Suklaarihmakala

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

kaki8
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:01, 01.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä-Jas

Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja kaki8 »

Kertokaa kokemuksianne suklaarihmasta. Haluaisin niitä, mutta haluan myös kuulla muiden kokemuksia ennen kuin hankin niitä.

-Osoittaaksesi, ettet säikähtänyt, hypi pari kertaa ylös alas ikäänkuin voimistelisit!-
Nasu
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Seuraksi sopii esimerkiksi muut pienet rihmat. Koska se soutelee ympäriinsä niin rauhallisella tahdilla että se ei kertakaikkiaan sovi riehakkaiden kalojen, kuten barbien seuraan.

Liikkuu varsin notkeasti hieman voimakkaammassakin virrassa (ei silti kannata ihan koskeen laittaa) että ei se aivan tyyntä vedenpintaa vaadi.

Siitä tekee vaativan kalan se että se on hyvin arka vesiarvojen vaihteluille. Sen elinehto on puhdas pehmeä vesi, joka on lievästi hapanta. Hyvä sääntö suklaarihman pidolle on se tuttu turvelisäys. Ilman sitä ko. kala ei viihdy eikä kestä.

Erittäin arka, vaikka onnistuukin tarvittaessa käyttäytymään reviiritappeluissa (yksi koiras akvaarioon) rihmakaloille tyypillisellä agressiolla.

Minulla 1+1 yhdistelmä toimi hyvin 85 litraisessa altaassa.

Suklaarihman suu on niin säälittävän pieni että sille kannattaa hankkia ns. miljoonakalaruokaa jossa on todella pieniä hiutaleita. Sitä ne syövät ahkerasti ja sitten kun vähän kasvaneet niin sitten menee jo tavallisetkin pienehköt hiutaleet.

Yksi ehdottomista suosikeistani.


Muokattu - Rääkky on 29/03/2002 15:00:49
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla "arat" suklaarihmat olivat hvyin rohkeita; neljä ruskeaa naamaa seurasi liikkeitäni loppumattomalla kiinnostuksella. Jopa silloin kun olivat juuri saaneet ruokaa. :)
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Suklaarihmat

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Jep. Eipä voi täälläkään ujoudesta noita syyttää. :)
Lorditar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 21:34, 16.10.2001

Suklaarähmä

Viesti Kirjoittaja Lorditar »

Kävin viikolla Helsingin Akvaariokeskuksessa ja ensimmäisen kerran elämässäni näin näitä ihastuttavia otuksia. Mitä olette mieltä suklaarihman sopeutumisesta kiekkoaltaaseen? Olen parhaillaan perustamassa 375-litraista varta vasten kiekkojen tarpeille (eli siis lämpö kolmenkympin tienoille, pehmeä ja hapan vesi, runsaasti kasveja, muutama pieni pleko, läjä corydoraksia ja joitain tetroja, en vielä ole päättänyt lajia). Hitsit sentään, suklaarihmoista tuli ihan heti mulle "must" kun näin niitä. Ennen olen tosi tiukasti ollut sitä mieltä, etten laita eri maanosien kaloja samaan purkkiin, mutta kuinkas nyt onkin käymässä..! [:I]
Pilgrim
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 13:59, 20.07.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pilgrim »

Lisää kokemuksia suklaarihmakaloista kaipailisin minäkin. Olisi hauska kuulla miten olette sukliksianne ruokkinut, minkälainen kasvisto ja sisustus akvaariossa on, virtaus, ph-arvo jne. Oletteko pitäneet kiekkojen kanssa samassa, miten ovat viihtyneet? Muut kalakombinaatiot?

