kuplapesä

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mire
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 21:33, 01.03.2012
Sukupuoli: Nainen

kuplapesä

Viesti Kirjoittaja mire »

mää en tajua mun helmirihma ukkoo jokapäivä sillä on kuplapesä pystyssä ja toissapäivänä jopa sai naaraalta mätiä sinne eilen kattelin niinkuin pesässä ois näkyny mustia pilkkuja, no tässä ongelma joka yö se hävittää pesän ja aamulla näyttää niinkun keräilis niitä kuplia taas yhdeks kasaks, miks se yöllä sen rikkoo ja nyt tällä tyylillä ei siis ilmeisesti mulle tuu vauvoja :(
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Jos haluat poikasia, siinä vaiheessa kun oletat siellä olevan myös kutua, ota se kuplapesä sellaiseen verkko poikashäkkiin ennenkuin ukko sen hajottaa. Poikasten pitäis kuoriutua muutamassa päivässä.
Rihmakaloja mulla ei ole mutta paratiisikalojen kuplapesän nappasin häkkiin siinä vaiheessa kun näin siellä pienet poikaset. Onnistunee samanlailla
kunhan vain on mädit mukana :)
mire
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 21:33, 01.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja mire »

näköjään se ukko joka yö erotteli kuplat ja aamulla kasas, annoin ukon olla kun luin että helmirihmat syntyy uimataidottomina ja isä nostelee niitä pinnalle pari päivää. no nyt mulla on miljoona pientä rihmakalaa ja isä hoitaa niitä niin ihanasti että sais kaikki ottaa tosta ukosta mallia <3
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Annan Mirelle pari vinkkiä lukijoita arvostavaan kirjoittamiseen, vaikka tiedän leimautuvani nykyaikaa ymmärtämättömäksi tosikoksi.

Aloita virke isolla kirjaimella ja laita virkkeen loppuun piste, kysymysmerkki tai vaikka huutomerkki. Jokaisella viestillä on kymmeniä tai satoja lukijoita ja näin menettelemällä teet heidän päivänsä hiukan paremmaksi. Parilla pienellä korjauksella käsiteltynä alkuperäinen viestisi näyttäisi tältä:

"En tajua mun helmirihma ukkoo. Jokapäivä sillä on kuplapesä pystyssä ja toissapäivänä jopa sai naaraalta mätiä sinne. Eilen kattelin niinkuin pesässä ois näkyny mustia pilkkuja. No tässä ongelma: joka yö se hävittää pesän ja aamulla näyttää niinkun keräilis niitä kuplia taas yhdeks kasaks. Miks se yöllä sen rikkoo? Ja nyt tällä tyylillä ei siis ilmeisesti mulle tuu vauvoja?"

Onnittelut hienon poikueen johdosta. Koeta saada niistä kymmenkunta kasvamaan aikuisiksi.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Ruma mies kirjoitti:Annan Mirelle pari vinkkiä lukijoita arvostavaan kirjoittamiseen, vaikka tiedän leimautuvani nykyaikaa ymmärtämättömäksi tosikoksi.

Aloita virke isolla kirjaimella ja laita virkkeen loppuun piste, kysymysmerkki tai vaikka huutomerkki. Jokaisella viestillä on kymmeniä tai satoja lukijoita ja näin menettelemällä teet heidän päivänsä hiukan paremmaksi. Parilla pienellä korjauksella käsiteltynä alkuperäinen viestisi näyttäisi tältä:

"En tajua mun helmirihma ukkoo. Jokapäivä sillä on kuplapesä pystyssä ja toissapäivänä jopa sai naaraalta mätiä sinne. Eilen kattelin niinkuin pesässä ois näkyny mustia pilkkuja. No tässä ongelma: joka yö se hävittää pesän ja aamulla näyttää niinkun keräilis niitä kuplia taas yhdeks kasaks. Miks se yöllä sen rikkoo? Ja nyt tällä tyylillä ei siis ilmeisesti mulle tuu vauvoja?"

