Bangkokin fish market

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ninnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:54, 17.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Ninnis »

Heips, pikainen kysely.

Olen lähdössä ylihuomenna Thaimaaseen ja tiedustelen (jos nyt kukaan täällä pyörii uutena vuotena:) että onko fish marketissa Bangkokissa/akvaariokaupoissa Thaikuissa jotain ostamisen arvoista tavaraa jota voisin hyödyntää perustamaani kiekkoakvaarioon?

Tai siis 500 l allas on jo, mutta ei mitään muuta.

Kannattaako siis ostaa suodattimia yms. halvemmalla Thaikuista?
Entä juurakot tms. onko niitä laitonta tuoda, tietääkö kukaan?
Kaloja ja kasveja en tietenkään voi tuoda vaikka haluaisinkin:D
Entä onko jotain hyvää kiekkoruokaa mitä voi Suomeen tuoda Thaikuista ym.?

Olen superkiitollinen avusta jos joku ehtii nopeasti vastata!!

Iloista alkavaa vuotta 2013!
terkuin Ninnis
Onnimanni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 20:21, 10.10.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Onnimanni »

Moi,
Kannattaa tsekata saako esim. kalojen ruokia tuoda lainkaan koska niissä on eläinperäisiä ainesosia.

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... 011_A4.pdf

...ei ole kattava ohje, kannattaa kilauttaa tulliin ja tarkistaa nuo juurakot ja ruoat, netistä löytyy tullin neuvontanumero.

EU:n ulkopuolelta tuonti on aika tiukkaa jos kyseessä on joku elävä organismi tai joskus elossa ollut organismi -tai siitä tehty valmiste.
Tulli palvelee veronmaksajaa! :)
"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
Ninnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:54, 17.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Ninnis »

Heips,

kiitti vastauksesta:)

Aikaisemmin olen jostain roudannut kalanruokaa jäämättä kiinni. Pitää ehkä nytkin kokeilla onneaan. Juurakot ym. ovat sen sijaan toinen juttu että uskaltaisikohan niitä tuoda...uskoisin vaan että opiskelijalle tulisi kaikki halvemmaksi kun ostaa Aasiasta vs. Suomi.

-N
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Itselläni ei ole kokemusta ko. maasta, mutta ehkä tsekkaisin nuo mantelipuunlehdet.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Onnimanni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 20:21, 10.10.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Onnimanni »

En suosittele eloperäisten aineiden salakuljetusta, noihin määräyksiin on olemassa yleensä hyvät syyt jotka eivät ole taloudellisia.
Luulisin että kuivia kantoja voisi tuoda, tuoreessa puussa on aina tuholaisriski - tulli osaa sanoa heti kättelyssä.

Sinänsä aika sissi olet jos jonkun kannon tuolta asti raahaat matkatavaroissa, Thaimaasta kun riittää kaksijalkaistenkin tavaroita tuotavaksi yllinkyllin :D Tosin toin minäkin Santoriinilta pari laavakivenmurikkaa vaikka ei ollut edes akvaariota. :D Kun vipusin älyttömän painavaa laukkua Finskin hyllyyn niin heitin stuertille -joka vain katsoi vierestä naisihmisen pinnistelyä, grrr!- kommenttina että "tuon tuliaisiksi uudet laavakivet grilliin". Vastaus kuului: "niin se saari pienenee!" :mrgreen:
Muutaman laavakiven tuonti taitaa olla sallittu mistä päin maailmaa vaan.
"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
Ninnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:54, 17.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Ninnis »

Kiitti vinkeistä, pistän harkintaan nuo mantelipuunlehdet, se oli hyvä vinkki.

Jotenkin en itse näe niin pahana jos tuo kuivattua kalanruokaa...mutta tosiaan totta kai säädöksille syynsä on.

