Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Tarjosin omia kasvattejani pariin akvaarioliikkeeseen. Metallin sinisiä crowntail naaraita siis. Molemmista liikkeistä sanottiin ettei erikoisemmilla -ainakaan naarailla- ole oikein kaupallista kysyntää. Koska tavalliset harrastajat eivät muka osaa arvostaa tavisnaaraita hienompia naaraita, jotka olisivat edes hieman kalliimpia eivätkä siis muka ole valmiita maksamaan niistä. Ja tosiharrastajat kun kuulemma hankkivat suoraan kasvattajilta. Aikamoinen noidankehä mielestäni, kun ei ole ensin sitä tarjontaa (kaupoissahan on oikeastaan vain niitä tavistaistoja saatavilla, eli sinisiä tai punaisia veiltail-ukkoja ja niitä rusehtavia naaraita) niin kai sitä sit on pakko ostaa kasvattajilta jos haluaa erikoisempia taistoja. Ja sitten liikkeet taas ei ilmeisesti kaipaa ostaa kasvattajilta hienompia kaloja..?

Millaisia mielipiteitä/näkemyksiä muilla taistoharrastajilla asiasta on? Oletko kiinnostuneempi "perinteisistä" huntupyrstötaistopojista ja tavisnaaraista vai haluatko nimenomaan vain erikoisempia taistoja? Onko mielestäsi väärin että erikoisempi taisto maksaisi enemmän?

(Itellä on nyt kasvamassa vaaleanpunaisia butterfly half moon plakaatteja taistoja, mutta kyllä tässä saapi jo olla valmiiksi kai huolissaan löytyykö niille aikanaan kodit...) Mua kyllä aikalailla jurppii Suomen yleinen tilanne taistojen suhteen, siis millainen tarjonta lemmikki/akvaarioliikkeissä on, eli aika suppea. Tuntuu täysin käsittämättömältä jos hienoille, erikoisemmille taistoille ei muka ole kysyntää.
Akvarismia 1992-2014
stingray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 10:28, 06.09.2006
Akvaarioseurat: tay
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: paimio

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja stingray »

Ei ehkä tavallisien kalojen hakijat ole kiinnostuneita.Itse kyllä aina kun näkyy erikoisuuksia. Kai kannattaa ensin myydä itse jos voi. Helsingissä alkoi jo koiraiden hinta hipomaan pilviä kun 22e muistaakseni.En muista mikä oli nimi,joku tuplahuntupyrstöinen metallinvärinen komistus. Voitko kertoa ohimennen kun meilläpäin on näkynyt monessa paikassa taistoja joilla sekä uros että naaras ovat lovipyrstöisiä.Mikä mahtaa olla nimi sille tyypille? En ole ennen nähnyt mutta nyt omistan sellaisen.
Pikkuhiljaa syvempiin vesiin...
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Doubletail on ihan virallinen termi, jos kalan pyrstö muodostuu kahdesta "lohkosta", näillähän on myös leveät selkäevät verrattuna muihin evämuotoihin, DT-geeni aiheuttaa myös sen, että selkäevästä tulee peräevän kopio. Tai ainakin sinne päin... [;)]