Onnittelut hienon poikueen johdosta. Koeta saada niistä kymmenkunta kasvamaan aikuisiksi.
Entäs mitäs luulet onko ko. henkilö kirjoittanut palstalle ever since kommentoit kirjoitus taitoa?
Ahvenia ja monneja.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja GTX »

Jos joku ei kirjoita tänne kuukauteen, niin voiko siitä tehdä johtopäätöksiä?

Täällä asiat esitetään pääsääntöisesti kirjoitettuna, joten kirjoitusasuun voi edes hieman panostaa. Mielestäni vapaamuotoisuus ja puhekielen tyylinen ilmaisu on ihan ok, kunhan luettavuus säilyy.

kirjoitus taito on yhdys sana (tämä on loppukevennys)
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

GTX kirjoitti:Jos joku ei kirjoita tänne kuukauteen, niin voiko siitä tehdä johtopäätöksiä?

Täällä asiat esitetään pääsääntöisesti kirjoitettuna, joten kirjoitusasuun voi edes hieman panostaa. Mielestäni vapaamuotoisuus ja puhekielen tyylinen ilmaisu on ihan ok, kunhan luettavuus säilyy.

kirjoitus taito on yhdys sana (tämä on loppukevennys)
Ei siitä että joku ei kirjoita kuukauteen ei voi vetää johto päätöksiä. Sen sijaan siitä miten moni on poistunut ''keskuudestamme'' tämän tyyppisten keskustelun jälkeen - saattaa ehkä, vähäisemmilläkin osa määrillä pystyä vetämään joitakin epä määräisiä johto päätöksiä jos asiaa ajattelee inhimilliseltä kannalta.
Ahvenia ja monneja.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja GTX »

Yhteisössä toimiminen, jollaiseksi tämä foorumi voitaneen laskea, on miellyttävämpää ja antoisampaa kaikille osallistujille kun noudattaa yleisiä hyviä tapoja ja käytäntöjä. Jos tietoisesti kirjoittaa sanat yhteen putkeen ilman virkkeitä, niin todennäköisesti on jo etukäteen myös varautunut kritiikkiin kirjoitusasusta. Vai meinaatko, että tuli ihan yllätyksenä?

Vaihtoehtoisesti suoli24-foorumilla: omg mun bff silakalla on nÄPPYLÖITÄ AUTTAKAA *ITTU HETI pliis!!!!!!!
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Maji »

Jo foorumin säännöissä on ohjeita oikeinkirjoitukseen.
Ymmärrämme hyvin, että toisille se on helpompaa, toisille vaikeampaa.

Jokainen voi varmasti osaltaan yrittää tuottaa tekstiä, joka olisi hieman helppolukuisempaa, vaikkapa niitä välimerkkejä käyttämällä.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Mulla lapsi jolla ollut puheenkehityksessä vikaa pienestä pitäen, ja sitä kautta myös tekstin tuottaminen on tosi tuskaista.
Kirjottaisi mielellään kaikki sanat putkeen ja lisäksi vielä yhteenkin. Koulussa on onneksi pärjännyt kaikkien odotusten yli ja engantikin sujuu vaikka raukka paralta ei luonnistu edes suomi kunnolla. Lisäksi tähän samaan soppaan on keskittymishäiriö joten joskus keskittyminen siihen kunnollisen puheen ja kirjoituksen tuottamiseen menee.
Joten itse koitan olla avarakatseinen näiden asioiden suhteen.
Oma tuotoksenikin on jokseenkin kömpelöä, olen maahanmuuttotaustaisesta perheestä(äiti romaniasta ja isä unkarista ja molemmat väänsi suomea eri "aksentilla"),ja vaikka itse olen suomessa syntynyt niin väärin puhuttu suomenkielen kuuntelu jätti jälkensä.
Tytölle olen sanonut että mielummin liikaa pilkkuja ja pisteitä vaikka vääriin kohtiin niin teksti helpommin luettavaa :D
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Riippasaarni kirjoitti:Entäs mitäs luulet onko ko. henkilö kirjoittanut palstalle ever since kommentoit kirjoitus taitoa?
Pitäisikö minun luulla asiasta jotain?
rami12
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 02:00, 01.11.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja rami12 »