Ostin matkaa varten uuden matkalaukun joka on isoin sallittu mahdollinen, joten tavaraa mahtuu vaikka kuinka (myös akvaariokamaa!), kun eipä Thaikkuihin juuri vaatetta tarvitse mukaan, parit paidat, sandaalit ja hameet riittävät:) Laukku on vain 1/4 täynnä ennen matkaa, joten akvaariokaupat here i come:D

-N
Onnimanni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 20:21, 10.10.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Onnimanni »

Kannattaa pistää laukun lähtöpaino muistiin kentällä niin tietää paljonko kannattaa shopata... [;)]

Itse teettäisin thaikkuräätälillä hyvistä kankaista mittojen mukaisia pitovaatteita laukun täyteen ja ostaisin kannot, ruoat ja muut releet netin kautta. :D

Hauskaa matkaa, Singha on hyvää, ruoka halpaa ja lämmintä riittää yölläkin -ulkona. Ilmastoiduissa sisätiloissa sen sijaan on usein jotain +20 eli villatakki kantsii ottaa mukaan. :)
"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Bangkokista varmasti löytyy hienoja akvaarioliikkeitä ja sitten vähemmän hienoa torikaupustelua. Vaikka olen itse käynyt kaupungissa useita kertoja, en ole koskaan ehtinyt visitoimaan noita paikkoja. Kaupan pitäisi sijaita joko hotellin lähellä tai Skytrain-/metroaseman vieressä, että sinne viitsisi mennä. Ruuhkat ovat aivan järjettömät ja lyhytkin matka voi kestää taksilla lähes tunnin.

Pattijoella olen kolunnut erilaisia paikkoja ja syyllistynyt myös tullimääräysten rikkomiseen tuomalla kalanruokaa ja kasveja Suomeen. Kasveissa ei ole mitään moittimista, mutta kalanruoka (esim. Sakuraa myyvät paljon) ei tunnu maistuvan suomalaisille kaloille. Nykyään en ole tuonut sieltä enää mitään akvaarioihin liittyvää. Kiinalaiset Boyo-suodattimet ja -pumput ovat hyvin halpoja, mutta laadullisesti skeidaa ja saahan niitä tuolta FishStreetiltä tilattua, jos haluaa. Eurooppalaiset merkit (Fluvalia löytyy) ovat saman hintaisia kuin Saksassakin ilmeisesti protektionistisen tullijärjestelmän vuoksi. Olen kirjoittanut asiaa sivuten:

http://siaminkalat.blogspot.fi/
Ninnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:54, 17.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Ninnis »

Vinkkejä satelee hyvin, kiitos:) Nyt on tullut jo jonkinlaista osviittaa siitä mitä kannattaa ostaa (ehkä ei juuri mitään) ja mitä ei!

Itse fish market on varmasti mielenkiintoinen nähtävyys, vaikka tosiaan kaloilla ei taida siellä olla niin hyvät oltavat. Valitettavasti.

-N
Ninnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:54, 17.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Ninnis »

Moikka,

tässä muutamia kuvia Bangkokin reissulta ja Chatuchakin markkinoilta joissa oli tosiaan sellainen akvaario osuus.
Kiekkojakin oli myytävinä kolmessa eri keikkoihin erikoistuneessa kaupassa. Taitavat tuolla suosia noita kirkkaita värejä ja toisaalta myös valkoista.

Toivottavasti kuvista on jotain iloa:)
Pahoittelen huonoa kuvanlaatua, äkkiä vaan puhelimella noita on räpsitty.
Aikamoinen ihmiskaaos oli tuolla fish marketissa:D

-N
Liitteet
WP_000524 (600x450).jpg
WP_000524 (600x450).jpg (213.83 KiB) Katsottu 5666 kertaa
WP_000516 (450x600).jpg
WP_000516 (450x600).jpg (197.7 KiB) Katsottu 5666 kertaa
WP_000520 (600x450).jpg
WP_000520 (600x450).jpg (183.12 KiB) Katsottu 5666 kertaa
WP_000519 (600x450).jpg
WP_000519 (600x450).jpg (185.75 KiB) Katsottu 5666 kertaa
WP_000526 (600x450).jpg
WP_000526 (600x450).jpg (159.36 KiB) Katsottu 5666 kertaa
WP_000517 (600x450).jpg
WP_000517 (600x450).jpg (213.49 KiB) Katsottu 5666 kertaa
WP_000515 (600x450).jpg
WP_000515 (600x450).jpg (225 KiB) Katsottu 5666 kertaa
WP_000510 (600x450).jpg
WP_000510 (600x450).jpg (201.54 KiB) Katsottu 5666 kertaa
WP_000514 (640x480) (600x450).jpg
WP_000514 (640x480) (600x450).jpg (216.98 KiB) Katsottu 5666 kertaa
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mukavia kuvia! Olipa siellä kiekko poikineen! Katsoitko missä hinnoissa siellä kiekot olivat?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja heisku »

