Kääpiörihmakala

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Pystyiskö mun 96l akvaarioon ottaa kääpiörihmakaloja? (1 uros+2-3 koirasta)
Kalasto tällä hetkellä:
n.6kpl täplämonnisia
5 neontetraa
1 vanha millis
2 partis (uros ja naaras)
Ja millasii ne on luonteeltaan? Ja lisääntyyksne helposti?
Ja mitä muita kaloja tonne vois ottaa ku se näyttää kauheen tyhjältä...
Ja kysyisin vielä kuinka kauan partikset yleensä elää? Noi partikset tuli akvan mukana ja on varmasti yli 4 vuotiaita.
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Oletan, että sukupuolijakautuma on 1 koiras + 2-3 naarasta :)

Akvaarion koon puolesta voi ottaa. Vesiarvoja et kertonut, mutta kääpiörihmakala haluaa lämmintä ja hieman hapanta vettä, mikä näyttäisi olevan ristiriidassa ainakin miljoonakalan toiveiden kanssa.
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Lämpötila on n.21 (lämmittimessä jotain vikaa koska lämpötila on säädetty 26 asteeseen) ja pH on 7, ja muita vesiarvoja ei olla koskaan mitattu [:I] Ja se millis on ns. maatiainen ja ainaski 2 vuotta vanha. Mut onks kääpiörihmakala kauheen herkkä laji?

PS: tarkoitin 1 koiras ja 2-3 naarasta... [:I]
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
PiudeH
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:29, 23.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja PiudeH »

