Taistopojan kohtalosta

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Joskus taisto sairastuu ilman että siihen keksitään mitään näppärää ulkoista syytä. Jos on mahdollisuus niin itse ainakin koittaisin laittaa kuurille. Bactopur direct tai furanol 2, mieluiten toi direct. Muoviloota, snadi lämmitin, ja vaikka ilmapumppu/kivi tai jokin liikuttamaan vettä. Lämpöä voisi olla 27-28 jolloin verenkierto on nopeampaa(olihan sun pytyn lämmöt muutenkin luokkaa 26?). Mieluiten loota vois olla sellainen että pohjapinta-alaa olisi ja sun ei tarvitse pitää siellä kuin joku 15-20cm vettä ja litroja olisi käytössä joku 10l, jolloin lääkkeen annostelu on helpompaa koska lääkkeet on mitoitettu usein 10Gallonaa/40l tai jollain kertoimella. Ei valoja, kansi päällä pitää pumpun kanssa lämmöt tasaisena. Pohjalle vaikka jokunen vanha kahvikuppi tai mitä nyt löytyy. Tässä voi vaan olla se ongelma että on mennyt jo liikaa aikaa, itse olen ollut aina erittäin vikkelä laittamaan taistoja hoitoon pienimmistäkin oireista, joidenkin mielestä liiankin mutta jokainen tavallaan. Taistoa voi nimittäin "lukea" huomattavasti paremmin kuin akvaariokaloja yleisesti. Toki jos ukko oli täysikasvuinen tullessaan, se on voinut olla esim kudetuskäytössä ja laitettu matkaan noin vuoden ikäisenä, osan ukoista elinkaari jää pariin vuoteen tai ongelmaherkkyys nousee reilusti vuoden iän jälkeen.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse pistäisin taiston Baktopur direkt + Kusuri wormer plus- hoitoon sairaalaan. Kalalla voi olla sisäloisiakin, jotka piilevänä aiheuttavat ongelmia. Taustalla lienee myös tulehdus. Mutta nämä vain arvailua. Kusuria voi käyttää muiden lääkkeiden kanssa. Ja samalla varmistaa, ettei kala kärsi madoista. 4 päivän hoito tuolla setillä. Taistohan on helppo laittaa sairaalakippoon - pieni ja suht vaatimaton kala. Clasun 27 faunaboksi tai jokin vastaavakin riittää, ilmastin ja sopivat lämmöt. En ole koskaan katunut liian aikaista lääkitystä, liian myöhäistä joskus....

Minulta saat kyllä kustannusedullisesti sekä BD että Kusuria. Kusurin annostelu pieneen kippoon on mikroskooppitarkkuutta, mutta lääketoleranssi fisuilla tuon suhteen on todella iso ja lääke on mieto.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mä olen tippunu kelkasta, mikäs tää kusuri on(katoin netin kyllä just) , joku uuden sukupolven valmiste?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

nastamuumio kirjoitti:Mä olen tippunu kelkasta, mikäs tää kusuri on(katoin netin kyllä just) , joku uuden sukupolven valmiste?
Tilaan Briteistä Kusuri Wormer plus. Flubendazolea sisältävä (vaikuttava aine) ja toimii madottajana. Yleisesti kehuttu. Laskeskelin, että 3 kertaa enempi sisältää tosin Camacell flunedazolea, kuin kusuri oikein annosteltuna. Camacell sisältää myös paria hyönteismyrkkyä. Joten Camacell on tuhdimpaa kamaa annostelun mukaan. Jos olisi todella tiukka paikka, luottaisin Camacelliin. Toki mieto voisi aiheuttaa helpommin resistenttejä kantoja. Mutta kiekkoharrastajat tuota käyttävät yleisesti monissa maissa (esim. Britit) ja kehuvat. Itse madotan kausimadotuksetkin tuolla.

Tehoaa sisäloismatoihin hyvin. Mutta camallanus cottia en tuolla häätäisi (punaninen mato, joka peräaukosta voi paistella...).

