Kiekkokalat harkinnassa

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 524
Liittynyt: 09:47, 21.08.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Kiekkokalat harkinnassa

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Olen tässä miettinyt jos hankkisi n.300-400-litraisen altaan. Aluksi ajattelin siirtää sinne 100-litraisesta asukkaat ja lisätä lukumäärää, mutta nyt jotenkin on ruvennut kiekot kiehtomaan. Ensimmäinen kysymys onkin, että onko altaan koko hyvä kiekoille? Ovatko kiekot vaikeita, kun sellaista huhua välillä kuulee? Oikeastaan olisi kiva kuulla rohkaisuja kiekkojen suhteen, sillä tämä on vielä aika auki.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkokalat harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Itse nyt reilun vuoden lätränny kiekkojen kanssa. Noin puolet kiekoistani olen onnistunut tappamaan nuorina. Lopettavat syönnin, en edelleenkään tiedä miksi. Alotin kiekot 375L akvaariolla. Nykyään 770L. Nykyään meillä asuu 4kpl noin parivuotiasta kutevaa kiekkoa ja 4kpl alle vuoden ikäisiä kakaroita. Kakaroita oli 10kpl ja siitä ovat tippuneet. Jäljelläolevat 4 näyttävät voivan loistavasti.

Olen nyt pyhästi vannonut etten enää ikinä "säästä" ja osta alle vuoden ikäisiä pikkukiekkoja. Tuntuvat olevan superherkkiä. Kun tulee aika lisätä populaa yritän ostaa min 15cm kiekkoja josko ne selviäisivät meillä paremmin.

Kiekkoja on karanteenattu, lääkitty, annettu vitamiinia, lämpökuuria. Mittaan vedestä ph, kh, gh, no2, no3 ja TDS.
Ostin myös käänteisosmoosilaitteen kiekkojen ongelmien takia.
Meillä kiekot syö 5 eri kuivaruokaa (plus mitä nyt pohjalta nyppivät monnisten ruokaa) sekä 4 eri pakastetta.

Ikinä ei olis tullu mieleen nähdä noin kauheaa vaivaa sinirihmojen jne takia, mitä mulla ennen näitä oli.
Ei edelleenkään kaduta että hankin kiekkoja, olen siis umpihullu :mrgreen:
Nano Riutta <3
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 524
Liittynyt: 09:47, 21.08.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekkokalat harkinnassa

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Kiitoksia vastauksesta! Itseänikin on kyllä kovasti alkanut kutkuttaa kiekot. Täytyy nyt kyllä vakavissaan pohtia.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekkokalat harkinnassa

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Milsku kirjoitti:Itse nyt reilun vuoden lätränny kiekkojen kanssa. Noin puolet kiekoistani olen onnistunut tappamaan nuorina. Lopettavat syönnin, en edelleenkään tiedä miksi. Alotin kiekot 375L akvaariolla. Nykyään 770L. Nykyään meillä asuu 4kpl noin parivuotiasta kutevaa kiekkoa ja 4kpl alle vuoden ikäisiä kakaroita. Kakaroita oli 10kpl ja siitä ovat tippuneet. Jäljelläolevat 4 näyttävät voivan loistavasti.

Olen nyt pyhästi vannonut etten enää ikinä "säästä" ja osta alle vuoden ikäisiä pikkukiekkoja. Tuntuvat olevan superherkkiä. Kun tulee aika lisätä populaa yritän ostaa min 15cm kiekkoja josko ne selviäisivät meillä paremmin.

Kiekkoja on karanteenattu, lääkitty, annettu vitamiinia, lämpökuuria. Mittaan vedestä ph, kh, gh, no2, no3 ja TDS.
Ostin myös käänteisosmoosilaitteen kiekkojen ongelmien takia.
Meillä kiekot syö 5 eri kuivaruokaa (plus mitä nyt pohjalta nyppivät monnisten ruokaa) sekä 4 eri pakastetta.

Ikinä ei olis tullu mieleen nähdä noin kauheaa vaivaa sinirihmojen jne takia, mitä mulla ennen näitä oli.
Ei edelleenkään kaduta että hankin kiekkoja, olen siis umpihullu :mrgreen:

ihan kiinnostaa tietää mikä niitä poikasia sitten on vaivannut? Miten ovat olleet herkkiä? veden vaihdoista, vesiarvojen heittelystä? Mulle tulossa puoli vuotiaita kiekkoja...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkokalat harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Milsku kirjoitti:Noin puolet kiekoistani olen onnistunut tappamaan nuorina. Lopettavat syönnin, en edelleenkään tiedä miksi.
Nano Riutta <3
iivari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 19:58, 22.04.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkokalat harkinnassa

Viesti Kirjoittaja iivari »

Meillä kävi myös niin että aluksi poikaset söivät todella hyvin ja kasvoivat silmissä, sitten ilman mitään selkeätä syytä heittäytyvät kokonaan syömättömiksi.
Nyt pikkuhiljaa ruokahalu alkanut palailemaan, puolet porukasta syö taas jo reippaasti. Nostin gH:n kasiin, pitänyt nyt siinä reilu viikon. Myös antanut laadukasta raeruokaa (New Life Spectrum Thera A Small Fish).
Kotitonttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 19:36, 24.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkokalat harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Kotitonttu »

Itse noin neljäkymmentä vuotta kiekkoja viljellyt sekä harrastanut.Pettymyksiä oli 70 luvun alussa paljon kun ei ollut tietoa kiekoista edesJuhavan Paulillakaan(Akvaariolinna)joka myinoin 3-5 senttisiä poikasia 50 markkaan kappale,mitkä eivät syöneet yleensä kuin elävää ruokaa mitä siihen aikaan myi kobylin esimerkiksi dapniaa survaria ja valkomatoa(erittäin rasvainen).Poikasia kyllä aina putoaa niin kuin ihmisetkään kaikki eivät elä 90 vuotiaiksi.Kiekon hintahan yleensä muodostuu siitä että ensiksi kun saat poikueen kudetetuksi niin rupeat lotraamaaan niille ruokaa eli,ensimmäisen viikon ne pärjäävät(leauf frai milkillä)äidin maidolla) sen jälkeen ruokinta noin kymmeenen kertaa päivässä elävällä nartemialla mikä kestää kasvattaa vuorokauden verran ja sitten kuin on saanut kalat siihen pisteeseen että ovat muutaman senttisen niin miljoonakalan omistajat tykkäävät niiden olevan liian kalliita??????
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”