Mulla on kääpiörihmoja ollut nyt noin vuoden ajan. Ostin viime kesänä käytetyn 250-litraisen ja siirryin siihen silloisesta n. 50-litraisestani.
Tänne olenkin kirjoitellut ongelmistani, kun kääpiörihmat ovat onnistuneet jäämään jumiin akvaariokoristeisiin, joita taas partamonneille pidin tärkeinä. Nykyisin akvaariossani on vain iso laivahylky, jossa majaavat vuorotellen nahistellen 4 uros partamonnia, eikä sinne kääpiörihmat ole menneet. Viimeisin koristeeseen jäänyt naaraskin on edelleen elossa, ja sille jopa kasvoi takaisin toinen rihma - se katkesi tyngäksi kun pelastin sitä kuparimonnisten pydamidi-piilosta.
Kuparimonniset ovat nyt piiloineen toisessa altaassa...
Vesiarvoja olen seuraillut silloin tällöin ja mulla varmaankin yhden uroksen kuolema johtui liian alhaiseksi vajonneesta PH:sta oli varmaan alle 6. Käytössäni on edelleen tuollaiset liuskatestit ja PH:n mittaukseen erillinen tippatesti. PH:n madaltumisen taas oletettavasti aiheutin ihan itse, olin noin viikko ennen kalan kuolemaa laittanut akvaarioon todella ison tummaa puuta olevan kannon, siitä varmaan liukeni sen verran "humusta" tms. joka sitten muutti vesiarvoja. Kanto oli ollut mulla akvaariossa ennen kuin mulla oli näitä kääpiörihmoja, mutta sen poistin ja möin pois.
Lämpöisemmästä vedestä nuo tykkäävät, mulla on nyt näin kesällä ollut ehkä liiankin lämmintä n. 26-28 astetta - mitään erillistä lämmitintä akvaariossani en ole koskaan oppinut pitämään. Sellainen tuli mukana, mutta myin pois... Kuparimonnisetkin viihtyvät omassa erillisessä akvaariossaan nyt hyvin, ne kun taas haluavat viileämpää - kutevat joka kerta kun vaihdan vettä ja varsinkin jos laitan viileämpää.
Kääpiörihma-urokseni (oranssi) rakentelee silloin tällöin kuplapesää ja jahtaa naaraita (2 kpl + yksi koboltti-naaras) mutta en ole koskaan siinä nähnyt "elämää" ja se onkin hajonnyt nopeaan.
Jos näitä siitä akvaarioosi hankit, muista riittävän lämmin vesi, ei koristeita joihin voivat jäädä jumiin (pätee myös muille kaloille) ja paljon kasveja, jotka ulottuvat pinnalle asti.
Tässä kuvassa on mun uros sekä toinen naaras ja vierellä lehtikalani.... jolle edelleen etsin kaveria, tämä ilmeisesti naaras.
DSC09352.JPG
DSC09352.JPG (91.1 KiB) Katsottu 8841 kertaa
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Aquariel kirjoitti:Lämpötila on n.21 (lämmittimessä jotain vikaa koska lämpötila on säädetty 26 asteeseen) ja pH on 7, ja muita vesiarvoja ei olla koskaan mitattu [:I] Ja se millis on ns. maatiainen ja ainaski 2 vuotta vanha. Mut onks kääpiörihmakala kauheen herkkä laji? ...
21 asteen lämpötila on ehdottomasti liian kylmää kääpiörihmakalalle. Se luultavasti olisi harmaa, ei liikkuisi ja jossakin vaiheessa sairastuisi. Ehdottaisin ainakin 25 astetta ja lämpimämpääkin saa olla. pH 7 on sille ok ja saa mennä allekin. Ei se ole mitenkään erityisen herkkä; syö kaikenlaista ruokaa ja lisääntyy helposti.
PiudeH kirjoitti:... Vesiarvoja olen seuraillut silloin tällöin ja mulla varmaankin yhden uroksen kuolema johtui liian alhaiseksi vajonneesta PH:sta oli varmaan alle 6. Käytössäni on edelleen tuollaiset liuskatestit ja PH:n mittaukseen erillinen tippatesti. PH:n madaltumisen taas oletettavasti aiheutin ihan itse, olin noin viikko ennen kalan kuolemaa laittanut akvaarioon todella ison tummaa puuta olevan kannon, siitä varmaan liukeni sen verran "humusta" tms. joka sitten muutti vesiarvoja. ... Lämpöisemmästä vedestä nuo tykkäävät, mulla on nyt näin kesällä ollut ehkä liiankin lämmintä n. 26-28 astetta - mitään erillistä lämmitintä akvaariossani en ole koskaan oppinut pitämään....
Kääpiörihmakala pitää humuspitoisesta vedestä ja kestää hyvin alle 6:n meneviä pH-arvoja. Luultavasti koiraskalasi kuolema johtui jostain muusta. 28 astetta ei vielä ole liian lämmintä kääpiörihmakalalle, mutta ehkä alkaa olla ylärajoilla. Se on trooppinen kala.
Myrkkymuratti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 21:29, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Myrkkymuratti »

Sopiva lämpötila kääpiörihmakalalle on (mm. Varjon kirjan mukaan) 24-28 astetta, eli lämmitys kannattaa kyllä hoitaa kuntoon ennen kuin hankit kääpiörihmoja. Urokset voivat kuulemma olla varsin ärhäköitä paitsi toisiaan kohtaan, myös jahtaamaan naaraita, joten suunnitelma yhdestä uroksesta ja pienestä haaremista kuulostaa hyvältä. Akvaariossa kannattaa olla myös runsaasti kasveja, jotta naarailla on piilopaikkoja. Sinällään kääpiörihmakalan ei pitäisi olla mitenkään vaikeahoitoinen, mutta olen kuullut väitettävän että nykyinen komeiden värimuotojen jalostus olisi tehnyt kääpiörihmakaloista myös entistä herkempiä. En sitten tiedä väitteen todenperäisyydestä.
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan :)
Minulla on tuore 128l akvaario, jossa on yksi kääpiörihmakala uros ja yksi naaras. Eilen alkoi edellinen akvaarioni vuotamaan ja vaihdoin lennossa kaiken siitä tähän uuteen. Kääpiörihmakalat taisivat kaikista kaloistani stressaantua tästä muutoksesta pahiten, vaikka vesiarvot pysyivät kutakuinkin samoina. Nukkumaan mennessäni katsoin vielä akvaarioon, josta oli valot jo sammutettu, ja näin uroskalan akvaarion lasin ja suodattimen välissä. Kala näytti kuolleelta ja oli todella ahtaassa raossa. Ei olisi mitenkään mahtunut siellä kääntymään ja minun tietääkseni ei ainakaan näillä kaloilla ole pakkia [;)] Siirsin suodatinta ja kala pääsi putoamaan akvaarion pohjalle ja oli kuin olikin hengissä eikä vaurioitunut. Nyt tänään ovat molemmat uineet ja käyttäytyneet ihan tavallisesti ja käyneet syömässä, mutta olen huomannut sen, että nämä kalat kyllä menevät pienistäkin koloista ja uivat vinossa ja kyljellään mahtuakseen jostain pienestä raosta tai akvaariokasvin lehden ali. Stressistä varmaan kuitenkin johtui tuo suodattimen taakse meneminen.

