Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Alexander kirjoitti:Mulla on ollut 110litraisessa akvaariossa 4kpl villikiekkoja ilman minkäänlaista ongelmia.

Viihtyikö? Päättäkää itse.

http://youtu.be/tK0BKHvmWTg?hd=1

Mahtuihan nuo kääntymään, ei uimaan, piiloutumaan tai pakenemaan, eli oli tavallaan katiskassa jo, mutta tuosta tulis hieno kasviallas ja pieni parvi tetroja sinne. Tyyliin Amano.

Oikeasti kun luonnosta roudataan kiekkokala miljardienlitrojen altaasta ja laitetaan 110 litran akvaarioon, voit mennä peilin eteen kysymään itseltä, että viihtyykö ne. Minusta ne ei viihdy edes 1000 litran akvaariossa, toki pysyy hengissä. Jokainen kuitenkin tekee ihan mitä haluaa ja tykkää.
ella95
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 15:30, 12.02.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja ella95 »

:(
shays
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 581
Liittynyt: 20:34, 06.07.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja shays »

Minusta on aivan käsittämätöntä jos kalan tilavaatimuksena kerrotaan olevan yli 400 litraa ja kyseessä on kohtuullisen iso parvessa viihtyvä ahven, niin edes mietitään sen laittamista näin pieniin purkkeihin mitä tässä nyt on jo mainittu.. Johan sen tyhmempikin näkee, että kala on aivan liian suuri sellaiseen purkkiin. Kyllähän ihmisenkin voisi saada mahtumaan vaikka arkkupakastimeen, eri asia viihtyykö se siellä tai voiko se elää edes kelvollista elämää siellä. Eihän se edes näytä hyvältä jos kala vain lilluu siellä paikallaan kun ei se muuallekaan mahdu menemään.

Hämmentävän itsekästä.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Olen tätä miettinyt. Ylipäätäänkin kalojen minimiakvaarionkokovaatimuksia, lähinnä siltä kantilta, että monet minimilitramäärät on mielestäni kovin pieniä. Poikas-, karanteeni- ym. väliaikaisaltaat on ihan sitten toinen juttu.

Tuntuu kovin ristiriitaiselta sekin, että joitain kaloja on yleisesti hyväksyttyä kauhistella kotiakvaarioissa, oli ne sitten pieniä tai suuria (kalat tai akvaariot), joitain lajeja on yleisesti hyväksyttyä pitää kotiakvaariossa, vaikka luonnossa kala kasvaisi metriseksi ja joidenkin kalojen kohdalla on olevinaan ok, että niitä pidetään selvästi suositusta pienemmässä altaassa pidempiäkin aikoja.

Sinänsä tämä minun mielipiteeni ei kuulu tähän ketjuun, koska en voi sanoa tietäväni kiekoista juuri mitään. Mutta monikohan puolustelisi oletettua ratkaisuani, jos vaikkapa sanoisin pitäväni kymmentä tiikerinuoliaista 160-litraisessa. Hyvin ne sinne keskenkasvuisina mahtuvat ja kumminkin uivat "yhtenä kalana" ja nukkuvat pinossa samassa luolassa, joten mihin ne sitä "ylimääräistä" neljää sataa litraa tarvitsevat? (ja ei, minulla ei todellakaan ole tiikerinuoliaisia 160-litraisessa)

Monet asiat tässä akvaarioharrastuksessa tuntuvat olevan niin kovin ristiriitaisia, jonkin yleisen säännön tulkitseminen riippuu paljon siitä, mistä suunnasta asiaa katsoo. Mielestäni se ei saisi olla niin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Alexander kirjoitti:Mulla on ollut 110litraisessa akvaariossa 4kpl villikiekkoja ilman minkäänlaista ongelmia.

Viihtyikö? Päättäkää itse.

http://youtu.be/tK0BKHvmWTg?hd=1
Säälittäviltähän kalaraukat tuossa videolla näyttivät. Allas lienee ollut uunituore, kun kaikki oli noin puhdasta?

