Kiekot oireilee taas

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Alexander
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 12:29, 17.12.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Alexander »

Ramdac. Oireet alkoivat kun uudet kalat muuttivat altaaseen. Ja altaiden koosta puhutellen, vanha 1000l allas meni rikki, toinen tulossa kunhan vaan ehtii valmistua. Ehkä tää akvaarion pitäminen ei ole sun juttusi jos voit pitää pelkästään tetroja 960litraisessa :)
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Kakka puhetta mistään laskurista. Ne on ihmisten lääkkeitä ja painon mukaan on ehkä koiralle realisista laskea annostus, ei kalalle. Jos tulee reistentiksi tällekin lääkkeelle, niin eipähän ole sitten mitään. Stressaantunut kala sairastuu ja se siitä. Aika kauan sulla on toi pikkupurkki ollut mitä näitä ketjuja oon lukenut, että jos sulla ei ole rahaa ostaa uutta hajonneen ison altaan tilalle, niin olis ollut järkevää antaa noi kalat pois. Jos multa rahat loppuu, niin rupea hevosta parvekkeella pitämään vaan myyn eteenpäin. Tästä on ihan turha keskustella voiko yleensä mitään kaloja pitää vankeudessa, mutta kiekoilla on tietyt minimi vaatimukset. Voihan sen vaikka lykätä 40 L purkkiin, mahtuu se siihenkin. Kalat on isommissa altaissa kasvatuspaikassakin kuin tuo sun pönttö ja tästä on sulle sanottu jo monta kertaa. Pidä kalas missä tykäät, mutta turha imetellä sairastumisia. Luulis vaan kalliisiin kaloihin vähän viitsivän satsata.
80l,110 l ja 430 l,
Alexander
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 12:29, 17.12.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Alexander »

Ihan hyvin mun kalat voi, vaikka pidän ne siinä 200 litraisessa pöntössä, sinähän täälä stressailet ja ihmettelet mun kalojen hyvinvoinnista, eikä minä. Ja vaikka on joskus olleet sairaita, syy on ollut 99% parasiittejä eikä stressin takia. Ruotsalaisessa foorumissa ei ketään ole edes mainitsenut mun akvaarioiden koot, Suomessä eletään vielä sen mukaan mikä joku ukkeli oli kirjoittanut siel yhdessä kirjassa joskus 70luvulla. Täälä taas toinen syy ja hyvä näyte siitä miksi akvaarioharrastus on Ruotsissa niin paljon isompi ja ennen Suomea. Voin kertoa että oli 1000euron verran tekniikkaa siinä ensimmäiessä 110litraisessa ja nykyisessä on yli 1500euron verran, eli kyse ei ole rahasta, mutta kiitos ajatuksesta. Hyvää päivänjatkoa.


Edit.
Eikä se lääkäri käyttänyt mitään laskuria. Ihan tekstiä se luki, vaikka olikin tietokoneohjelmasta.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