Tuota lääkettä voi käyttää päällekkäin minkä lääkkeen kanssa tahaansa (tosin en samaan tarkoitukseen montaa päällekkäin samaan aikaan käyttäisi toki). Joskus Baktopur direktin kanssa käytän - samalla madotus tapahtuu ja Kusuri on niin mieto, että hoitanee homman, mutta hyvin kalaystävällinen. Haarniskamonnit ei tuota kestä eikä flubendazolea - joten niille ei missään nimessä. Pennutkin hyvin kestää muut lajit. Toki haarniskan lähisukulaisia hieman varoisin myös tuon lääkkeen kanssa.

Kidusloisiin tehoaa kun käyttää 2x4 vuorokautta eli kaksi kuuria peräjälkeen. Mutta Fluke-solvea käyttäisin siihen vaivaan. On juuri täsmä ja nopea kuten Tremazol (pratsikvantelia sisältää).

Kusuri tappaa kotilot ja sukaravut myös kuten madotuslääkkeet. Itse tilailen isot satsit Ebayn kautta ja annan tutuillekin hädässä:). On nimittäin hyvin riittois (yksi pakkaus riittää n. 8000 litraan....).

Olen myös sompaillut kausimadotuksen niin, että ensin fluke-solve (vain yksi satsi kahden sijaan), Kusuria 5. päivä, joka hoitaa kuoriutuvat kidusloiset ja sisäloiset...ei tarvitse kahta kidusloisiskua fluke-solvella.

Mutta kipponi taitavat olla matovapaat ja teen noita enää huippu harvoin....uudet kalat aina madotan, samoin kasvit karanteenissa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Kiitos jälleen loistavasta analyysistä ja informaatiosta, olen taas viisaampi. Itsellä kun ei ole ollut kausimadotettavia kaloja pahemmin niin ei kaikkiin juttuihin tule syvennyttyä. Osa noista lääkeaineista kuulosta jotenkin tutulta koirien madotuksen osalta. Joskus kyllä törmäsin jollain jenkki akva foorumilla kyllä koiran matolääkkeisiin.
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Medusa »

nastamuumio kirjoitti:Joskus taisto sairastuu ilman että siihen keksitään mitään näppärää ulkoista syytä. Jos on mahdollisuus niin itse ainakin koittaisin laittaa kuurille. Bactopur direct tai furanol 2, mieluiten toi direct. Muoviloota, snadi lämmitin, ja vaikka ilmapumppu/kivi tai jokin liikuttamaan vettä. Lämpöä voisi olla 27-28 jolloin verenkierto on nopeampaa(olihan sun pytyn lämmöt muutenkin luokkaa 26?). Mieluiten loota vois olla sellainen että pohjapinta-alaa olisi ja sun ei tarvitse pitää siellä kuin joku 15-20cm vettä ja litroja olisi käytössä joku 10l, jolloin lääkkeen annostelu on helpompaa koska lääkkeet on mitoitettu usein 10Gallonaa/40l tai jollain kertoimella. Ei valoja, kansi päällä pitää pumpun kanssa lämmöt tasaisena. Pohjalle vaikka jokunen vanha kahvikuppi tai mitä nyt löytyy. Tässä voi vaan olla se ongelma että on mennyt jo liikaa aikaa, itse olen ollut aina erittäin vikkelä laittamaan taistoja hoitoon pienimmistäkin oireista, joidenkin mielestä liiankin mutta jokainen tavallaan. Taistoa voi nimittäin "lukea" huomattavasti paremmin kuin akvaariokaloja yleisesti.
Kiitos perusteellisesta vastauksesta! Minulla on 60 litrainen vara-akvaario, tosin aivan telakalla. Hommasin siihen juuri tällä viikolla JBL:n CristalProfi 80:n suodattajaksi, toivottavasti ei ole liian järeä peli. Vaihtoehtona olisi ollut aquaball 130, mutta jotenkin minulta meni luottamus siihen, kun akvan alkuperäinen suodatin oli aquaball 60 (olettaisin) eikä se enää putsauksen jälkeen käynnistynyt. Saahan pikku akvan kypsytettyä pikaisestikin, kun pistää pääakvasta joitakin siellä lilluneita juttuja, noin yksinkertaistaen. Pääakvan vesi on aika lämmintä, siinä 27 asteista, kun siellä on plekoja ja labyrintteja.

