Kiekkomix

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Kiekkomix

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Ajattelin tehdä viikonloppuna kiekoilleni oman mixin, kun edellinen loppui pakastimesta jo kuukausia sitten. En itse ollut tehnyt sitä mixiä, joten taitoni tässä asiassa ovat aika olemattomat. Katselin pitkään erilaisia sekoituksia, joita löytyi hakua käyttämällä ihan kiitettävästi ja pohdin sitä naudansydäntä aika pitkään. Edellinen mix sisälsi naudansydäntä mutta nyt ajattelin jättää sen kokonaan pois ja tehdä mixistä muutenkin vihreämpää Inian ohjeen mukaan. Mutta koska en laita sekaan naudansydäntä, jouduin vähän soveltamaan useampaakin ohjetta ja tekemään ikään kuin oman sovelluksen. Päädyin seuraavaan ratkaisuun:

250g kokonaisia katkarapuja
100g seitiä
pakasteherneitä 100g
pakastepinaattia 100g
banaani
spirulinaa 2 tablettia
sitruunamehua
1 kananmuna
monivitamiinia 2-3 tippaa
ja liivatelehtiä

Onko tuossa ohjeessa kaikki tarvittava edes jonkinlaisessa suhteessa? En tosiaankaan ole koskaan tehnyt itse mixiä, enkä tiedä onko liian paljon esim. katkarapuja pahaksi. Olisin kiitollinen kaikista kommenteista, jos sellaisia mieleen tulee.
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Minun mielestäni tuo katkarapupohja on tosi hyvä. Lienee tuo sei filettä? Onko joku kokeillut esim. kokonaista muusattua silakkaa ym. vastaavaa?
Tai taikinan osaksi esim. kirjolohenmätiä?
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Selailin vielä vähän lisää noita ohjeita ja päätin muuttaa alkuperäisestä ohjeestani sen kokonaisen kananmunan kahteen keltuaiseen. Ja mietin sitä seifilettä, että vaihtaisiko sen sittenkin kokonaiseen muikkuun.. Eli kyllähän noita kokonaisia kaloja voi käyttää ja sitä varmaan suositellaankin fileiden sijaan mutta kun mulla ei ole sitä lihamyllyä. Jos sinulta Lunni se mylly löytyy niin anna mennä vaan kalat kokonaisina. Pitäisiköhän mun koittaa tehosekoittimella niitä muussata, kellään kokemuksia?
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Tehosekoittimella tulee helposti aikamoista velliä. Lihamylly ei maksa montaa euroa jostain 'halpamarketista'.
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Minä kokeilin jonkin aikaa sitten muikkua mixiin,mutta kiekot suorastaan kauhistuivat siitä. Kakoivat koko päivän eivätkä seuraavana päivänäkään suostuneet syömään mitään,joten palasin sei fileisiin. :D Mun popoo tosin on muutekin hieman outoa,mutta ihan tiedoksi vaan että niinkin saataapi käydä. Kerro kuin kävi jos kokeilet. [;)]
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

No siinä tapauksessa en edes uskalla kokeilla 8O Meillä on nimittäin ne maailman nirsoimmat tyypit, jotka tuijottelevat ja maistelevat kaikkea uutta tosi epäluuloisesti. Uudet jutut pitää aina syöttää tyylillä Siperia opettaa.. Ehkä kokeilen pienen satsin ensin noilla seifileillä ja sitten jossain vaiheessa teen pienen satsin myös muikulla. Nyt on tärkeintä vain saada kavereille tuhtia tavaraa syötäväksi noiden pakasteötököiden sekaan. Ja kai se olisi myös mietittävä sitä lihamyllyä.. Jos ei ole kallis, niin kai sitä voisi harkita. Mutta onko noi mun määrät hyviä ja kiekkomix laadullisesti ok tuolla kokoonpanolla (eli seifileellä)?
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Kyllä minusta vaikuttaa ihan hyvältä,herneet ehkä korvaisin kypsällä porkkanalla,niistäkään eivät oiken meidän kalat välitä,ja katkoista,porkkanoista tulee väriä ruokaan joka taas tuntuu meillä olevan tosi tärkeää. :D Liian vihreää eivät edes maista enää,liekö jäänyt kammo niistä muikuista,se nimittäin oli myrkynvihreää. :? Aloitin itsekkin varovisilla kokeiluilla ja kun oppivat kunnolla syömään,niin aina voi tarkentaa ravintoarvoja ja taatusti pakaste ötökät voittaa.
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Olen saanut tällä mixillä nirsoimmatkin kiekot syömään :)

