Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Myrkkymuratti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 21:29, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Myrkkymuratti »

Taviksen kommentti aiheeseen.

Ostin juuri elämäni ensimmäisen taistelukalan. Evä- ja värimuunnosvaihtoehdoista minulla oli ja on aika hatarat tiedot, mutta tiedän kuitenkin että on olemassa lukuisia eri muunnoksia niin pyrstön pituuden ja muodon kuin eri värienkin suhteen. Valinnan tein liikkeessä tarjolla olleista vaihtoehdoista ulkonäön perusteella. Värin tai muodon erikoisuus tai yleisyys sinällään ei minua kiinnostanut, vaan halusin vain omaa silmääni miellyttävän yksilön. Esim. crown tail -muunnokset ovat minusta risaisen näköisiä, joten sellaista en halunnut. Jollain lailla "erikoinen" myös valitsemani yksilö käsittääkseni oli, koskapa hintaakin sillä oli tavallista enemmän. (Tavis voi siis olla valmis maksamaan erikoisuudesta..)
Koodikielellä otus on "HM-B grade". Ehkä joku teistä asiantuntijoista voisikin kertoa minulle, mitä se tarkoittaa? :)

Joku näytti aiemmin tässä ketjussa kirjoitelleen myös evämuunnosten eläinsuojelullisesta ulottuvuudesta. Häpeäkseni tunnustan, että vaikka kultakalojen ylijalostamisesta olenkin kuullut, en tullut lainkaan ajatelleeksi asiaa taistelukalaa ostaessani. Täytyykin miettiä tätä asiaa mahdollisen seuraavan taistelukalan kohdalla. Kiitos siis kirjoittajalle, joka nosti asian esiin!
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja millia »

Myrkkymuratti kirjoitti:Koodikielellä otus on "HM-B grade". Ehkä joku teistä asiantuntijoista voisikin kertoa minulle, mitä se tarkoittaa? :)
En ole kuullut aikaisemmin tuollaisesta evämuodosta, mutta veikkaan että se olisi super deltalle myyvempi kauppanimi. Eli pyrstöevä ei aukea ihan sitä 180 astetta kuin mitä halfmoonilla. Tuskin tuossa on muita eviä otettu lukuun, kun halfmoonilla kuuluisi myös selkä- ja peräevän olla teräväreunaiset, siis sillain että kun kala levittää oikein evänsä niin em. evät sojottavat hienoisesti etuviistoon.
Kuva auttaisi.
Myrkkymuratti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 21:29, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Myrkkymuratti »

millia: En valitettavasti ehtinyt saada kalasta kunnon kuvaa, se kun kuoli eilen yllättäen :(

Näinollen uuden taistelukalan etsintä tuli eteen pikemmin kuin arvasinkaan. Mitäs jos haluaisi kalan suoraan kasvattajalta, niin mistä kotikasvattajia oikein löytää? Pitääkö vaan odotella että myyntipalstalle ilmaantuisi sopiva ilmoitus, vai onko kasvattajia jossain listattuna?
Tampereen seudulta olen taistelukalaa etsimässä.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja millia »

Myrkkymuratti kirjoitti:Mitäs jos haluaisi kalan suoraan kasvattajalta, niin mistä kotikasvattajia oikein löytää? Pitääkö vaan odotella että myyntipalstalle ilmaantuisi sopiva ilmoitus, vai onko kasvattajia jossain listattuna?
Tampereen seudulta olen taistelukalaa etsimässä.
Laita kauppapalstalle ostoilmoitus tai selaa vaikka viljelyketjusta jos löytyisi kiinnostava poikue sopivan matkan päästä, niin sitten kannattaa kysyä suoraan kasvattajalta raaskisko luopua jostain kasvatistaan.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Thaikkutaistoista kiinnostuneille tiedoksi:

30.5. saapuu seuraavan kerran taistoja Saksaan Thaimaasta. Jos on TOSI nopea, niin voi vielä ehtiä tilata Janin sivujen listoilta tai 27.5. mennessä Aquabidin kaloja, Siamimbelliksen pitää tietää siis 27.5. mennessä 29.5. lähetettävien kalojen määrä. Nyt kun on lämpimät säät, niin kalat on mahdollista lähettää myös edullisemmalla GLS-kyydillä (matka kestää 3 päivää Saksasta, odotan tietoa hinnasta vielä).

