Turvesuodatuksesta!

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
litilitinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 00:26, 11.10.2009
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Turvesuodatuksesta!

Viesti Kirjoittaja litilitinen »

Heissan!
Mulla on pientä pähkäiltävää akvaariossa kun mulle on tulossa 1000-litraiseen akvaarioon viljeltyjen kiekkojen lisäksi 10-villiä kiekkoa niin minkälaista turvesuodatusta / turvelisäystä suosittelette? Eli kannattaako laittaa ulkosuodattimeen turvetta vai keitellä turveuutetta? Kekkilän luonnonturvetta löytyy kotoa, mutta lähinnä vaan mietityttää kumpaa kannattaa käyttää.
Luulisi äkkiseltään turvelisäyksen suodattimeen tukkivan sen tai lisäävän puhdistusjaksoja kun taas turveuutteen teosta,että miten usein sitä pitää lisätä / pitää tehdä? Tai jos voi antaa neuvoja tekoon niin olen kiitollinen!
veksi
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 15:22, 13.03.2006
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Turvesuodatuksesta!

Viesti Kirjoittaja veksi »

Mä olen käyttänyt erillistä ulkosuodatinta turvehommissa. Kun latinki oli uusi, pidin sitä päällä vain vedenvaihtojen yhteydessä. Kun puhti rupesi hiipumaan, niin yhtäjaksoisesti. Ongelmani oli se, kun pH nousi pilviin vettä vaidettaessa, eikä vettä oikein voinut vaihtaa ollenkaan. Yksi turvelatinki kestää useamman kuukauden. Turpeen keittäminen uutteeksi on melkoista läträystä ja vaatii aikaa ja intoa enemmän kun minulta löytyy. Joskus pidin turvepussia valutus-suodattimen päällä. Kätevä konsti, jos omaa valutussuodattimen. Tehosta karkeasti; 10L turvetta saa 1m3 vettä pH4:n. Kaikki vaikuttaa tietysti kaikkeen. Nykyisin vesiarvoni ovat vakiintuneet pH 5.8 -6.2, eikä turvetta enää tarvita, vaikka sillä olisi muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia, kun pH:n alentaminen.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Turvesuodatuksesta!

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ihan henkilökohtaista kokemusta ei oo, mutta melkeen.

Entisessä duunipaikassa pomo viljeli kiekkoja. Ihan luonnonkiekotkin kutivat ja lisääntyivät (huom. eri asia.) tavallisessa vedenparannusaineella käsitellyssä vedessä. Kotiutusvaiheessa tais muutamassa ensimmäisessä vedenvaihdossa käyttää turveuutetta. Riippuen vähän siitä, tuliko kalat "suoraan" vai oliko ne pitkään olleet tukkurin altaassa.

Pehmeän veden kalat kestää hyvin vähän kovempaa ja emäksisempääkin vettä. Toisinpäin homma ei toimikkaan niin hyvin.
tiitu84
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:11, 03.10.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Turvesuodatuksesta!

Viesti Kirjoittaja tiitu84 »

itse ainakin laitan ulkosuodattimeen turverakeita. Nyt tosin ulkosuodattimessa ei ole turvetta kun edellinen akvan omistaja oli jo valmiiksi vaihtanut uudet suodatinmateriaalit joten olen lisännyt toruminiä ja nyt kun se on väliaikaisesti loppu, olen laittanut valkoiseen pussukkaan jossa pienet reiät ja joka on tarkoitettu suodattimeen, niitä turverakaite ja pussukka kellumaan akvaan tosin kiinnitän sen johonkin sellaiseen kohtaan jossa vesi hiukan virtaa niin rakeista pääsee liukenemaan veteen turveuutetta ja näin ollen pehmentää vettä.
Välillä sitten tarkkailen PH:tä ja muitakin vesiarvoja ettei ihan liian alhaalle putoa.
450 l kiekkola, 315l ja 30l nano+ Jemenin kameleontti sekä Ranskanbulldoggi
litilitinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 00:26, 11.10.2009
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Turvesuodatuksesta!

Viesti Kirjoittaja litilitinen »

Mä nyt olen päätynyt keittelemään tuon turpeen ja tekemällä siitä uutetta. Ei tukkeudu suodatinkaan ja vaivatonta puuhaa lisäillä uutetta akvaarioon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”