.
Tarkista ensin että valaistus on riittävä.
Miten lannoitus?
Olen nähnyt kymmenittäin kiekkoaltaita joissa on runsas kasvillisuus ilman hiildioksiidin levitystä.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

:D liiallisesta kasvillisuudesta ei todellakaanoo pelkoo. Mut laitoin tonne nyt ton hiilarin pulputtamaan jos vaikka sais runsaan kasvillisuuden aikaan :roll: Se vaan pelottaa uskallanko ton yöksi jättää toimintaan.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
JKE
Senior Member
Senior Member
Viestit: 607
Liittynyt: 12:41, 26.09.2006

Viesti Kirjoittaja JKE »

Kyllähän tuollainen pH:n jatkuva ja melko suuri heiluminen voi aiheuttaa kalalle kuin kalalle ongelmia. Sinälläänhän pH 6 on kutakuinkin lähellä sinikiekon keskiarvoa luonnossa.
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Tämä kysymys kuuluis nyt ehken jo tonne tekniikan puolelle. Mut kysynpähän tässä nyt kuitenki. Kumpikohan noista hiilarilevittimistä ois parempi kun ois toi seran levitin joka liitetään ulkosuodattimen ulostuloputkeen tai sit toi tunzen levitin? Vattenfall varmaan tykkäis enemmän tosta tunzesta :mrgreen:
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Meillä oli 900 litraisessa kiekkolassa Tunze. Ei se Vattenfall paljon siitä saa. On sen verran pieni pumppu.
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Onko sulla to systeemi yötä päivää päällä? Minkälaista tahtia sulla niitä kuplia kupluttaa?

Oon kyl nii tumpelo näiden tekniikoiden kans, että melkeen videon tarviisin siitä kuinka ton kuuluis toimia [:I]
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

-Piia- kirjoitti:Onko sulla to systeemi yötä päivää päällä? Minkälaista tahtia sulla niitä kuplia kupluttaa?
Hiilarin syöttöä valvoo pH kontrolleri. Magneettiventtiili laittaa syötön poikki kun pH saavuttaa ennalta säädetyn arvon.
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Paljonkohan tollanen pH kontrolleri pelkästään maksaa, noin niinku suurinpiirtein?

Löysinkin jo vastauksen, ehkä tyydyn läträämään ton testin kans, kunnes saan arvot kohdilleen :mrgreen:
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Piia, et ole ainut! Täällä on toinen tumpelo noitten hiilarisydeemien kanssa. Minulla on passiivinen levitin, ihan itse kyhäilty versio, mutta pitkäaikainen hiilidioksiditesteri näyttää kokoajan liian vähää hiilidioksidia. Joten varmaan pitäisi ostaa ihan kunnon vempain (ps. mitähän joulupukki tänävuonna tuo?). Missä hiilidioksidipullon muuten saa täytettyä? Meidän akvaariossa nyt ph jotain 6.5 paikkeilla.

Mitenkäs muut. onko teillä ulkosuodattimissa turvelisäystä? Ostin akvaarioliikkeestä tänään Tourbactiv, turvegranulaattia happaman veden kaloille. On hivenaineita ja kaikkia Amazon-joen tapaisen veden aikaansaamiseksi. Niin ja paljonkohan tuota uskaltaa kerralla laittaa? Vinkkejä? Pitää varmaan kanssa läträtä testien kanssa jonkin aikaa.
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Pörriäinen, kiva kun en oo ainokainen puulla päähän lyöty näissä asioissa. Ilokseni huomasin, että tuo hiilarisysteemihän ehken jopa toimii :D ainaki yhden kasvin lehdillä oli kuplasia, tai sit näin näkyjä 8-)
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

-Piia- kirjoitti:Pörriäinen, kiva kun en oo ainokainen puulla päähän lyöty näissä asioissa. Ilokseni huomasin, että tuo hiilarisysteemihän ehken jopa toimii :D ainaki yhden kasvin lehdillä oli kuplasia, tai sit näin näkyjä 8-)
Piia, onnistumisen riemu on se paras juttu tässä harrastuksessa! Nyt varmaan jo näit, että kasvitkin alkoi kasvaa ihan hurjaa vauhtia. HIH [;)]
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Pörriäinen kirjoitti:
-Piia- kirjoitti:Pörriäinen, kiva kun en oo ainokainen puulla päähän lyöty näissä asioissa. Ilokseni huomasin, että tuo hiilarisysteemihän ehken jopa toimii :D ainaki yhden kasvin lehdillä oli kuplasia, tai sit näin näkyjä 8-)
Piia, onnistumisen riemu on se paras juttu tässä harrastuksessa! Nyt varmaan jo näit, että kasvitkin alkoi kasvaa ihan hurjaa vauhtia. HIH [;)]
Juu kasvit kasvaa niin, että suhina vaan kuuluu :mrgreen: Tarvii kohta palkata akvaariopuutarhuri 8-)
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

-Piia- kirjoitti:
Pörriäinen kirjoitti:
-Piia- kirjoitti:Pörriäinen, kiva kun en oo ainokainen puulla päähän lyöty näissä asioissa. Ilokseni huomasin, että tuo hiilarisysteemihän ehken jopa toimii :D ainaki yhden kasvin lehdillä oli kuplasia, tai sit näin näkyjä 8-)
Piia, onnistumisen riemu on se paras juttu tässä harrastuksessa! Nyt varmaan jo näit, että kasvitkin alkoi kasvaa ihan hurjaa vauhtia. HIH [;)]
Juu kasvit kasvaa niin, että suhina vaan kuuluu :mrgreen: Tarvii kohta palkata akvaariopuutarhuri 8-)
Piia; mihin systeemiin päädyit hiilarin levityksessä ja pidätkö nyt sitten jatkuvasti päällä, mitenkäs se ph nyt sitten on tällä hetkellä?
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

no nyt siellä on se seran ulkosuodattimeen liitettävä levitin. ajattelin kyllä vaihtaa sen tuohon tunzeen, kunhan saan itestäni nii paljon irti [:I] Systeemi on yötäpäivää päällä, eikä ainakaa vielä oo mitään ongelmia ilmaantunu. Eilen ennen vedenvaihtoo pH oli 6.2 ja veden vaihdon jälkeen 6.6, muistaakseni.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”