Mitä kaloja taiston seuraksi?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

eriador
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja eriador »

Mie aattelin laittaa taistouroksen kanssa 54l vihersukarapuparin. Inkkareita harkitsen, mutten oikein tiedä vielä. Toinen vaihtoehto on joku monninen (muutama kappale), mikä noin pienessä akvaariossa viihtyisi.
spotted
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 21:24, 04.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja spotted »

Meillä on 128 litrassa yhden Taisto-pojan kanssa 19 kardinaalitetraa, 4 piikkisilmää, 9 helmimonnista sekä pienehkö partamonni ja pohjalla kierteisiä. Taisto on kiltti muille, tosin kuplapesän ympäriltä tetrat saavat kyytiä. Tetrat joskus kostoksi pyrkivät nyppimään Taiston pyrstöä. :(
Carnation
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 16:17, 20.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Tänään huomasin että taistouroksen takapiiskaa oli varmaankin käyty näykkimässä. Ostin vasta eilen tuonne kirsikkabarbeja, joten voisivatko ne muka olla asialla? Mitä nyt olen seurannut noita niin barbit eivät ole lainkaan kiinnostuneita muista kaloista (varsinkaan "pelottavista" taistoista"). Ainoan joka on annattanut taistoukolle on ollut taistonaaran (tämänkin olen nähnyt vain kerran). Voisivatko kirsikat käydä näykkimässä taistoa hämärän tullen?
Mefeas
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 20:33, 09.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Mefeas »

Itse olen ymmärtänyt, että barbit on aika viheliäitä melvein mitä vain kaloja kohtaan?! Sukaravut on hyviä taiston poikasten ja junnujen kanssa, mutta aikuiset taistot ainakin itsellä hätyytti(yritti syödä?) sukarapuja niin, etteivät ravut valosalla liikkuneet ollenkaan.
Carnation
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 16:17, 20.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Carnation »

No voi prkl! Ja mä kun nimenomaan oon ymmärtäny et taistojen kanssa VOI laittaa kirsikoita :cry:
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Kysymys kalojen kanssa aina yksilöistä. Meillä on kirsikkabarbeja ja taistoja yhdessä ihan ongelmattomasti (jo toista kertaa, eka kierros vuosikymmen sitten), mutta toiset ei kuulemma mitään barbeja samaan purkkiin laittaisi. Kokemukset vaihtelee. Tosin meillä on alusta lähtien ollut enemmän kirsikkanaaraita kuin uroksia, ja urosten aika meneekin kivasti kutupuuhissa. "Jaa mitkä taistot?"

Itse kyllä pitäisin todennäköisempänä nyppijänä sitä taistonaarasta. Osa niistä on varsinaisia amatsoneja, ja toiset vielä mäntimpiä kuin urokset konsanaan. Rauhallisen tilanteen takaamiseksi yleensä suositellaan kokoonpanoa 1+3 eikä 1+1. Kun naaraita on monta, uroksen huomio jakaantuu monen kesken, mutta toimii se toisinkin päin. Meille sattui yksi pyrstönrepijänaaras, roikkuu uroksen pyrstössä kuin terrieri aina tilaisuuden tullen. Saikin nopeasti häädön eristyksiin, uroksettomaan tilaan. Uskomaton tyyppi ja aivan uskomaton näky! Siinä vaan roikkui kyydissä kuin rodeoratsastaja, toisen evä suussa tiukasti kuin olisi henki kyseessä. Ekalla kerralla luulin vahingoksi, toisella kerralla näin koko tilanteen kehityksen ja häätöhän siitä tuli.
Carnation
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 16:17, 20.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Riveriana kirjoitti:Kysymys kalojen kanssa aina yksilöistä. Meillä on kirsikkabarbeja ja taistoja yhdessä ihan ongelmattomasti (jo toista kertaa, eka kierros vuosikymmen sitten), mutta toiset ei kuulemma mitään barbeja samaan purkkiin laittaisi. Kokemukset vaihtelee. Tosin meillä on alusta lähtien ollut enemmän kirsikkanaaraita kuin uroksia, ja urosten aika meneekin kivasti kutupuuhissa. "Jaa mitkä taistot?"