hmm itse tiedän muutamiakin joilla on tai on ollut lievää lukihäiriötä jne se ei aina häviä kokonaan aikuisiälle tultaessa ja silloin kirjoittaminen yms kirjoitusäännöt voivat olla haastavia jne..
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

kalaton1 kirjoitti:Mulla lapsi jolla ollut puheenkehityksessä vikaa pienestä pitäen, ja sitä kautta myös tekstin tuottaminen on tosi tuskaista.
Kirjottaisi mielellään kaikki sanat putkeen ja lisäksi vielä yhteenkin. Koulussa on onneksi pärjännyt kaikkien odotusten yli ja engantikin sujuu vaikka raukka paralta ei luonnistu edes suomi kunnolla. Lisäksi tähän samaan soppaan on keskittymishäiriö joten joskus keskittyminen siihen kunnollisen puheen ja kirjoituksen tuottamiseen menee.
Joten itse koitan olla avarakatseinen näiden asioiden suhteen.
Oma tuotoksenikin on jokseenkin kömpelöä, olen maahanmuuttotaustaisesta perheestä(äiti romaniasta ja isä unkarista ja molemmat väänsi suomea eri "aksentilla"),ja vaikka itse olen suomessa syntynyt niin väärin puhuttu suomenkielen kuuntelu jätti jälkensä.
Tytölle olen sanonut että mielummin liikaa pilkkuja ja pisteitä vaikka vääriin kohtiin niin teksti helpommin luettavaa :D
Samaa olen ajatellut, siksi toisekseen osasta kirjoituksista näkee selkeästi että henkilöllä todennäköisesti on lukihäiriö. Ei tunnu kovin kivalta kun täällä hyökätään selkeästi sellaisesten ihmisten kimppuun suoraan ja tilannetta miettimättä. Kyseiselle käytökselle on nimikin, sitä kutusutaan syrjinnäksi tai rasismiksi.
Ahvenia ja monneja.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

rami12 kirjoitti:hmm itse tiedän muutamiakin joilla on tai on ollut lievää lukihäiriötä jne se ei aina häviä kokonaan aikuisiälle tultaessa ja silloin kirjoittaminen yms kirjoitusäännöt voivat olla haastavia jne..
Aivan näin, tällöin henkilöt pystyvät kirjoittamaan sanallisesti oikein, mutta juurikin välimerkit, isot kirjaimet ym unohtuvat helposti tai kirjoitetaan esim sama sana kahdesti eikä huomata sitä. Tällöin ko. henkilö tekee PARHAANSA kirjoittaessaan sanat oikein ja sekin voi olla suurentyön takana.
Ahvenia ja monneja.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja GTX »

Tämän ketjun aloittaja "mire" kykenee kyllä halutessaan muodostamaan ihan sujuvia virkkeitä, kuten voi todeta hänen muista viesteistään.
http://aqua-web.fi/forum/search.php?aut ... 5&sr=posts

Rasistikortti on jo lyöty pöytään, onko jollakulla vielä hitlerkortti hihassaan :D
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Riippasaarni kirjoitti:... Ei tunnu kovin kivalta kun täällä hyökätään selkeästi sellaisesten ihmisten kimppuun suoraan ja tilannetta miettimättä. Kyseiselle käytökselle on nimikin, sitä kutusutaan syrjinnäksi tai rasismiksi.
Kerrohan, Riippasaarni, kenen kirjoitukseen sinä viittaat syrjinnällä ja rasismilla. Oma kirjoitukseni, johon sinä aikaisemmin tässä ketjussa pidit tarpeellisena puuttua, ei ollut hyökkäävä. Melko ystävällisellä tavalla annoin ketjun aloittajalle kaksi yksinkertaista neuvoa, joita noudattamalla saa tekstinsä ymmärrettäväksi jopa sellaisille, jotka eivät ole lapsena oppineet kaikki-yhteen-pötköön-ilman-välimerkkejä-ja-isoja-kirjaimia-tyyliä.