Tällä hetkellä sukliksia on myynnissä useammassakin paikassa, olen nänyt niitä ainakin Itiksen Faunattaressa, Akvaariokeskuksessa sekä Espoossa Reporangassa, joten kaikki kiinnostuneet syynäilemään! 8)
"Olenkohan eksyksissä vai peräti väärä orava?"
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pilgrim kirjoitti:Tällä hetkellä sukliksia on myynnissä useammassakin paikassa, olen nänyt niitä ainakin Itiksen Faunattaressa, Akvaariokeskuksessa sekä Espoossa Reporangassa, joten kaikki kiinnostuneet syynäilemään! 8)
Itiksen Faunasta oli kylläkin myyty loppuun tällä viikolla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 14:48, 14.04.2002

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

Sanotaan että kyseiset kalat vaativat h a p a n t a vettä. Mutta kuinka hapanta?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

What Ever! ;) kirjoitti:Sanotaan että kyseiset kalat vaativat h a p a n t a vettä. Mutta kuinka hapanta?
Jaakkolan Jouni joka näitä onnistui kudettamaan, piti partsilla turvesaavia liossa näiden takia. Suklisaltaan pH oli muistaakseni jotain 5 paikkeilla (voin muistaa väärinkin...).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 14:48, 14.04.2002

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

Mari kirjoitti:Jaakkolan Jouni joka näitä onnistui kudettamaan, piti partsilla turvesaavia liossa näiden takia. Suklisaltaan pH oli muistaakseni jotain 5 paikkeilla (voin muistaa väärinkin...).
Wau!
Tästä tulikin mieleeni että onko kukaan kerännyt sade vettä akvaarion vedeksi? Viimeeksi kuin tarkistin oli juuri satanut vesi siinä 5 - 5,5 paikkeilla (tosin voi olla että meillä päin vesi on jotenkin extra saastunutta)?
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Sadevedestä

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Tästä tulikin mieleeni että onko kukaan kerännyt sade vettä akvaarion vedeksi? Viimeeksi kuin tarkistin oli juuri satanut vesi siinä 5 - 5,5 paikkeilla (tosin voi olla että meillä päin vesi on jotenkin extra saastunutta)?
Muistaakseni Jouni Jaakkola kirjotti jossain artikkelissa jostain akvaristista joka käytti sadevettä Amsterdamissa ja kalat kuti.
Oli muistaakseni samassa lehessä ku juttu Betta pugnaxista patotista ja coccinasta.
pain3
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:54, 08.01.2010
Akvaarioseurat: en kuulu 2
Sukupuoli: Mies

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja pain3 »

tänään 8.1.2010 kyhäsin tuon 60 litrasen akvaarioni kuntoon alusta lähtien - hiekat kasvit vesiraviteet ja tietysti pumppu ja lämmitin .en aluksi ollut varma mitä kaloja sinne laittaisin ,mutta kun näin noi suklaarihmakalat niin ei tarvinnu enää miettii sekunttiikaa .ne on kivan näköisiä ja sopivan kokoisia vielä tuohon 60 l.akvaariooni .hommasin niitä aluksi 4kpl.ja hyvin niillä näyttää menevän .välillä niillä menee lujaa kun koiraat jahtaavat toisiaan vai onko tässä joukossa ykx kingi en tiedä?mutta aluksi 4 katson miten pärjäävät ja sitä mukaa hommailen niitä lisää ehkä 8kpl.jengi olis sopiva.sitten voisin myöhemmin hankkia sinne joitain muita kavereita niiden seuraksi.mutta olen erittäin innoissani just näihin sukliksiin ja toivon että ovat tyytyväisiä uuteen kotiinsa minä ainakin olen.buli buli buli...
Hinanaa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 13:06, 12.03.2006

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja Hinanaa »

Pain3---->Sanoit että kyhäsit altaan kasaan, ymmärsinkö että tänään? Toivottavasti et laittanut suklaarihmakalojasi kypsymättömään altaaseen? Jos olit kypsyttänyt altaasi etukäteen niin huoli on aiheeton. Tsemppiä suklaarihmojen kanssa :) !
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja marinum »

Ja 60 litraiseen ei mahdu sopuisasti kuin pariskunta eli älä hommaa lisää tai ne joutuvat elelemään kauhun tasapainossa.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
pain3
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:54, 08.01.2010
Akvaarioseurat: en kuulu 2
Sukupuoli: Mies

