Uudelle kiekolle "pehmeä lasku"

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VanhaKiiski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 15:31, 30.12.2012
Akvaarioseurat: Sillit Purkissa
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riksu

Uudelle kiekolle "pehmeä lasku"

Viesti Kirjoittaja VanhaKiiski »

Elikkäs pariviikkoa sitten hommasin n. 6-senttisen nuoren kiekon altaaseen jossa ennestään oli kaksi nuorta kiekkoa asustellut vajaa vuoden.
Uutukaista kohdeltiin todella agressiivisesti, hätisteltiin ja pidettiin nälässä juurakon kätköissä.
Tulokas stressaantui niin että sai "näppylöitä" joten siirsin toiseen altaaseen lääkekuurille.
Toissa päivänä siirsin uuden kiekon takaisin muiden kiekkojen seuraan ja samalla karsin reilusti kasveja ja muutin niiden paikkoja sekä juurakoiden paikkoja.
Ja katos vaan, uusi kiekko hyväksyttiin porukkaan lukuun ottamatta pientä "normaalia" tökkimistä :) .
Voiko olla että uusi kasvien ja juurakoiden järjetys teki sen että vanhat kiekot eivät kokeneet olevansa vanhassa tutussa poukamassaan/reviirillään jota pitäisi viimeiseen asti puollustaa.
No mistäs noista tietää mutta tulevaisuudessa jos tulee sama ongelma eteen aion kokeilla samaa kikkaa........
Juwel Trigon 190: Sateenkaarikalat, muutama Kiekko ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
jontte
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 08:38, 11.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Uudelle kiekolle "pehmeä lasku"

Viesti Kirjoittaja jontte »

Ittellä samaa ongelmaa tälläkin hetkellä,tiedä mikä avuksi? Aina kun tulee esille nii ajetaan äkkiä piiloon,akvaarion harventamisellakaan ei huomattavaa muutosta. lämpötilan nostolla vähän aktiivisempia ja voi vähän kokeilla syödä. Olisiko ideoita ongelmaan?
VanhaKiiski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 15:31, 30.12.2012
Akvaarioseurat: Sillit Purkissa
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riksu

Re: Uudelle kiekolle "pehmeä lasku"

Viesti Kirjoittaja VanhaKiiski »

Syömäjärjestyksenhän noi kiekot aina parvessa selvittää.
Mulla muutama vanhin ehkä n. puolentoista vuoden ikäisiä eli ei aivan täysikasvuisia.
Joulun välipäivinä hain tolle mun tulokkaalle pari kaveria samasta akvaarioliikkeestä, tulevat nyt hyvin toimeen vanhempien kanssa.
Normaalia hätistelyä ruokinta-aikaan on mutta kun nuoria on useampi niin saavat syödäkseen kun ei jokaisen kimpussa voi samaan aikaan olla.
Ei mun mielestä kannata liikaa karsia kasveja/piilopaikkoja niin saavat rauhallisia sopukoita tarvittaessa itselleen.
Ja muutenkaan kiekkojen kanssa ei auta "hötkyillä".
Jos tilanne ei näytä todella pahalta niin seurailee ja mietiskelee pari päivää mikä vois auttaa ja antaa fisujen olla mahdollisimman omissa oloissaan.
Juwel Trigon 190: Sateenkaarikalat, muutama Kiekko ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
jontte
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 08:38, 11.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Uudelle kiekolle "pehmeä lasku"

Viesti Kirjoittaja jontte »

Kysyisin vähän neuvoja mitä keksis tehdä kahdelle "uudelle kiekolle" ollut altaassa 2 kuukautta eikä syö eikä oikeen liiku... Sattumalta välillä näkee,mutta yleensä piilottelee. Olisiko ideoita?
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Uudelle kiekolle "pehmeä lasku"

Viesti Kirjoittaja heisku »

jontte kirjoitti:Kysyisin vähän neuvoja mitä keksis tehdä kahdelle "uudelle kiekolle" ollut altaassa 2 kuukautta eikä syö eikä oikeen liiku... Sattumalta välillä näkee,mutta yleensä piilottelee. Olisiko ideoita?
Syitä voi olla monia...
Minkä kokoinen allas, muut kalat, minkälainen sisustus? Onko sulla ainoastaan nuo kaksi? Jos näin on niin parven lisäys voisi auttaa. Kerro nyt kuitenkin vähän tarkemmin altaastasi, vesiarvot yms.
Voisit kokeilla myös lämpöhoitoa mahdollisten loisten varalta. Nostat lämmön 33-34c väh 2-3vko. Täällä oli nimimerkillä jenniliini82 vähän sama ongelma ja jos oikein muistan niin tuo lämmön nostaminen auttoi.
Mitä ruokaa tarjoat? Ehkäpä kiekoillesi ei vain kelpaa tarjoamasi ruoka, kokeile eri merkkejä ja yleensä ainakin punaiset surviaiset kelpaavat.
kiekkola+pohjan asukit
jontte
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 08:38, 11.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Uudelle kiekolle "pehmeä lasku"

Viesti Kirjoittaja jontte »

320 litranen allas,paljon piilo paikkoja ns. viidakko, kantoa ja paljon kasveja. lämpöhoitoa olen kokeillut 32 astetta lämpöä noin kaksi viikkoa piti lopettaa kun kasvit ja muut kalat rupes ottaa itteensä.Tuntui hetkellisesti auttavan.
Kalasto: punapäätetroja, helmimonnisia, partamonni ja leväbarbeja.
Veden vaihto kerran viikossa ja sisäsuodatimen putsaus 2 viikon välein,ulkosuodatinta putsailen kun rupee puhaltamaan huonosti ja uv sterilisaattori myös löytyy! vesiarvoissa ei ole mitään sanomista ja lämpö 29 ! Ruokana löytyy 5 eri kuivaruokaa,katkarapuja ja punasta survaria,
vanhat kiekot (4kpl) syö kaikkea, uusista (2kpl) survaria joskus kokeiltu maistaa mut siihen jää.. Tuntuu vaan että kuihtuu piilossa kun ei syö mitään.
Kotitonttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 19:36, 24.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uudelle kiekolle "pehmeä lasku"

Viesti Kirjoittaja Kotitonttu »

Oon kasvatellut kiekkoja 70 luvulta lähtien ja tuo ruoka puoli ja lämpö,tietysti vesiolosuhteethan ne on tärkeimmät.Survarit ei mulla ole kuulunutainakaan 25 vuoteen ruokalistalle kuin satuinaisiin kertoihin.Naudansydän diskuslevyt(kurjesta)tetra bits missä on vitamiineja ja kiekot ovat voineet hyvin ja lisääntyneet .On mulla käyneet useat kalan tai kasvin ostajat ja ihmetelleet kalojen kokoja,että mitenkäs ne on ton kokoisia.Vettä olen vaihtanut noin kerran viikossa lähes puolet ja lämmöt yleensä 30 ja roskansuodattimet 2 kpl eheim 2252 putsaan kerran viikossa ja ulkosuodattimet parin kuukauden välein (eheim 2060 ja 2028)ja allas on 600Litrainen eli kiertoa on aika paljon kiekoille:mutta kun mulla on paljon plekoja ja muita kaloja niin se on välttämätön.Varsinkin kun nuo puunsyöjäplekot paskoo niin p-keleesti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”