Vieroitus pakaste ruuasta

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JaskaJokunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 19:35, 03.06.2015
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Sipoo

Vieroitus pakaste ruuasta

Viesti Kirjoittaja JaskaJokunen »

Moi
Mulla pytyssä 10 kpl kiekko teinejä.
Kaikki punaturkoosia, 2 eri poikaserästä.
Olen yrittänyt saada koko porukan syömään myös kuivaruokia, mutta 3 tai 4 pienintä ( nuorinta) ei millään suostu syömään muuta kuin pakasteita.
Menuun kuuluu pakasteina naudansydän, artemia, surviaiset
Ja kuivana rakeita, hiutaleita, artemiaa ja vaikka mitä. Myös pohjaruokia syövät hyvin.. siis ne jotka kuivia syövät.
Taukoa pakasteruuasta olen pitänyt pisimmillään 7päivää, mutta ilman tulosta. Eivät koskeneet kuivaruokiin nuo pienimmät.
Kysymys kuuluukin että miten saadaan nuo muutama ronkelikin syömään kuivia???
6 viikon päästä lähtö 2 viikon lomalle jolloin automaatin varassa ruokinta. Saattaa olla liian pitkä paasto kasvuiässä oleville teineille 2vko??
Onko raadilla ideoita?
Kokoa kaloilla on isot n.8-9cm ja pienet n.6cm
Jaska J
SuLi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 18:41, 10.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vieroitus pakaste ruuasta

Viesti Kirjoittaja SuLi »

Täällä vastaava ongelma, meikäläisellä myös 10 pikkumurkkua, tulivat jouluksi kotiin, olivat liikkeessä karanteenissa ollessaan syöneet pakaste naudansydänsekoitusta ja survareita, meillä jatkoivat näin kunnes 5.päivänä iski kidusloiset, ruokahalu tietenkin heikkeni, lääkitsin pikkuraukat ja olin huolissani kun söivät huonosti, söivät vain naudansydäntä, tämä on nyt jäänyt päälle, naudansydäntä uppoo hyvin, survareihin eivät suostu koskemaan, eläviä grindalmatosia ahmivat ja 2kpl suostuvat muutaman diskusrakeen mussuttamaan.
Kuis nää oiken saa opeteltua herkkupeppu-linjaltaan, nälässäpitämistä vieroksun kun oon lukenut miten tämä voi aiheuttaa m.m.sisäelinongelmia.
Entä, onko terveellistä syödä vain naudansydänpakastesekoitusta, kylläkin laadukasta Akvaario Kurjesta ostettua.
Antakaa nyt viisaammat neuvoja, kuis toimia?
hejohe71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:20, 26.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Vieroitus pakaste ruuasta

Viesti Kirjoittaja hejohe71 »

Omat kiekkoni ovat alkaneet maistelemaan esim. Tetra Discusta. Juju oli siinä että sekoitin sitä räkmixiin jo valmistusvaiheessa. Maut ja rakenteet menevät sopivasti sekaisin. Laitoin sitä todella tuhdisti joten massa myös ilmeisesti maistuu ja haisee hieman Tetra Discukselta. Nyt kun olen antanut monnisille tetra Discusta, olen huomannut että myös kiekot napsivat rakeita. Ilmeisesti tuttu maku räkmixistä!
JaskaJokunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 19:35, 03.06.2015
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Sipoo

Re: Vieroitus pakaste ruuasta

Viesti Kirjoittaja JaskaJokunen »

Tuota itsekkin mietin seuraavaksi vaihtoehdoksi..
Täytyypä kokeilla jos tuo auttaisi. Jotenkin hankala porukka kun osa syö kaikkea mitä pytyyn laittaa ja osalle kelpaa vain pakasteet.
Onkohan tuolla kalojen koolla jotain merkitystä?
Nuo kaikkiruokaiset on luonnollisesti kasvaneet paljon reilummin ja ruokahalu vain kasvaa, toki nuo nirsot yksilöt ovat kyllä kaikkein rajummin pakasteiden kimpussa kun niitä annan. Ovat vatsa pullollaan ruokinnan jälkeen.
Raportoin testin jälkeen onnistuiko...

JJ
talvikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 11:07, 21.04.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vieroitus pakaste ruuasta

Viesti Kirjoittaja talvikko »

Itse totutin nämä kaupassa pakasteruoalla syötetyt kuivarakeisiin just sillä lailla että sekoitin naudansydämmeen ja surviaisiin kuivaruokaa. Ensin syljeskeltiin kaikki muruset suusta ulos, vaan pikkuhiljaa alkoivat tajuta että ihan syötävää on. Nyt automaatti ruokkii lätyt kuivaruoalla aamulla ja pakasteruoka on sitten iltaherkkua.
JaskaJokunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 19:35, 03.06.2015
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Sipoo

Re: Vieroitus pakaste ruuasta

Viesti Kirjoittaja JaskaJokunen »

Päivitetän tilanne...
Pitkä ja "kivinen" oli taival mutta viimeinkin kaikki 10 kiekkoa syö myös kuivaruokia.
Erillaisia sekoituksia pakasta+kuivaruoka piti vääntää päivästä toiseen usean viikon ajan ennekuin pienimmätkin tajusi että rakeet ym on syötävää.
Nyt ruokinta helppoa kun kaikki kelpaa.
JJ
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”