Kiekkojen älykkyys?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
+Huihai+
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 09:11, 02.08.2011
Akvaarioseurat: Has
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja +Huihai+ »

Olenkohan tuijotellut jo liikaa akvaariotani, kun voisin väittää että kiekkoni tunnistavat kasvonpiirteeni erottaen ne kyläilemässä käyvistä vieraista ja jopa muista perheen jäsenistä 8O ?
Olen jo pidemmän aikaan seurannut kiekkojeni käyttäytymistä jonkun lähestyessä akvaariota. Vaatteiden värillä ei näytä olevan vaikutusta, vaihdanhan itsekin värejä, jopa tummasta vaaleaan, eli ei voi olla samasta sävystäkään kyse 8-)
Jos vieras lähestyy, kiekot painuvat pusikkoon ja tulevat yleensä heti sen jälkeen uteliaina etulasiin. Jos taas minä nousen sohvalta, josta on matkaa noin 4m akvaarioon niin kiekot uivat jo vastaan :mrgreen:
Onhan se ymmärettävää että ruoka ja/tai toisto on hyvä kannustus käyttäytymiselle, mutta kyllä vieraatkin nousevat ihan samalla tavalla sohvalta istumasta ja menevät akvaarion luo.
Mulla on myös lepotuoli ihan akvaarion edessä jossa istuskelen ja katselen kalojen puuhastelua. Kiekkojen keskinäiset kinastelut loppuvat jos heristän sormea [:I] , ei siinä mitään, kivahan se on keskeyttää ja ihmetellä mikä siellä heiluu, muttakun kuvittelen ainakin tietäväni kiekkojen käyttäytymisestä kuka missäkin kohtaa on arvojärjestyksessä, niin olen huomannut(tai kuvitellut) että nämä kaksi alinta käyttävät jopa läsnäoloani hyväksi ja uhittelevat ylemmille jos olen lasin edessä :| En löytänyt kiekkokalat palstalta kiekkojen älykkyydestä kirjoituksia, ja mikä sitten ylipäänsä katsotaan älykkyydeksi?

Olisi kiinnostavaa tietää onko muilla samanlaisia huomioita (~kuvitelmia) omista kiekoista? :mrgreen:
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Ihan todettu juttu josta on keskusteltu harrastajien yhteydessä jo kymmeniä vuosia sitten, eivät ne mitään tyhmiä kavereita olekkaan.
Saattavat tosin tunnistaa tapasi liikkua, se kun erottaa sinut kiekkojen silmissä muista ihmisistä.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Yleensä ottaen kirjoahvenet on vähän fiksumpaa sakkia, petojen pitää olla vähän juonia. Lisäksi hierarkinen parvisysteemi edellyttää kykyä "lukea" toisia kaloja sekä tunnistaa kukin yksilö muista mikä edellyttää jo pientä kapasiteettia oppia ja muistaa. Meillä on kiekkoja ollut vasta niin vähän aikaa, etten osaa ottaa kantaa olisivatko fiksumpia kuin muut affenaiset, mutta omasta mielestäni tuo lasilla rähjääminen liittyy sapuskaan. Meillä tapahtuu ihan samaa ja arvelen sen johtuvan siitä, että ne yhdistävät mut ruokaan, jolloin porukan vahvimmat ajavat niitä alempiaan pois apajilta, jota tapahtuu myös ruokailun aikana. Meillä monet kalat selvästi pelkää vieraita, esimerkiksi reippaasti kansoitettu 3-satanen (ei siis kiekkoakva) on lähes tyhjä, kun joku vieras tulee sitä katsomaan. Joidenkin yleensä ihan framilla olevien kalojen, esimerkiksi lasiahventen, olemassaoloa joudumme vain selittelemään ja kuvailemaan.... Mitä tulee kiekkoihin, ainakin toistaiseksi ihan kenen tahansa (ainakin omasta perheestä) liike niiden pytyn lähellä saa ne lasille eikä ne ole piilotelleet vierailtakaan kun vaan malttaa olla paikalla rauhassa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
veksi
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 15:22, 13.03.2006
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja veksi »