Minusta kannattaa ottaa huomioon, että tuossa ensimmäisellä sivulla puhuivat keskenään ihmiset jotka kutakuinkin tunsivat toistensa tietotason ja taidot. On eri asia neuvoa että 300 litraa on ok jollekin jonka tietää hoitavan kalansa hyvin kuin jollekin tuntemattomalle. Kirjatkin neuvovat tuntemattomia. 300 litraa on aina pidetty hyvänä miniminä kiekoille eivätkä niiden kalojen tarpeet siitä ole mihinkään kasvaneet, mutta keskivertoharrastajan hölmöys kenties tarjonnan laajenemisen myötä on.
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Kyllä itsellä teki pahaa katsoa kyseisiä kiekkoja 110l altaassa. :(
Isot kalat kuuluvat isoon altaaseen.
Alexander
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 12:29, 17.12.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Alexander »

Oli väliaikainen akvaario kun kalojen vanhan allaksen poikkituki poksahti. Kyseestä ei ollut "uunituore" allas, vaan abouts 7kk vanha. Jaksan(ilmeisesti toiset ei) pitää mun akvaariot siistejä. Nyt neljä kuukautta tuon videon kuvaamisesta ja allas näyttää vieläkin samalta, ehkä hieman vähemmän Piilevää nyt kun kiekot asuvat toisessa, isompi akvaariossa(toinen väliaikainen, 1000l tulossa).

Käytin silloin(ja vieläkin) R/O, O3, 30W UV & päivittäiset vesivaihdot, veikkaan että vettä oli parempi kun useimissa akvaariossa Suomessa.
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Ihastelin upeita kiekkoja kaupassa (siis kivan värisiä) ja harmittelin ääneen kun on vain 240L eikä sinne niitä mahdu. Kauppias totesi, että "hmm, on tämä kulttuuri ero aikamoinen kun ameriikassa sun altaasi olisi ihan kelvollinen kokonsa puolesta". Toki mainitsi samaan hengenvetoon, että onhan se pieni kiekkoaltaaksi ja vaatisi paljon veden pitämisessä puhtaana jne. sen lisäksi että eihän sinne parvea sopisi kuitenkaan.

Itse en ymmärrä miksi kinastellaan litramääristä, kun eikö ne altaan mitat ratkaise sen onko tilaa tarpeeksi? Siis olishan mullakin vaikka 500L, jos laittaisin tuohon 240L ala-altaan, jolloin vesitilavuus lisääntyisi ja siten vedenpuhtaanapito helpottuisi, mutta ei niillä kiekoilla enempää tilaa olisi. :roll:

Jos nyt sitten annettaisiin niitten litramäärien olla ja kerroittaisiin ne mitat, itse kiekkolaa haaveilemassa ja uuteen asuntoo se tuleekin, olisi kiva tietää niitä mittoja kun todennäköisesti jonkin valmisaltaan valitsen, enkä siis mittojen mukaan tehdyn. Voihan niitä vaikka 500-700L olla monen eri mittaisia ja varmaan se merkittävin ero tulee korkeudessa ja syvyydessä.

-Korkeus? ehkä 60cm, mutta onko esim 55cm liian vähän? Tuo käsi kun ei mikään pitkä ole ja pitäsi ylttyä pohjaankin
-Leveys? onko 50cm tarpeeksi, vai pääseekö ne edes kääntymään sitten? Tietty mahdollisimman syvä paras, mutta mikä on riittävä leveys kiekkoa ajatellen? Eikös esim plekoille sanota jonkinlaiseksi säännöksi että syvyys=2*aikuispituus, toimiiko myös kiekolle?
-Pituus? Tämä varmaan vaikuttaa sitten siihen montako kiekkoa sinne sopii, vai? Paljonko pituutta esim. 6 kiekolle, entä 8, 10, 15? (jos siis olettaa että altaan korkeus ja leveys on riittävät, ehkä minimit tai hiukan yli, mutta vakiot)
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Korkeus vaikka se 60 ja syvyys 80 ja pituus 200, sais tosi hienon sisustuksen ja vesi kiertäisi hyvin. Saa se olla syvempikin, aina vaan komeampi tulee.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Tässä kun on kovasti keskusteltu kiekkojen määrästä ja akvaarion koosta, niin kysäisempä nyt. Mulla siis 500l(200x50x50) eli pituutta löytyy hyvin, tiedä onko sillä kiekoille merkitystä. mulla ollut nyt 8 nuorta kiekkoa ja mulle monet ehdottaneet 10-12 kiekkoa tuonne. Nuo 8 olleet hiukka arkoja, aika paljon oleilevat suojaisassa paikassa. Ja nyt mulle sitten on tulosa 4kpl lisää niitä, josko rohkaistuisivat? Mielipiteenne, mahtuuko tuonne se 12kpl täysikasvuisina? Tuntuu vain hassulta, kun kaloista kuitenkin tulee enint. 20cm kokoisia, mutta kyllähän ne aika hitaita ovat.