Lämmitin pitäisi hommata, Faunatar taitaa olla sunnuntaina auki. Vai olisiko ilmastin eli kuplakone parempi kuin suodatin? Joka tapauksessa litroja sinne saisi kivasti tuon 40 litraa.
Toki jos ukko oli täysikasvuinen tullessaan, se on voinut olla esim kudetuskäytössä ja laitettu matkaan noin vuoden ikäisenä, osan ukoista elinkaari jää pariin vuoteen tai ongelmaherkkyys nousee reilusti vuoden iän jälkeen.
Kuten sanoin, paljon kehittyneemmältä minun taistoni näytti ostohetkellä kuin taistot liikkeessä, jossa kävin tällä viikolla. En tiedä minkä ikäinen raukka on. Mutta useita niitä oli siellä silloin myynnissä purkeissa. Mainitsin myyjälle taistelukalasta ja hän alkoi näitä sitten esitellä, ne olivat vähän niin kuin henkilökunnan tiloissa, piilossa. Miksiköhän ne eivät olleet altaissa uimassa niin kuin tämän viikkoisessa liikkeessä? Ensi kerralla hankin kyllä enemmän poikasen näköisen. Olisi kiva saada koto-Suomessa kasvatettu. [}:)]
Riippasaarni kirjoitti:
Kala joka ei pysty normaalisti uimaan, eikä syö ja jota ei voi lääkitä on selkeästi päästettävä kirkkaimille vesille.
Pelkään kyllä itsekin pahoin, että saattaa olla myöhäistä.

Minun kalani ei ole harrastanut tuota "ravaamista lasia pitkin". Kovin rauhallinen yksilö se on. Akvaariossani taas on 3D-tausta. Evissä ei ole mielestäni värimuutoksia.
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Fisutar10 kirjoitti:Itse pistäisin taiston Baktopur direkt + Kusuri wormer plus- hoitoon sairaalaan. Kalalla voi olla sisäloisiakin, jotka piilevänä aiheuttavat ongelmia. Taustalla lienee myös tulehdus. Mutta nämä vain arvailua. Kusuria voi käyttää muiden lääkkeiden kanssa. Ja samalla varmistaa, ettei kala kärsi madoista. 4 päivän hoito tuolla setillä. Taistohan on helppo laittaa sairaalakippoon - pieni ja suht vaatimaton kala. Clasun 27 faunaboksi tai jokin vastaavakin riittää, ilmastin ja sopivat lämmöt. En ole koskaan katunut liian aikaista lääkitystä, liian myöhäistä joskus....

Minulta saat kyllä kustannusedullisesti sekä BD että Kusuria. Kusurin annostelu pieneen kippoon on mikroskooppitarkkuutta, mutta lääketoleranssi fisuilla tuon suhteen on todella iso ja lääke on mieto.
Voisihan sitä kokeilla, vaikka pelkäänkin, että on ehkä myöhäistä. Mutta voihan lääkitystä kokeilla. Ainakaan niitä punaisia matoja ei ole näkynyt eivätkä kiduskannet törrötä (eikös se ole merkki kidusloisista?).
Olisiko siis ilmastin parempi kuin suodatin? Taisin hankkia vähän liiankin tehokkaan laitteen pikku akvaariooni. Lämmitin vielä tarvitaan päälle.
Olisi se ilo ja ihme, jos Samurai vielä tokenisi.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Yleensä lääkityksestä varoitellaan liikaan ja "katsellaan". Siinä ajassa lääkitsisi kalan moneen kertaan. Kun tasapaino menee ja ruokahalu, on peli usein menetetty. Mutta aina on toki toivoa. Ja toki joskus lääkitys on väärä tai turha stressi.

Hyvä, ettei callanusta (näkyisi luultavasti sillä tai jollakin kalalla). Muihin Kusuri tehoaa suht hyvin. Ja kiduskannet jos ok, hyvä tieto sekin. Minusta kidusloiset ovat vaarallisia, kun tuhoavat hengityselimet ja kiduksien kautta pöpöt menevät sisäelimiin.

Et varmasti mitään menetä ja hyvin sairaalassa hoidettu kala ei kärsi.