Ex-anopilla oli tapana "kiusata" kiekkoja. Kun se tuli kylään, niin kiekot hävisi aina näkyvistä. Vasta anopin lähdettyä tulivat normaalisti etulasille kerjäämään. Kyllä ne ainakin ruokkijansa tuntee. Samoin kun koittaa haavita jotakuta, kiekoilla menee 3 sekuntia tajuta, mitä yksilöä tavoitellaan.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Ruokailu kertoo myös hyvin niinden älykkyydesta, kun katsoa möllöttävät kun rakeita valuu nenän edestä pohjalle ja siinä sitten odotellaan että eikö se nyt sitten mitään muuta herkkua anna ja vasta kun poistun niin alkavat nyppiä ruokaa. Eli tajuavat että kyllä sieltä jotain parempaa voisi olla odotettavissa. Kiekot myös selvästi tajuavat ruokinta-ajat, ainakin illalla, ne pyörivät aina samoihin aikoihin innokkaasti lasin edustalla vaikka en ole tehnyt vielä liikettäkään ruokkiakseni niitä.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Omat sinileuat toimivat samalla tavalla, eli tunnistavat minut muiden joukosta. Joidenkin vieraden naamoista saattavat pelästyä oikein kunnolla ja menevät piiloon.
Ruokailusta, niin aikaisemmin avasin koko kannen kun annoin ruokaa. Nyt olen käyttänyt pientä luukkua. Koko kalasoppa oppi kahdessa päivässä tulla luukun alle kun lähestyn akvaariota :)
Anteeksi kun kirjoitin toisesta lajista, mutta kirjoahven kuitenkin.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
arish3000
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 22:20, 23.06.2011
Akvaarioseurat: 850l,460l,2koiraa ja kissa
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja arish3000 »

Omat kiekot tekevät samaa ja syövät kädestä:) Eivät ole ollenkaan arkoja eikä ujoja ja koko ajan näkyvillä ja tykkäävät myös näytellä:) Tosian poikaset eivät uskaltanut olla vielä jatkuvasti esillä kun vasta muuttivat isompaan altaaseen,mutta jotkut poikasista jo tosi rohkeita:) Kaikki omia kalojeni(kuuluu myös sattareita,plekoja,nuoliaisia) eivät ole arkoja vaan heti tulevat luokseni kerjäämään ruokaa ja kun on vieraitakin niin niitä ei kyllä haittaa ollenkaan.. Ovat kyllä paljon fiksumpia kun mitä olen joskus ajatellut ja melko kysyjä :D
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Malawit muistuttavat ruoka-ajastaan paiskomalla vettä parketille, jopa imunuoliaiset oppivat tarvittaessa riehumaan näyttävästi jos ruoka-aika on vaarassa mennä ohi, pusukaloilla alkaa hirveä hösellys altaan kulmassa jos toinen valo jo sammuu eikä iltaruokaa ole vielä nähty...

Aikoinaan eräs kalju silmälasipäinen ystäväni otti järkkärillä kuvia silloisista pusukaloistani niin että nämä hermostuivat touhuun kunnolla. Siitä eteenpäin, aina kun sama henkilö tuli ilman kameraa käymään satunnaisesti, koko kolmikko pysyi piilossa ja johtava naaras kävi välillä katsomassa joko on turvallista. Sen sijaan kalju silmälasipäinen isäni, joka myös käy aika harvoin, ei saanut mitään vastaavaa piiloutumista aikaan, kuten eivät muutkaan vieraat. Paitsi että kalat tunnistavat ihmisiä erikseen, niiden muistin on pakko olla aika hyvä. Luulen kuitenkin että sekin vaikuttaa millä korkeudella allas kotona on, ts. minkä osan ihmisestä kalat yleensä näkevät. Minulla altaat ovat normaalia korkeammalla. .
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

No mulla ei ole kiekkoja mutta malaweja nyt kolmatta viikkoa.. Seurala on mulla aina ollut ja sen porukka kyllä reagoi (sattarit, haarniskat, tikrut erityisesti...) juurikin tuohon ilta-aikaan kun ruoka lähestyy heittelevät vettä ulos altaasta ja tikrut paukuttaa laseja välillä ja naksuttaa :) Ympärillä muuten tapahtuviin asioihin eivät niinkään reagoi. Kissaa bäjän säpsyvät mutta muuten senkun tekevät omiaan.

