Kiekot tulevat!

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Nyt se on päätetty! Mulle tulee kiekkoja! Ajattelin kyllä tehdä kaikki ohjeiden ja sääntöjen mukaan; mutta kiinnostaisi tietää, että mikä on se yleisin virhe jonka uudet kiekkoharrastajat tekevät niin että kalat kuolee?
Olis niin mukavaa saada pidettyä ne hengissä edes jonkun aikaa ... :|
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Kiekkoja taidetaan pitää herkempinä kaloina kuin ne oikeasti ovat. Aivan samat hoitovaatimukset niillä on kuin muillakin kaloilla. Säännölliset veden vaihdot, ei paljoa nitraatti ja muutenkin hyvät vesiarvot, oikea lämpötila ja monipuolista ruokaa. Näin mulla on pärjännyt hyvin perhoskirjoahvenet joten en pelännyt ottaa kiekkojakaan. Mulla ollut nyt vasta n. kuukauden nuoria kiekkoja. Aika paljon riippuu siitä mistä kiekot hankit. Itse hankin toiselta kasvattajalta ja näin voin olla varma että ovat jo terveitä tullessaan mulle. Näin varmaan juuri vältät sen etteivät heti kuole johonkin tautiin. Ja kannttaa hankkia hyvä parvi, riippuen akvan koosta tietty. Ovat näin tyytyväisempiä. Arkoja kyllä tuntuvat olevan ja uuteen kotiin tottuminen vei näiltä kauan.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mulla on ollu elämäni aikana jos jonkunnäköstä kalaa, ja hyvin pärjäsivät - myös perhoskirjoahvenet! mulla vaan on paha tapa maalailla piruja seinille aina etukäteen :twisted:
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
arish3000
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 22:20, 23.06.2011
Akvaarioseurat: 850l,460l,2koiraa ja kissa
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja arish3000 »

Itse pelkäsin kans aikoina kun ostin kiekkoja,et pärjäävätkö vai eivätkö pärjää. Alussa oli ongelma veden laadun kans sekä nitriittiä nousee tosi usein sekä kalat sähkyy tosi helposti jne. Ensimmäiset kalat ovat aikuisia kiekkoja kun kuulemma ovat terveempiä ja kestävämpiä sopii aloitelijalle ostin 4 kpl ensimmäiset kiekot seuraavana päivänä 1menehtyi ja sen jlk viikon kuluttua toinen eka kiekko en tiedä kyllä et mikä sille tapahtui,mutta toinen kiekko totesi,et pleko ja iso levänuoliainen on imuttanut sen kylkeä kuoli vissii limaa puuteeseen kun kylki oli ihan valkoiset ja suomuton mikä oli tosi ikävää kun ei tullut ajateltua asiasta ollenkaan. 2 kalaa antoi kunnon opetuksen sen jlk olen huolehtivampi ja testan vesiarvo 1-2kertaa viikossa sekä hommasin kunnon parven kahden muun lisäksi parhaimmillaan oli 22kiekkoja ja 13isoja lehtikaloja,mutta osan joutuu muuttaa uuteen kotiin kun isoimmat antoivat pienemmille kyytiä kutuaikana nyt enää 15kpl aikuista 14kpl 5kuukauden vanhoja ja kiekot on ollut kohta 3vuotta kaikki on sujunnut hyvin eivät ole niin herkkiä kun jotkut väittää,jos hoitaa hyvin ja pitää veden laatua vaakana niin kaikki menee hyvin:)
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