[quote="Alexander"Ruotsalaisessa foorumissa ei ketään ole edes mainitsenut mun akvaarioiden koot, Suomessä eletään vielä sen mukaan mikä joku ukkeli oli kirjoittanut siel yhdessä kirjassa joskus 70luvulla.[/quote]
Tarkoitat "ukkelilla" varmaankin Markku Varjoa. Hänen kirjassan, joka on ilmestynyt 2010 kiekkojen altaan minimikooksi annetaan 430 litraa, joten ei täällä ihan 70 luvulla eletä. Lisäksi useimpien kalojen akvaarioiden minimikoot ovat vain kasvaneet 70 luvulta nykyaikaan tultaessa, joten jos tuo suositus olisi 70 luvulta, olisi kiekkojen akvaarion minimikoko nykyään luultavasti 500 ja 700 litran välillä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Kana +-yksipantteri kirjoitti: joka on ilmestynyt 2010 kiekkojen altaan minimikooksi annetaan 430 litraa
Pikkasen heitti tuo muistista kaiveltu painovuosi, kävin tarkastamassa asian ja oikea painovuosi oli 2007, mutta uusi kirjahan tuo on kumminkin.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Sisso kirjoitti:Kirjoahvenilla (varmaan muillakin kaloilla) esiintyy aina "kitukasvuisuutta" eli vaikka kala syö, se ei kasva vaikka millä lääkitsisi. Nämä kuolevat pois, mutta siihen voi mennä pitkäkin aika. Yleensä sairastelevat ennen sitä mutta jos selviävät siitä, kuihtuvat pois vaikka mitä tekisi. Harjaantunut silmä erottanee nämä yksilöt jo nuorina porukasta, aloittelija (voi) maksaa opeistaan kovan hinnan.
Lähdeviite?
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Nano Riutta <3
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Maisulle termi "stunted" lienee uusi, varmaan muuten kyselisi moisia. Samasta "vaivasta" kärsivät monet muutkin ahvenet. Olen nähnyt tällaista sekä omilla (yhdellä malawilla ja yhdellä Tapajoksella) että tuttavien ahvenilla. Vaikka millä lääkittäisiin, ne ei vaan kasva kuten muut vaikka muuten vaikuttavatkin hyvinvoivilta. Itse asiassa ne eivät välttämättä (?) ole edes sairaita, koska ne kestävät jopa tauteja ja lääkityksiä kuten näennäisesti parempikuntoiset lajitoverinsa. Itse olen lopetaanut tällaiset yksilöt ennemmin tai myöhemmin vaikka ne ovatkin olleet kuntonsa puolesta ok. Mitä tulee kiekkoihin, näitä yksilöitä on varmaan jokaisessa myyntialtaassa ainakin ajoittain ja tuolla "ohjeita kiekkojen valintaan"-oppaassa opastetaan hyvin tällaiset kalat tunnistamaan vaikka nuorista kaloista sitä ei aina huomaakaan, ongelma tulee esille kavereiden kasvaessa ohi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Jotain olen tehnyt oikein. Pariskunta muodostui ja nyt harjottelevat vääntämään kutua. =)
Nano Riutta <3
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Hyvä Milsku!

Olen myös sitä mieltä, että kiekkoilija kyllä erottaa heikot joukosta todella nopeasti. Lisäksi näiden palstojen lukeminen siinä vaiheessa, kun kiekko on heikossa kunnossa vaan stressaa itseäkin entistä enemmän ja sitten ei oikeastaan ole itsellä enään sitä maalaisjärkeä, jolla monesti on kiekkojen kanssa selviydytty. Elikkäs vedenvaihdoilla. Nämä on eläimiä ja kaikkia ei aina voi pelastaa, edes lääkkeillä. Taataan siis kiekoille hyvät vesiolosuhteet, niin pärjätään hyvin. Kiekothan saa jo stressin siitä, kun te olette nenä lasissa vahtaamassa. Hyvä esimerkki tästä on se, että luulee kiekkojen sieraimia reikätaudiksi jne..

Muistakaa madottaa omanne taas. Meillä mennään luomuna ;)
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Meillä väännettiin kutu nro 2 eilen illalla, mutta jostain syystä söivät sen muutama tunti myöhemmin. Ensimmäinen kutu selvisi kuoriutumiseen asti. :mrgreen:
Nano Riutta <3
GiantCatFish
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 13:53, 11.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja GiantCatFish »

Pörriäinen kirjoitti: Muistakaa madottaa omanne taas. Meillä mennään luomuna ;)
Kerro lisää??
450L Kiekkola
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Päivitystä. Eka pariskunta on kutenut nyt 3 otteeseen. Kolmannelle kerralla pääsi poikaset kyljille, mutta söivät ne muutama tunti myöhemmin.
Muuttivat muutama vrk sitten isompaan altaaseen ja tänään aamulla kuteva koiras suoritti syrjähypyn ja vahtii nyt kutua eri naaraan kanssa.

Kaikki on muuten ok, mutta 1 kiekolla on jonkinlaista evien syöpymistä ollut jo jonkin aikaa havaittavissa. 30 asteen lämmöt ja yleisbakteerilääke eivät auttaneet. Ideoita? Kaveri on suht reipas, mutta alkaa ruokahalu huonontua. Saattaa tosin olla altaan vaihdollakin osansa asiassa. Suolakylpyä harkitsen, mutta ei oikeen uskallus riitä.
Nano Riutta <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”