Muu kalasto: 2 juovaokamonnia, 2 punanoitamonnia, n.30 monnista, isoseeprapleko, salamanteripleko, perhoskirjoahven koiras. Pitäisikö suodatusta lisätä kun hankin nuo neljä kiekkoa lisää? Nyt powerline 2252 ja jbl CristalProfi Greenline e1501. Nitraatti on tähän mennessä(kun kiekkoja 8) noussut n.10-15 viikon aikana kun kerran viikossa vaihdan 1/3 osan vedestä. ja kakkaa ei näy hiekalla juuri koskaan...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Minä jotenkin asiasta mitään ymmärtämättä kuvitttelisin, että mahtuu hyvin :-) Mulle itselle tulee litroja suunnilleen samanverran, mutta altaan muoto on erilainen 160*50*60; minä päädyin tuohon korkeampaan kun kaikki toitottivat, että kiekoille korkeus on tärkeää ... no kuitenkin vaikka mulla on tuo 40 cm lyhempi,päätin laittaa 10 kpl ainakin aluksi!
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
juhlamokka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 121
Liittynyt: 17:55, 02.03.2003
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja juhlamokka »

Onko kukaan tullut seuranneeksi kiekkojen käytöstä parvessa eri tavalla sisustetuissa altaissa ja tullut ajatelleeksi sitä miten akvaarion sisustus myös osaltaan vaikuttaa -vai vaikuttaako, kiekkojen sopivan parvikoon määrittelemiseen?

Mielestäni on aivan selvä asia ettei kiekkoja laiteta pieniin altaisiin joten sen aiheen jätän nyt sikseen, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen kuinka aina kehotetaan hankkimaan kiekkoja 8-12 kappaletta.
Hienoltahan toki tuollainen määrä näyttää, mukaan voi sattua heikkoja jotka kuolevat pois ja tokihan kiekoilla täytyy lajiseuraa olla.
Silti olen pohtinut että mihin tuo yksioikoinen suositus perustuu.

Onko niin että karusti sisutetussa altaassa kiekot viihtyvät hyvin suuressakin parvessa -välillä tiiviissä välillä hajallaan lipuen, mutta runsaasti kasveja sisältävässä altaassa kiekot alkavat hakemaan herkemmin kumppania ja valloittamaan omaa tilaa parterinsa kanssa?
Tällaisen kuvan asiasta olen saanut tutustuessani kiekkojen lajityypilliseen elämään kirjojen ja videoiden kautta.
Ja jos tämä olisi tosi, olisiko hyvä kiekkoparven määrää määritettäessä pohtia myös sitä minkä tyyppinen allas on sisustukseltaan?

Meillä on melko vehreä kiekkoallas ja vain viisi kiekkoa. Toisinaan on tehnyt mieli kasvattaa parvea, mutta kun ole seurannut nykyisten viiden kiekon elämää olen tuumannut että ehkä se olisi vain itsekästä ja aiheuttaisi kenties ongelmia.
Nykyisellä määrällä kaikki näyttäisi toimivan hyvin ja kiekot ovat reippaita, terveen oloisia kaikin puolin ja niitä on ilo katsella.
Ja vaikka kiekot viihvätkin lajikumppaneiden kanssa, nauttivatkohan ne siitä että menipä sinne tai tänne aina törmää toiseen yksilöön?
Näinhän miltei kävisi väkisinkin jos nyt kasvattaisin omaa parveani 5-7 yksilöllä.

Kaikenlaista on mielenkiintoista pohtia ja tätä asiaa en ole havainnut juurikaan pohdittavan.

Pieni lisäys: moni tuntuu myös heti pohtivan pienien, vasta jokin aika sitten kotiutuneiden kiekkojen arkuuden johtuvan siitä että kiekkoja on liian vähän. Johtuuko se tosiaan yleensä siitä? Onko tilanne lähes poikkeuksetta korjaantunut pikimmiten parvea kasvattamalla?
Se lyhyt aika jonka olen omia kiekkoja seurannut olen havainnut että kotiutuminen ja tottuminen altaan ulkopuolelta kuuluviin ääniin ja näkyviin asioihin kestää myös tovin. Myös eri yksilöillä eri ajan.
Nämä meidän kiekot mitättömästä parven koosta huolimatta ovat niin "kesyjä" että tulevat katsomaan lasiin kun menen lähelle ja osa syö sormista.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Mulla suurin osa kiekoista on jo n.10cm ja ovat olleet arkoja jo kolme kuukautta tulostaan. Vaikka altaassa on kasveja ja kantoja, niin koko päivän ovat vain sen yhden ison kannon takana. uskaltautuvat esille vasta illalla kun toinen valo sammuu. Mutta täähän nyt ei enää liittynyt tuohon alkuperäiseen aiheeseen.