Ja mulla on täällä kaksi HMPK taistopoikaa, jotka maksoivat 29 e/kpl (+ kaikenlaiset muut kulut, Thaimaasta kun tulivat...)
Akvarismia 1992-2014
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Viestit: 550
Liittynyt: 12:03, 08.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Mielelläänhän sitä hankkisi hieman erikoisemman värisiä taistoja, ja eritoten plakatteja, jos niitä vaan olisi tarjolla. Ongelmaksi tilatessahan muodostuu juuri ja nimenomaan tuo hinta. Mikäs siinä, jos on rahaa pistää palamaan... Itse joudun varmasti vielä pitkään tyytymään noihin huntupyrstöihin ja punaruskeisiin naaraisiin, kun en millään malttaisi yli kymppiä maksaa mistään kalasta. :| Tuo seitsemän euroakin, mitä "taviksistakin" nykyään pyydetään alkaa meikäläisen kukkarossa jo tuntua suolaiselta, saati sitten että pistäisin kalaan kolmekymppiä tai enemmän. :twisted:
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tindra kirjoitti:Tarjosin omia kasvattejani pariin akvaarioliikkeeseen. Metallin sinisiä crowntail naaraita siis. Molemmista liikkeistä sanottiin ettei erikoisemmilla -ainakaan naarailla- ole oikein kaupallista kysyntää.
(Itellä on nyt kasvamassa vaaleanpunaisia butterfly half moon plakaatteja taistoja, mutta kyllä tässä saapi jo olla valmiiksi kai huolissaan löytyykö niille aikanaan kodit...) Mua kyllä aikalailla jurppii Suomen yleinen tilanne taistojen suhteen, siis millainen tarjonta lemmikki/akvaarioliikkeissä on, eli aika suppea. Tuntuu täysin käsittämättömältä jos hienoille, erikoisemmille taistoille ei muka ole kysyntää.
Mihis hintaan tarjosit? Ihan varmasti on kysyntää jos vaan hinta on kohdallaan. Normiharrastaja ei kyllä kovinkaan paljon kymppiä enempää ole valmis maksamaan mistään kalasta, oli se kuinka erikoinen tahansa.
Kokeilleppas tarjota kalojasi vähän halvemmalla hinnalla. Uskon että kauppakin alkaa käymään. Muista myös se, että akvaariokauppa ei voi tehdä sinulta ostamistaan kaloista arvonlisäverovähennystä, eli se kaupan on maksettava omasta pussistaan.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja millia »

Mielestäni nimittäin tämäkään systeemi ei ole tosiharrastajelle reilu, että kalat pitää tilata ulkomaalaisilta kasvattajilta. Kotimaalaisilta kasvattajilta olen viimeksi jimikkonilta ostanut vuonna 2007 yhden naaraan (vai vaihdoinkohan mä sen...ei muista, ehkä se oli vaihto Luthoriin). Ulkomailta on tullut hankittua yhteensä 8 kalaa. Jos vaan kotimaisessa kaupassa olisi ollut haluamiani väri- ja evämuotoja tarjolla, olisi sieltä korjattu parempaan talteen siis vähintään tuo 8 kpl. Nyt kun ei ole ollut tarjolla (kyselyihini siis on vastattu, että tuskin saat), on lukumäärä tasan nolla kappaletta.