Mun silmään ainakaan tuo vaalea kiekko ei näytä sellaiselta terveeltä, pyöreältä kiekolta 8O Aika hirvitykseltä näyttää.. Mutta olisi silti ihan mielenkiintoista käydä tuollaisessa paikassa.
kiekkola+pohjan asukit
Jaz
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:25, 04.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Jaz »

Niin ja hinna lisäksi kiinnostaisi tietenkin, että onnistuuko noiden kuljettaminen Suomeen mitenkään?
niimir
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 23:39, 29.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja niimir »

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/t ... en+tuonti/

Ainakin tuon Eviran ohjeen mukaan kalojen tuontikin olisi mahdollista.
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Ovat sitten hyvin tarkkoja matkalaukun painon kanssa. Ensimmäisellä Thaimaanmatkalla ylitin painon kahdella kilolla ja sakko olisi ollut noin 100 euroa. Virkailija kuitenkin katsoi minua päästä varpaisiin ja sanoi: You very thin, ok go. :)
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

djuphavsfisken kirjoitti:Virkailija kuitenkin katsoi minua päästä varpaisiin ja sanoi: You very thin, ok go. :)
2006 keväällä kun muutin takaisin Suomeen Thaimaasta kävi about samalla tavalla, kasseissa 6kk kamat ja dyykkivarusteet. Vaakaa vilkuilivat, ja toinen virkailija totesi nauraen kaverilleen "haa sip haa" (55). Kumpikin hihittivät, antoivat boardingkortit ja toivottivat hyvää matkaa. Ei olis ihan satasella selvinnyt siitä 15kg ylikuormasta :)
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Ninnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:54, 17.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Ninnis »

Heips,

en kerinnyt hirveän paljon jutella omistajien kanssa Bangkokin fish marketin kalaliikkeissä kun olin vähän isommalla seurueella liikenteessä jotka eivät olleet niin "kalafaneja" :)

Mutta muutamasta liikkeestä ois irronnut kiekkoja hintaan 10-20 eur/kpl, tosin luulen että tämäkin oli turistihintaa.
Vaikka ko. markkinat ovat siis paikallisten vierailemia siinä missä turistienkin, mutta väistämättä valkonaamablondina sitä saa kuulla turistihinnat.

Olen selvitellyt jonkin verran miten kiekkoja saisi Suomeen tilattua itsekseen, mutta hankalaksi tuntuu menevän. Olen ollut yhteydessä mm. Siam Blue Greeniin (olisi kätevä kun sijaitsee juurikin Bangkokissa) ja sieltä pitää tilata kaloja ainakin 5 laatikollista (yhteensä väh. 100 kiekkoa), joten vähän hankalaa harrastajalle tuo. Mutta ehkä vielä onnistun löytämään jonkun mistä saisi tilata kiekkoja harrastajantarpeisiin. Toki tässä tulee mieleen se, että onko eettisesti oikein...mutta siellä Bangokissakin oli niin hienoja kaloja (eivät näy noissa kuvissa), jotka mielelläni ottaisin kotiini!!

-N

ps. viitaten edellisiin viesteihin, thaikuilla on kyllä todellakin hauska tapaa nauraa ja niiden huumori on todella hämärää:D
Ninnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:54, 17.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Ninnis »

Ai niin, sitä vielä että kyllä kalojen tuominen ulkomailta on mielestäni mahdollista (Eviran mukaan koristekalojen tuonniksi taidetaan sanoa...). Mutta tuossa on se ongelma, että jos ko. prosessiin lähtisi, niin tilaisi sitten mielellään kunnolla niitä kaloja eikä vaan yhtä tai kahta hassua. Joten tuolloin taitaa mennä homma kaupallisen tuonnin kategoriaan ja näin ollen kulut vissiin kasvaa...hankalaa totta tosiaan. Pähkinä purtavaksi.