Kyllähän kiekot tykkää "törmätä" kaveriin koska ovat parvikaloja ja niille on tärkeää kulkea tiiviissä porukassa.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

jenniliini82 kirjoitti:Mulla suurin osa kiekoista on jo n.10cm ja ovat olleet arkoja jo kolme kuukautta tulostaan. Vaikka altaassa on kasveja ja kantoja, niin koko päivän ovat vain sen yhden ison kannon takana. uskaltautuvat esille vasta illalla kun toinen valo sammuu. Mutta täähän nyt ei enää liittynyt tuohon alkuperäiseen aiheeseen.

Kyllähän kiekot tykkää "törmätä" kaveriin koska ovat parvikaloja ja niille on tärkeää kulkea tiiviissä porukassa.
KOkeile päivälläkin himmeämpää valaistusta niin saattavat rohkaistua!?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Olen itse myös huomannut että kun kiekoilta ottaa "ylimääräiset" pusikot ja piilopaikat pois ovat reippaampia, Jos tuo valaistuksen himmennys ei onnistu kokeilisin sitä seuraavaksi.
Nano Riutta <3
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Itse huomasin myös, mitä vähemmän pusikoita/juurakoita sen rohkeampia. Mulla oli yhdessä vaiheessa hillitön kanto altaassa pystyssä, kalat aina kannon takana piilossa. Pistin puun loppujenlopuksi pitkittäin pohjalle makaamaan, kalatkin alkoi hengata kiinni etulasissa. valaistuksena 4x 80w T5 putkea, lumpeista ja jättivallusta varjo paikkoja kaloille, ei kelpaa, ovat "auringon" paisteessa.
Niinkuin jossain jo mainitsin, kun lisäsin altaaseen (oliko nyt 8 vai 9 poikasta) käytös muuttui täisin (nyt 20 kpl altaassa). Tykkäävät suuresta parvesta. Eikä jahdata yhtä kalaa hengiltä.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Mä taas olen luullut että juurikin tarvitsevat niitä katvealueita että olisivat enemmän esillä. En kyllä viitsisi isosta kannostakaan luopua kun siellä tykkää hengailla plekot. Eikä sitä saa oikein muulla tavalla käännettyä. No, jospa rohkaistuvat kun uudet kiekot saapuu...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

jenniliini82 kirjoitti:Mä taas olen luullut että juurikin tarvitsevat niitä katvealueita että olisivat enemmän esillä. En kyllä viitsisi isosta kannostakaan luopua kun siellä tykkää hengailla plekot. Eikä sitä saa oikein muulla tavalla käännettyä. No, jospa rohkaistuvat kun uudet kiekot saapuu...
Olen samaa mieltä, että tarvitsevat piiloja! Pakkohan raukkojen on esillä olla jos ei ole mihin mennä turvaan ja vielä kirkkaat valot kaupan päälle :twisted:
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
dabi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 00:55, 07.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja dabi »

Tänne kanssa tulossa nyt hieman vajaa 400litrainen akvaario. Tarkoituksena siirtää 5 lehtistypyä 200litraisesta siihen. Muttakun kiekot olis vaan niin upeita.... Luulen kuitenkin, etten jaksa huolella hoitaa kolmea akvaariota :(
200l kalat, 100l liskola, 360l uusi projekti, 3xSeropiHurttia & pikkuinen tytär <3
BLOGI: http://dabinblogi.blogspot.com (meidän perheen elämää)
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Piiloja on hyvä olla, niinkuin itsellänikin on käkkyrää ja kasvia missä voi ottaa rennosti. Yleensä vain ovat kiinni etulasissa.
Välillä tekisi mieli sanoa että menkää nyt muuallekkin, tilaa on mut kasassa ollaan ja tuijotetaan. Ei ne kuiteskaan uskoisi...
En oikein ymmärrä sitä hifistelyä jossa kiekot ovat steriilissä lasipurkissa, ei hiekkaa, puuta taikka kasveja. Pari putkenpätkää, toisesta vesi sisään ja toisesta ulos. Onkohan sitä niin kiva katsella?
Mutta joo, paljon kaloja! Meinaan kyllä vähentää reippasti.
Mitä valoihin tulee, pitäisi keehittää jotain muuta, saa lähteä noi putkivalot altaan päältä. Kissan kestävät lasit ja katosta roikkumaan joku hässäkkä. Ehdotuksia? Allas kuiteskin 200 cm pitkä. Kuinka valo taasen taittuu laseista?
Nyt ollaa sivuutettu alkuperäistä aihetta jo jonkin verran, todetaan siihen nyt taas että pari menee.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

