Naudan sydän hukassa?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Miksi antaa pakostikin sydäntä jos se on vaarallista kalalle? Kyllä niitä muitakin monipuolisia ja hyvät ravintoaineet omaavia ruokia on olemassa. Kaikista parasta kiekoille on laadukas kuivaruoka esim. NLS:n ja DR. basleer raeruoat, ne sisältävät tiiviissä muodossa vitamiineja, proteiinia ja paljon muuta terveellistä. Pakasteruokaa ei muutenkaan kuulu antaa kuin herkkuna 1-2 kertaa viikossa. NÄin mulle on opetettu. Tietty itsekin tehnyt kiekoille mixiä, ja se on varmasti ihan terveellistä ja kalat kasvaa silläkin vaikka ei sisälläkään sydäntä kun muistaa laittaa monipuoliset raaka-aineet.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja catze »

Tänään Kurjessa katsastamassa komeita luonnonkiekkoja. Omat luonnon Heckelit ja Nhamundat syö nimenomaan Kurjelta sydäntä sekä hyttystä, kun taasen toisen akvaarioni jalostetuille Snakeskineille maistuu paremmin discus rae purkkiruoka.. Tarjoan sitä ruokaa jonka huomaan toimivaksi itse kullekin kun vaihtoehtojahan on.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

kirahvi1 kirjoitti:Minulla ei ole lainkaan kokemusta kiekoista, mutta varjojen mies voisi valaista meitä viisaudellaan ja kertoa, miksi sydäntä ei voisi korvata paistijauhelihalla tai kalalla, jos sydäntä on vaikeaa kaupoista löytää. Mikä sydämestä tekee jonkinlaisen myyttisen elämän lähteen? Eikö se ole lihas muiden joukossa, hieman sitkeämpi tosin. Onhan tuota tullut itsekin syötyä.
En sano, etteikö voisi korvata jollain muullakin hyvällä proteiinin lähteellä, mutta naudansydämestä on vuosikymmenten saatossa hyvät kokemukset, eli se ns. toimii takuuvarmasti. Ainakin paikallisessa Citymarketissa tuota on aina tarjolla, kun hakee vain. Jotain 3 euroa on tuo muutaman sadan gramman pakkaus, jolla ruokkii n. puoli vuotta. Löytyy ylimmältä hyllyltä lihatiskistä.

Koskaan ei saa tietenkään unohtaa muuta monipuolista ruokintaa. Kiekkoja myös kannattaa ruokkia pieniä määriä monta kertaa päivässä, niiden ruoansualtus on kuitenkin aika lyhyt. Itsellä tulee automaatista 5 kertaa päivässä + sydänmix pakasteesta kerran.
Kiekot n. 5 vuotiaita ja reilusti jo ylittäneet CD-levyn koon :D
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Ronie »

jenniliini82 kirjoitti:Miksi antaa pakostikin sydäntä jos se on vaarallista kalalle? Kyllä niitä muitakin monipuolisia ja hyvät ravintoaineet omaavia ruokia on olemassa. Kaikista parasta kiekoille on laadukas kuivaruoka esim. NLS:n ja DR. basleer raeruoat, ne sisältävät tiiviissä muodossa vitamiineja, proteiinia ja paljon muuta terveellistä. Pakasteruokaa ei muutenkaan kuulu antaa kuin herkkuna 1-2 kertaa viikossa. NÄin mulle on opetettu. Tietty itsekin tehnyt kiekoille mixiä, ja se on varmasti ihan terveellistä ja kalat kasvaa silläkin vaikka ei sisälläkään sydäntä kun muistaa laittaa monipuoliset raaka-aineet.
Olen itsekkin lukenut ja kuullut kaikkea, mutta itse olen löytänyt parhaat ruokinta tavat ja ruuat.
Onhan se NLS kivan näköinen purkki ja kallis, monestihan se on että mitä paremman näköinen purkki, niin heti itsekkin ajattelen että on laadukasta, mutta monesti se kyllä hämää.
NLS on laadukasta niinkuin DR. basleer mutta...

Tetra discus.
Ravintosisältö: proteiinia 47,5 %, rasvaa 6,5 %, kuitua 2,0 %, tuhkaa 10,5 %, A-vitamiinia 29 770 IE*/kg , D3-vitamiinia 1 860 IE*/kg, E-vitamiinia 200 mg/kg, C-vitamiinia 137 mg/kg. Kosteuspitoisuus 6,0 %.

NLS.
Ravintosisältö: proteiinia 34,0 %, rasvaa 5,0 %, kuitua 5,0 %, tuhkaa 9,0 %, A-vitamiinia 8000 IE*/kg, D3-vitamiinia 450 IE*/kg, E-vitamiinia 200 mg/kg. Kosteuspitoisuus 8,0 %.

