Kiekot tappelevat!

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lisenok
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 13:45, 28.06.2003

Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja lisenok »

Akvaariossani on kolme kiekkoa, kaksi kiekkoa ovat olleet minulla jo 2 vuotta, mutta kolmas tuli vasta pari kuukautta sitten, mutta on ollut aika syrjäinen, oleskelee omissa oloissaan nurkassa.
Yksi noista vanhoista kiekoista häiritsee uutta - ajelee sitä ympäri akvaariota, mutta toinen jotenkin puolustaa sitä uutta. Olen nyt siirtänyt uutta keikkoa toiseen akvaarioon, mutta vanhat kiekot tappelevat edelleen keskenään ja ovat aika ikävän näköiset, mitä pitäisi nyt tehdä?
Lisäsin suolaa, muuta keinoa en keksi :(
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Kuinka iso allas?

Yksi helppo keino on.. LISÄÄ KIEKKOJA!! ;)
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
lisenok
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 13:45, 28.06.2003

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja lisenok »

Akvaario on 500 litrainen, mitat 100-80-80cm.
Kiekkojen lisäksi akvaariossa asustelevat kuparimonniset ja iso pleko. Niin, ja parvi sitruunatetroja.
Kyllä kävi mielessä lisätä kiekkojen määrä, mutta rahatilanne on tiukalla tällä hetkellä. :roll:
Kuinka monta muuten sais mahtua purkkiin näiden lisäksi? Voisin kyllä syntärilahjaksi pyytää :D
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Kyllä minä lisäisin kiekkojen määrää altaassa. Itse tein juuri niin, en kylläkään siksi että kiekkoni tappelivat, mutta olivat tosi arkoja ja yksi kolmesta oli ihan yksinäinen raukka. Nyt ovat rohkaistuneet ihan mukavasti edelliseen tilanteeseen verrattuna. Vanhat, jo altaassa olleet kiekkoni jopa ryhtyivät pukkaamaan kutua, mikä tuli ihan täytenä yllärinä. :) Ja meillä homma meni siis niin, että toivoin kiekot joulupukilta, kun isännältä alkoi kuulua melkoista mussutusta kun puhuin kiekkojen määrän lisäämisestä. :) Kannattaa katsella myydään palstaa, sieltä löysin omani, vieläpä aika edullisesti. Nyt altaassani (450l) on siis kahdeksan kiekkoa, mikä on kyllä melko paljon tämän kokoiseen, mutta mikäli vesiarvot saa pysymään hyvinä ja kiekot eivät tappele keskenään kovin, niin mielestäni tuohon sinunkin altaaseesi voisi se kahdeksan hyvin laittaa.
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja Bucket »

lisenok kirjoitti:Akvaario on 500 litrainen, mitat 100-80-80cm.
Kiekkojen lisäksi akvaariossa asustelevat kuparimonniset ja iso pleko. Niin, ja parvi sitruunatetroja.
Kyllä kävi mielessä lisätä kiekkojen määrä, mutta rahatilanne on tiukalla tällä hetkellä. :roll:
Kuinka monta muuten sais mahtua purkkiin näiden lisäksi? Voisin kyllä syntärilahjaksi pyytää :D

Herra ju-ala mikä purkki, aika korkea vai? :mrgreen:

3 lisää sinne vaan :)

Mutta muista karanteeni!
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
lisenok
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 13:45, 28.06.2003

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja lisenok »

Bucket kirjoitti:Herra ju-ala mikä purkki, aika korkea vai? :mrgreen:

3 lisää sinne vaan :)

Mutta muista karanteeni!
No, on se hieman korkeampi kuin yleensä :)
Ok! Nyt pakko etsiä kiekkoja, jotka eivät maksaa omaisuutta :)
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja Bucket »

lisenok kirjoitti:
Bucket kirjoitti:Herra ju-ala mikä purkki, aika korkea vai? :mrgreen:

3 lisää sinne vaan :)

Mutta muista karanteeni!
No, on se hieman korkeampi kuin yleensä :)
Ok! Nyt pakko etsiä kiekkoja, jotka eivät maksaa omaisuutta :)

Osta mielummin isompia mötköjä ;)


*edit* Siiikaa siiiikaa, kaikilla on siiikaa! :mrgreen:
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
ratti
Member
Member
Viestit: 341
Liittynyt: 00:00, 08.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Melkein Mansesta
Viesti:

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja ratti »