Malawit tulevat kissaa katsomaan lasin kohdalle missä se ikinä onkaan, ekat teki sitä että tulivat ja kun kissa tönäs tassulla meni kivenkoloon ja tuli joko samasta tai vaihtelevasti eri kolosta taas kurkkkaa ja ku sai kissan reagoimaan katos ja kurkkas kohta uusiks :D Eli jos lapsiperheissä on telkkari "lastenvahtina" välillä ni meillä eväkkäät toimii kissavahtina ... Hih. Ja onhan noi malawit muutenkin täysin erilaisia ku seuralan porukka. Ne seuraa koko ajan mitä tapahtuu ympäril ja katoilee välillä mut tulee takas. Jos kellonaika on oikea jo nyt kolmen vkon jälkeen niiden tulosta kärkkyvät toki ruokaa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
VanhaKiiski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 15:31, 30.12.2012
Akvaarioseurat: Sillit Purkissa
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riksu

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja VanhaKiiski »

Nostetaampas vanhaa ketjua.
Siis kyllähän meitsin kiekot meikäläisen kiiltävän hiuksettoman pään tunnistaa..
Mutta mun mielestä kiekkojen "olemuksessa" on jotain sellaista että kun saat vähänkin menestymään akvaariossasi kalan joka on "hankalasti hoidettavassa" maineessa ja lisäksi vielä pirun nätin näköinen akvaariokasvatti... rupeaa ihmis-aivot erittämääm dopamiinia ja saat hommasta Jukka-Pojan mainostamaa mielihyvää :mrgreen: .
Eli luonto huijaa taas kerran ihmis-mieltä :mrgreen: .
Ja mä annan sen huijata itseäni...Akvaario ilman kiekkokalaa on kuin rommi ilman alkoholia(sori jos vertaus ei ole jokaisen mieleen :mrgreen: ).
Juwel Trigon 190: Sateenkaarikalat, muutama Kiekko ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
VanhaKiiski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 15:31, 30.12.2012
Akvaarioseurat: Sillit Purkissa
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riksu

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja VanhaKiiski »

No joo...
Tää on sitä ali-palkatun sorvarin Psykologiaa...
Saa joku ammattilainen korjata asiaa...
Juwel Trigon 190: Sateenkaarikalat, muutama Kiekko ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Mun kiekot on kyllä tyhmempiä kuin nokian lumiat.
Ruokaakin niille pitää melkein pinsetillä syöttää kun eivät "tajua" jotta se on ruokaa mitä siellä pinnalla kelluu. Saati kun se pakastekuutio hiljalleen uppoaa kiekon nenän edestä pohjaan niin sitä vaan ihmetellään. Sitten kun joku hoksaa, että tämähän on syötävää niin eka pitää tapella ja häätää kaikki pois, sitten pureskellaan yksikseen se uponnut pakastekuutio ja syljeskellään se suodattimen imuaukkoon.
Tampioita tuntuvat olevan.

Noin 15-vuotta sitten mulla oli Oskareita ja jotain muita samankokoisia keltaisia ahvenia (joilla oli latinankielinen nimi jota en muista) sekä teksasinkirjoahvenia. Ne penteleet kyllä tunsi tuokkijansa, Oskuja sai silitellä ja syöttää, ja ne oikeasti tuntuivat jopa tykkäävän koskettelusta. Entisenä sukeltajana osaan sanoa, että jopa haukea on helppo silitellä veden alla kunnes hauki kyllästyy.

Oman kokemuksen mukaan ahvenet oppii tai osaa sopeutua asioihin paremmin kuin muut kalat, paitsi mun kiekot.
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Väittäisin, että kyllä kiekot ja miksei muutkin kalat, hoitajansa tunnistaa, ainakin täälläpäässä.
Aina kun menen altaan luokse kiekot tulee heti etulasinluokse(nuijat luulee, et saa ruokaa joka kerta), ei lähde karkuun vaikka laitan käden tai sormen lasiin kiinni.

Vedenvaihdon ja pohjanpuhdistuksessa kiekot ei saa mitään paniikki kohtausta vaan olla möllöttävät niin kuin ennenkin, vaikka muutaman sentin päässä imuroin pohjaa ja käsi melkein koskettaa kylkeä.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
AHC
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 20:57, 02.02.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiekkojen älykkyys?

Viesti Kirjoittaja AHC »

Kiekkojen älykkyys, hmm ei liene kuvittelua. Olen opettanut kiekot joita on kaksi kappaletta syömään kädestä tubifexiä, ei ole aivan mieliruokaa, mutta tulevat syömään. Samalla juttelen niille lempeällä äänensävylläja nämä veitikat avaavat suunsa aivan kuin haukottelisivat ja sulkevat sitten hauskasti suunsa, en ole koskaan ennen nähnyt vastaavaa. Tulevat sitten näykkimään ruokaa sormien välistä. Kiekoista on kokemuksia useista vuosista, mutta tää juttu on aivan uusi. Tekevät tätä vain minulle, kun joku muu syöttää ei tapahdu mitään! Olen tietty otettu asiasta. :D Onko kellään kokemuksia vastaavasta? :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”