Minusta tuntuu syrjivältä ja rasistiselta, että Riippasaarni ei salli kohteliasta puuttumista huonoon kielenkäyttöön, vaan alkaa heti nimitellä.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

GTX kirjoitti:Tämän ketjun aloittaja "mire" kykenee kyllä halutessaan muodostamaan ihan sujuvia virkkeitä, kuten voi todeta hänen muista viesteistään.
http://aqua-web.fi/forum/search.php?aut ... 5&sr=posts

Rasistikortti on jo lyöty pöytään, onko jollakulla vielä hitlerkortti hihassaan :D
Tämä ei liene ainoa kerta kun täältä on joku savustettu ulos oikeinkirjoitusasioilla. Jätetään sekä Hitlerit, että isä Aurinkoiset pois kuvioista, vaikka jälkimmäistä koskevat kuvat ja patsaat lieneekin nostettu jälleen jalustalle naapurissa. Otetaan sensijasta todennäköisyyskortti, eli ottaen huomioon monellako suomalaisella on lukihäiriö tai muu, esim. näköongelma, joka vaikeuttaa kirjoittamista, on käytönnössä mahdottomuus, etteikö jokunen heistä osuisi tännekin huomioonottaen aqua-webin käyttäjä- ja käviämäärät. Näinollen, koska foorumilla käydään surutta ihmisten kimppuun kyselemättä, lienee itsestään selvä, että jossakin kohdassa haukutaan ihmistä, joka ei tälle ongelmalle mitään voi.

Mielestäni kohteliaat huomautukset kielenkäytöstä voi ilmaista yksityisviesteinä, kunhan ne ovat kohteliaita.
Ahvenia ja monneja.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja GTX »

Riippasaarni kirjoitti: lukihäiriö tai muu, esim. näköongelma
... clip clip ...
joka ei tälle ongelmalle mitään voi.
En nyt oikein hyväksy väitteitäsi, koska apuvälineitä on helposti saatavilla.

Lukihäiriöinen voi käyttää tietokoneellaan oikolukua, sanelua puheentunnistuksella ja puhesynteesiä kirjoittamisen apuvälineinä. Heikkonäköisille lisäksi muita apukeinoja näön rajoitteiden mukaan.

Yleisin syy huonolle kirjoitusasulle taitaa kuitenkin olla se tyypillinen "mitä välii"-asenne.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Riippasaarni kirjoitti:Tämä ei liene ainoa kerta kun täältä on joku savustettu ulos oikeinkirjoitusasioilla. ...
Hienoa! Eikä tama ole myöskään ainoa kerta, kun joku yritetään savustaa ulos rasismi- ja syrjintänimittelyillä! Mitenkähän Riippasaarni osaisit sen tehdä kohteliaasti?
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

GTX kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti: lukihäiriö tai muu, esim. näköongelma
... clip clip ...
joka ei tälle ongelmalle mitään voi.
En nyt oikein hyväksy väitteitäsi, koska apuvälineitä on helposti saatavilla.

Lukihäiriöinen voi käyttää tietokoneellaan oikolukua, sanelua puheentunnistuksella ja puhesynteesiä kirjoittamisen apuvälineinä. Heikkonäköisille lisäksi muita apukeinoja näön rajoitteiden mukaan.