-N
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Ninnis kirjoitti:Ai niin, sitä vielä että kyllä kalojen tuominen ulkomailta on mielestäni mahdollista (Eviran mukaan koristekalojen tuonniksi taidetaan sanoa...). Mutta tuossa on se ongelma, että jos ko. prosessiin lähtisi, niin tilaisi sitten mielellään kunnolla niitä kaloja eikä vaan yhtä tai kahta hassua. Joten tuolloin taitaa mennä homma kaupallisen tuonnin kategoriaan ja näin ollen kulut vissiin kasvaa...hankalaa totta tosiaan. Pähkinä purtavaksi.

-N
Jos joku harrastelijaporukka tilaa 100 kiekkoa omaksi ikokseen, niin ei se silloin mielestäni ole kaupallista toimintaa ....
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Ninnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:54, 17.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Ninnis »

Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Vesihiisi kirjoitti:
Ninnis kirjoitti:Ai niin, sitä vielä että kyllä kalojen tuominen ulkomailta on mielestäni mahdollista (Eviran mukaan koristekalojen tuonniksi taidetaan sanoa...). Mutta tuossa on se ongelma, että jos ko. prosessiin lähtisi, niin tilaisi sitten mielellään kunnolla niitä kaloja eikä vaan yhtä tai kahta hassua. Joten tuolloin taitaa mennä homma kaupallisen tuonnin kategoriaan ja näin ollen kulut vissiin kasvaa...hankalaa totta tosiaan. Pähkinä purtavaksi.

-N
Jos joku harrastelijaporukka tilaa 100 kiekkoa omaksi ikokseen, niin ei se silloin mielestäni ole kaupallista toimintaa ....
Ei ole, jos porukka tuo maksimissaan sen viisi kalaa kerrallaan. Muussa tapauksessa mennään byrokratian ja asetusten mukaan. Suosittelen koe-erän tilausta ja kertokaa kokemuksia tilauksen sujuvuudesta sekä kalojen henkiinjäämisprosenteista.

Tämä ihan nettiviisauksista kerätyltä pohjalta.
Ninnis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:54, 17.08.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Ninnis »

Niin eli periaatteessa on mahdollista minun tilata "kaverieni kanssa" 100 kalaa, kunhan niitä on tilaamassa about 20 ihmisen porukka...tai sitten jotain muuta vastaavaa kikkailua:D Aika säädöksi menee. Kuitenkin monilla firmoilla on nuo toimitukset sellaisia etteivät hirveän pieniä kalamääriä lähde toimittelemaan...
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Ninnis kirjoitti:Niin eli periaatteessa on mahdollista minun tilata "kaverieni kanssa" 100 kalaa, kunhan niitä on tilaamassa about 20 ihmisen porukka...tai sitten jotain muuta vastaavaa kikkailua:D Aika säädöksi menee. Kuitenkin monilla firmoilla on nuo toimitukset sellaisia etteivät hirveän pieniä kalamääriä lähde toimittelemaan...
Ei ole mahdollista, jos ette ole itse henkilökohtaisesti kukin maksimissaan viittä yksilöä kuljettamassa. Juuri tämän takia ei kauheasti kalatukkujen ulkopuolista tarjontaa markkinoilla ole.
arish3000
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 22:20, 23.06.2011
Akvaarioseurat: 850l,460l,2koiraa ja kissa
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bangkokin fish market

Viesti Kirjoittaja arish3000 »

Sielä on kyllä halpoja,mutta suomessakin saa jostain 20e-30e/kalaa harrastajalta tai kasvattajalta et eikö se ole sama asiaa? [;)]
Jos Thaimaasta saisi tuoda kaloja miettipä myös seurauksia,et aina joku menehtyy matkalla ja vielä karanteenissa et se on yks syy miks akvaariokauppassa kiekot ovat kalliita :D Suomessa kun käy itse ostamassa kasvattajalta tai harrastajalta niin näkee ja tietää et ovatko poikaset/kalat terveestä altaasta ja ovatko kalat itsekin terveitä toisin kun ulkomailta tilattua ette voi itse ikinä tietää se,et mimmosia kaloja ne valkkaa teille ja minkä muotoisia sekä ovatko terveitä vai ei.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”