Erittäin arat keltarihmakalat

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Esisi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 13:40, 01.11.2015

Erittäin arat keltarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Esisi »

Hei! Osaiskohan joku kertoa, mistä on kyse. Mulle tuli tänään eläinkaupasta keltarihmapariskunta, ne ovat äärimmäisen arkoja. Koskaan en oo yhtä pelokkaita kaloja nähnyt eikä yksikään kalani ole koskaan "oireillut" näin kotiutuksenkaan yhteydessä. Aina kun menen akvaarion ohi, tai lähelle sitä, ja vaikka kuinka hitaasti, pakenee tuo kaksikko piiloon takalasin tuntumaan, sisäsuodattimen taakse tms. Muut kalat mulla on aina olleet sellaisia, että tulevat nimenomaan etulasin tuntumaan kärkkymään ruokaa... Voivatko nuo olla stressaantuneita kotiuttamisesta (tulivat noin 12h sitten) tai jotenkin "traumatisoituneita" eläinkaupan vilinästä ja vilskeestä? Vai onko normaalia? Kun ei tosiaan oo aiemmin mitkään kalat käyttäytyneet noin, vikana nyt oisin uskonu mun kalastosta että nuo :/ Muutenkin hilluvat tiiviisti yhdessä pitkälti samassa nurkassa, välillä käyvät tutkimassa allasta muita kaloja, kuten kardinaalitetroja väistäen, kunnes taas palaavat tuonne nurkkaan. Eivät liiku siellä flegmaattisesti, uivat hermostuneen oloisesti pienellä alueella. Onko mun altaassa jokin vialla vai mitähän ihmettä?
Karvaisten ja suomuisten eläintarha + konnala 350l + kalala 240l + rapula 40l
sinimarttonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 20:23, 13.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itä-Hki

Re: Erittäin arat keltarihmakalat

Viesti Kirjoittaja sinimarttonen »

Jos kalat muutoin vaikuttavat terveiltä niin katsele rauhassa. Hyvin voi olla ihan kotiutumisongelma....oma reviiri hakusessa yms.
Esisi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 13:40, 01.11.2015

Re: Erittäin arat keltarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Esisi »

Ok, kiitos vastauksesta :)
Karvaisten ja suomuisten eläintarha + konnala 350l + kalala 240l + rapula 40l
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Erittäin arat keltarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Keltarihmikset tykkäävät suhteellisen kasvirikkaasta kiposta, jossa melkoinen pöheikkö sekä mahdollisesti pintakasveja. Näin valoakaan ei ole liikaa. Itselläni on melkoiset puhurit kipoissa, joten yritän niihin kippoihin laittaa melko rauhallisia kohtia. Kuitenkin katsottava muita kaloja ajatellen, että pinta liikkuu, sillä happea ei liukene akvaan muuten. Ja suodatus saa toki ja hyvä olla riittävä, mutta hurja streampuhuri voi pelästyttää niitä. Kuitenkaan en tinkisi suodatuksesta sinäänsä.

Rihmikset tykkäävät napsia ruokaa pinnalta, joten laittaisin sellaista ruokaa, jota saavat napsittua pinnalta (hiutaleet, muut pinnalla kauan leijailevat ruoat). Pakastesurvaritkin sulatettuna toisinaan houkuttelee arankin kalan napostelemaan ruokaa.

Itse ruokin usein ja tosi vähän kerralla, niin ovat oikeita kerjäreitä:).

Toki kaloilla menee aikansa kun tottuu akvaarion meininkiin. Toki, jos sairaita olisivat, voisivat olla arkoja, mutta en vielä heti huolestuisi. Tarkkailisin, että syövät, kun tarjoat laadukasta ruokaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kakaxxx
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 15:07, 03.01.2016
Sukupuoli: Mies

Re: Erittäin arat keltarihmakalat

Viesti Kirjoittaja kakaxxx »

Mulla aivan sama ongelma kuin viestiketjun aloittajalla. Kaksi uutta keltarihmakalaa, oleskelevat pohjalla kasvien suojassa, 200l:n allas. Ei ole muita isoja kaloja, ainoastaan kardinaalitetraparvi :D ja verkkonuoliaisia ja selkäuimarimonni. Nostin veden lämpötilaa 23 asteesta 27 asteeseen ja näyttää että hieman olisivat piristyneet, käyvät onneksi pinnalla syömässä kun annan hiutaleita. Olisi kiva kuulla aloittajalta miten hänen kalansa käyttäytyvät tällä hetkellä, ovatko vielä arkoja vai mitä :)
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Erittäin arat keltarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

kakaxxx kirjoitti:Mulla aivan sama ongelma kuin viestiketjun aloittajalla. Kaksi uutta keltarihmakalaa, oleskelevat pohjalla kasvien suojassa, 200l:n allas. Ei ole muita isoja kaloja, ainoastaan kardinaalitetraparvi :D ja verkkonuoliaisia ja selkäuimarimonni. Nostin veden lämpötilaa 23 asteesta 27 asteeseen ja näyttää että hieman olisivat piristyneet, käyvät onneksi pinnalla syömässä kun annan hiutaleita. Olisi kiva kuulla aloittajalta miten hänen kalansa käyttäytyvät tällä hetkellä, ovatko vielä arkoja vai mitä :)
Yleensä labyrinttikalat pelkäävät ylhäältä tulevaa liikettä. Mikä ymmärrettävää. Katselin hiljan luontodokkaria youtubesta, missä lintu näytti popsivan jotakin isohkolta sinirihmakalalta näyttävää. Näin ollen pintakasvillisuus tai pintaan asti ulottuvat kasvit ovat rohkeutta lisääviä tekijöitä.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”