Mä en ole viime aikoina juuri myynyt harrastajille ja harrastelijoille suoraan kaloja, paitsi mitä nyt muutama meni Marin onnettomuuden jälkeen kun piti äkkiä löytää niille uusi koti (oli siis sopimus Marin kanssa). Nykyään on sopimus vielä tekemättä, mutta toivon mukaan saan sellaisen koska tuo suoraan myyminen on melko aikaa vievää ja vaatii aina hirmu säätämisen. Saisihan kaloista silloin paremman hinnan, mutta mieluummin tosiaan myyn liikkeelle vaikka kolme kertaa pienemmällä hinnalla kunhan vaan vältyn siltä pirulliselta säätämisestä ja tinkimiseltä.
Jännä juttu on siinä että sekä Mari että tämä toinen kauppa jonka kanssa olen sopimusta hieronut, ovat pyytäneet minua viljelemään huntupyrstöjä. Ne kuulemma menevät kuin kuumille kiville. Mikä siinä sitten on? Onko tosiaan parista eurosta kiinni? Eli ei haittaa minkä näköinen otus on, kunhan se on taistelukala ja halpa, niinkö? Mitäs sillä erotuksessa saisi kaupasta, onko kukaan miettinyt kun valitsee taistoa? Huoltikselta ehkä pullakahvit kahdelle. :roll:
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä en pyytänyt mitään tiettyä hintaa kaloistani niiltä kahdelta akvaarioliikkeeltä, kunhan kysyin olisivatko niistä kiinnostuneita ja heti tuli tyrmäys, toinen liike sentään suostui ottamaan vaihdossa tavaraan 3e/kala. Mua kans ihmetyttää että miksi ihmeessä joku haluaa tavis-huntupyrstön jos voisi saada sen sijaan vaikkapa komian half moonin tai crowntailin. Laatuhan tunnetusti maksaa, mutta miksi ihmeessä ei muka voi muutamaa euroa enemmän investoida hienoon kalaan, eikö niitä kaloja voi sitten ostaa vaikka vähemmän, mutta hyviä. Jos jengi vaan alkaisi ostaa muutakin kuin tavistaistoja, niin kai niitä alkaisi lemmikkikaupat tilaamaan ja kenties ne hinnatkin sitten alenisi. Mie en ainaskaan ala viljelemään huntupyrstöjä half moon plakaattien sijaan, jotta menisivät paremmin kaupaksi, ennemmin sitten vaikka alan pitää pelkkiä poikia jos ei omat kasvatit mene kunnolla kaupaksi.
Akvarismia 1992-2014
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Näin se menee, itse en ole kiinnostunut "tavis taistoista", vaan olen haeskellut erilaisia, mutta ei niitä ole. Millian kalojen perään olen kuolannut, mutta myynti-ilmoitukset on löytynyt aina, sen jälkeen kun etelästä tänne pohjoiseen tullut takaisin.
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Viestit: 550
Liittynyt: 12:03, 08.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Juu en voi minäkään väittää etteikö olisi kieli pitkällä noiden tindran vaaleanpunaisten perhosten perään... Mutta eipä noita harrastajien kaloja kehtaa kysyäkään, kun ovat ihan liian pitkän hakumatkan takana. [:I]
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Aiemmin minullakin oli vain tavistaistoja, kun ei muita saanut. Nyt olen valmis maksamaan hieman enemmän, jotta saan erikoisemman kalan. Ja kaupoistahan näitä ei löydy, joten kasvattajilta niitä on hankittava. Matkaa tulee täältä Siuntiostakin paljon, jos yhtä erikoista kalaa lähtee noutamaan, mutta näin se on tehtävä, jos erikoisemman tahtoo. Kyllä tutut pitävätkin minua hulluna, kun viimeksikin noudin noin 140 km päästä taistelukaloja, mutta kun ei lähempänä erikoisuuksia löytynyt.

Olisiko niin, että "tavallisten" ihmisten mieleen olisi nuo huntueväiset niitä ainoita oikeita taistelukaloja, kun sellaisinahan ne ovat aina kuvattu kalakirjoihin yms. Eli ihmisillä ei ole tietoa tarpeeksi, millaisia taistelukaloja voisi olla olemassa. Itsekään en aiemmin tiennyt, että taistelukaloilla on niinkin paljon väri- ja evämuotoja, kun niitä ei missään tullut vastaan.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
stingray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 10:28, 06.09.2006
Akvaarioseurat: tay
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: paimio

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja stingray »

Äskeinen on hyvin totta.Kun muistan hankkiessani ensimmäistä taistopoikaa n.7 vuotta sitten merkkasi lähinnä väri ja hieno iso huntupyrstö.Nyt tavistaistojenkin hinnat ovat aika äkkiä nousseet tässä kyllä. Eivät kaikki ole tietoisia muista -ikävän "urautuneita" ihmisiä,ehkä luulevat erikoisuuksien kuolevan nuorempina.
Hassua että olen tosiaan yhtäkkiä noita doubletaileja nähnyt Turun alueella eläinkaupoissa nyt paljon.Aina lyhyt pyrstö tuolla toistaiseksi mutta komea leveä selkäevä kyllä.Vaikka olisin mielummin crowntailin ottanut jos eteen olisi tullut [;)] Makuasioita ,mutta onneksi taistoja kerkee ottaa monta elämän aikana kun niiden elämä tuntuu liiankin lyhyeltä.
Pikkuhiljaa syvempiin vesiin...
Turkoosi
Member
Member
Viestit: 327
Liittynyt: 18:42, 09.10.2004
Paikkakunta: Oulu