^ tässä sulle hyvät valot kiekkolaan; ostaisin itsekin, mutta kerkisin hankkia tuon Arcadia OT2:sen :-)

http://reefbuilders.com/2012/05/15/futu ... giesemann/
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Vesihiisi kirjoitti:
jenniliini82 kirjoitti:Mä taas olen luullut että juurikin tarvitsevat niitä katvealueita että olisivat enemmän esillä. En kyllä viitsisi isosta kannostakaan luopua kun siellä tykkää hengailla plekot. Eikä sitä saa oikein muulla tavalla käännettyä. No, jospa rohkaistuvat kun uudet kiekot saapuu...
Olen samaa mieltä, että tarvitsevat piiloja! Pakkohan raukkojen on esillä olla jos ei ole mihin mennä turvaan ja vielä kirkkaat valot kaupan päälle :twisted:
Joo mäkin luulin. Mutta kun allas vaihtui isompaan ja samalla karumpaan huomasin niinä viikkoina jolloin kasvit alkoi vähentyä että turha poikkoilu ja ujostelu loppui. Asianlaita pysyi samanlaisena kun lisäsin sisustuksen takaisin pikkuhiljaa.
Maalaiasjärjellä kun taas ajatellaan kun niillä ei ole se 2vko liikaa piiloja niiden on pakko rohkaistua. Ja kun lisätään ne härpäkkeet sinne hitaasti ei ne polot tajua alkaa uudestaan piilotella ja sätkyä turhia. Ehkä joidenkin mielestä rääkkäystä, mutta kumpi on pahempi pidemmällä aikavälillä, jatkuvasti pelokkaat kiekot, vai kuukauden -2 totutus maailmaan?
Nano Riutta <3
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Kiekoistahan sanotaan, että jos niille annetaan mahdollisuus piilotella, ne piilottelevat. Noh, me kaikki ollaan varmasti nähty kuvia reippaasti sisutetuista akvoista, joissa kiekot on reippaasti esillä. Osa yksilöistä voi olla luonteeltaan reippaita ja vetää muun porukan mukanaan framille mutta olen milskun kanssa samoilla linjoilla jos tahtoo varmistella: alkuunsa vähemmän piiloja, jotta kalat oppivat olemana esillä ja sitten lisätään hiljaksiin puskia ja kantoja, niin piillottelua ei enää esiinny (done that been there). Aluksi omillani oli puskia ja ne oli aina piilossa. Puskat vietiin, kiekot upeina esillä. Puskat takaisin, kiekot puskassa tappelemassa. Jos joku pitää piilojen viemistä eläinrääkkäyksenä, sopii vain ihmetellä miksi nämä kiekot, mikäli vain ovat terveitä, ovat sitten niin upeissa väreissä kun jokainen kiekkojen kanssa puuhastellut tietää, että ne kyllä ilmoittavat mielipiteensä hyvin, hyvin herkästi väreillään! Osa piilottelevista kiekoista voi olla myös näitä ns stunted-tapauksia ("näivettynyt" olisi kait hyvä suomenkielinen vastine?), joita löytyy lähes jokaisesta myyntialtaasta (muutamaa asiaansa oikeasti perehtynyttä kauppiasta lukuunottamatta jotka ei ilkeä pitää esillä moisia) ja joihin lähes jokainen, joka ei osaa näitä varoa, haksahtaa. Kovin pienistä kiekoista niitä ei edes vielä erota, mutta varmasti jo kuusisenttisitä erottaa stundedit. Yksinäisyyteen tai syrjään vetäytyvä kiekko ei ole terve tai sitten sillä on jokin muu ongelma.

