Haaveissa kiekkola

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
missumi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 23:31, 17.04.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Haaveissa kiekkola

Viesti Kirjoittaja missumi »

Olen silmät ristissä lukenut tämän(kin) yövuoron teidän juttujanne täällä. Parikin asiaa askarruttaa juuri nyt; mikä merkitys on kiekkoaltaan pituudella? Jotkut tuntuvat olevan sitä mieltä, että kiekot haluaa pituussuuntatilaa, ja toiset taas kirjoittavat, ettei pituussuunnalla ole oikein merkitystä. Olen kulkenut pitkin kämppää mittanauhan kanssa ja 120cm löytyy tilaa, ehkä 130cm jos oikeen tiivistän. Onko 65cm korkeus passeli? Mun puolesta saa siis olla korkeampikin, mut onko jollain teistä täällä korkeampia, ja miten sitten pohjan kanssa touhuaminen onnistuu? Näin laskettuna, jos leveydeksi ottaa tollasen 55cm, tulee vesilitroja reilut 400. Meneekö siihen sitten kiekkoja 7kpl? Ja kyllä, olen ymmärtänyt, että kaikkein tärkeintä on oikeat vesiarvot! Sanokaa rehellisesti kaikki mielipiteenne, vääntäkää kättä ja ihan mitä vaan, minä odotan! :D
240l
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Haaveissa kiekkola

Viesti Kirjoittaja heisku »

Omat kiekkoni ainakin käyttävät koko pituuden ja korkeuden hyväkseen. Oma allas on 150x45x60cm. Tuo 60cm korkea on mielestäni aika lailla minimi. Mielestäni voit ottaa alkuun pieniä kiekkoja ainakin 7kpl, itselläkin 400l ja alkuun oli tuo 7kpl. Pari yksilöä tipahtanut ja muutenkin kiekkoja tullut ja mennyt, parhaimmat jättänyt ;) Tällä hetkellä 5kpl, josta yksi pari kutee jatkuvasti, toinen joskus ja jouluna. Yhtään en enää laittaisi lisää.

Kannattaa muuten naamakirjassa liittyä kiekkokalat-ryhmään, täällä on todella hiljaista nykyään. Sieltä saat nopeammin apua :mrgreen:
kiekkola+pohjan asukit
missumi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 23:31, 17.04.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Haaveissa kiekkola

Viesti Kirjoittaja missumi »

Joo liityinkin! Siellä vastataan heti :D
240l
wenomsnake
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 22:04, 17.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Haaveissa kiekkola

Viesti Kirjoittaja wenomsnake »

moikka kaikille.

itse laitoin vasta kiekko altaan ja olen huomannut 160*50*60 altaan kiekot käyttävät aika tiiviisti. ja omasta mielestänäni on hyvä että on riittävän pitkä allas koska mikäli porukassa on ns ``syrjittyjä`` yksilöitä niin on heillekkin oma rauhansa....ja liian pieni allas sitä tiukempi tunnelma. ja omat kiekot ainakin uiskentelevat päästä päähän sillin kun ei oo ruoka-aika. ja tällä hetkellä urokset mittelevät ja etsivät naaraita niin olen huomioinut että tilaa saa olla reilusti. mutta ei ole kiekot vaikeita. tasaset vesi arvot kun pitää ja antaa monipuolista ruokaa niin pärjäät hienosti.

t:joonas
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”