pussi katkarapuja
1 paketti pakasteseitä
puoli pussia pinaattia
puoli pussia porkkanaa
puoli pussia herneitä
pieni pala lohta
puoli dl kaurahiutaleita
4 kananmunankeltuaista
2 monivitamiini tablettia
4 valkosipulin kynttä
1 banaani
4 rkl liivatejauhoa

Olen joskus lisännyt pussillisen sinisimpukoita, mutta kelpaa se noikin kiekoille. Kaikkein tärkein aines tuntuu olevan tuo valkosipuli, mix ilman sitä ei maistu, vaan sen saa heittää roskiin [;)] . Naudan sydämen olen jauhanut lihamyllyllä ja antanut sitä pelkästään ilman muita aineita. Liivate ja kunnon hyydytys jääkaapissa ennen pakastamista takaa, että mix ei hajoa ja leijaile pitkin allasta.
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Tuota porkkanaa voisi sekaan kyllä laittaakin. Sitä valkosipuliakin olen miettinyt mutta kun tiedä sitten noiden makutottumuksista.. Ei kai se auta kuin kokeilla. Kiitoksia kaikille vastauksista.

Täytynee kuitenkin varoa kaikkien näiden kokeilujen keskellä tekemästä samaa kuin urmutti eli ei mielellään elinikäisiä traumoja. Tämän maan kiekkokanta ei taida kaivata enää lisää fobioisia yksilöitä :mrgreen:

Muoks: keitetäänkö se porkkana ensin vai ihan raakana sekaan?
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Väkitukko kirjoitti:Tuota porkkanaa voisi sekaan kyllä laittaakin. Sitä valkosipuliakin olen miettinyt mutta kun tiedä sitten noiden makutottumuksista.. Ei kai se auta kuin kokeilla. Kiitoksia kaikille vastauksista.

Täytynee kuitenkin varoa kaikkien näiden kokeilujen keskellä tekemästä samaa kuin urmutti eli ei mielellään elinikäisiä traumoja. Tämän maan kiekkokanta ei taida kaivata enää lisää fobioisia yksilöitä :mrgreen:

Muoks: keitetäänkö se porkkana ensin vai ihan raakana sekaan?
Raakana laitoin porkkanat ainakin minä ja hyvin tekee kaupan.
Samoin herneistä ei mitään valittamista. Katkarapua kun on riittämin niin menee aina kaupaksi. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Olen kiehauttanut herneet ja porkkanat mikrossa n. 4-5 minuuttia, minun kiekoille maistuu nämä kasvikset kypsänä. :roll:
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
opsu7-9
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 08:56, 19.02.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja opsu7-9 »