Minä olen lisäännyt vedenvaihtojen yhteydessä JBL:n Tropolia veteen, joka sisältää turveuutetta. Se tekee vedestä vähän tummaa samoin kuin akvaariossani oleva kantokin, mutta kääpiörihmakalat pitävät siitä samoin kuin akvaarioni kardinaalitetrat ja piikkisilmät. Käsittääkseni ne kaikki pitävät humuspitoisesta vedestä. Varsinkin kardinaalitetrojen värityksessä tapahtui minusta huomattava muutos (positiivinen sellainen!), kun aloin laittamaan veteen tuota Tropolia. Kalojen värit hehkuvat! Minulla on pH ollut 7 ja vesi on pehmeää, lämpötila on lämmittimen kanssa 26 astetta.

Minulla nuo kääpiörihmakalat molemmat jahtaavat toisiaan. Naaraskin välillä todella ärhäkästi ajaa urosta takaa ja minusta nyppiikin tätä? Onko tämä ihan normaalia käytöstä? Olen sitä vähän ihmetellyt. Välillä tämä pariskunta kiertelee toisiaan ollen kaarella ja tällöin ne suuntaavat rihmansa eteenpäin. Olen päätellyt, että siinä kosiskellaan [;)] Mahdanko olla oikeassa? Tälle urokselle olen kyllä harkinnut hankkia vielä yhden tai kaksi naarasta lisää.

Vielä yksi tekemäni huomio kääpiörihmakaloistani: Ne eivät taida pitää kovin virtaavasta vedestä. Minulla on tällä hetkellä akvaariossa kaksi sisäsuodatinta ja virtaus on aika kova. Kääpiörihmakalat joutuvat selvästi pinnistelemään päästäkseen eteenpäin virtaa vastaan. Mutta minulla nuo kaksi suodatinta ovat vain väliaikaisesti ja vähennän virtausta kunhan saan uuden akvaarioni asettumaan.

Tällaisia mietteitä minulla kääpiörihmakaloista... Saa kommentoida ja antaa vinkkejä :D
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Tuhi kirjoitti:Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan :)
Minulla on tuore 128l akvaario, jossa on yksi kääpiörihmakala uros ja yksi naaras. Eilen alkoi edellinen akvaarioni vuotamaan ja vaihdoin lennossa kaiken siitä tähän uuteen. Kääpiörihmakalat taisivat kaikista kaloistani stressaantua tästä muutoksesta pahiten, vaikka vesiarvot pysyivät kutakuinkin samoina. Nukkumaan mennessäni katsoin vielä akvaarioon, josta oli valot jo sammutettu, ja näin uroskalan akvaarion lasin ja suodattimen välissä. Kala näytti kuolleelta ja oli todella ahtaassa raossa. Ei olisi mitenkään mahtunut siellä kääntymään ja minun tietääkseni ei ainakaan näillä kaloilla ole pakkia [;)] Siirsin suodatinta ja kala pääsi putoamaan akvaarion pohjalle ja oli kuin olikin hengissä eikä vaurioitunut. Nyt tänään ovat molemmat uineet ja käyttäytyneet ihan tavallisesti ja käyneet syömässä, mutta olen huomannut sen, että nämä kalat kyllä menevät pienistäkin koloista ja uivat vinossa ja kyljellään mahtuakseen jostain pienestä raosta tai akvaariokasvin lehden ali. Stressistä varmaan kuitenkin johtui tuo suodattimen taakse meneminen.