arish3000 kirjoitti:Itse pelkäsin kans aikoina kun ostin kiekkoja,et pärjäävätkö vai eivätkö pärjää. Alussa oli ongelma veden laadun kans sekä nitriittiä nousee tosi usein sekä kalat sähkyy tosi helposti jne. Ensimmäiset kalat ovat aikuisia kiekkoja kun kuulemma ovat terveempiä ja kestävämpiä sopii aloitelijalle ostin 4 kpl ensimmäiset kiekot seuraavana päivänä 1menehtyi ja sen jlk viikon kuluttua toinen eka kiekko en tiedä kyllä et mikä sille tapahtui,mutta toinen kiekko totesi,et pleko ja iso levänuoliainen on imuttanut sen kylkeä kuoli vissii limaa puuteeseen kun kylki oli ihan valkoiset ja suomuton mikä oli tosi ikävää kun ei tullut ajateltua asiasta ollenkaan. 2 kalaa antoi kunnon opetuksen sen jlk olen huolehtivampi ja testan vesiarvo 1-2kertaa viikossa sekä hommasin kunnon parven kahden muun lisäksi parhaimmillaan oli 22kiekkoja ja 13isoja lehtikaloja,mutta osan joutuu muuttaa uuteen kotiin kun isoimmat antoivat pienemmille kyytiä kutuaikana nyt enää 15kpl aikuista 14kpl 5kuukauden vanhoja ja kiekot on ollut kohta 3vuotta kaikki on sujunnut hyvin eivät ole niin herkkiä kun jotkut väittää,jos hoitaa hyvin ja pitää veden laatua vaakana niin kaikki menee hyvin:)
Nitriittiä nousee, tarkoitit varmaan nitraattia. Kuinka monta kiekkoa sulla oli minkä kokoisessa altaassa? Oliko suodatusta vähän vai mistä johtui nitriitin(nitraatin?) nousu? Suurin ongelma mulla on kiekkojen arkuus ja se että niitä on liian vähän. Mulle ehdotettiin että 10-12kpl 500litraan ja nyt niitä on 8. Voisi vaikuttaa siihen että olisivat rohkeampia. Meillä on samassa laarissa noitamonneja, jokunen nuolimonni ja pari plekoa. En ainakaan vielä ole huomannut niiden imuttavan kiekkojen kylkiä. Sen olen kuullut että luonnonmuodon kiekot kulkee enemmän parvessa. Mulla viljeltyjä, ja kuusi niistä enimmäkseen esillä ja kaksi piilottelee paljon.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
arish3000
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 22:20, 23.06.2011
Akvaarioseurat: 850l,460l,2koiraa ja kissa
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja arish3000 »

jenniliini82 kirjoitti:
arish3000 kirjoitti:Itse pelkäsin kans aikoina kun ostin kiekkoja,et pärjäävätkö vai eivätkö pärjää. Alussa oli ongelma veden laadun kans sekä nitriittiä nousee tosi usein sekä kalat sähkyy tosi helposti jne. Ensimmäiset kalat ovat aikuisia kiekkoja kun kuulemma ovat terveempiä ja kestävämpiä sopii aloitelijalle ostin 4 kpl ensimmäiset kiekot seuraavana päivänä 1menehtyi ja sen jlk viikon kuluttua toinen eka kiekko en tiedä kyllä et mikä sille tapahtui,mutta toinen kiekko totesi,et pleko ja iso levänuoliainen on imuttanut sen kylkeä kuoli vissii limaa puuteeseen kun kylki oli ihan valkoiset ja suomuton mikä oli tosi ikävää kun ei tullut ajateltua asiasta ollenkaan. 2 kalaa antoi kunnon opetuksen sen jlk olen huolehtivampi ja testan vesiarvo 1-2kertaa viikossa sekä hommasin kunnon parven kahden muun lisäksi parhaimmillaan oli 22kiekkoja ja 13isoja lehtikaloja,mutta osan joutuu muuttaa uuteen kotiin kun isoimmat antoivat pienemmille kyytiä kutuaikana nyt enää 15kpl aikuista 14kpl 5kuukauden vanhoja ja kiekot on ollut kohta 3vuotta kaikki on sujunnut hyvin eivät ole niin herkkiä kun jotkut väittää,jos hoitaa hyvin ja pitää veden laatua vaakana niin kaikki menee hyvin:)
Nitriittiä nousee, tarkoitit varmaan nitraattia. Kuinka monta kiekkoa sulla oli minkä kokoisessa altaassa? Oliko suodatusta vähän vai mistä johtui nitriitin(nitraatin?) nousu? Suurin ongelma mulla on kiekkojen arkuus ja se että niitä on liian vähän. Mulle ehdotettiin että 10-12kpl 500litraan ja nyt niitä on 8. Voisi vaikuttaa siihen että olisivat rohkeampia. Meillä on samassa laarissa noitamonneja, jokunen nuolimonni ja pari plekoa. En ainakaan vielä ole huomannut niiden imuttavan kiekkojen kylkiä. Sen olen kuullut että luonnonmuodon kiekot kulkee enemmän parvessa. Mulla viljeltyjä, ja kuusi niistä enimmäkseen esillä ja kaksi piilottelee paljon.
Mulla on 850l akvaario ja yli 3vuotta sitten kun hommasin ne ensimmäiset kiekot niin nitriitti nousi se johtuu liikaa ruokinnasta. Suodatusta ei sais olla liikaa kiekothan eivät tykkää liikaa virtauksesta eikä liikaa valaitusta. Mun ensimmäiset kiekot olivät kyllä hiukan arkoja kun olivät aikuisia ja eritavalla vissii ruokittu!? Kun aikuiset kiekot ovat kuolleet ne 2 niin hommasin vajaa vuoden ikäisiä kiekon parvi altaaseen ja olen opettanut niitä syömään kädestä ja syötän kädellä kaikkissa altaissa sen takia mun omat kiekot enemmin kerjäävät ruokaa ja menevät piiloon:)