Itse kyllä pitäisin todennäköisempänä nyppijänä sitä taistonaarasta. Osa niistä on varsinaisia amatsoneja, ja toiset vielä mäntimpiä kuin urokset konsanaan. Rauhallisen tilanteen takaamiseksi yleensä suositellaan kokoonpanoa 1+3 eikä 1+1. Kun naaraita on monta, uroksen huomio jakaantuu monen kesken, mutta toimii se toisinkin päin. Meille sattui yksi pyrstönrepijänaaras, roikkuu uroksen pyrstössä kuin terrieri aina tilaisuuden tullen. Saikin nopeasti häädön eristyksiin, uroksettomaan tilaan. Uskomaton tyyppi ja aivan uskomaton näky! Siinä vaan roikkui kyydissä kuin rodeoratsastaja, toisen evä suussa tiukasti kuin olisi henki kyseessä. Ekalla kerralla luulin vahingoksi, toisella kerralla näin koko tilanteen kehityksen ja häätöhän siitä tuli.
Joo, no mä en oikein noita barbeja edes muuten epäilis muutenku että ne on uusia tulokkaita. Ja tosiaan en oo kertaakaan nähny niiden edes kiinnostuvan taistoista! Voiko tällästä tapahtua sitten mukamas vain yöllä? Ruokatilanteet yms. menee sovussa vaikka yhden pohjatabletin kimpussa on monnit, barbit ja taistot. Tai no sovussa, että Ridge yrittää omia koko aarteen itselleen :roll: Mäkin oon siis Riveriana vähän samoilla linjoilla sun kanssa, että paremmin uskoisin syyllisen olevan toinen taistonaaraista. Kerran oon nähny ku akka jahtas ukkoa. Rasittavaa, en haluais luopua mistään pelkän mutututiedon/tuntuman takia :( Ja täytyy vielä täsmentää että ei toi ukko oo mitenkään erityisesti noiden naistensa kimpussa. Erityisesti kuitenkin sillon kun meen pällistelemaan akvaariota läheltä ja taistokolmikko tulee siihen ruoan toivossa.
Jessinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 17:12, 29.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Jessinen »

Minulla on 96-litrainen akvaario ja olen ajatellut pistää sinne taistohaaremin. Nyt olen alkanut miettiä, mitä muita kaloja sinne pistäisin pulikoimaan. Tulee nimittäin aika tyhjän näköinen akvaario jos siellä on vain 3-4 taistelukalaa.

Eli kysyisin:
Sopisiko jokin kääpiöahven pari pohjalle ja mahtaako kenelläkään täällä olla sellaisesta kokemusta?
Toinen mitä mietin, niin minkämoinen parvi jotain pientä parvikalaa tuon kokoiseen akvaarioon kannattaa ottaa? Olen harkinnut jonkinlaisia rasboroita, (tuli)suppusuita tai hehkutetroja. Onko kenelläkään näitä ja miten ovat tulleet toimeen? Minkä hintaisia ne mahtavat olla?

Kiitos jo etukäteen :) :)
Carnation
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 16:17, 20.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Jessinen kirjoitti:Minulla on 96-litrainen akvaario ja olen ajatellut pistää sinne taistohaaremin. Nyt olen alkanut miettiä, mitä muita kaloja sinne pistäisin pulikoimaan. Tulee nimittäin aika tyhjän näköinen akvaario jos siellä on vain 3-4 taistelukalaa.

Eli kysyisin:
Sopisiko jokin kääpiöahven pari pohjalle ja mahtaako kenelläkään täällä olla sellaisesta kokemusta?
Toinen mitä mietin, niin minkämoinen parvi jotain pientä parvikalaa tuon kokoiseen akvaarioon kannattaa ottaa? Olen harkinnut jonkinlaisia rasboroita, (tuli)suppusuita tai hehkutetroja. Onko kenelläkään näitä ja miten ovat tulleet toimeen? Minkä hintaisia ne mahtavat olla?