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja pain3 »

onko noin että kun mulla on toi 60l.akvaario ja siellä on 4kpl.letta sukliksia niin niitä ei kannattaisi hommata enempää tätä lajia no joo tavallaan ymmärrän kun näillä tuntuu menevän nelisteekin lujaa niin kaipa siitä sitten jonkinmoinen kaaos syntyisi,mutta liikkeestä kun näitä ostin niin niitä oli siinä n.12kpl. ja vielä pienemmässä akvaariossa n.oliskohan ollu jotain 30l.eikä niillä ollu siellä oikeestaa mitää suojapaikkoja .itselläni on hyvinkin kasveja ja paikkoja mihin voivat mennä hengähtämää muutaman spurttailun jälkee elikkä meinaan ehkä pari suklista hommata vielä sitte niitä olis 6kpl.tta,mutta en vielä katson ensin miten noi neljä pysyvät kunnossa kautta terveinä n.kuukauden ajan.mutta jos on antaa jotain neuvoa tässä asiassa niin olkaa hyvä .ps.naaraita enemmän kuin koiraita eikö niin ja tietysti tilan mukaan.puli puli puli...
InkaKaKala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 16:16, 09.12.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja InkaKaKala »

pain3 kirjoitti:onko noin että kun mulla on toi 60l.akvaario ja siellä on 4kpl.letta sukliksia niin niitä ei kannattaisi hommata enempää tätä lajia


Mitä luultavimmin on. Vaikka kalat tuntuvat nyt pieniltä, ne kasvavat nopeasti "ulos" akvaariostasi. Lisäksi rihmakalat ovat usein agressiivisia ja höykyttävät toisiaan, joten kaloille pitäisi löytyä rauhallisia piilopaikkoja kasvien seasta ja vaikkapa juurakosta.
Etenkään uroksia en menisi lisäämään. Ihan varma en muuten ole noista suklaarihmiksistä. Itselläni hunajarihmis pariskunta.
pain3 kirjoitti: liikkeestä kun näitä ostin niin niitä oli siinä n.12kpl. ja vielä pienemmässä akvaariossa n.oliskohan ollu jotain 30l.eikä niillä ollu siellä oikeestaa mitää suojapaikkoja
Liikkeessä kalat ovat akvassa vain lyhyen ajan. Sinulla ne ovat elämänsä ehtohon asti, joten vaatimuksen ovat jo huomattavasti suuremmat :)
250l, 1 rottavanhus ja liian monta villakoiraa sohvan alla
tamiso
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 22:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja tamiso »

What Ever! ;) kirjoitti:Sanotaan että kyseiset kalat vaativat h a p a n t a vettä. Mutta kuinka hapanta?

Suklaarihmat tarvitsevat roisin itse keitetyn turvelitku lisäyksen tujukalla annostuksella, paljon puuta,tammenlehtiä,elävää ja pakastettua ötökkää+vitamiinilisä laulaakseen Hoosiannaa. Elääkseen pitkään ja kuteakseen. Ph 5-6(kirjallisuudessa 5-6.5, mutta muuttuvat suodattimen takana huohottajiksi mitä lähempänä neutraalia),kh2 ja gh 3-4. Toruminillä pääsee alkuun, mutta omasta kokemuksesta se tulee äärimmäisen kalliiksi, eikä siitä oikein löydy potkua riittävästi pitkäaikaiseen käyttöön. Itsekeitetty on aina sankempaa ja jytykämpää. Tulirihmalan humusuutteet käynnistin Toruminilla annostuksena 5ml/10l-->7ml/10l -->10ml/10lja 15ml/10l. Siirtymäkausi kesti kuukauden päivät, otin ehkä hieman liian varovaisesti. Nyt itsekeitettyä lisään "vain" 10ml/10l ronskiudensa takia. Tietenkin jos kudettaa haluaa, kannattaa laskea ph (tasaisesti) 4.5-5 ja hiukan hämärtää akvaariota.