Ronien mainitsema Bare bottom-homma jossa akvassa ei ole juuri mitään, liittyy ihan puhtaasti veden laadun ylläpitämiseen ts akva on helppo pitää puhtaana ja pohja lapota jaskasta useita kertoja päivässä. Tätä käytetään yleensä nuorilla kiekoilla ja poikasilla, joita ruokitaan useita kertoja (6-8) päivässä eikä sille periaateessa ole mitään tarvetta kun kiekot alkaa olemaan isompia ja ruokintamäärät vähentyvät. Muutoin olen ihan samaa mieltä niiden esteettisyydestä ja kyllä barebottomeita näkee aikuisillakin kiekoilla, kyllä ovat kalseita katseltavia eikä sellainen allas tee mitenkään oikeutta noin upealle kalalle!

Tappiot poikasten/nuorten kiekkojen kanssa on suuria ja siksi niitä kehoitetaan hankkimaan melkein tuplamäärä lopulliseksi aijottuun määrään. Mitä nuorempina ne hankkii, sitä todennäköisemmin tulee tappioita etenkin aloittelijoille, koska pienillä kiekoilla vettä saa vaihtaa niin usein että harva käsittää mikä työ siinä on ja huono vesi johtaa väistämättä kuolemiin, sairasteluun ja stunted-kiekkoihin, jotka joko näivettyvät pois, sairastelevat pois tai eivät koskaan kasva upeiksi kauniin mallisiksi kiekoiksi. Aikuiset kiekot kestää jo melkein mitä vaan. Hankittavien kiekkojen pitäisi olla ensiluokkaisia, mitä myyntialtaissa näkee harvoin (osa saattaa olla), iso osa on sekundaa laadultaan, joskin hyvällä hoidolla näistäkin voi saada kelpo kaloja kotiakvaan. Toinen syy isoon alkumäärään on se, että lauma hakee arvojärjestyksensä kerralla ja sitten on rauha talossa. Kun kiekkoja lisätään myöhemmin, porukka tappelee järjestyksen uusiksi aina uudestaan ja uudestaan koko porukan läpi mikä voi olla aika rasittavaa.

Ehkä sohaisen muurahaispesään, mutta vaikka täälläkin kiekkoja kehutaan kestäviksi (aikuiset ehkä sitä ovatkin, hyvissä oloissa kaikki kalat ovat!), niin en silti kutsuisi kiekkoja kestäviksi samalla tavalla kuin esim partista kutsutaan. Kun lukee ulkomaisten kiekkofoorumeiden sairasosatoja, niin on se sen verran karua luettavaa verrattuna muiden kalojen tai ns yleisiin tautipalstoihin, että ei kiekot, ainakaan poikaset tai nuoret, ihan kaikille sovi, ei ainakaan ilman hyvää paneutumista asiaan.

Akvan kokoasiaan en ota kantaa (kun tietää millaisissa kultakalamaljoissa kiekkoja ulkomailla pidetään...) muuta kuin sen verran että musta on tosi hölmön näköistä iso kala tungettuna sillipurkkiin mutta tää nyt koskee ihan kaikkia kaloja lajiin katsomatta. Musta kalan pitää olla sopivan kokoinen suhteessa ympäristöönsä mikä käytännössä tarkoittaa edes kohtuullista uimatilaa. Sama koskee kalojen lukumäärää, vaikka kiekkoja ei tungos sinänsä haittaakkaan ja homma toimii jos vesi pysyy kunnossa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja heisku »

Tosiaan tuolla ulkomaisilla foorumeilla ei tunnu olevan mikään poikkeus että kiekkoja pidetään 100l altaassa. Maassa maan tavalla...
Mulla siis 400l ja 8 kiekkoa, kaikki koko ajan esillä ja kun vähänkin liikahtaa niin kaikki ryntäävät etulasille. Toisessa päässä allasta iso, pintaan asti ulottuva juurakko ja toisessa päässä avaraa tilaa. 7 kiekkoa oleskelee koko ajan tuossa avarassa ja yksi kannon läheisyydessä, mutta ei mitenkään piilottele.
Eräs akvaariokauppias ihmetteli että miksi hommaan tälläisiä "tylsiä, paikallaan möllöttäjiä", suositteli enemmin lehtikaloja. Eipä nuo kiekot ainakaan mitään paikallaan möllöttäjiä ole, yhtä paljon liikkuvat kuin edelliset lehtiksetkin...
kiekkola+pohjan asukit
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Minimikoko kiekkoaltaalle? (Onko 300L liian pieni)

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Näköjään sitten on kiekoissa eroa. Mikä ihme mun kiekkoja sitten vaivaa...Voi vaan toivoa josko piristyvät uusista lajitovereista....Aluksi tietty varmaan on sitä välienselvittelyä.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”