Kiitos jo etukäteen :) :)
Hassua kun satuit kysymään noista affenista. Itse jouduin juuri luopumaan perhoskirjoahvenpariskunnasta kun molemmat alkoivat retuuttamaan taiston pyrstöä. Tuosta parvesta en osaa oikein muuta sanoa, kuin että kiilakyljet ja kardinaalitetrat ovat melkein 100% turvallisia taistokavereita. Suppusuut ovat kalliita ja melko harvinaisia, vaikkakin koreita!

Lisään tähän oman kysymykseni, eli olisin halukas hankkimaan 110l altaaseeni lisää asukkeja. Tällä hetkellä siellä on taistohaaremi 1+2, 5kpl kuparimonnisia ja 5kpl piikkisilmiä. Onko kellään hyviä kokemuksia esimerkiksi huniksista tai koruista taistolassa?
Jessinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 17:12, 29.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Jessinen »

Tulipa vielä mieleeni, onko kellään kokemusta (tuli)makkarakaloista/juova-akaroista samassa akvaariossa taistojen kanssa?
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Jessinen kirjoitti:Tulipa vielä mieleeni, onko kellään kokemusta (tuli)makkarakaloista/juova-akaroista samassa akvaariossa taistojen kanssa?
Kiinnostaa täälläkin, nuo tulimakkarat olis niin kiva juttu taiston kaveriksi. Saako niitä edes mistään?
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kyllähän niitä löytyy, jos ei muuten niin tukusta tilaamalla. Akvaariolinnan ja Helsingin Akvaariokeskuksen listoilla on.
Viimeksi muokannut Koss, 15:00, 17.08.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Ei tänne peräkyliin mitään saa, ei edes tilaamalla [}:)]

Ens kuun alusta olis akvashoppailureissu suunnitteilla pääkaupunkiseudulle, mahtaiskohan noita löytyä esim Kurjesta tai jostain muualta?
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Soita ja tilaa etukäteen.
Carnation
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 16:17, 20.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Ite oon kuullu killikasvattajalta, ettei taistoja ja killejä kannata ottaa samaan altaaseen. Molemmat on tosi reviiritietosia, ja eniten mua huolettais mitä se killi tekee taistolle.. tai oikeestaan sen pyrstölle
mpiil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 00:23, 03.08.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Itselläni on 112l altaassa lämpöä 28c, kasvillisuutta ja piiloja runsaasti, asukkeina:

Taisto u + 2n
Kardinaalitetroja 9
Partis

Kysymys siis kuuluukin, että voisiko tuonne harkita loistokääpiöahven pariskuntaa? Ei ilmeisesti ole kaikista herkin käppänöistä? Jotain kääpiörihma pariskuntaakin olen miettinyt, mutta en tiedä onko hyvä ajatus yhdistää labyrinttikaloja keskenään, varsinkaan jos molemmat lajit väsäävät innokkaasti kuplapesiä ja nahistelevat siksi. Ja kun tuolla pienemmässä akvaariossa on haastavampaa pitää vesiarvot tasapainossa, kun taitavat kääpiörihmat olla aika herkkiksiä. Vettä kuitenkin vaihdan kerran/kaksi viikossa vähintään 30% ja 50% max. Ja olisivathan nuo loistot eri vesikerroksen kaloja, eivätkä välitä kuulema pintakaloista, vaikka taistotkin tuntuvat viihtyvän välillä pohjassa. Lähinnä kokemuksia näiden lajien yhteen sopivuudesta. Ja sitten vielä sekin, että mikä kokoonpano olisi parasta monnisten kannalta ja voisko kardinaaliparvea kasvattaa 15 yksilöön?