Jos joku haluaa tilata kanssani taistoja, niin heti viestiä tulemaan! [;)] Mulla on siis harkinnassa eräs tietty kala...
Akvarismia 1992-2014
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Tindra »

GLS-kyyti Saksasta Suomeen maksaisi 39 euroa.
Akvarismia 1992-2014
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja thank »

Mä olen ostellut kalojani niin kaupoista kuin harrastajilta. Kaupoista vien aina plakaattipojat, jos ovat terveitä, tai jos sattuu löytymään jotain muuta erikoista.

Parista kaupasta on mulle sanottu, että eivät ota muuta kuin huntupyrstöjä, sinisiä ja punaisia, sillä ostajat eivät ymmärrä hyvän päälle. Tänne veinkin sitten muutaman kalan, en saanut omiin ostoksiini edes alennusta.

Yhdestä kaupasta on suoraan vastattu, etteivät kalat liiku mihinkään.

Yhteen kauppaan olen vienyt hurjan määrän niin plakaatteja kuin huntupyrstöisiä, eri värejä, tyttöjä ja poikia, sain alennuksia ja saan edelleen sekä lahjakortin ja taistot menivätkin kuin kuumille kiville. :)

Ruotsin puolella oltiin kiinnostuneita mistä tahansa, mitä sinne vie. Tiedä sitten, saisiko sieltä alennuksia vastapalkaksi, en ole kysellyt.
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja thank »

Hitsi ku ei pysty omia kirjotuksia muokkaamaan.

Sen verran sanon, että alkoi hymyilyttää laput altaiden kyljissä, esim "tamperelaisia taistelukaloja" tmv. :D Ihan hauskoja ideoita, paikallista kalaa.
Mustasiipinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 15:43, 31.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Mustasiipinen »

Minä sanon ihan suoraan, että olen ehkä vaatelias ihminen, mutta joku päivä kun saan itselleni taiston katsottua, niin en todellakaan halua sellaista "tavallista" lurppueväistä. Anteeksi kaikille niitä rakastaville.

Haluan ihan suoraan jotain vähän erilaisemman näköistä, sellaista, jonka eteen joku on nähnyt vaivaa ja osaan arvostaa sitä silloin enemmän. Olisin sellaisesta valmis maksamaankin enemmän.
Myös sellainen erikoisempi naaras kävisi oikein hyvin ja olisin siitäkin valmis maksamaan enemmän.
Ad astra
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Pientä kyselyä... olisiko täällä kiinnostusta mustia lyhyteväisiä crowntaileja kohtaan? Mietin pitäiskö tilan mahdollisesti jossain vaiheessa salliessa hommata Enigmalle super black morsian, tod.näk. se olisi half moon plakat, koska crowntaileja ei näytä olevan vielä tosi mustina saatavilla. Mutta half moon plakateja moni thaikkukasvattaja viljelee super blackinä. Kyllähän niistä CTPK x HMPK poikasista silti tulisi piikkieväisiä.

Ja toinen mahdollinen kasvatusprojekti mikä mua voisi kiinnostaa olisi Betta imbelliksen ja lyhyteväisen taistelukalan risteytykset. Bongasin pari kuvaa upeista imbellis x splendens risteytyskaloista, mulle kyllä kelpais tollaset enemmän kuin hyvin: http://i49.photobucket.com/albums/f276/ ... ix0036.jpg

http://i49.photobucket.com/albums/f276/ ... ix0039.jpg

Että ehkäpä voisi hommata imbellis pojan ja vaikkapa blue (tai turkoosi) mask HMPK/DTHMPK naaraan... vaikka onhan imbellikset itsessäänkin ihan hienoja :)
Akvarismia 1992-2014
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Miten muistaisin että mustat naaraat on mahoja, siis hedelmättömiä?