Minä olen lisäännyt vedenvaihtojen yhteydessä JBL:n Tropolia veteen, joka sisältää turveuutetta. Se tekee vedestä vähän tummaa samoin kuin akvaariossani oleva kantokin, mutta kääpiörihmakalat pitävät siitä samoin kuin akvaarioni kardinaalitetrat ja piikkisilmät. Käsittääkseni ne kaikki pitävät humuspitoisesta vedestä. Varsinkin kardinaalitetrojen värityksessä tapahtui minusta huomattava muutos (positiivinen sellainen!), kun aloin laittamaan veteen tuota Tropolia. Kalojen värit hehkuvat! Minulla on pH ollut 7 ja vesi on pehmeää, lämpötila on lämmittimen kanssa 26 astetta.

Minulla nuo kääpiörihmakalat molemmat jahtaavat toisiaan. Naaraskin välillä todella ärhäkästi ajaa urosta takaa ja minusta nyppiikin tätä? Onko tämä ihan normaalia käytöstä? Olen sitä vähän ihmetellyt. Välillä tämä pariskunta kiertelee toisiaan ollen kaarella ja tällöin ne suuntaavat rihmansa eteenpäin. Olen päätellyt, että siinä kosiskellaan [;)] Mahdanko olla oikeassa? Tälle urokselle olen kyllä harkinnut hankkia vielä yhden tai kaksi naarasta lisää.

Vielä yksi tekemäni huomio kääpiörihmakaloistani: Ne eivät taida pitää kovin virtaavasta vedestä. Minulla on tällä hetkellä akvaariossa kaksi sisäsuodatinta ja virtaus on aika kova. Kääpiörihmakalat joutuvat selvästi pinnistelemään päästäkseen eteenpäin virtaa vastaan. Mutta minulla nuo kaksi suodatinta ovat vain väliaikaisesti ja vähennän virtausta kunhan saan uuden akvaarioni asettumaan.

Tällaisia mietteitä minulla kääpiörihmakaloista... Saa kommentoida ja antaa vinkkejä :D
Minäpä yritän vaikka siitä on aikaa kun olen noita viljellyt. Käytös on selkeästi kutua edeltävää, ja ei sulje pois sitä etteivätkö kalat saattaisi vahingoittaa toisiaan. Virtauksen tulee olla hidas, sillä nopea virtaus hajoittaa vaahtopesän eikä uros rakenne sitä jollei sillä ole sopivaa paikkaa. Pesä tarvitsee tukea, joten akvaariossa on hyvä olla pintakasvillisuutta ja pintaan asti ulottuvia kasveja (jos akvaariossa on virtausta jälkimmäiset ovat pakollisia, sillä ne estävät pesää ajelehtimasta pois..) Toisin kuin taistot rihmakala käyttää rakentamiseen myös kasvinosia, se vihreä sammal (jonka koko nimeä en muista) oli meillä kovassa käytössä. Lämpöä saisi olla asteen verran enemmän. Ravinnolla tuppaa myös olemaan merkittävä osa kutemisessa, useimmat rihmat ovat tykänneet punaisesta surviaissääsken toukasta ja se on lisännyt kutuhalukkuutta. Itse rihmakala ei tarvitse voimakasta happipitoisuutta, sillä se käyttää hyväkseen ilmakehän happea. Mätimunat jotka ovat pesässä ovat automaattisesti hapekkaimmassa vedessä, huomioi myös se että vasta kuoriutuneet kalanpoikaset eivät selviä suodattimen vedosta vaan imeytyvät armotta suodattimeen.
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Minulla on vallisneriaa ja vesiruttoa, joista muutamat versot ovat kasvaneet jo pinnalle asti. Osaisiko joku suositella ihan pintakasveja, minä kun tiedän vain sen pienilehtisen, joka leviää riesaksi asti [;)] Minun kardinaalitetratkin pitäisivät kasvien tuomasta varjostuksesta. Ei minulla ole tarkoitusta alkaa kääpiörihmakaloja viljelemään, mutta haluaisin järjestää niille mahdollisimman luonnolliset olosuhteet, jossa ne voisivat hyvin ja viihtyisivät.