Yleisin syy huonolle kirjoitusasulle taitaa kuitenkin olla se tyypillinen "mitä välii"-asenne.
Kymmenien (ellei satojen) eri tapausten perusteella voin kertoa, ettei niitä apuvälineitä SAA MISTÄÄN ja vaikka SAISIKIN ei niiden käyttöä opeteta kuin ääriharvoissa tapauksissa. Maamme nykyisessä tilanteessa kun säästöt ovat pääosassa tämä tarkoittaa, että vaikka 10 koululaista tarvitisisi näitä apuvälineitä niin yksi saa ja sekin on vuosien prosessi eri erikoissairaanhoidon asiantuntijoiden kautta. Henkilökohtaisista avustajista puhumattakaan (joiden määrää edelleen vähennetään). Tämän ei sinällään pitäisi olla yllätys, koska katsottaessa kotisairaanhoidon tilaa, siis se mitä laadukas hoito vaatisi ja mitä sinne budjetoidaan, tilanne on osalla paikkakunnista jollei katastrofaalinen niin lähellä sitä. Laatu taasen tosiaan kuuluu tähän, sillä jos jokaisella aqua-webin käyttäjällä olisi käytettävissään helposti käytettävä oikolukuohjelma, päästäisiin tästäkin aiheesta eroon. Kenties kysäiset ylläpidolta voisiko sellaisen saada vakio-ominaisuutena ja tietysti rahoitat sen ohjelmoinnin jos sellaista tarvitaan, sekä vedät kurssin, jossa sen käyttö opetetaan. Kustannus kysymys on sellainen mistä juuri näissä asioissa joutuu vääntämään ihan jokapaikassa. Mikäli on mahdollista että henkilö aikuinen tai lapsi selviää jotenkin ilman sitä apuvälinettä, sitä ei hankita kunnan tai valtion toimesta ja vaikka henkilö pystyisikin laitteen tai ohjelman itse hankkimaan, juuri tuo opetuksen puuttuminen siihen miten laitetta/ohjelmaa käytetään on yleensä se kynnyskysymykseksi koituva asia.

Siitä, että yleisin syy on ''hällä väliä''- asenne olen 100 % samaa mieltä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että jokainen kirjoittaja kirjoittaa tällä hälläväliä asenteella.
Ahvenia ja monneja.
Piia85
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 18:39, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Avasin minua kiinnostavan viestiketjun ja kas, ensimmäiset kolme viestiä olivat aiheesta... Tulipahan täälläkin käytyä taas, moikka :)
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Piia85 kirjoitti:Avasin minua kiinnostavan viestiketjun ja kas, ensimmäiset kolme viestiä olivat aiheesta... Tulipahan täälläkin käytyä taas, moikka :)
No siis aiheeseen viittaten. Olen kasvattanut helmirihmakaloja aikoja sitten. Taistelukaloilla ja paratiisikaloilla tuo pesän kuppiin poimiminen toimii, mutta helmirihmoilla olen antanut kudun jäädä paikalleen vanhempien kanssa. Siitä jäi 250 litraisessa akvaariossa henkiin 40:tä poikasta/kutu. Toki, olen ruokkinut vanhempia runsaasti mikä selkeästi vähentää riskiä jälkikasvun syömiseen. Purkittamalla kudun, en ole rihmoilla (helmirihma-/sinirihma onnistunut) oletan - ja tämä on vain olettama, että rihmojen poikaset vajoavat verkkohäkistä tai purkista huolimatta liian kauas pinnasta, jolloin ne eivät saa riittävästi happea, veden ollessa happipitoisinta ihan pinnan lähellä. Toki syynä voi olla jokin muukin.
Ahvenia ja monneja.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja GTX »

Riippasaarni kirjoitti:
GTX kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti: lukihäiriö tai muu, esim. näköongelma
... clip clip ...
joka ei tälle ongelmalle mitään voi.
En nyt oikein hyväksy väitteitäsi, koska apuvälineitä on helposti saatavilla.