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Itselläni oli ensisijaisesti plakatit haussa, otin sitten tavisnaaraita joista kyllä tulikin ihan komeita värineen ja evineen. Huntupyrstöistä koirasta en sitten halunnut, ainakaan toistaiseksi, ja juuri nyt ei koiraalle tilaa olekaan. Ehkä se plakat-koiras joskus tännekin eksyy, harmittaa vain kun naaraat taitavat olle VT-geenisiä. Ja juu, kyllähän kalojen hinnat joskus saavat nikottelua aikaan, mutta taistelukaloja ei sentään osteta parvea kerralla. Kymppi komeasta hyväkuntoisesta ns tavallisesta taistelukalasta ei kuulosta vielä kovinkaan pahalta, enemmänkin voisin maksaa jos on ns tarkemmin tiedetty yksilö, eli ikä, perimä jne tiedossa. Kymppi sellaisesta selvästi ikääntyneen näköisestä apaattisesta huntupyrstökoiraasta sen sijaan on aivan liikaa, eli kovin on suhteellista.
mesis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 16:43, 06.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja mesis »

Minä ainakin mieluiten haluan erikoisen taistelukalan ja olen myös valmis maksamaan siitä hiukan enemmän. Aina ollut näin. Erikoisempia taistelukaloja ei vaan meinaa löytyä mistään ja etsiessä tuskastuu, kun kaikki näyttävät niin ankean normaaleilta. Kun kyseessä on kala, jota voi pitää vain yhden kerrallaan akvaariossa, sen pitää olla jollain tavalla erikoinen eli siis hieno! Kyllähän se silloin vastaa ulkonäöltään (vaikka ehkä myös hinnaltaan) parvea pikkukaloja.

Tokihan sitä aina seurailee fisukauppojen tarjontaa silloinkin, kun itsellä ei ole mahdollisuutta ottaa toista urosta. Hyvin äärettömän harvoin olen missään koskaan nähnyt mitään erikoisuuksia. Niin, miksi on näin? Kyllähän ne tuo näyttävyyttä myös kalakauppaan! 8-) Akvaariolinna/Siniriutta on ainoa, missä olen näihin harvakseltaan törmännyt ja siksi tieni vie sinne lähes aina kun tarvitsen jotain akvaariooni. Samalla sitten ihan ilokseni katsastelen taistomarkkinoita. :D
Mun ongelmana taitaa olla se, että inhimillistän eläimet ja eläimellistän ihmiset.
Applemiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 00:21, 27.01.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

Itse olen aina sillon tällöin nähnyt erikoisimmista erityisesti crowntail-taistoja. Uskaltaisin sanoa, että näkyy ainakin yksi tai kaksi erikoistaistoa per käynti omissa vakioliikkeissä. Mutta eihän se paljoa ole. Kerran näin Viherkalassa todella upean tummansinisen HM-koiraan lace-kuviolla ja hinta oli 18 e. Komea oli ja olisi todellakin lähtenyt mukaan, jos ei olisi ollut jo koirasta omassa altaassa. Olen myös valmis maksamaan ns. hienomman hinnan hienosta, nuoresta ja terveestä kalasta. Itselläni tosin väritys merkkaa enemmän kuin evämuunnokset.

Ihmettelen kyllä, ettei keskiverto (onko törkeää käyttää tuota saana?) akvaarioharrastaja haluaisi vähän hienompaakin taistoa akvaarioon. Jos hinta hujahtaa kolmeenkymppiin, niin ymmärrän, että ostaja tekee takapakkia. Luulisi, että erikoisuudet menisivät helpommin kaupaksi kuin nämä "tavikset", mutta veilit ovat nekin toki nättejä (mielestäni nätimpi kuin crown). Pidän itse omaa taistoani erikoisena värin takia vaikka onkin "vain" veiltail. Itse kaipailisin ihan luonnon muotoa kauppoihin. Ne tuntuvat olevan harvassa.