Kiitos jo etukäteen :D
317l Malawila
Thapahiska

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Mulla on 190L kulma-akva ja siellä on loistokääpiöahven pariskunta ja hieman välillä hirvittää miten kääppänä koiras puolustaa reviiriään. Itse sanoisin, et noin pieneen en laittais. Ainakin ite pelkäisin taistelukalojen puolesta :D Ja jos sulla on monnisia siel pohjalla (tulossa tai nyt) nii sit ei sitä kääppistä. Ainakaan ite en laittais. Mun monniset saa kyytiä iha kiitettävästi tuolla ja oon joutunut jo miettii et sijoitanko kaikki monniset porukoiden akvaarioon :I
Jessinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 17:12, 29.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Jessinen »

Tulipa hankittua niitä tulimakkarakaloja. Taistot on saanu olla ihan rauhassa, samoin tulimakkarat. Eivät juuri toisistaan siis välitä :D Tulimakkaroita kyllä suosittelen niille jotka niitä miettivät. Ne ovat kauniita, ihanan pieniä ja eivät (ainakaa nämä mun yksilöt) toisista kaloista piittää sitten lainkaan :D
pop-up
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 13:49, 21.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja pop-up »

Ajattelin ottaa ainakin toistaiseksi vain 1 taistoukon, voiko seuraksi ajatella rapuja, mieluiten värillisiä.. tulisi "vain" koristeeksi pöydälle, kokemuksia Fluval Chi:stä myös vastaanotetaan ?
Seeprapleko <3 Kiinnostus monnisiin ja siimapyrstöihin kasvamassa...
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Tossa jo ketjua lueskelin mutta kysynpä vielä varmuudella, että ei taida taisto sopia tähän soppaan:

2 x partis
1 x ripsimonni
8 x seeprakala
4 x vauva-sinikirjoahven
1 x mustaveitsikala

Repiikö taiston huntuset pois nuo ahvenat ja tuo veitsi?
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Taistot vaativat lämpöisempää vettä kuin sinikirjo ja seeprakalat eli ei sen puolesta sovi.
Minkä kokoinen allas sinulla on?
Vai onko tuo vain kalastosuunnitelmaa?
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

240 litrainen. Nuo kalat sieltä jo löytyvät, tosin seeprakalat katoavat siinä vaiheessa kun ahvenat kasvaa (joko menee suuhun tai kuolee ennen sitä tai annan itse pois..) mutta tuo on kalasto nyt. Etsin jotain värikästä tuonne sekaan ja taisto olisi täyttänyt paikan loistavasti.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Jos nyt minäkin vielä tänne huhuilisin...

Kun nyt näyttää, ettei tuo millisten kansvattaminen ja hoitaminen minulta onnistu, niin joskopas taistouroksen lykkäisin 63-litraiseeni.

Kirsikkasukarapuja tahtoisin kaveriksi laittaa. Kasveja altaassa on paljon, ehkä 25 % pohjapinta-alasta "vain" hiekalla. Kasvit ovat suhteellisen matalia, vain suodattimen edessä näkösuojana muutama korkeampi kasvi mm. karvalehteä.

Mitä muuta voisin sukasten lisäksi laittaa taistolle kaveriksi? Pehmeässä ja lämpimässä vedessä viihtyviä ja niin, ettei kukaan tule syödyksi tai nypityksi. Siamin piikksilmät vilahtelevat useassa ketjussa, mutta eikös kuitenkin 63 l ole "vain" purkki niille? Toisaalta haluaisin kuitenkin kalan, jota näkisi edes joskus... Tuleeko ahtaus, jos olisi taistoukon seurana esim. neontetroja 10 kpl (jos valikoisi kaupasta suurimmat) ja akvaariossa nytkin asuva 3 cm partiksenpoikanen ja ne sukaravut? vai onko edes toimiva yhdistelmä?
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
Elugga2000
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 19:18, 12.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Elugga2000 »

Kardinaalitetrat ainakin=) Mutta lämmön puolesta myös pohjakaloista piikkisilmät
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kaloja taiston seuraksi?

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Sulla on siis siellä puolimetriseksi kasvava veitsikala joka vaatii sen tonnisen altaan? :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”