Laita vain siihen pieneen akvaarioon, siihen lämppäri ja lämpömittari.

Itse kylvettäisin fisun ensin ämpärissä, jossa 2 litraa vettä ja yksi tabu Baktopur direktiä. Kova ilmastus, 30 minsaa.

Laittaisin ämpäriin sitten akvaariovettä, että on täysi. Näin 10 litraa vettä. Varottava, ettei kala hyppää pois, kansi, joka raolleen.

Sitten kala pieneen akvaarioon. 10 litraa ja se lääke mukana sinne. Laittaisin esim. 20 litraa yhteensä akvavettä. Vaihda vaikka hyvä vesi siihen ennen projektia, niin kalalla on hyvä vesi sairaalassa.

BD tuhoaa bakuja, joten ilmastin voi olla parempi. Suodatinbakut tuhoutuvat lääkityksestä. Orgaaninen jäte voi alkaa mädätä yms....Laittaisin ilmastimen, jos on. Jos suodatin, niin pienelle teholle ja ilman kypsytystäkin ok, koska bakut kuolee samalla.

Kala paastolle mieluusti tai yksi hiutale kokeeksi päivittäin, miten reagoi -tyyliin. Kusuri wormerit mukaan.

Laittisin ämpäriin sopivan lämpöistä vettä vedenparannusaineen kanssa joksikin aikaa. Mittaisin lämmöt, että ok ja lisäilisin pikku hiljaa muovirasialla, että vettä tulee esim. n. 50 litraa....Näin kala ei saa liian suurta muutosta kerralla uudesta vedestä....

Kala paastolle, tai se hiutale/päivässä. Mittaisin nitriitit kiposta. Itse vaihdan päivittäin 50 % vettä kalalle, että pysyy hyvänä ja lääke modattava niin ettei laimene. Mutta taisto ei paljon likaa vettä, jos et ruoki....ja vesimääräkin ratkaisee. Nitriitit kuitenkin hyvä mitata.

Mutta yv minulle ja nopeasti lääkettä hakemaan kun ehdit. Aika on rahaa tässä tapauksessa.

soili
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Dodii, homma etenee. Tosiaan ei tällaista käyttöä varten tarvita kypsynyttä pyttyä. Ihan sama vaikka sangossa hoitas. Taisto hengittää pinnasta, mutta tuolla ilmastimella on sellainen hyvä puoli että se pitää veden liikenteessä jolloin lämpö on tasaisempi ja lääkeaineet sekoittuvat paremmin. Muutenkin on hyvä opetella reilu hapetus aina kun lääkitsee, niin jatkossa ei tule sen vuoksi ongelmia. Lääkinnässä tosiaan paria koulukuntaa, ja olen 100% samoilla linjoilla Fisuttaren kanssa että liian paljon pelotellaan ja vetvotaan asiaa, sitten vielä ootellaan viikonlopun yli... lopuksi kun kala ihan valmis muille vesille, niin sitten tulee hauhea hätä saada lääkettä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

... ja sitten voikin syyttää lääkkeen tappaneen kalan, kun odottaa tarpeeksi kauan....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Hienoja neuvoja kaikilta, kiitos, Fisutar, Nastamuumio ja Riippasaarni!

En tosiaan tiennyt, ettei sairaala-akvaa tarvitse ensin kypsyttää. [:I] Kuvittelin, että joka ikinen akva, johon kalan laittaa, on kypsytettävä. Kaikki tieto on tarpeen ja kiinnostavaa tässä hommassa. Niin tietysti, jos lääkkeen tarkoitus on tappaa bakuja ja kypsyttämisprosessin tarkoitus on herättää bakut henkiin... On tässä vielä omaksuttavaa.