Täällä mixiin laitettu lihamyllyn läpi kokonaista muikkua ja hyvin kelpaa..
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Taitaapi olla kiekkosia yhtämontaa sorttia kuin pitäjiäkin. :D Meillä ei kyllä raakana kasviksia saa syömään vaik olis mitä muuta ja kuin paljon vaan seassa.Ja kerran kun tarjoan jotain ei herkkua, niin menee seuraava päivä paastoten. :? Tuo valkosipuli kuulostais kokeilun arvoiselta,mutta JOS?? raakana sekaan niin... En juu tiedä miksi,mutta muikku oli täällä jotain aivan hirveää. Täytynee uskaltautua kokeilemaan joskus vielä.
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Niinpä tosiaan näyttää olevan reseptejä yhtä monta kuin kiekonomistajaakin :D Täytyypi sitten soveltaa noista kaikista se oma resepti ja kokeilla miten mikäkin maistuu. Että meneekö kasvikset raakana vai keitettynä, muikkua vai seitiä ja valkosipulilla vai ilman.. Tänään hommasin jo suurimman osan aineista, vain spirulina ja vitamiinit puuttuvat. Sellaisen halppis lihamyllynkin ajattelin käydä ostamassa, että on sitten millä tehdä kokeiluja. Huomenna mies varmaan kiittää, kun alan jauhamaan..
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Syljeskelivät herneenkuoret ja porkkanat ulos, kun ensimmäisen kerran mixiä tarjoilin, joten keitin kasvikset ja ilmeisesti ne ei ole enää yäk :roll: Saat muuten varautua upeaan valkosipulin tuoksuun, jos laitat sitä mössöön, meillä leijuu monta päivää vahvat tuoksut keittiössä jauhamisen jälkeen. Meillä tepsii lievä paasto kaiken uuden ruuan kokeilussa; saavat aamulla raetta tai pienen annoksen mixiä, illalla syödään tuhdimmin. Ja sitten, kun mamma kiusaa uudella ruualla, niin aamupala jää saamatta ja kokopäiväisen hikisen kerjäämisen ja riehumisen jälkeen altaaseen tulee jotain uutta , niin se menee heti alas siinä yleisessä hysteriassa. Sen jälkeen tuijotellaan maha pullollaan, että mitä sie oikein meille taas annoit saakutin juksuttaja :mrgreen:
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Ah, ei se valkosipulin tuoksu mitään meinaa, meillä kun molemmat rakastaa sitä [;)] Ja siihen nirsoiluunkin ja pois sylkemiseen on täällä jo niin totuttu, että paasto on tuttu kuvio. Meillä kun ne ei edes yleisen nälkähysterian kautta meinaa omaksua mitään uutta. Ne vaan tuijottaa murhaavasti takaisin, että mitäs sä oikein meinaat ja sylkee ruoan pois.. Mutta sitten ovat niin kauan syömättä että kelpaa. Tosin kuivaruoan oppimiseen ei meikäläisellä riittänyt kantti, kun ei ne syöneet sitten viikkoon mitään.. Enkä enää kestänyt.

Mutta oli mulla ihan asiaakin eli mistä ihmeestä olette ihmiset ostaneet spirulinaa ja niitä vitamiinitippoja? Meillä oli aikoinaan sellaisia elämille tarkoitettuja vitamiinitippoja mutta en enää niitä edes apteekista löytänyt.. Ja spirulinaakin löysin vain painonhallintaan kehitteyinä verisoina luontaistuotehyllystä ja ihan valtavana purkkina. Etsinkö ihan vääristä paikoista vai mitä? Nyt jäi nimittäin tältä viikonlopulta mössö tekemättä :frown:
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Väkitukko kirjoitti:Mutta oli mulla ihan asiaakin eli mistä ihmeestä olette ihmiset ostaneet spirulinaa ja niitä vitamiinitippoja? Meillä oli aikoinaan sellaisia elämille tarkoitettuja vitamiinitippoja mutta en enää niitä edes apteekista löytänyt.. Ja spirulinaakin löysin vain painonhallintaan kehitteyinä verisoina luontaistuotehyllystä ja ihan valtavana purkkina. Etsinkö ihan vääristä paikoista vai mitä? Nyt jäi nimittäin tältä viikonlopulta mössö tekemättä :frown:
Minä löysin luotaistuote kaupasta pienenpurkin spiruliinaa tabuina joka myös laihiskamaksi oli tarkoitettu hinta oli vähän yli 4€. No ne vitaamiinit sitten olivatkin toinen asia ei niitä apteekissa tippoina saanut mutta murkasin 3-4 multivitaa joukkoon eli se siitä. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Jeps, taas olis hakukin ollut poikaa.. Löysin nimittäin vaikka kuinka monta keskustelua noista vitamiineista. Taidan heittää sekaan noita meidänkin kaapista löytyviä Multi Tabseja, niin ei tartte ostaa mitään erikseen. Ja kiitos karihe tuosta spirulina vinkistä, taidankin tästä lähteä sunnuntaiostoksille 8-)
siipe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 10:38, 06.11.2006
Paikkakunta: sukeva