Lukihäiriöinen voi käyttää tietokoneellaan oikolukua, sanelua puheentunnistuksella ja puhesynteesiä kirjoittamisen apuvälineinä. Heikkonäköisille lisäksi muita apukeinoja näön rajoitteiden mukaan.
Kymmenien (ellei satojen) eri tapausten perusteella voin kertoa, ettei niitä apuvälineitä SAA MISTÄÄN ja vaikka SAISIKIN ei niiden käyttöä opeteta kuin ääriharvoissa tapauksissa. Maamme nykyisessä tilanteessa kun säästöt ovat pääosassa tämä tarkoittaa, että vaikka 10 koululaista tarvitisisi näitä apuvälineitä niin yksi saa ja sekin on vuosien prosessi eri erikoissairaanhoidon asiantuntijoiden kautta. Henkilökohtaisista avustajista puhumattakaan (joiden määrää edelleen vähennetään). Tämän ei sinällään pitäisi olla yllätys, koska katsottaessa kotisairaanhoidon tilaa, siis se mitä laadukas hoito vaatisi ja mitä sinne budjetoidaan, tilanne on osalla paikkakunnista jollei katastrofaalinen niin lähellä sitä. Laatu taasen tosiaan kuuluu tähän, sillä jos jokaisella aqua-webin käyttäjällä olisi käytettävissään helposti käytettävä oikolukuohjelma, päästäisiin tästäkin aiheesta eroon. Kenties kysäiset ylläpidolta voisiko sellaisen saada vakio-ominaisuutena ja tietysti rahoitat sen ohjelmoinnin jos sellaista tarvitaan, sekä vedät kurssin, jossa sen käyttö opetetaan. Kustannus kysymys on sellainen mistä juuri näissä asioissa joutuu vääntämään ihan jokapaikassa. Mikäli on mahdollista että henkilö aikuinen tai lapsi selviää jotenkin ilman sitä apuvälinettä, sitä ei hankita kunnan tai valtion toimesta ja vaikka henkilö pystyisikin laitteen tai ohjelman itse hankkimaan, juuri tuo opetuksen puuttuminen siihen miten laitetta/ohjelmaa käytetään on yleensä se kynnyskysymykseksi koituva asia.
Saatavuus, saatavilla. Ei ole synonyymi ilmaiselle tai sille, että minun pitäisi se maksaa.

Katsotaan asiaa foorumille kirjoittavan akvaarioharrastajan kannalta. Pientä apua kirjoitusongelmiin saa selaimen tai tekstinkäsittelyohjelman oikoluvusta. Ei maksa mitään, jos se on kriteeri.

Sanelu puhetunnistuksella suomeksi voi auttaa myös. Esimerkiksi Dragon Dictation-ohjelma taitaa olla ihan käyttökelpoinen ja ilmainen mobiililaitteille.

Täydellistä oikoluku- tai saneluohjelmaa tuskin koskaan edes tulee, johtuen kielen ja ilmaisun monimuotoisuudesta. Täydellisyyden puute ei kuitenkaan voi olla syy jättää käyttämättä sitä mitä on saatavilla. Apua se on pienikin apu.

Jos henkilö on valmis ottamaan vastuulleen eläviä eläimiä ja opiskelemaan eläinten hoidon, niin luulisi motivaatioita tarvittaessa löytyvän myös yllämainittujen apuvälineiden opiskeluun. Niistä kun on varmasti enemmän hyötyä muiden asioiden hoidossa, ei ainoastaan Aqua-Webin keskustelupalstalla.

Ideologia siitä, että kaiken pitäisi olla ilmaista ja itse ei tarvitse vaivautua opiskelemaan yhtään mitään, ei mielestäni sovellu eläinharrastuksen yhteyteen.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

GTX kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti:
GTX kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti: lukihäiriö tai muu, esim. näköongelma
... clip clip ...
joka ei tälle ongelmalle mitään voi.
En nyt oikein hyväksy väitteitäsi, koska apuvälineitä on helposti saatavilla.