Minä olin ajatellut hankkia vielä pari naarasta lisää, mutta sitten luin jostain, että pitäisi olla joko pari tai sitten isompi parvi. Isompaa parvea ei minun akvaariooni mahdu. Taitaa olla vähän kahdenlaista mielipidettä asiasta ja kokemustakin... Joillakin on kääpiörihmapariskunta yhdessä kiusannut "ulkopuolisia" naaraita ja toisilla taas naaraat ovat saaneet hetken lepoa koiraan kosiskellessa muita naaraita. Osaisiko kukaan neuvoa vai onko vain kokeiltava miten minun altaassani käy? Minulla kun ei ole akvaariossani kääpiörihmakalojen lisäksi kuin kardinaalitetroja, jotka uisivat keskivedessä ja pinnan tuntumassa, niin kaipaisin kyllä vähän lisää elämää siihen osaan akvaariota.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Tuhi kirjoitti:Minulla on vallisneriaa ja vesiruttoa, joista muutamat versot ovat kasvaneet jo pinnalle asti. Osaisiko joku suositella ihan pintakasveja, minä kun tiedän vain sen pienilehtisen, joka leviää riesaksi asti [;)] Minun kardinaalitetratkin pitäisivät kasvien tuomasta varjostuksesta. Ei minulla ole tarkoitusta alkaa kääpiörihmakaloja viljelemään, mutta haluaisin järjestää niille mahdollisimman luonnolliset olosuhteet, jossa ne voisivat hyvin ja viihtyisivät.

Minä olin ajatellut hankkia vielä pari naarasta lisää, mutta sitten luin jostain, että pitäisi olla joko pari tai sitten isompi parvi. Isompaa parvea ei minun akvaariooni mahdu. Taitaa olla vähän kahdenlaista mielipidettä asiasta ja kokemustakin... Joillakin on kääpiörihmapariskunta yhdessä kiusannut "ulkopuolisia" naaraita ja toisilla taas naaraat ovat saaneet hetken lepoa koiraan kosiskellessa muita naaraita. Osaisiko kukaan neuvoa vai onko vain kokeiltava miten minun altaassani käy? Minulla kun ei ole akvaariossani kääpiörihmakalojen lisäksi kuin kardinaalitetroja, jotka uisivat keskivedessä ja pinnan tuntumassa, niin kaipaisin kyllä vähän lisää elämää siihen osaan akvaariota.
Pistia, tosin sekin lisääntyy riesaksi asti, mutta toisaalta imee siinä samalla ylimääräisiä ravinteita vedestä ja ehkäisee tupsulevien muodostusta. Jaa-a en oikein tiedä mistä tuo isompi parvi ajatus on saanut alkunsa. Isommat rihmat (joista on enemmän kokomusta) liikkuvat kyllä parvissa nuorina, mutta sukukypsyyden jälkeen koiraiden ymmärrys toisiaan kohtaan on nolla. Sopivan parin muodostuksen suhteen parvi on toki hyvä, mutta parien vakiinnuttua kalat yleensä tahtovat olla mieluummin keskenään tai vaahtopesää vartioiva koiras yksinään. Kääpiörihmakala koiras voi hyvinkin tehdä naaraasta kutuhaluissaan selvää, mutta toisaalta naaraat vähän luonteesta riippuen kiusaavat myös toisiaan.. Suosittelen ennemmin strategisesti eri nurkkiin allasta sijoitettuja jaavansaniais/vastaava tiheys kasvipuskia.
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Tänään saivat piikkisilmäni kolme uutta kaveria ja vähän vilskettäkin tuli akvaarioon kolmen ruusutetran voimin, joille hankin vielä muutaman lajikumppanin parveen lisää, kunhan Faunattareen saapuu uusi satsi fisuja :D Mutta, olen noista kääpiörihmakaloistani huolissani. Vaikka olen laittanut kyselyyn sekä tänne että Toriin pintakasveja, en ole niitä vielä keneltäkään saanut. Täällä Hyvinkäällä ei moisia akvaariokasveja ole alan liikkeissä myytävänä. Kääpiörihmakalanaaraan vatsa on erittäin pullea ja mietin, olisiko sillä nyt mätiä siellä. Kääpiörihmoilla on ollut kovasti kosiskelua, mutta koiraalla ei toistaiseksi paikkaa mihin tehdä kuplapesänsä. En muista luinko täältä jostain vai akvaariokirjasta, että jos naaras ei pääse laskemaan mätiä, se voi kovettua naaraan sisään eikä se sitten saa sitä enää ulos puserrettua. Olen nyt huolissani tästä :( Voiko tuollaista oikeasti tapahtua ja menehtyykö naaras mahdollisesti siihen? Apua kaivataan! Paras apu olisivat ne pintakasvipöheiköt.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kannattaa itse selata kasvien myynti-ilmot ja ottaa yhteyttä myyjään. Usein samat myyjätkin myyvät koko ajan kasveja, joten vaikka varata. Amerikankilpukkaa minullakin olisi ollut pikku pytyn pinnalle tarjota. En vielä hirveästi kasvejani ole kaupannut, kun putkirempan muuton jäljiltä kasvillisuus alkutekijöissä ja kauhea rääkki kasveille...Duunin toisen kipon pinnalla melko huima matto sitä ja isolehtisenä kasvaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Kääpiörihmojeni kuulumisia:

