Hunajarihmakalan kudetus

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akvaristi1996
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 23:11, 15.03.2014

Hunajarihmakalan kudetus

Viesti Kirjoittaja akvaristi1996 »

Hei!
Olen tässä pohtinut, että kun on ylimääräinen 20 litran allas, joka on ennen ollut poikasten kasvatusaltaana, niin voisiko hunajarihmakalapariskuntaa kudettaa siellä? Onko aivan liian pieni tähän tarkoitukseen? Ottaisin vastaan myös vinkkejä, miten saisin ne parhaiten kutemaan?
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hunajarihmakalan kudetus

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Minulla on kääpiörihmakaloja, jotka ovat kuteneet onnistuneesti. Luulisin hunajarihmakalojen kutemisen olevan hyvin samantyyppinen kuin kääpiörihmakalojen. Minun kalani innostuivat kutemaan heti, kun sain akvaariooni pintakasveja. Surviaisen toukat lisännevät myös kutuinnokkuutta. Rihmakalat tarvitsevat kutemiseen lähes seisovan veden, jossa on pintakasveja tai köynnöstäviä kasveja, jotka kasvavat pinnalle asti. Uroskala puhaltaa näihin pintakasveihin kuplapesän ja käyttää sen rakentamiseen hyödyksi myös löytämiään kasvien osia.

Meillä on veden pinnalla salviniaa ja pitkiä vallisnerian lehtiä ja akvaarion toisessa päässä lähes seisova vesi. Kovassa virtauksessa mahdollinen kuplapesä ei pysy koossa. Kuplapesistä on meillä löytynyt kuolleita ja irronneita kasvin lehtiä ja jaavansammalta. Kääpiörihmakalat ovat kuteneet isossa akvaariossa enkä ole niitä erikseen siirtänyt kutuakvaarioon. Uros ajaa kuplapesää rakentaessaan välillä agressiivisestikin naaraan pois pesän lähettyviltä, joten minusta kutuakvaariossa pitää olla tilaa ja paljon piilopaikkoja naaraalle paeta uroksen kosiskeluja. KUn kuplapesä on valmis ja naaras kutuvalmis, niin ainakin kääpiörihmakaloilla naaras ui kuplapesän alle uroksen viereen ja uros kietoutuu tämän ympärille ja pusertaa mätimunat ulos, jotka nousevat kuplapesään. Vanhemmat itse syövät hanakasti mätimunia ja muut akvaarion asukit myös, mutta ainakin meillä siitä huolimatta poikasia on syntynyt runsaasti.

Minulla ei aluksi ollut minkäänlaista poikasakvaariota vaan sellainen verkkoseinäinen poikasallas, joka kiinnitetään akvaarion reunaan. Siihen siirsin kuplapesät, joihin oli laskettu mätimunat ja siinä isossa akvaariossa poikaset poikasaltaassa kuoriutuivat ja elivät ensimmäiset viikot. Sittemmin hankin poikasakvaarion, johon siirsin poikaset ja uudet kuplapesät. Likoeläinruokinta onnistuu siinä verkkoseinäisessä poikasaltaassakin, vaikka tuossa yhdessä toisessa ketjussa on toisin väitetty. Ainakin minulla onnistui. Olen saanut kääpiörihmakalan poikasia kasvatettua myyntikokoisiksi asti vaikka tämä oli ensimmäinen kertani ja kokeilun kautta opin.

Minusta sinulla tuo 20 litrainen on liian pieni kudetusaltaaksi. Mutta joku kokeneempi saa korjata, jos olen väärässä. Ajattelen vain sitä naarasta, jota uros ajaa takaa välillä aika rajustikin. Toivon kuitenkin onnistunutta kututapahtumaa teille! Se on kiehtovaa seurattavaa ja mukavaa on seurata poikastenkin kasvua ja kehitystä, jos saa kudun onnistumaan ja poikaset kuoriutumaan.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
akvaristi1996
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 23:11, 15.03.2014

Re: Hunajarihmakalan kudetus

Viesti Kirjoittaja akvaristi1996 »

Kiitos suuresti hyvästä vastauksesta!:) Täytyy siis odotella, että kutevat tuolla isossa akvaariossa, laittaa verkkohäkkiin ja sitten kun poikaset kuoriutuvat ja kasvavat hieman, eivätkä ole niin herkkiä muutoksille, niin siirtää tuonne 20 litraiseen kasvamaan:)

Eilen seurailin tuota isoa akvaariota ja huomasin hunisten jahtailevan tosiaan yms. Uros ei ollut kutuväreissä, eikä pesää ole rakennettu, mutta silti pariskunta kietoutui toisiinsa, mitään munia ei kyllä tullut. Mitä tällainen käytös tarkoittaa? Onko pian odotettavissa jälkikasvua?:)
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hunajarihmakalan kudetus

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Meillä kääpiörihmakalat ajoivat toisiaan vuorotellen takaa, kiehnäsivät kylki kyljessä ja ojentelivat rihmojaan eteenpäin ennen kuin ensimmäistäkään kuplapesää oli rakennettu. Se on kutua edeltävää käytöstä hyvin todennäköisesti. Mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että monen asian on osuttava kohdalleen ennen kuin uros alkaa kuplapesää puhaltelemaan. Edellellisessä viestissäni mainitsemani asiat ainakin sekä se, että myös naaras on kutuvalmis. Jännittäviä odotuksen hetkiä teille sinne!
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”