Nuo imbellisristeytykset on kyllä tavattoman kauniita (sanoo hän joka on heikkona sinisiin kaloihin) :D
Mutta en oikein ymmärrä mikä pointtina lajiristeytyksiin tarkoituksella. Eikös ne ihan normaalilogiikalla ole hybridejä siinä kuin muutkin lajiristeytykset?

Jäi muuten sen verran häiritsemään tuo mustan periytyminen, että kävin kurkkaamassa Millian sivuilla, ja siellähän siitä oli maininta melanon kohdalla.
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... .htm#musta

Missäs muuten Millia on kun ei tunnu näissä ketjuissa enää kovasti pyörivän?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Olisiko punaisille half moon plakateille (tai ehkä jopa doubletail half moon plakateille) kysyntää?

Mulla kun on tuo komia punainen poika Flame ja mietin kannattaisko mun hankkia sille naaras. Bongasin hyvän värisen naaraan Aquabidistä, oli sulkeutunut myymättä jäänyt kohde, mutta mietin tässä kysyisikö myyjältä vieläkö kala on kaupan. Itse kyllä tykkään kovasti punaisista plakateista, mutta onko punainen liian tavallinen väri (joillekin) tositaistoharrastajille ja lyhyteväinen half moon tai doubletail taas liian outo evämuoto "tavisakvaarioharrastajille"?
Akvarismia 1992-2014
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Tindra: meille jos vaan mahtuu ( = saan nykyisiä myytyä) niin toki on kiinnostusta! :D
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mulla on tarkoituksena ostaa pikimusta akka Enigmalle morsiameksi, jos vain voitan sen huutokaupassa, kalliiksi tulee :mrgreen: mutta toivotaan että saan sen ostettua ja että täällä uiskentelisi keväällä sitten mustia crowntail plakateja. Myös Flamelle on tulossa hienoja punaisia akkoja perheenlisäystä toivoen.
Akvarismia 1992-2014
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Tänään kutivat Enigma ja Luna, toivotaan siis mustia lyhyteväisiä combtail/crowntail/half sun lapsukaisia... no jotain piikkieväisiä plakateja kuitenkin :mrgreen: ei niistä varmaan ekassa sukupolvessa puhtaita crowntail plakateja vielä tule, mutta jotain sinne päin. Punainen ukko Flame kuoli, joten sille ostetulle punaiselle naaraalle saapuu sijoituskodista takas mun luokse Caligula, sekä naaras (Jaya) että Caligula ovat doubletail-geenin kantajia, jos he vaan suostuvat kutemaan yhdessä, niin odotettavissa olisi sitten DTHMPK:ita ja varmaan myös leveällä selkäevällä varustettuja singletail HMPK:ita. Caligula vaan ei ole suostunut kutemaan sijoituksessa ollessaan, joten pojan motivaatio vähän jännittää, Jaya taas on aika ärhäkkä ja vaativa naaras, saas nähdä mitä tulee... [;)]
Akvarismia 1992-2014
salla_ketola
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 15:18, 12.11.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja salla_ketola »

Mulla oisi kipeästi hakusessa HM uros ja mahdollisesti myös muutama naaras lisää tuohon haaremiin. Punaista tai oranssia väriä mieluiten, mutta muutakin voin harkita tässä vaiheessa. Mun thaimaasta tuotu uros oli kutualtaassa onnistunut sullomaan itsensä suodattimeen sisälle ja pääsi näin ollen hengestään... Harmittaa niin pirusti, ei olisi tullut mieleenkään että onnistuu tollasessa tempussa kun aika lujaa on saanut vastavirtaan uida ja pienestä reijästä itsensä sisälle sulloa :(

Vaihtoehtoisesti jos ei suomesta urosta löydy niin kimppatilaus thaimaasta kiinnostaisi. Varsinkin kun oon tässä vuoden alussa pistämässä pystyyn tota toista akvaariota mihin kaipaan kanssa kaloja :D
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Tindra »