Tetra huomattavasti halvempi ja ihan laadukasta myös.
Yritin antaa "parempia" mutta ei ne niin hyvin kelvannut, söivät kyllä :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kiekoista en tiedä paljon mitään, vaikka hienoja fisuja ovatkin:).

Sydämiä ja muita elimiä olen tilannut kouluun lihatukku Wotkingilta. Jopa pikkujoulukutsu avekin kera tuli makkaramaistiaisiin:). Mutta tuolta voi kysyä myös. Heillä on myös myymälöitä, jotka palvelevat yksittäisasiakasta/kuluttajaa.

http://www.chef-wotkins.com/index.php?sivu=Myym%E4l%E4

Minusta puhelinpalvelukin on toiminut ja miellyttävä asioida kaikin puolin. Kouluun on saanut kuljetuksenkin, kun tilattu hieman suurempi satsi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
litilitinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 00:26, 11.10.2009
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja litilitinen »

Akvaario kurjessa kävin eilen ja sieltä sain mukaani sydäntä kiekkosille. Mietin tuossa, että kun ruokin koirani raakaruokinnalla. En nappuloilla mitkä sisältää kaiken maailman lisäaineita ym niin eikös nämä purkkiruoat ole teollisesti käsiteltyjä. Eli kaiken maailman väriaineita täynnä.
Ennemmin ruokani annan lihamuodossa kuin purkkiruokana. Kunhan vaan muistaa antaa monipuolisesti ruokaa.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Ronie kirjoitti: Tetra huomattavasti halvempi ja ihan laadukasta myös.
Yritin antaa "parempia" mutta ei ne niin hyvin kelvannut, söivät kyllä :D
Tetra Diskus on erittäin hyvä kiekkoruoka ja isossa saavissa myös edullinen. Itsekin olen noita kalliimpia joskus tarjonnut, vaan eivät
tahdo kiekot niitä välttämättä edes syödä. Tavallisia hiutaleruokiakin kannattaa joskus kokeilla, syövät myös niitä.
Nimeni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 02:01, 09.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski, Kouvola

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Nimeni »

Jotain lukea ja ajatella ... varten tuntijoiden Englanti.
Tältä artikkelissa sanotaan enemmän kuin voisin kertoa ... tai sanoisin samaa.

http://cefishessentials.com/index.php?r ... news_id=15

Olen eri mieltä ja eri lopputulokseen kuin teidat:
Naudan sydän Kiekko ruokavalio on hyödyllistä (varsinkin kun useimmat meistä kasvaa tosi "kotimaisia​​").
Niitä vielä muistaa mielestä: kala ei voi käsitellä proteiineja lämminverisellä eläimellä, luonnollinen elinympäristö valikon. Mutta ruoka ei ole terveellistä myöskään perustuu ainoastaan siihen. Vuoksi järkeä muuten.
Kuin kotitekoinen sekoitus fantasiaa harrastaja voi vain ja ei kata ravitsemukselliset tarpeet kalan (Kiekko tai ei) näyttävät jälleen oikeaan.
En tiedä, jos resepti Kala Esentials on paras, mutta olen varma, että he tekevät sen paremmin kuin minä itse, myös muut teollisuusmaat yritys.
Tämä on vuoksi, miksi lopetin taas tehdä "kulinaarinen kokemus" minun kalojen ja olin yhteenveto vain ruokinta kuivaruokaa ja pakasteita, joka sisältää ja optiot "kiekko mix" teollisuus.
Tuloksena oli, että minun kalat eivät meteli mitään, mikä voisi olla syötäviä ja lääkkeiden tuli ulos voimassaoloajan....
Viimeksi muokannut Nimeni, 13:17, 15.01.2013. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

^tuosta nyt ei erkkikään ottanut selvää :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Ronie kirjoitti:
jenniliini82 kirjoitti:Miksi antaa pakostikin sydäntä jos se on vaarallista kalalle? Kyllä niitä muitakin monipuolisia ja hyvät ravintoaineet omaavia ruokia on olemassa. Kaikista parasta kiekoille on laadukas kuivaruoka esim. NLS:n ja DR. basleer raeruoat, ne sisältävät tiiviissä muodossa vitamiineja, proteiinia ja paljon muuta terveellistä. Pakasteruokaa ei muutenkaan kuulu antaa kuin herkkuna 1-2 kertaa viikossa. NÄin mulle on opetettu. Tietty itsekin tehnyt kiekoille mixiä, ja se on varmasti ihan terveellistä ja kalat kasvaa silläkin vaikka ei sisälläkään sydäntä kun muistaa laittaa monipuoliset raaka-aineet.
Olen itsekkin lukenut ja kuullut kaikkea, mutta itse olen löytänyt parhaat ruokinta tavat ja ruuat.
Onhan se NLS kivan näköinen purkki ja kallis, monestihan se on että mitä paremman näköinen purkki, niin heti itsekkin ajattelen että on laadukasta, mutta monesti se kyllä hämää.
NLS on laadukasta niinkuin DR. basleer mutta...