Eilen sain postissa paketin erilaisia kasveja. Mukana oli myös pistiaa ja sitä kelluvaa sammalta, jonka nimeä en nyt muista. Näistä pintakasveista kääpiörihmani villiintyivät! Altaassa myös vallisneriat ja argentiinan vesirutto kasvavat pinnalle asti.

Tuossa seurasin koiraan touhuja äsken ja alkoi naurattaa, niin hauskalta näytti puuhailunsa :D . Osaakohan tuo minun koiraani tuon pesänrakennuksen, kun vähän toivottomalta vaikutti yrityksensä :? Sammalmytyn vierestä se käy haukkaamassa ilmaa ja ui sitten sammalen alle ja päästää ilmakuplat suustaan ulos. Tätä se tekee lähes taukoamatta, välillä käy nyppimässä kasveja ja ajamassa takaa naarastaan, vaikka tämä olisi kaikessa rauhassa aivan akvaarion toisessa päässä. Aika nopeasti rouva tajusi, että herran pesänrakennuspuuhiin ei ole mitään asiaa :) Myös kardinaalitetrat ajetaan raivokkaasti rakenteilla olevalta kuplapesältä pois.

Kovasti naarasta koiras kiinnostaa [;)] Vaikka toisiaan nyppivät ja saavat välillä hurjaakin kyytiä kumppaniltaan, niin aina siihen viereen palataan kyhnäämään. Ihmettelen tätä rouvaakin, itse en moisen hyökytyksen jälkeen palaisi saman ukon luokse :mrgreen:

Jos nuo rihmakalani saavat sen kudun aikaiseksi, niin onko mitään mahdollisuutta saada sitä pelastetuksi? Toista akvaariota minulla ei ole, mutta ajattelin että onnistuisiko kuplapesän siirtäminen poikasaltaaseen, jonka saisi akvaarion reunaan kiinni? Olosuhteet pysyisivät kudulle samana. Jos poikasallas on verkkoa niin pystyisikö kudusta mahdollisesti syntyviä pieniä poikasia siinä myös aluksi kasvattamaan vähän isommiksi? Onko kellään kokemusta? Ja mitä vaihtoehtoja on poikasten ruokkimiselle, jos ei halua alkaa kasvattelemaan artemiaa ja likoeläimiä?