Kokeilen lääkitsemistä, kunhan saan hommattua kaiken tarpeellisen. Sitten näkee, kuinka käy.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Fisutar10 kirjoitti:... ja sitten voikin syyttää lääkkeen tappaneen kalan, kun odottaa tarpeeksi kauan....
Just näin
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kalojen itsehoitotuotteen [;)] . Lääke-nimitystähän ei fisujen kauppatuotteissa enää voi käyttää :).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Fisutar10 kirjoitti:Kalojen itsehoitotuotteen [;)] . Lääke-nimitystähän ei fisujen kauppatuotteissa enää voi käyttää :).
8O :frown: Kalojen itsehoitotuote? Niin, itsehän ne lääkkeensä ottavat. Hrmh. miksiköhän asioiden todellisuutta hämärretään uusnimillä? Kyllä se lääkettä on, jos sitä sairauden hoitoon käytetään. Missä viipyvät Kelan korvaukset? :D Sama juttu muidenkin lemmikkien hoidon suhteen.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Melko koomista. :mrgreen: No, itse olen opettanut, että partis napsii aamulääkkensä itse joka aamu. [;)] Lienee laki kiinnostunut, kuka voi myydä lääkkeeksi määriteltyjä tuotteita. Ja antibioottejahan ei saa esim. myydä käsikauppana, eikä niitä löyty. Edes Baktopur direkt ei ole antibiootti. Toinen seikka lienee tuo lääketestaus. Lääkenimikkeen saavat tuotteet käyvät tarkemman syynin läpi. Sitten vielä nuo kielletyt "lääkkeet". Levimasole on kielletty madotukseen Suomessa (lienee jokin kytkös huumeiden kanssa), kun taas joissakin maissa se on ok ja käytetään maatalouseläinten madotuksessa. Flubendazolea taas saa käyttää Suomessa ja Briteissä, muttei taas esim. USA:ssa. Toisessa maassa tuntuu olevan eri vaaralliset aineet kuin toisessa:).

Lääkevalmisteiden tilaaminen netin kautta taas tarkassa syynissä. MYös kalojen itsehoitotuotteet....Kusuri Wormer ja Fluke-solve on ihan virallista kamaa tilata, mutta levimasolea en taas voisi tilailla....tullilla voisi olla asiaa....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
rami12
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 02:00, 01.11.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja rami12 »

ajatukseni tuosta jalostuksesta pitkäeväisten kohdalla johtui siitä että nykyään tuntuu taisteluihin käytettävät taistelukalat olevan lyhyteväisiä lähempänä luonnonmuotoa olevia mutta hieman tukevakroppaisempia taistoja harvemmin olen kuullut esim että huntuja kukaan kasvattelisi kalataisteluihin joita edelleen vielä nykyäänkin aasian maissa järjestetään taistelukaloille. ja nykyinen huntu tuskin pärjäisi lyhyteväiselle fighter tyypin taistolle http://bettafighterchampion.hol.es/wp-c ... 2134_o.jpg taistelijatyyppihän on nykyisin esimerkiksi tämänkaltaista plakat eväiset mutta voimakaammalla ruumiilla kuin monet perustaistot http://www.plakatpro.com/fighter_betta/ ... a_37-2.JPG jotenkin epäilen että taisteluhommissa tuollasia fightereitä vastaan huntupyrsöiset revittäisiin kappaleiksi varsinkin jos nuo on vielä treenattuja taistelijoita joita kuulemma monesti on treeniä tehdään kaiketi sekä peilillä ja antamalla koiraiden nähdä toisia koiraita että myöskin virtaustreenillä elikkä laitetaan taistelukala ajoittain virtaavaan veteen kehittämään lihaksistoaan. toinen asia on se että nykyään olen ymmärtänyt että kalataistelut käydään toisen kalan kuolemaan asti tai ainakin kalat vahingoittavat toisiaan pahastikkin välillä taisteluissa joten olen kuvitellut että taistelut ovat aina olleet samalla kaavalla tehtyjä aiemminkin.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Fisutar10 kirjoitti:Melko koomista. :mrgreen: No, itse olen opettanut, että partis napsii aamulääkkensä itse joka aamu. [;)] Lienee laki kiinnostunut, kuka voi myydä lääkkeeksi määriteltyjä tuotteita. Ja antibioottejahan ei saa esim. myydä käsikauppana, eikä niitä löyty. Edes Baktopur direkt ei ole antibiootti. Toinen seikka lienee tuo lääketestaus. Lääkenimikkeen saavat tuotteet käyvät tarkemman syynin läpi. Sitten vielä nuo kielletyt "lääkkeet". Levimasole on kielletty madotukseen Suomessa (lienee jokin kytkös huumeiden kanssa), kun taas joissakin maissa se on ok ja käytetään maatalouseläinten madotuksessa. Flubendazolea taas saa käyttää Suomessa ja Briteissä, muttei taas esim. USA:ssa. Toisessa maassa tuntuu olevan eri vaaralliset aineet kuin toisessa:).