Mulla oli tummaleväpleko silloin aikoina se se kyllä imutteli kiekkojen kylkeä sekä keltainen levänuoliainen 15-17cm pituinen oli tosi rakas,mutta ei sovellu altaaseen enää se muutti myös muu alle asumaan,jossa pidän edelleenkin nuoliaisen uuden omistajan kanssa yhteyttä ja kyselen kuulumisia. Mulla pohjassa monnisia ja muita pleko nää eivät ikinä tehnyt,mutta tummaleväpleko oli tosian kunnon peto ja syö kasvejakin!
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja heisku »

Kiekkoja pitäisi tulla tännekin - sitten joskus kun ensin saapuisivat liikkeeseenkin... Piti saapua jo marraskuussa, mutta vähän on lähetys myöhässä.
Luonnonkiekkoja pitäisi tulla, mutta nyt kun tässä on ollut aikaa miettiä niin onko villit kiekot kuitenkaan näin aloittelevalle kiekkoilijalle hyvä idea? Kauppias yritti vakuuttaa että kyllä niiden kanssa pärjää aloittelijakin... Kun ei noita viljeltyjä oikein tunnu saavan nyt. Tai saa, suoraan tukusta tilaamalla, mutta haluan itse valita kalani. Kurjessa ei ollut kuukausi sitten kuin jotain yksittäisiä kaloja ja Tampereen akvaariokalaan tulee vain villejä. Nuo villit saisin sen verran edullisesti että rahallisesti on ihan sama hommaanko villejä\viljeltyjä :mrgreen:
Kun ei malttaisi enää odottaa :P
kiekkola+pohjan asukit
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Nyt on uusi kiekkoallas tykötarpeineen tilattu ja maksettu! 160*50*60 ja 8 kiekonpoikaa kasvattajalta varattu! (Oli taas kallis Ruoholahden reissu 8O )
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
arish3000
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 22:20, 23.06.2011
Akvaarioseurat: 850l,460l,2koiraa ja kissa
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja arish3000 »

Vesihiisi kirjoitti:Nyt on uusi kiekkoallas tykötarpeineen tilattu ja maksettu! 160*50*60 ja 8 kiekonpoikaa kasvattajalta varattu! (Oli taas kallis Ruoholahden reissu 8O )

Nyt ei muuta kun ruokii paljon erilaisia ruokia ja kyllä muutaman kuukauden päästä ne ovat huomattavasti isompia:-)
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Tänään ei tunnu päässä pyörivän muuta kuin kiekot! Tuli mieleen, että minkä ikäisiä yleensä kaupoissa myytävät Kiekot/poikaset ovat?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
arish3000
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 22:20, 23.06.2011
Akvaarioseurat: 850l,460l,2koiraa ja kissa
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja arish3000 »

Vesihiisi kirjoitti:Tänään ei tunnu päässä pyörivän muuta kuin kiekot! Tuli mieleen, että minkä ikäisiä yleensä kaupoissa myytävät Kiekot/poikaset ovat?

