Mistä ostatte kiekkoja Helsingissä?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ninnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:54, 17.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Mistä ostatte kiekkoja Helsingissä?

Viesti Kirjoittaja Ninnis »

Heips,

aikaisemmin monia kuukausia sitten kirjoittelin tänne ja kyselin kiekkoaltaan perustamisesta. Tuli vähän mutkia matkaan, mutta nyt on taas aikaa ja halua, joten pian tulee kotiini kiekkoallas...apua:) Olen tässä jo monta kk lueskellut eri palstoja kiekoista (tämän palstan lisäksi ulkomaisia mm. simplydiscus.com jne.). Ensinnäkin kiitos tästä suomalaisesta palstasta, se on kovin kattava!

Olen suunnitellut hankkivani jonkun ainakin 500 l pöntön ja haaveenani on myöhemmin kokeilla kiekkojen kasvatusta...se olisi kovin jännittävää! Nyt on 30 vuotta lasissa ikää ja aikaisempi kiekkokokemus on ollut lapsena (harrastus alkoi joskus 10-vuotiaana) jolloin kiekkoni saivat poikasia ja se oli tosi hienoa! Olisi kovin nostalgista palata lapsuuteen tuossa mielessä ja toteuttaa kytenyt unelma.

Eli siis asiaan, olen jo miettinyt hankkivani JuTa akvaarion, mutta sitä mistä hankin kiekot en ole oikein päättänyt (ehkä muutamasta eri lähteestä?).
Mitä vinkkejä teillä on?
Tuntuu jotenkin mututuntumalla mitä olen täällä viestejä lukenut että muut palstalaiset eivät asu stadin lähettyvillä, joten olisi kiva kuulla mistä hyviä kiekkoja saisi stadin ympäristössä?

Tiedän toki Kurjen yms. Sitten olen selaillut Akvaariolinnan postituslistoja mm. Ruotsista. Kuinka turvallista tuollainen sitten on?
Ja mitä jos kiekot eivät sitten olekaan hyvässä kunnossa, niin joutuuko ne kuitenkin ostamaan kun on kerran tilannutkin?

Olen jotenkin viehättynyt Nebula discuksista, saako niitä jostain ihan kaupasta Suomessa, onko joku bongannut?
Entä onko joitain harvinaisia lajeja joita Suomeen ei saa mitenkään? Haaveenani olisi sellainen joku 12-15 (riippuu akvaarion lopullisesta koosta) yksilön parvi jossa voisi olla 3-4 eri väriä. Simplydiscuksen sivuilla on niin hienoja kiekkoja vaikka ilmeisesti osa on sitten valitettavasti jotain "hormonihirviöitä"?

Vielä lopuksi: onko discuksilla niin, että jotkut värimuodot ovat sairaampia yms. kuin toiset jalostuksen takia?

Kiitos avusta ja kivaa kesänjatkoa vaikka ilmat eivät olekaan suosineet :)

terveisin Ninnis

ps. Asun toistaiseksi kerrostalossa (2/2 kerros) ja soitin isännöitsijälle ja kysyin että mitäs jos laitan lattialle sellaisen 600 kg painon ja isännöitsijä sanoi, että ok kunhan muistan pistekuorman ja sen, että parketti ei välttämättä ilahdu jos alusta ei ole tukeva. Tämä siis viitaten aikaisempaan keskusteluun jonka joskus luin täältä että miten asunto kestää altaan painon. Isännöitsijä sanoi, että hyvä kun kysyin asiasta, mutta yleensä tuollaisia mietitään esim. kassakaappien kohdalla jotka oikeasti jo painavatkin jotain. Eli näin meidän pienkerrostaloyhtiössä :D Toinen murheenkryynini on että saatan tässä vuoden sisällä muuttaa omakotitaloon ja mietin koko ajan pitäisikö kiekkojen hankintaa lykätä tuohon, mutta kun kuume on jo vaivannut monta kk...
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä ostatte kiekkoja Helsingissä?

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Kyllä kerrostalon lattioiden luulisi kestävän akvaarion painon, kun ne on yleensä sementtiä.
Mihinkään sota ajalla rakennettuun puukerrostaloon olet tuskin suurta akvaariota laittamassakaan.

Itse oon laittanut tavalliseen kerrostalokämppään surutta lukuisia isoja akvaarioita, tarkalleen en jaksa edes laskea paljonko meidän akvaariot painaa, mutta 3000 kg ei nykyään todennäköisesti riitä.

Hajautan altaat sentään vähän eri puolille asuntoa, ettei tule kaikki paino yhteen nurkkaan.
Mutta mikäli lattian pintaa murehdit kannattaa laittaa kunnollinen suojalevy parketin ja jalustan väliin.

Itse laitoin lekaharkko jalustat ja niiden alle retkipatjasta leikatut pehmusteet, tuskin jää lattiaan mitään jälkiä noinkaan.
Lekaharkkoa turvallisempaa jalustaa en äkkiä keksi, sen päälle voi laittaa huoletta painavankin altaan ja ei leviä alta.

Kaunishan lekaharkko itsessään ei ole, mutta sen voi verhoilla niin monin tavoin.
Minä laiskana laitoin vain tumman vihreää plyyshiverhoa eteen, vaikka unissani näen itseni nikkaroimassa ja maalaamasa siihen jotain uusromanttista puu paneeli kaunistusta.
Jää vain uneksi varmasti, mutta täytyyhän haaveita olla. :D
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mistä ostatte kiekkoja Helsingissä?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulla on työn kautta kokemusta noista akvaariolinnan ulkomaanlistoista ja voin vain suositella.

Kalat tulevat perille erittäin pirteinä ja ruoka maistuu heti alusta asti.
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Mistä ostatte kiekkoja Helsingissä?

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Akvaario Kurjessa näytti tänään olevan oikein komeita kiekkoja, mulle ihan uus tuttavuus oli Yellow Diamond. Hienon värinen kiekko :D
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Mistä ostatte kiekkoja Helsingissä?

Viesti Kirjoittaja catze »

Vain luonnonkiekkoja tällä hetkellä kotona, Kurjelta.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”