Taistelukala hypännyt akvaariosta?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hannamaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 22:41, 18.12.2002
Paikkakunta: Tampere

Taistelukala hypännyt akvaariosta?

Viesti Kirjoittaja hannamaria »

Tässä juuri kotiuduin ja ilmeisesti taistis oli hypännyt ulos pienestä ruokinta-aukosta, muutakaan vaihtoehtoa en keksinyt. 0nko kovinkin yleistä että ne tuolla lailla hyppivät?
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kun katselee tätä Millian kirjoittamaa juttua niin ei ole mikään ihme, jos taistot kampeavat itsensä myös väärän reunan yli: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=14882. Mikä hyvänsä kala saattaa tulla altaasta ulos. Osa on herkempiä hyppimään, osa vähemmän herkkiä.

Kuviteltu tilanne: Rauhallinen ja hyppimättömänä pidetty kala on ihmettelemässä jotain pinnan tuntumassa. Jossain muualla akvaariossa toinen kala saa henkisen hikan ja sinkoaa kovaa kyytiä poispäin ja törmää pinnan tuntumassa olevaan. Rauhallinen haahuilija tietysti säikähtää ja pinkaisee karkuun, huonossa tapauksessa sellaiseen suuntaan, jossa vettä ei enää riitäkään.

Toisin sanoen sellaisetkin lajit, joita pidetään hyvin altaassa pysyvinä, saattavat yllättävän tilanteen tullen hypätä pois purkista.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
hannamaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 22:41, 18.12.2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hannamaria »

jaahas. Vai sellaisia ne taistotkin sitten ovat.
Ei mahda mitään, kun en ollut kotona, niin eipä ollut paljon tehtävissä herran hyväksiä. Kiitoksia linkistä Millian juttuun... en sitä itse haussa huomannut.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

kesähelteillä minullakin hyppäsi taistonaaras usemmankin kerran kansilasille, mutta onnekseen pääsi aina takaisin...Nyt kun altaan lämpökin on jo tasaantunut säädettyyn 28 asteeseen, on pysynyt altaassa -toistaiseksi :roll:
hannamaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 22:41, 18.12.2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hannamaria »

ai jaa.. kokemuksia siis löytyy pomppivista taistoista... Täytyy varmaan pikkuhiljaa hommailla uusi taisto tilalle, sen verran huvittavia tapauksia ovat, että uuden haluan :mrgreen:
Anzku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 17:16, 29.07.2003
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Minulla ei taisto ole VIELÄ hyppinyt, mutta pari kertaa on keksinyt "hoputtaa" ruokintaa; jos näyttää vähänkin siltä että jonkun käsi on ruokinta-aukon yläpuolella eikä sieltä ala hiutaletta tippua niin herra päättää lähteä sitä itse hakemaan -> "hypähtää" sen verran että pää tulee ulos vedestä ja näykkää sitä epäonnista joka pitää kättään väärässä paikassa :twisted: . Joskus kun ukko on oikein ahmimistuulella (siis usein) se tunkee suunsa niin täyteen hiutaleita että osa tulee ulos kiduksista!! Hui kauhistus, onkohan ihan tervettä 8O ?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ei juu kannata opettaa taistelukaloja syömään kädestä tai hyppäämään ruokaa. Oikein nälkäisinä ollessaan saattavat päättää lähteä itse hakemaan ruokaa. Minulla menehyti kerran yksi ahmatti juuri siitä syystä, että oli pojalle ilmeisesti tullut nälkä ja kansilasille oli jäänyt ruoan murenoita. Muuten hyvä idea kalalta hoitaa itse itsensä, mutta eipä osannut herra enää takaisin veteen. Kun palasin kotiin, oli matolla akvaarion vieressä muumioitunut taistelukala.
Muutaman kerran on myös ruokkiessani käynyt niin, että ovat kalat olleet niin nälkäisiä, että ovat tulleet puolitiehen vastaan herkkuja. Yleensä kolahtelevat kansilaseihin tai akvaarion kehyksiin, mutta välillä käy huonommin ja taistoparat pitää pelastaa lattialta.
TosiTahvo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 21:07, 18.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Mä kuulin kerran...

Viesti Kirjoittaja TosiTahvo »

Moi!!

Oon mäkin kuullu tollasesta, mutta en tiedä onko se oikein. Oletko opettanut taistiksen syömään kädestä? Mulle kerrottiin, et jos et anna sille tiettyyn aikaan ruokaa, niin se päättää itse hakea ruokansa ja hyppää ulos... En oo varma tästä, mutta mulle kerrottiin näin!! 8-)
ÄhÄkUttI! En ole tyhmä vaikka kyselen paljon asioista. Sehän on fiksua!
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Taistelukala hypännyt akvaariosta?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Vanhan ketjun nosto: nyt on meilläkin ollu taistiksen loikka; löytyi jalustan alta kuivunut ja pölyinen kaveri. Purkissa vain leväsukasia ja pari muuta taistista. Onneksi tuli just ostettua kaksi lisää A-Linnasta
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: Taistelukala hypännyt akvaariosta?

Viesti Kirjoittaja SKMake »

Tais olla kulmarallin onneton loppu.
Fluval Sea 20L
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taistelukala hypännyt akvaariosta?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

No ei meillä ainakaan hyppymestari mitään kulmarallia harrastanut. Se tuli tasan ruoka-aikaan siihen kulmaan ja hyppäsi itse asiassa lukuisia kertoja lasille että myös lasista ohi suoraan kämmenelle. Olin aika näppärä taiston koppaaja vaikka itse sanonkin. :mrgreen:

Sitten tietysti tuli se päivä kun kulman päältä oli unohtunut verkkopalat pois ja tyyppi löytyi kuivuneena lattialta.

Mutta ei se vahingossa itseään altaasta ulos toheloinut, fiksuimpia kaloja mihin olen törmännyt. Kyllä sillä ihan ruoka oli mielessä niissä leiskautuksissa.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukala hypännyt akvaariosta?

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Bettoilla on kohtuullisen hyvä näkö ja ahneus saa ne loikkaamaan minkä tahansa ruuaksi tunnistetun perään. Youtube on täynnä ruuan perään hyppääviä bettoja.. Ehkä tuo sun tapaukses kuvitteli tähtäävänsä suoraan ruokapurkkiin, laski selviävänsä labyrinttielimellä siihen asti, että saa vatsansa täyteen..

Osin tuon takia akvaarioissa on puoliksi lasi ja puoliksi verkko - labyrinttielin ei tykkää hyvää ummehtuneesta ilmasta, joten ilman on hyvä vaihtua. Vastaavasti kun ruokin verkko on kevyt nostaa pois tieltä, eikä siinä ole kulmia jotka jäsivät auki.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”