Yleensä 4kk vanhoja jo kauppoissa löytyy riippuu toki liikeestäkin:)
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

arish3000 kirjoitti:
Vesihiisi kirjoitti:Nyt on uusi kiekkoallas tykötarpeineen tilattu ja maksettu! 160*50*60 ja 8 kiekonpoikaa kasvattajalta varattu! (Oli taas kallis Ruoholahden reissu 8O )
Nyt ei muuta kun ruokii paljon erilaisia ruokia ja kyllä muutaman kuukauden päästä ne ovat huomattavasti isompia:-)

Ei tarvitse vaivautua hankkimaan montaa eri ruokaa. Yksi laadukas merkki riittää. Tässä jos jossain kohtaa laatu taas kerran korvaa määrän - kiitokset tulevat terveiden ja hyvinvoivien kalojen katselusta.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Vesihiisi kirjoitti:Nyt on uusi kiekkoallas tykötarpeineen tilattu ja maksettu! 160*50*60 ja 8 kiekonpoikaa kasvattajalta varattu! (Oli taas kallis Ruoholahden reissu 8O )
Ei sitte tullu mieleen käydä missään halvemmassa liikkeessä? Kehä kolmosen ulkopuolella hinnat on jo reippaasti alemmat. Mun ex-työpaikassa myytiin (ja myydään edelleen, ainakin tietääkseni) esim. juwelia paljon halvemmalla ku ruoholahdessa.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Onko kehä kolmosenkin ulkopuolella akvaariokauppoja? 8O ... ja Ruoholahdesta olen aina saanut kaiken kotiin paikalleen asennettuna, niin ja siellä on kahviautomaatti!
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Tilpehööri kirjoitti:
arish3000 kirjoitti:
Vesihiisi kirjoitti:Nyt on uusi kiekkoallas tykötarpeineen tilattu ja maksettu! 160*50*60 ja 8 kiekonpoikaa kasvattajalta varattu! (Oli taas kallis Ruoholahden reissu 8O )
Nyt ei muuta kun ruokii paljon erilaisia ruokia ja kyllä muutaman kuukauden päästä ne ovat huomattavasti isompia:-)

Ei tarvitse vaivautua hankkimaan montaa eri ruokaa. Yksi laadukas merkki riittää. Tässä jos jossain kohtaa laatu taas kerran korvaa määrän - kiitokset tulevat terveiden ja hyvinvoivien kalojen katselusta.
Laadukkaita minäkin hankin mutta ei paljon kiinnosta kiekkoja. olen opettanut huonoille tavoille ja syöttänyt ehkä liikaa pakasteita ja räkmixiä, minkö kimppuun käyvät. Dr.Bassleer Biofish foodia ostin ja piti olla niin maan parasta. Kiekot ei tullu juurikaan edes katsomaan.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

On oikeastaan aika jännää tämä touhu :-) Olen nyt jonku aikaa lukenut kaikkea mahdollista kiekkojen hoidosta ja muusta ympäri maailmaa. Vois melkein sanoa että "kaikki käy" niinku kalakauppias sanoisi :twisted: Niin laidasta laitaan puhutaan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Parasta vissiin ottaa vaari vaan niistä ohjeista jotka itselle parhaiten sopii ja muuten kuuulostaa omaan mieleen järkeviltä :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Voi voi - mitä enemmän minä nyt näitä juttuja olen lukenut niin sitä enemmän alkaa epäillyttämään ...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Juurihan näin se on. Mut vaikka esim mulla kaikki ei oo mennyt ihan nappiin niin voin kertoa ettei kaduta että hankin kiekkoja :)
Nano Riutta <3
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Miksei kukaan kirjoita aurinkoisia menestystarinoita? Siitä kuinka kiekot heti ensimmäisestä päivästä lähtien lipuvat majesteetillisesti täysissä väreissään altaan päästä päähän ja keimailevat altaan ulkopuolisille! Ja kuinka kaikki syövät hyvällä ruokahalulla kaiken mitä eteen annetaan!

Aina tahtoo vaan olla ahdistuneita ja pelokkaita kaloja jotka säntäilevät sinne tänne kidukset matoja ja muita loisia tursuten [}:)] Käy aina välillä mielessä että miksi näitä ylipätänsä pidetään akvaariossa kun se tuntuu olevan niin hankalaa - kauniitahan ne ovat, mutta riittääkö se syyksi?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

... lisäyksenä edelliseen, että kyllä niitä nyt tulee. ja parhaani yritän! Ja jos reisille menee niin menee - on ainakin yritetty :D
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot tulevat!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Nyt on seran automaattinen pH:n säätely aparaati ostettu, joten ei tarvii enää tämän asian kanssa meuhkata :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”