Mitä jos taitelukalojan evämuunnosten kanssa alkaa käydä niin kuin erilaisen kultakalamuunnosten kanssa? Itse en haluaisi ostaa liian iso- ja raskaseväistä kalaa, jonka on hankalaa ja raskasta uida. Tarkoitan tällä sitä, että ihmiset saattavat karttaakin erikoisuuksia tälläisten asioiden takia. Vai onko liian kaukaa haettua..? =/
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
emie
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 22:25, 13.04.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja emie »

Olen selvästi ihastellut samaa upeaa HM-koirasta kuin Applemiinakin, aika kauan meni pähkäillessä ostaako vaiko eikö. Lopulta kotiin kuitenkin lähti herttainen plakat-poika tyttöjen altaasta... :)

Itse en erityisemmin välitä noista perushuntupyrstöistä vaan kaipailisin vähän erikoisempia hyvän värisiä naaraita ja plakat-koiraita.
-Dementoitunut mutta determinoitunut-
Applemiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 00:21, 27.01.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

Vai tuli se komistus sinne, nyt sinulla on kyllä upea kala =) Sinun onnesi, että meidän vanhus porskuttaa vielä =p
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Jos joku päivä hommaisin tälle komistukselle morsiamen, niin olisiko täällä Grishnackhin mahdolliselle jälkikasvulle kiinnostuneita ostajia? Mikäli tarpeeksi kiinnostuneita löytyisi, voisin harkita taas kasvattamista, sitten jos olisi tarpeeksi tilaa jossain vaiheessa. (Mulle voi halutessaan laittaa asiasta YV:tä.)

Kuva
Akvarismia 1992-2014
ekholve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 51
Liittynyt: 20:40, 22.12.2007
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Paimio

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja ekholve »

Onpa Tindra sinulla todella komea taistelukala! Suu auki toljotin tuota aika pitkään!
Akvaariot: Joki 575 l, Eheim Classic 2217 + Eheim Powerline 2252 sekä Juwel Rio 240 + Eheim Powerline 2048
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's Heaven and Hell" - RJD 1942-2010
hesalist
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 02:15, 18.04.2008
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Kaunishan tuo on, mutta luulisi, että, kun Suomessa ollaan, niin ihmisiä kiinnostaisi nuo lyhyteväiset lähellä luonnonmuotoa olevat taistelukalat. Niitäkään ei akvaarioliikkeissä näy juuri lainkaan. Yleensähän meitä suomalaisia eivät kiinnosta vammaisiksi jalostetut kummajaiset muissakaan kalalajeissa. Itselläni on miesystäväni kasvattama lyhyteväinen taistopoika neljän tyttöystävän kanssa 480-l altaassa ja on ollut ilo katsoa sen pirteää reipasta menoa. Allas noilla saa olla vähän isompi, jos haaremissa pitää, koska naaraat eivät saa etumatkaa paremmalla uimataidolla. Mutta on tietysti eettisesti perusteltua kasvatella yksityisesti muitakin evämuotoja, kun nuo tukkujen kautta tulleet taistelukalat ovat yleensä liikkeissä niin huonokuntoisen oloisia ja säälittäviä tapauksia, että niiden maahantuominen taitaa olla aikaa turhaa touhua ylipäänsä.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Kyllä se mun kokemuksen mukaan on ollut niin, ettei Suomessa haluta ostaa lyhyteväisiä taistoja. Pari poikuetta kasvatin Half Moon Plakaatteja.
Akvarismia 1992-2014
hesalist
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 02:15, 18.04.2008
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Kai se kasvattajan tehtävänä on vähän toimia sellaisena edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä; markkinat tulevat sitten ajan kanssa, kun eri muunnokset tulevat ihmisille tutuiksi. Tuskin minustakaan olisi tullut vannoutunutta lyhyteväisten taistelukalojen ihailijaa, jollei miesystäväni olisi niitä kasvatellut.