Täällä samoja ongelmia. 1000 litran altaassani oli 5 kiekkoa ja ostin 2 lisää. Toinen, joka on samaa kokoluokkaa kuin useimmat vanhoista (siis noin 6cm ilman pyrstöä) tulee joukossa hyvin toimeen. Mutta toinen, joka on saman kokoinen kun suurin vanhoista kiekoista saa värjötellä yksinään toisessa päätyssä kun vanha iso kiekko ei anna sen tulla porukkaan.
Kuinkahan tässä käy? Sopeutuukohan se koskaan vai tarttisko tehdä jotain? Jos se on tuosta koosta kiinni, en kyllä noin isoja kiekkoja edes löydä lisää mistään tähän hätään.
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
juhlamokka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 121
Liittynyt: 17:55, 02.03.2003
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja juhlamokka »

Tämä viestiketju on jo vanha, mutta sopii hyvin aiheeni alustaksi joten jatkan tähän.

Täällä kiekko - osiossa on ollut aika vähän puhetta kiekkojen keskinäisestä parvielämästä tai sitten en vain löytänyt kyseisiä keskusteluita.

Lähes poikkeuksetta joka keskustelussa todetaan, että kiekkoja on hyvä olla kunnon parvi, 8-10 kappaletta, mutta olen myös ollut huomaavinani että tämän kokoisten parvien suosittelijoilla omat kiekot ovat vielä varsin nuoria.

Kaipaisin kokemuksia heiltä, joilla on useampi jo aikuiseksi ehtinyt kiekko ja joiden parvesta on löytynyt jo kutupari.
Tulevatko kiekot yhä toimeen parvessa kutuparista huolimatta?
Samoin kokemukset ovat tervetulleita heiltä joilla on alun perin ollut vain 3-5 kiekkoa ja kun kiekoista esimerkiksi kaksi ovat alkaneet nahistelemaan on parveen lisätty vielä muutama uusi yksiö. Onko tämä parven kasvattaminen pidemmällä tähtäimellä auttanut nahisteluun?

Nuoret kiekot varmasti tulevat hyvin toimeen keskenään ja mikäli nahistelijoiden keskuuteen lisätään useampi uusi yksilö auttanee se hetkellisesti ainakin nahisteluun, mutta mikäli tilanne on hetkellisesti hyvä ei se vielä mielestäni ole hyvä.

Toivottavasti moni innostuisi vastaamaan.
veksi
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 15:22, 13.03.2006
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja veksi »

Nahistelu on terve merkki. Yleensä urokset nujuaa keskenään ja naaraat keskenään. Kutuparit pitävät myös yleensä yhtä.
Mulla on pieniä ja isoja kaloja sekaisin. Pienet pärjää siinä missä isotkin.
juhlamokka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 121
Liittynyt: 17:55, 02.03.2003
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja juhlamokka »

Kyllähän pieni nahistelu toki on normaalia tämän tyyppisillä kaloilla.
Lähinnä kuulisin mielelläni näistä oikeista ongelmista, jolloin nahistelu muuttuu nujakoinniksi ja siitä onko löytynyt muuta ratkaisua tilanteeseen kuin toisesta nujakointipukarista luopuminen eli onko tähän auttanut kalojen määrän lisääminen.

Tietysti jokainen käsittää myös nahistelun, nujakoinnin ja tappelun omalla tavallaan.
Omasta mielestäni nahistelu on sellaista joka ei aiheuta kaloille vaurioita eivätkä kalat ole tällöin koko ajan kosketuksissa toisiinsa, enemmänkin käyvät vain hieman tönäisemässä.
Edo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 20:12, 07.04.2012

Re: Kiekot tappelevat!

Viesti Kirjoittaja Edo »

Ehkä altaassa enemmän uroksia? Meillä on 850l kiekkolaa jossa 22kiekkoja ja lehtikaloja. Kutuparit ovat muodostuneet,mutta silti pärjäävät hyvin keskenään kunnes ostimme yhden jätti kokoisen blue diamondin niin sen jlk koko akvaarioni muuttui täys kaaoksi kun herra on valinnut tytönsä sit kun ne kutevat ne kaks ottavat puolet akvaario itselleen ja muut kalat samassa nurkassa. Blue diamond hyökkäs kaikkien kimppuun ajattelematta muuta ei ole tehtävissä kun pienemmät kiekot pois! Hyvin meni vähän aikaa sit taas se alkaa täällä kertaa laitoin sen herran arrestiin yksin asumaan kun laitoin takaisin altaaseen taas se alkaa niin otin sitten tytönsä pois se kyllä rauhottui :) Suosittelen ostaa kerralla isomman määrän niin tulevat paremmin toimeen keskenään kun kerää monesta paikkasta sekä tyttöjä enemmän kun poikia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”