Lääkevalmisteiden tilaaminen netin kautta taas tarkassa syynissä. MYös kalojen itsehoitotuotteet....Kusuri Wormer ja Fluke-solve on ihan virallista kamaa tilata, mutta levimasolea en taas voisi tilailla....tullilla voisi olla asiaa....
Tälle olen monta kertaa hekotellut, kun puhutaan lääkkeistä harrastuksessa ja oikeasti ne tosiaan ovat noita itsehoitotuotteita. Mikäs directissä sitten on oikeastaan se tehoaine jos ajatellaan että se auttaa myös sisäisiin tulehduksiin. Mitä tulee jenkkeihin ja aasiaan, siellä tosiaan antibiootit on ihan normi kamaa monessa harrastuksessa verrattuna suomeen (käsikauppa)
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Medusa kirjoitti:Hienoja neuvoja kaikilta, kiitos, Fisutar, Nastamuumio ja Riippasaarni!

En tosiaan tiennyt, ettei sairaala-akvaa tarvitse ensin kypsyttää. [:I] Kuvittelin, että joka ikinen akva, johon kalan laittaa, on kypsytettävä. Kaikki tieto on tarpeen ja kiinnostavaa tässä hommassa. Niin tietysti, jos lääkkeen tarkoitus on tappaa bakuja ja kypsyttämisprosessin tarkoitus on herättää bakut henkiin... On tässä vielä omaksuttavaa.

Kokeilen lääkitsemistä, kunhan saan hommattua kaiken tarpeellisen. Sitten näkee, kuinka käy.
Kypsyttäminen/bakteerit hoitaa nitrifikaation, eli sen että pytyssä voi pitää eläviä jonkin asteisella kuormalla(ulosteet). Tämä voidaan korvata reiluilla vedenvaihdoilla, joka tietenkin tressaa kalaa. Kun ei ruokita, kala ei myöskään tuota ulosteita. Kunnossa oleva kalahan pärjää parikin viikkoa ilman sapuskaa, sairaalle/syömättömälle tuo on toki hankalampi juttu, mutta jos kalan saa parempaan kuntoon niin aina voi sitten pikkuhiljaa aloitella ruokintaakin. Ei näihin ole olemassa yhtä oikeaa vastausta, vaan vinkkien jälkeen pitää vain mennä näppituntumalla. Lisäksi kypsyttämätön esim smart store loota on helppo puhdistaa vaikka suikussa kuurin jälkeen ja jättää kuivumaan jonnekkin, sekä lopuksi varastoida se ylähyllylle jos tulee muulloinkin tarvetta, kustannus tollaisen omistamiseen ei varmaa aja ketään konkkaan
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Nifurpirinoli on vaikuttava aine, joka ei ole antibiootti. Joo, jenkeissä röpötellään paljon antibiootteja jopa lihankasvatuksessa. Toki jos ihan liikaa laittaa niitä joka paikkaan, resistenttejä kantoja myös ihmisen bakuille siunaantuu nopeasti.

http://www.akvaarioon.fi/Sera-baktopur- ... -tablettia
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Laitoin kalan lääkekylpyyn sunnuntaiyönä, en ehtinyt aiemmin. Olen vaihtanut nyt kaksi kertaa sairaala-akvaan vettä ja lisännyt suhteessa lääkettä. Ei sen voinnissa ole tapahtunut muutosta, edelleen pohjalla. Se on varmaan heikko jo vähästä syömisestäkin. :( Pelkään, ettei siitä ole enää eläjäksi, mutta kokeillaan tätä lääkitystä nyt vielä. Jos alan lisätä kusuria vielä lisäksi.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Fisutar10 kirjoitti:... ja sitten voikin syyttää lääkkeen tappaneen kalan, kun odottaa tarpeeksi kauan....
Kyllä, juuri näin. Äläkä unohda niitä muita kaloja jotka ovat ehtineet saada tartunnan siinä odotellessa. Tuumiskelin tuossa voitaisiinko käyttää sanaa itsehoitolääke sen sijaan että käytetään sanaa itsehoitotuote. Huomattava osa akvaristeista ei tunnu osaavan yhdistää sanaa Bactobur sanaan itsehoitotuote.