Lukihäiriöinen voi käyttää tietokoneellaan oikolukua, sanelua puheentunnistuksella ja puhesynteesiä kirjoittamisen apuvälineinä. Heikkonäköisille lisäksi muita apukeinoja näön rajoitteiden mukaan.
Kymmenien (ellei satojen) eri tapausten perusteella voin kertoa, ettei niitä apuvälineitä SAA MISTÄÄN ja vaikka SAISIKIN ei niiden käyttöä opeteta kuin ääriharvoissa tapauksissa. Maamme nykyisessä tilanteessa kun säästöt ovat pääosassa tämä tarkoittaa, että vaikka 10 koululaista tarvitisisi näitä apuvälineitä niin yksi saa ja sekin on vuosien prosessi eri erikoissairaanhoidon asiantuntijoiden kautta. Henkilökohtaisista avustajista puhumattakaan (joiden määrää edelleen vähennetään). Tämän ei sinällään pitäisi olla yllätys, koska katsottaessa kotisairaanhoidon tilaa, siis se mitä laadukas hoito vaatisi ja mitä sinne budjetoidaan, tilanne on osalla paikkakunnista jollei katastrofaalinen niin lähellä sitä. Laatu taasen tosiaan kuuluu tähän, sillä jos jokaisella aqua-webin käyttäjällä olisi käytettävissään helposti käytettävä oikolukuohjelma, päästäisiin tästäkin aiheesta eroon. Kenties kysäiset ylläpidolta voisiko sellaisen saada vakio-ominaisuutena ja tietysti rahoitat sen ohjelmoinnin jos sellaista tarvitaan, sekä vedät kurssin, jossa sen käyttö opetetaan. Kustannus kysymys on sellainen mistä juuri näissä asioissa joutuu vääntämään ihan jokapaikassa. Mikäli on mahdollista että henkilö aikuinen tai lapsi selviää jotenkin ilman sitä apuvälinettä, sitä ei hankita kunnan tai valtion toimesta ja vaikka henkilö pystyisikin laitteen tai ohjelman itse hankkimaan, juuri tuo opetuksen puuttuminen siihen miten laitetta/ohjelmaa käytetään on yleensä se kynnyskysymykseksi koituva asia.
Saatavuus, saatavilla. Ei ole synonyymi ilmaiselle tai sille, että minun pitäisi se maksaa.

Katsotaan asiaa foorumille kirjoittavan akvaarioharrastajan kannalta. Pientä apua kirjoitusongelmiin saa selaimen tai tekstinkäsittelyohjelman oikoluvusta. Ei maksa mitään, jos se on kriteeri.

Sanelu puhetunnistuksella suomeksi voi auttaa myös. Esimerkiksi Dragon Dictation-ohjelma taitaa olla ihan käyttökelpoinen ja ilmainen mobiililaitteille.

Täydellistä oikoluku- tai saneluohjelmaa tuskin koskaan edes tulee, johtuen kielen ja ilmaisun monimuotoisuudesta. Täydellisyyden puute ei kuitenkaan voi olla syy jättää käyttämättä sitä mitä on saatavilla. Apua se on pienikin apu.

Jos henkilö on valmis ottamaan vastuulleen eläviä eläimiä ja opiskelemaan eläinten hoidon, niin luulisi motivaatioita tarvittaessa löytyvän myös yllämainittujen apuvälineiden opiskeluun. Niistä kun on varmasti enemmän hyötyä muiden asioiden hoidossa, ei ainoastaan Aqua-Webin keskustelupalstalla.

Ideologia siitä, että kaiken pitäisi olla ilmaista ja itse ei tarvitse vaivautua opiskelemaan yhtään mitään, ei mielestäni sovellu eläinharrastuksen yhteyteen.
Lyhyt kyssäri, monenko dysfaatikon kanssa olet tehnyt töitä?
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”