Suklaarihmojen seura, jos sitä haluaa pitää, on valittava huolella juuri tuon "mustan" veden takia. Kiilakyljet,rasborat,muutamat tetrat, piikkisilmät ja nuoliaiset sopivat mielestäni parhaiten. Rihmat ovat mielestäni kuten killit; niitä voi pitää seuralassa, mutta parhaiten menestyy kun askartelee biotoopin vain ja ainoastaan valituilleen.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Eri lähteistä saa eri tietoa suklaarihmakaloista. Haaveilen niistä edelleen... Varjon kirjassa sanotaan, että niitä kannattaa pitää joko suurena parvena tai parina, akvaarion koon mukaan. Oma akvani on pieni, mutta siihen sanottiin Pienessä Akvaariokaupassa mahtuvan ihan hyvin kolme suklista, eikä sukupuolilla kuulemma ole väliä. Pieleen meni, vai? Olen kuullut, että olisivat sävyisämpiä kuin muut rihmikset, toisaalta taas, että niiden arkuus vaikeuttaa niiden pitoa.

Kysymyksiä:
- akvaariossani on pieni parvi rusokiilakylkiä, ovatkohan liian vilkasta seuraa sukliksille?
- onko ylipäätään tuhoontuomittua haaveilla sukliksista pitkänmalliseen 67-litraiseen altaaseen?
- miten ihmeessä saisin oikeasti pariskunnan, kun akvaarioliikkeissä eivät yleensä osaa tunnistaa sukupuolia?
tamiso
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 22:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja tamiso »

kerttu kirjoitti:- akvaariossani on pieni parvi rusokiilakylkiä, ovatkohan liian vilkasta seuraa sukliksille?
- onko ylipäätään tuhoontuomittua haaveilla sukliksista pitkänmalliseen 67-litraiseen altaaseen?
- miten ihmeessä saisin oikeasti pariskunnan, kun akvaarioliikkeissä eivät yleensä osaa tunnistaa sukupuolia?
Olen tullut itse siihen tulokseen, että rusokiilat ovat herkempiä mustissa vesissä mitä "normi"kiilakyljet, mutta soveltuvat paremmin pienemmän kokonsa puolesta 67litraiseesi. Vilkkaus ei välttämättä ole pahastakaan(kunhan eivät laseja paukuttele), suklikset tarvitsevat jonkin itseään reippaamman parven suojaparveksi. Asia on eri, jos rusot selkeästi härnäävät rihmoja.

67litrainen on aika pieni. Sukliksille, kuten kaikille rihmoille+gurameille, on hyvä olla haaremi. Ottaisin kuitenkin tuon kokoiseen aluksi pariskunnan. Jos kalat touhailevat omiaan, (koiras löytää itselleen reviirin joka ei täytä koko allasta, syövät hyvin,uikkaavat aktiivisesti,ehkä kokoilevat kuplapesää)voisin lisätä yhden naaraan kolmanneksi.

Pariskunnan saa itse perehtymällä niihin pieniin eroihin jotka sukupuolten välillä on. Ottamalla eväät akvaarioliikkeeseen mukaan ja aloittamalla rauhallisen ja läpikotaisen myyntialtaan tarkkailun.

Onhan sinulla altaassasi hiilidiokdiidilevitin? Se on pakollinen hankinta noinkin herkille kaloille pitäämään veden siellä 3-4dh, erittäin pehmeän puolella. Suosittelen lämpimästi perehtymään rihmakaloihin ja niiden tarpeisiin kunnon tekniikkaa unohtamatta. Rihmakalat tulevat tekniikaltaan kalliiksi, huisin kalliiksi(myönnetään, minulla pitää olla viimeisen päälle kaikilla herkuilla, jotta säilytän mielenterveyteni. automatiikka on minun harrastuksessa salasanana)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Voi kiitos vastauksesta!