Lääkkeitä kaloille voi olla tulevaisuudessa saatavissa. Ainakin useampi eläinlääkäri on erikoistumassa siten että hoidettaviin kuuluvat myös matelijat. Matka matelijoiden hoidosta kalaan lienee lyhyempi kuin perinteisillä eläimillä.
Ahvenia ja monneja.
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Riippasaarni kirjoitti: Kyllä, juuri näin. Äläkä unohda niitä muita kaloja jotka ovat ehtineet saada tartunnan siinä odotellessa. Tuumiskelin tuossa voitaisiinko käyttää sanaa itsehoitolääke sen sijaan että käytetään sanaa itsehoitotuote. Huomattava osa akvaristeista ei tunnu osaavan yhdistää sanaa Bactobur sanaan itsehoitotuote.

Lääkkeitä kaloille voi olla tulevaisuudessa saatavissa. Ainakin useampi eläinlääkäri on erikoistumassa siten että hoidettaviin kuuluvat myös matelijat. Matka matelijoiden hoidosta kalaan lienee lyhyempi kuin perinteisillä eläimillä.
Niin, onhan tämä ihmeellistä, että me maallikot täällä arvailemme, mikähän kalaa vaivaa, kun muut eläimet viedään alan ammattilaisille. Vaikka en kyllä tiedä, mitä sairas kala tykkää, jos sitä lähdetään kiikuttamaan muovipussissa vastaanotolle. Ehkä puhelinkonsultaatio riittäisi. [;)]

Samuraista vielä. En ole unohtanut sitä, on vain ollut hieman kiireitä elämässä. Pieni tulva, koulujen alkaminen ja niin pois päin.
Sain sitten varmistuksen sen vaivalle. Ilmeisesti asia on kuten Riippasaarnikin arveli eli sen seikkailu suodattimessa vahingoitti sitä. Kävin yhdessä akvaariokaupassa päivittelemässä taiston vointia ja kauppiaan mielestä oireet sopivat munuaistulehduksen, joka on aiheutunut suodatinpatruunan alle joutumisesta. :( Eli olin liian kiltti, kun annoin taiston jatkaa omassa "yksiössään" oleilua, mutta se niin kovasti viihtyi siellä. Oli varmaan lämmintäkin. En voinut kuvitellakaan, että se suodatinmassan alle änkeäsi itsensä.
Lääkekylpy oli oikeaa hoitoa, vaikka ei nyt tainnut tehota kuitenkaan ainakaan enää tässä vaiheessa. Kauppiaan mukaan kalan voi antaa elellä niin kauan kuin kuitenkin syö, mutta ei tuo tunnu enää paljon syövänkään. Siirsin sen takaisin pääakvaan eilen illalla. Nyt se tuntuu piilottelevan yhden kannon alla. Hengittämässä käy, mutta ei näkynyt ruoka-aikaan. Varmaan se olisi armeliainta lopettaa. Ikää sillä on varmaan jo puolitoista vuotta, ehkä enemmänkin. Kauppias arveli, että on voinut olla jo vuodenkin vanha myyntihetkellä, hänen selvästi nuoremman näköiset taistot ovat kuulemma puolivuotiaita. Jos ostin sen tosiaan vuoden vanhana, niin nythän se on melkein vuosi ja yhdeksän kuukautta eli ei enää nuori. Voi Samuraita. :cry: Onneksi ei kuitenkaan ollut tarttuvaa tautia.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Toivottavasti taisto kuitenkin toipuu. Jos on vanha, niin alkaa tulla helpommin noita ongelmia. Ainakin bakuhoitokin tehty ja madotus, joten ainakin on yritetty. Itse epäilen myös, että Bioflowssa on vedenpinta laskenut liian alhaalle esim. vedenvaihdossa yms. ja kala jopa joutunut menemään siksi suodatinpatruunoiden väliin ettei kuivusi. Taistohan on melko sitkeä sissi tovin kuivillakin. Mutta toki voinut muuten vain kaivaitua sinne. Kumitiivisteet tärkeät Bioflowssa ja tsekkaus, etteivät kalat pääse suodattimeen Pikku partiksia olen löytänyt monasti suodatinpatruunejen päältä....tsekkaan aina ennen akvan vedenvaihtoa, ettei kukaan jää kuiville suodatinpatruunojen päälle.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Fisutar10 kirjoitti:Toivottavasti taisto kuitenkin toipuu. Jos on vanha, niin alkaa tulla helpommin noita ongelmia. Ainakin bakuhoitokin tehty ja madotus, joten ainakin on yritetty. Itse epäilen myös, että Bioflowssa on vedenpinta laskenut liian alhaalle esim. vedenvaihdossa yms. ja kala jopa joutunut menemään siksi suodatinpatruunoiden väliin ettei kuivusi. Taistohan on melko sitkeä sissi tovin kuivillakin. Mutta toki voinut muuten vain kaivaitua sinne. Kumitiivisteet tärkeät Bioflowssa ja tsekkaus, etteivät kalat pääse suodattimeen Pikku partiksia olen löytänyt monasti suodatinpatruunejen päältä....tsekkaan aina ennen akvan vedenvaihtoa, ettei kukaan jää kuiville suodatinpatruunojen päälle.
Tämä on osastoa musta tuntuu, mutta kirjoitan silti. Taistelukalat elävät luonnossa esim. tienvarsiojissa, joissa happipitoisuus on välistä niin huono, etteivät siellä selviä kuin labyrinttikalat. Onkohan tästä seurannut aikojen saatossa evoluution vaikutuksesta se, ettei taisto oikeastaan enää selviä ilman tuota pintakosketusta vaan hengitys on alkanut osin perustua siihen, että kala ottaa happea pinnalta. Olen huomannut että hetkellinen kuivalla olo, ei oikeastaan tunnu niitä haittaavan. (Nehän tekevät näin luonossakin kun vaihtavat lammikkoa, kirjaimellisesti räpiköivät kuivalla maalla). Tästä poiketen mutu tuntumalla näyttää siltä että ne sairastuvat jos ne eivät pääse hengittämään pinnalta.