Mielenkiinnolla jään seuraamaan mikä kääpiörihmani saavat aikaan :) Vinkkejä ja neuvoja otan mielelläni vastaan.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Nopeaa toimintaa!

Nyt on komea kuplapesä rakennettu kelluvan sammalen alle ja olen päässyt jo kolmasti todistamaan iloista perhetapahtumaa :D Raivoisalla vimmalla koiras vartioi pesäänsä ja kardinaalitetrat ovat väijyksissä ja kyttäävät mätimunaherkkuja herkeämättä. On siinä isukilla vahtimista ja välillä näkyy hermo menevän.

Kun naaras haluaa laskea mätimunia, se ui koiraan viereen ja näykkii tätä pyrstöevän juuresta. Tällöin koiras kietoutuu naaraan ympärille ja ottaa tämän tiukkaan puristukseen ja hetken päästä naaraasta vapautuu kohti kuplapesää nousevia pieniä, valkokuultavia mätimunia. Kardinaalitetroilla on ollut juhlapäivä tänään! Jotenkin olin kuvitellut, että naaras laskee mätinsä yhdellä kertaa, mutta homma näkyykin menevän niin, että muhinoimassa käydään vähän väliä. Kolme kertaa tosissaan olen jo koko homman nähnyt pienen ajan sisällä. Aivan upeaa päästä todistamaan tuollaista ja ylpeäkin olen vähän siitä, että olen kääpiörihmoilleni saanut järjestetyksi sellaiset olot, että innostuivat kutemaan :P Ei silloin minusta kaloilla voi kovin kehnot oltavat olla.

Muutama kysymys on herännyt: Näkeekö kuplapesästä mitenkään, onko siellä mätiä? Koiras nimittäin edelleen puhaltelee siihen lisää ilmakuplia. Kuinka kauan koiras pesää vartioi ja kauanko kututapahtuma kestää? Onko siis oletettavissa, että homma jatkuu läpi yön ja vielä huomennakin? Haluaisin nimittäin saada kuplapesän jotenkin turvaan yön ajaksi. Mutta hermostuuko koiras moisesta toimenpiteestä, jos esim. edellisen viestini mukaisesti poimin pesän turvaan yöllisiltä herkuttelijoilta? Syökö koiras itse niitä mätimunia?

Olisin kiitollinen pikaisista vastauksista, koska tilanne on akuutti :mrgreen:
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
lionheart
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 12:29, 04.07.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja lionheart »

Tällaiset kaverukset tuli hankittua tänään ja myyjän mukaan "kai" naaraita ovat. Mitäs olette muut mieltä? Onko tuon toisen selkäevässä oleva lovi tapaturman aiheuttama vai ihan normaali piirre?
Kuva
Kuva
240 l seurala
145 l kääpiöpallola/kasviakva
43 ja 54 l odottaa selkeää suunnitelmaa
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Naaraita nuo ovat molemmat. Minulla on ihan samanlaisia ja poikasissa kasvamassa lisää :D . Tuo toisen naaraan selkäevässä oleva kolo on vaurio tai synnynnäinen vika minun mielestäni. Mutta tuskin haittaa kovasti kalaa itseään.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
jhe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 15:13, 08.01.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja jhe »

Meillä oli 180l akvaariossa kääpiörihmakalahaaremi (1 koiras ja 3 naarasta). Naaraat alkoivat puolen vuoden asustelun jälkeen yhtäkkiä uimaan vuorollaan pelkkää pientä ympyrää ja siitä vuorokauden kuluttua kuolivat. Viikko tästä myös koiras heitti henkensä. Vesiarvot olivat ok ja muut kalat (taistot, intiaanisulat, tapparakalat, helmimonniset) näyttävät voivan hyvin ja muita kuolleita kaloja ei ole ollut.
lionheart
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 12:29, 04.07.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja lionheart »