Viesti Kirjoittaja siipe »

Joo mä tein tota Puolukan mixiä ja eivät edes tulleet katsomaan, mitä se muori tiputtelee altaaseen! Kyllä yksi sitten kävi purskuttelemassa, kun muut fisut oli hajottaneet mixi palan pohjalle totaalisesti. Onko sit merkitystä, jos en tota lohta muistanu ostaa? :? Muille kaloille kyllä kelpasi! :P
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

En usko, että sillä lohella on niin suurta merkitystä. Tarjoa sitä mixiä vain useampana päivänä peräkkäin ja jätät muut ruuat vähemmälle tai kokonaan pois. Kyllä se alkaa sitten jossain vaiheessa kiinnostamaan.

Tein itsekin eilen satsin omaa kehitelmääni ja tänään illalla ajattelin kokeilla miten kelpaa. Haju oli aika mielenkiintoinen ja miten sen nyt sanoisi.. tarttuva :mrgreen:
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Juuri niin, jokseenkin tarttuva :mrgreen: Opetin itse nirsoilijat syömään mixiä sulattamalla sitä ihan pienen palan ruokaan, jota ne aivan erityisesti rakastivat. Väkisinkin siinä aikansa pursattuaan söivät sitä ja tottuivat sen makuun. Vähensin sitten pikkuhiljaa herkun määrää ja avot, mix maistui. Nyt ei sitten survarit oikein maistu, ovat päättäneet, että kotiruoka on paljon parempaa, kun valmiit pakasteet :) Kärsivällisyyttä vain!
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

On ihan pakko hehkuttaa!! Tekemäni mix suorastaan revitään käsistä, jopa nirsoimmat kaverit hotkivat sitä suurella ruokahalulla. Jo pelkkä akvaarion ohi kulkeminen aiheuttaa nyt suunnatonta riehumista ja kerjäämistä. Siitä ei ollut tietoakaan aikaisemmin. Kiitokset kaikille tähän viestiketjuun vastanneille ja erityisesti kiitos puolukalle, jonka ohjetta käytin hiukan mukaillen. Haju on vieläkin käsissä ja keittiössä mutta on se sen arvoista :mrgreen:
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Voi kun hienoa, että mix maistuu! Ja ole hyvä vaan, paras kiitos on kun ruoka maittaa ja kiekot voi hyvin :D
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
siipe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 10:38, 06.11.2006
Paikkakunta: sukeva

Viesti Kirjoittaja siipe »

JEE!!!! Nyt alkaa kiekko rintama murtumaan ja ensimmäiset suulliset on syöty hyvällä ruokahalulla! :D Tikrut menee sekaisin huomatessaan ruoan tulemisen ja millikset omassa altaassa rupee kans huomaamaan hyvän ruoan! [;)] Sekoitin eilen sulaneita survareita mixin joukkoon ja mössäsin ne, sillä sain kiekot maistelemaan uutta ruokaa. Ai että tekee kutaa, kun on porukka tyytyväinen! Kiitos puolukka hyvästä ohjeesta! :D
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Ole hyvä siipellekin :D Kyllä pieni juksaaminen kannattaa :mrgreen:
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”