Tetra discus.
Ravintosisältö: proteiinia 47,5 %, rasvaa 6,5 %, kuitua 2,0 %, tuhkaa 10,5 %, A-vitamiinia 29 770 IE*/kg , D3-vitamiinia 1 860 IE*/kg, E-vitamiinia 200 mg/kg, C-vitamiinia 137 mg/kg. Kosteuspitoisuus 6,0 %.

NLS.
Ravintosisältö: proteiinia 34,0 %, rasvaa 5,0 %, kuitua 5,0 %, tuhkaa 9,0 %, A-vitamiinia 8000 IE*/kg, D3-vitamiinia 450 IE*/kg, E-vitamiinia 200 mg/kg. Kosteuspitoisuus 8,0 %.

Tetra huomattavasti halvempi ja ihan laadukasta myös.
Yritin antaa "parempia" mutta ei ne niin hyvin kelvannut, söivät kyllä :D
Pelkästään suurempi proteiini/vitamiinipitoisuus ei tässä tapauksessa tarkoita automaattisesti samaa kuin hyvälaatuinen. Tärkeämpää on se mikä ruuassa on ensisijainen proteiinilähde. Eläinperäiset proteiinit ovat aminohappokoostumukseltaan täydellisempiä kuin kasviproteiinit. Toinen merkitsevä asia on proteiini/rasvasuhde, kasvavilla kaloilla enemmän proteiinia ja vähemmän rasvaa, täysikasvuisilla riittää pienempikin proteiinipitoisuus. Kuiduilla on myös osansa suoliston hyvinvoinnissa.

Rasvaliukoisten (A,D,E,K) vitamiinien suuri määrä hieman ihmetyttää, ne kuitenkin varastoituvat eikä yliannostuksesta ole mitään hyötyä. Olisiko niin, että raaka-aineissa ei tarvittavia vitamiinimääriä ole, joten niitä lisätään jälkikäteen "varmasti riittävästi" ja näyttäähän se hyvältä purkin kyljessä.

Halpuus on myös suhteellinen käsitys. Purkin hinnassa voi hintaero olla melkoinen, mutta jos toista myydään tilavuuden perusteella ja toista painon, niin samaksi yksiköksi muutettuna hintaero tasoittuu merkittävästi. Vertailun vuoksi litran purkki hiutaleruokaa sisätää 160 grammaa, joka määrä raeruokaa mahtuu noin parin desin kippoon.
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

litilitinen kirjoitti:Akvaario kurjessa kävin eilen ja sieltä sain mukaani sydäntä kiekkosille. Mietin tuossa, että kun ruokin koirani raakaruokinnalla. En nappuloilla mitkä sisältää kaiken maailman lisäaineita ym niin eikös nämä purkkiruoat ole teollisesti käsiteltyjä. Eli kaiken maailman väriaineita täynnä.
Ennemmin ruokani annan lihamuodossa kuin purkkiruokana. Kunhan vaan muistaa antaa monipuolisesti ruokaa.
Laadukas lemmikkiruoka ei sisällä mitään tarpeetonta. Nyt on syytä erottaa ns. markettiruuat ja laaturuuat toisistaan. Markettiruokiin lisätään väriaineita pelkästään ostajan houkuttelemiseksi, eläimelle on aivan sama syökö se sateenkaarenvärisiä raksuja vai tylsän ruskeita. Hyvin useat sortuvat kuitenkin inhimillistämään lemmikkinsä ja ajattelevat liikaakin ulkonäköä tarkoituksenmukaisuuden kustannuksella.