Vahemmalla kalalla paraneminen on hidasta, jos sitä tapahtuu. Meillä ei ikävä kyllä ole (vielä) eläinlääkäreitä jotka hoitaisivat lemmikki kaloja. Muualla maailmassa näitä sen sijaan löytyy paljonkin. Kaloja hoitavien eläinlääkärien sivustoilta kannattaakin käydä lukemassa useimpien tautien oireita ja näkemyksiä hoidosta. Kirjoitin tuohon lemmikkikaloja, koska tajusin tätä kirjoittaessani että kalanviljelylaitoksillahan käytetään lääkkeitä!
Ahvenia ja monneja.
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistopojan kohtalosta

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Oli miten oli.

Epäilen, että Samurai olisi joutunut kuivilleen, mutta vannomaan en mene. Sen tiedän, että löysin sen silloin kurjana kertana suodatinlevyn alta - onneksi levy oli ohut.

Samuraille kuuluu parempaa. Se vaikuttaa reippaammalta, vaikka uikin yhä pohjassa. Mahdollisesti lääkekylpy kuitenkin taittoi taudin selän. Mutta nykyään se syö taas aktiivisesti, saattaapa jopa syöksähtää lähelle leijuvan hiutaleen kimppuun kuin se olisi pahaa-aavistamaton hyttynen tai vesikirppu ja nielaista sen. :D Yhdenkin kerran se popsi kolme surviaista. Lisäksi sen evät vaikuttavat terhakkaammilta, eivät enää mataa, vaan selkäeväkin on pystyssä. Pinnassa se käy haukkaamassa happea. Voisi kuvitella, että se on kunnossa ellei siitä olisi tullut pohjakala. En oikein usko, että sen uintikyky enää normalisoituu. Joka tapauksessa koska se syö ja vaikuttaa pirteämmältä, olen päättänyt, että se saa elellä rauhassa kykyjensä mukaan elämänsä ehtoon. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”