jhe kirjoitti:Meillä oli 180l akvaariossa kääpiörihmakalahaaremi (1 koiras ja 3 naarasta). Naaraat alkoivat puolen vuoden asustelun jälkeen yhtäkkiä uimaan vuorollaan pelkkää pientä ympyrää ja siitä vuorokauden kuluttua kuolivat. Viikko tästä myös koiras heitti henkensä. Vesiarvot olivat ok ja muut kalat (taistot, intiaanisulat, tapparakalat, helmimonniset) näyttävät voivan hyvin ja muita kuolleita kaloja ei ole ollut.
Putsailin pari tuntia sitten tukkeutunutta suodatinta ja uroskääpiöni on siitä lähtien uinut lasia pitkin ylös alas soikion mallista rataa. Välillä käy altaan toisessa päässä ja sitten palaa taas pyörimään samaan kohtaan. Vesiarvot eivät ole muuttuneet eikä muut kalat käyttäydy ollenkaan normaalista poiketen. Mistä lie tuo vinksahtanut, mutta toivon mukaan ei ole sama kohtalo kuin sinun kaloillasi.
240 l seurala
145 l kääpiöpallola/kasviakva
43 ja 54 l odottaa selkeää suunnitelmaa
mondayisstupid
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:14, 04.06.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja mondayisstupid »

Mulla kääpiörihmisukko välillä ui takalasia pitkin ees taas. Ja sitten kun tuossa yksi päivä lasimagneetilla etulasia vetelin, ni sai jonkun sätkyn tästä ja aloitti tuon "hiihtelyn" taas.. No, eipä ole tuo kuollu vaikka on tuota tehnyt enemmän ja vähemmän jo parisen kuukautta.
Niniel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 12:05, 02.01.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Niniel »

Meilläkin kääpiörihmat välillä ui laseja edes takaisin. En tiedä näkisivätkö heijastuksensa siellä ja reviirikaloina häiriintyisivät siitä. Myös edesmenneet huulirihmat tekivät tätä.
60L+160L+kissa
lionheart
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 12:29, 04.07.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja lionheart »

Omani käytös oli selvästi epänormaalia, jopa neuroottiseksi voisi kutsua. Loppui kuitenkin iltaa kohden ja nyt on taas oma itsensä. Ilmeisesti hermostui vaan muuttuneesta virtauksesta suodattimen putsauksen jäljiltä.
240 l seurala
145 l kääpiöpallola/kasviakva
43 ja 54 l odottaa selkeää suunnitelmaa
Niniel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 12:05, 02.01.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Niniel »

Kyllä sitä meilläkin voi neuroottiseksi sanoa. Aina välillä innostuvat tästä käyttäytymisestä. Välillä taas rauhallisempaa.

Meidän ensimmäinen rihmaukko kuoli keväällä pöhöön oltuaan meillä kuukauden. Kaksi naarasta jäi leskeksi. Nyt syksyllä ostettiin sitten uusi ukko ja heti alkoi vimmattu pesän rakennus ja muutama kutuyrityskin huomattiin. Eilen sitten bongasin viisi pikkiriikkistä poikasta pesän alueella. <3 Kohtahan ne on kiilakylkien ruokana, mutta mukava ainakin tietää, että tämä uusi koiras on elinvoimaisempi kuin edellinen. Edellinen ei oikein pesiäkään jaksanut rakennella.

Huulirihmoilla joskus kerättiin poikaset omaan altaaseen, mutta ei meillä niiden kasvatuksesta tullut mitään... Joten antaa näiden nyt jäädä tuonne seuralaan.
60L+160L+kissa
Niniel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 12:05, 02.01.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja Niniel »

Tämä meidän ukko on nyt innostunu lisimään. Edelliset poikaset vasta kuoriutu ja nyt jo on pykänny uuden pesän pystyyn. Ja minkälainen pesä se onkaan! Kohoaa kasvien varassa monta senttiä pinnan yläpuolelle. Enpä ole ennen tällasta nähny.
60L+160L+kissa
mondayisstupid
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:14, 04.06.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiörihmakala

Viesti Kirjoittaja mondayisstupid »

Mulla kanssa kääpiö ukko teki kunnon keon kun yrittivät kesähelteillä kutea :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”