Raakaruokinta toimii hyvin, jos tietää mitä on tekemässä. Keskivertoharrastajalle ja vähän edistyneemmällekin paras ja varmin tapa pitää yllä riittävän monipuolista ruokintaa on teollisesti tuotettu (kuiva)muona. Ja ei, monipuolinen ruokinta ei tarkoita sitä, että syötetään montaa erimerkkistä ruokaa, yhdelläkin pärjää kunhan se on riittävän laadukkaista ja monipuolisista aineksista valmistettu.
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Vesihiisi kirjoitti:^tuosta nyt ei erkkikään ottanut selvää :-)
Nimeni:n suomenkielen opinnot lienevät vielä vaiheessa, mutta linkatun artikkelin lukemisen jälkeen pitäisi punaisen langan selvitä. Kannustetaan mieluummin, kirjoittamalla oppii tehokkaasti eivätkä aivan kaikki omaa äidinkieltäänkään virheettömästi kirjallisesti saa..
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Tilpehööri kirjoitti:
Vesihiisi kirjoitti:^tuosta nyt ei erkkikään ottanut selvää :-)
Nimeni:n suomenkielen opinnot lienevät vielä vaiheessa, mutta linkatun artikkelin lukemisen jälkeen pitäisi punaisen langan selvitä. Kannustetaan mieluummin, kirjoittamalla oppii tehokkaasti eivätkä aivan kaikki omaa äidinkieltäänkään virheettömästi kirjallisesti saa..
Olen itse asunut yli puolet 57:stä ikävuodestani ulkomailla ja joutunut opettelemaan uuden kielen. Ainakin minulle auttoi tässä asiassa keppi paremmin kuin porkkana :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Pari lainausta tuosta artikkelista, pyrkivät hiukan selventämään tätä ympäri maailman kiistanalaista aihetta.
En viitsinyt käntää, ettei tule asiavirheitä.

http://cefishessentials.com/index.php?r ... news_id=15

"It is important to take into consideration that in the wild, many fish are not provided with an ideal diet which can support maximum growth and development. Despite many incredible adaptations, (as a result of a need for higher nutritional satisfaction) all individuals thriving would not work favourably or cooperatively with the laws of nature. "

"Discus fish catabolise proteins and their subsequent amino acids in the same way as us humans and so have no problem digesting proteins sourced from beef heart based foods. This means they can utilise the higher concentration of proteins found in beef heart to their growth advantage."
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Shadowman kirjoitti:Pari lainausta tuosta artikkelista, pyrkivät hiukan selventämään tätä ympäri maailman kiistanalaista aihetta.
En viitsinyt käntää, ettei tule asiavirheitä.

http://cefishessentials.com/index.php?r ... news_id=15

"It is important to take into consideration that in the wild, many fish are not provided with an ideal diet which can support maximum growth and development. Despite many incredible adaptations, (as a result of a need for higher nutritional satisfaction) all individuals thriving would not work favourably or cooperatively with the laws of nature. "

"Discus fish catabolise proteins and their subsequent amino acids in the same way as us humans and so have no problem digesting proteins sourced from beef heart based foods. This means they can utilise the higher concentration of proteins found in beef heart to their growth advantage."
Kiitos alkuperäiskielisistä lainauksista. Käännökset kielestä toiseen aiheuttavat usein väärinkäsityksiä joita on jälkeenpäin lähes mahdoton korjailla ilman että keskustelu kuihtuu juupas-eipäs-väittelyksi.

Toiseen lainaukseen heitän kysymysmerkin - siinä sujuvasti rinnastetaan vaihtolämpöinen (kiekko) tasalämpöiseen (ihminen). Edelleen olen sitä mieltä, että vaihtolämpöinen ei tasalämpöisravintoa pysty hyödyntämään jos ei lämpötila nouse 45-50 asteen tasolle.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tilpehööri kirjoitti:Edelleen olen sitä mieltä, että vaihtolämpöinen ei tasalämpöisravintoa pysty hyödyntämään jos ei lämpötila nouse 45-50 asteen tasolle.
Kaipa noita vaihtolämpöisiä on jonkun verran, jotka syövät luonnossakin myös tasalämpöisen lihaa. Tosin asuvat usein tropiikissa/subtropiikissa, mutta tuskin lämmöt aina noin korkealla 45-50 ovat. Ainakin piraijat syövät haavottuneita tasalämpöisiä. Myös krokotiilit, varaanit, käärmeet syövät myös nisäkkäitä ja lintujakin. Hait taas syövät hylkeitä, jos sattuu apajille. Tuskinpa aina lämpöjä hilaavat em. korkeaksi ja osalla on hyvin tehokkaat ruoansulatusentsyymit, jotka auttavat ravinnon hyödyntämisessä tehokkaasti. Itse kiekkojen ravintoon en osaa ottaa kantaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Naudan sydän hukassa?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Törmäsin vahingossa naudan sydämeen miljoonakalojen ruoan selailussa. Näytti ainakin jenkeissä moni hyvinkin kokenut millisviljelijä suosivan erityisesti miljoonakalojen poikasille naudan sydäntä. Aiheestahan varmaan väännetään kättä, sopiiko tasalämpöisen liha fisuille ylipäätään. En tosin itse ole kokeillut...
http://animals.pawnation.com/homemade-g ... -4217.html
http://www.guppysa2z.com/clubs/sjgg/arch00a8.htm

http://guppyplace.tripod.com/Feeding.html
Tosin tuon mukaan "vältä aikuisten urosten ruokintaa naudan sydämmellä" ===> rasvamaksa [}:)]
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”