Mulla ei ole hiilarinlevitintä tällä hetkellä. Auttaako omatekonen hiivateviritys mitään? Oli kyllä hetken semmonen käytössä, mutta sen virittely paremmaksi on nyt tauolla.

Rusokiilat on olleet kyllä tosi sävyisiä. Vilkkaita, omassa altaassa muutoksiin nopeasti tottuvia. En tosiaan oo nyt ottamassa noita sukliksia, mutta se on semmosena haaveena jota mietin sillon tällön... Ehkä niien kanssa käy samalla tavalla kun piikkisilmien, joista haaveilin jo lapsena mutta sorapohjan takia jäi aina ottamatta.

Allas on siis 70cm pitkä, ja omaan silmään tuo ero 60-senttisiin perus 63-litraisiin on aika selvä.

Missä kerroksessa suklikset enimmäkseen oleilee ja uiskentelee? Olen ymmärtänyt, että ne eivät ole niin pintavoittoisia kuin esim. hunaja- ja kääpiörihmakalat.
tamiso
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 22:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja tamiso »

kerttu kirjoitti:Mulla ei ole hiilarinlevitintä tällä hetkellä. Auttaako omatekonen hiivateviritys mitään? Oli kyllä hetken semmonen käytössä, mutta sen virittely paremmaksi on nyt tauolla.
Tottakai omatekoinen hiivateviritys auttaa. Itse koen sen vain aika hankalaksi kun saa olla aika ajoin vaihtamassa mössöt, ja ennen kuin alkaa taasen tuottamaan hiilidioksiidia ehtii altaan arvot nousemaan. Suklikset saattavat ottaa pahastikin nokkiinsa. Omatekoisesta ei pysty säätämään kuplien tuloväliä, joten hyvin todennäköistä, ettei vesi ole tarpeeksi pehmeää.
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Suklaarihma on kyllä omalla tavallaan hyvin tyylikäs ja mielenkiintoinen kala :) Aluksi katsoin, että onpas mitäänsanomattoman näköinen kala, mutta ajan kanssa suklaarihman kaunis syvänruskea väri kultaisilla kuvioilla ryyditettynä ja mielenkiintoinen ulkonäkö ovat tehneet vaikutukset :) Meillä mies haaveilisi suklaarihmapariskunnasta.

Mahtuisiko meille 180-litraiseen vielä suklaarihmapari taistohaaremin (1+3) seuraksi vai onko tämä kombinaatio tuhoon tuomittu? Muita kaloja altaassa olisi n. 15 kalan parvet mustaneontetroja ja kardinaalitetroja, 6 piikkisilmää ja 5 helmivasamamonnia - täyttä? Samaisessa altaassa, vielä altaan edellisillä omistajilla, näin taisto- ja suklisparin yhteiselämää ja aika rauhaisalta vaikutti, tosin kuulemma suklikset näyttivät tarvittaessa höntille taistoukolle sen paikan :mrgreen:

Hirvittää vain tuo sukliksen erittäin herkkä maine ja vesivaatimukset - tetrat kyllä tykkäävät, jos vesi on hapanta ja pehmeää, mutta taisto, monnit ja piikkikset alkavat kärsimään, jos pH tipahtaa 6:n tienoille ja sen alle :?
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Taistosta en tiijjä mutta itellä ainakii piikkisilmät ja helmimonniset näyttää viihtyvän mainiosti vaikka ph on tuossa 128l akvaariossa 5.0.
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Suklaarihmat oikeasti niin herkkiä?

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Kun noita juttuja lukee niin porukka varoittelee suklisten herkkyydestä. Onko ne oikeasti niin herkkiä kun väitetään? Itse kovin kiinnostunut lajista 100l (jos vaikka jokin taistelukala menisi samassa kaasvun ajan)
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Suklaarihmakala

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Täällä edelleen mietin sukliksia. Nykyisin tulee vesi omasta kaivosta, ja se on tosi tosi pehmeää. Tarviiko hiilarilisäyksen siis vain vettä pehmentämään vai muutenkin? Jos saisin veden happamaksi ilman hiilaria?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”