14.1. on seuraava thaikkutilaus, eli viikkoa ennen sitä pitäis päättää mitä tilaa, jos Janin listoilta jotain haluaa ja Aquabid-kalatkin varmaan ainakin muutamaa päivää ennen tuota. Mulla ei tosin nyt ole suunnitelmia vielä tilauksesta. Ainahan kuolattavia kaloja löytyis, mutta ei ehkä oo tilaa täällä nyt.
Akvarismia 1992-2014
salla_ketola
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 15:18, 12.11.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja salla_ketola »

Joo, nyt löyty ainakin jotain half moon taistoja, ihan jännä nähdä millaisia ovat. Myöhemmin keväällä mun olisi tarkoitus tehdä thaimaaseen tilaus, eli silloin viimeistään toivoisin löytäväni muitakin innokkaita tilauksen tekijöitä :D
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Nyt on taas kauppoja tehty uusista thaimaalaisista taistoista, fisut saapuvat Suomeen maaliskuun alussa. Tulossa siis 2 kpl CTPK-koiraita ja yksi CTPK naaras, kaikki kolme ovat Doubletail-geenin kantajia, joten jos kudetuspuuhat sujuvat menestyksellä, niin odotettavissa myös Doubletail Crowntail Plakateja! Dragon-värisiä ovat nuo CTPK:t, tosin jokainen erivärisiä... lisäksi jalostuskäyttöön tulossa koi-kirjava HMPK pariskunta, sisarrukset, valkoinen/kirkas pohjaväri, jossa puhtaan keltaisia ja joitakin mustiakin täpliä, kaunis pari ja hintakin oli sen mukainen :mrgreen: Vanha herra Enigmalle siksi hakusessa eläkekoti kun uusien tulokkaiden saapumispäivä lähestyy. Enigma on siis arviolta noin 1-vuotias, tuli mulle kesäkuussa.
Akvarismia 1992-2014
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Itseä alkaa taas kiinnostamaan tämä taistelukalojen kasvatus. Aikaisemmin poikasista tuli aina niitä sinipunavioletteja, ja nyt olisi kiinnostus yrittää saada aikaan jotain ns. harvinaisempaa väriä, kuten vihreää, keltaista ja turkoosia. Ainakin millian taistoblogissa on ollut vihreitä taistoja, ja mulla herää kysymys, että mistä te hankitte näitä upeita taistoja, niin naaraita kuin koiraitakin? Lemmikkieläinliikkeissä (ainakin tän lähipiirin) törmää vain niihin sinisten ja punaisten yhdistelmiin (koiraissa) ja naaraat ovat aina tummanvioletteja. Haetteko niitä upeanvärisiä taistoja siis kenties ulkomailta tai suoraan kasvattajilta?
54 litraa läträilyä
Grimberg
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 21:25, 16.06.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Grimberg »

Onko milloinka taas yhteistilausta? Olisin kiinnostunut crowntail:sta, mutta lähellä olevat akvaarioliikkeet (yllätys) eivät niitä ole tilanneet.
600L allas myynnissä: viewtopic.php?f=101&t=244502
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Ei varmaan ihan hetkeen, kun just 5.3. saapui edellinen kalalähetys.
Akvarismia 1992-2014
Josefina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 08:12, 12.08.2013

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Olisin myöskin kiinnostunut saamaan joko HM tai CR taistoja. Perhosvärikin on hieno. Taisto-haaremi on siis tulossa akvaarioon, kunhan akva on kypsä ja jostain löytyy jotain muuta kuin perinteinen huntupyrstöinen.

Eli alustavasti olen kiinnostunut kimppatilauksesta, jos joku tällaisen jossain vaiheessa järjestää.
Ginka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Täällä myös yksi kiinnostunut tilaamaan kauempaa näyttävämmän taiston. Aquabidistä katsellut jotain jo alustavasti mutta kimppatilaushan olis aina mukavampi :)
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyn

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä tässä hieman mietiskelenkin pitkästä aikaa mahdollista Thaimaan tilausta. Mutta yksin ei viitsisi alkaa tilailemaan, eli jos tulisi muitakin porukkaan mukaan jakamaan Saksa-Suomi rahtikuluja, niin sitten voisi tilatakin. Laittakaapa viestiä tulemaan jos ootte kiinnostuneita.
Akvarismia 1992-2014
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”