Täällä Jyväskylässä ovat liikkeet ottaneet kyllä ihan mielellään noita miesystäväni kasvatteja myyntiin, vaikka harvoin niissä on mitään tavallisia huntueviä ollut joukossa. Liikkeillekin on ongelma tuo tukuista tulleiden taistelukalojen huono laatu. Ja liikkeissä ovat terveyttä uhkuvat itsetietoiset uteliaat lasilla kuikuilijat myyneet nopeasti itsensä myyneet uusiin koteihin. Mitään bisnestähän tuo taistelukalojen vieljely ei ole, antoisaa harrastamista vaan.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Hesalisti sanoi hyvin, kyllä muutos tulee aikanaan. Luultavasti jo sen toisen taiston kohdalla, jolloin voisi harkita/haluta muutakin kuin VT mallista.
Niin kiva kun olisi kasvatella oman mieleisiä, niin ei vaan onnistu välttämättä kuin pienimuotoisesti. Itsellä kasvamassa jonkin verran VT taistoja ihan muuten vaan, komeita kaloja ainakin nuorena. Toisena porukkana tulossa CT mallisia, saas nähdä minne päätyvät aikanaan. Pitääkö siis vaan lusikka käteen ja viljellä jengille sitä mitä halutaan ja koittaa siinä sivussa hivuttaa mukaan näitä kauniinpia vaihtoehtoja, esim HM taistojen luulisi kelpaavan? Ja kyllä kai CT lle ottajat löytys, varmaan osaksi hommassa painaa kauppiaiden asenteetkin uskaltaa ottaa muuta kuin huntuja, tärkeimpänä asiana olisi varmaan saada kalojen laatu paremmaksi näin ensimmäisenä hommana, ja mieluusti tuotanto kotimaahan ainakin osaksi, kyllä täällä osaamista löytyy ja innostusta.

Keskustelu jatkukoon.

/huhtis via känny (luultavasti 20 typoa tekstissä)
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja Substral »

Itse ostaisin ilolla noita erikoisempia malleja, niin naaraita kuin uroksiakin. Mielenkiinto taistelukaloja kohtaan on melko vähäinen, mutta kyllä komea haaremi 1+3 mahtuisi. Hinnan ongelmana tuntuu olevan myös kalan lyhyt ikä. Useat ihmiset tuntuvat ajattelevan siten, että turha ostaa 10e maksavaa hienoa taistelukalaa kun se kuitenkin kuolee vuoden tai kahden päästä. Samalla rahalla saa pitkäikäisempiäkin lajeja. Eivät yleensä huomioi, että kalasto voi vaihtua tuollaisen 10 vuotisen kalan elinaikana useaan otteeseen..

Itse viljelisin mielelläni taistelukaloja, mutta en ole kiinnostunut hommaamaan tarpeeksi altaita käytännön toteutukseen. Lisäksi olisi kiva löytää selkeä ja helppolukuinen taulukko kalojen eri mallien nimistä. Minusta tuntuu että ihmiset eivät tiedä erilaisista taistelukaloista tarpeeksi halutakseen niitä. Näyttävä juliste, jossa on kuvattuna useita eri pyrstömalleja sijoitettuna akvaariokauppaan saattaisi luoda kummasti kysyntää. Tässä on sinänsä kysynnän ja tarjonnan lain vastainen tilanne, että tuomalla uudet lajit näytille voidaan luoda kysyntää.
Eiköhän tämä ollut tässä..
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Tuolla maikkulan mustissa ja mirrissä oli yksi lyhyteväinen taistoherra, mutta väri ei miellyttänyt itseä (ja kaikki kalat oli karanteenissa). Luonteeltaan näytti olevan päällekäyvä ja raskastekoinen. Muuten oli jänniä liilansävyisiä ukkoja, mutta kiitos ei, yksi tuollainen Grishnackhin tyylinen, mutta jotenkin oli liian värikäs.
punakaalimehu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 13:45, 10.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä

Viesti Kirjoittaja punakaalimehu »

Pitääpä lisätä oma mielipide. Eli olen vasta tässä aloittelemassa taistojen kanssa ja aiemmin ihailin kyllä noita crowntaileja. Ne tavalliset huntupyrstöt ovat aina olleet jotenkin tylsiä. Nyt kun sitten taistojen hankkiminen tuli ajankohtaiseksi en enää halunnutkaan noita mahtieviä vaan mahdollisimman pelkistetyn ja luonnollisemman näköisen. Naaraiden evämuodoista pidän ja sen mallista urostakin havittelin, mutta ei ollut myynnissä kuin isoeväisiä (huntuja ja crowntaileja). Mutta löysin lopulta ja nyt on niitä "luomuja" haaremi polskimassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”