Likoeläimet? Apua!

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
UIS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 10:18, 27.06.2005

Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja UIS »

Likoeläimet, mistä niitä saa? Vai pitääkö ne kasvattaa itse? En tiedä! Mitä muuta pitää antaa kääpiörihmakalojen poikasille kun ne kuoriutuu? 8O
Aqvaristi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 15:17, 06.08.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aqvaristi »

Likoeläimiä saa helposti, kun lisää veteen esim. yhden tipan kermaa tai pienen banaaninkuoren palasen. Annos on valmis, kun suurin "sumennus" on poistunut.
Lopettanut a-webissä käynnin. Hyvinhyvinhyvin harvoin satunnaisesti vierailen.
Jousimies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 20:24, 31.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Mikä on määrä vettä johon tippa kermaa laitetaan? litra, kymmenen litraa?
phanny
Member
Member
Viestit: 458
Liittynyt: 16:39, 26.06.2005
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja phanny »

Likoeläimiä voi kasvattaa vaikka 1L purkissa tippa kermaa ja kun sumeus on hävinnyt ateria on valmis tarjottavaksi pikkuisille! :)
Phanny
Jousimies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 20:24, 31.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Voih. pakko kokeilla! 8-)
tosin mulla ei ole poikasia (vielä) :D
iiputti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 16:05, 24.08.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, Niipperi

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Se banaaninkuoresta tekeminen on kanssa oikein simppeliä n. litra vettä ja sokeripalaa vähän pienempi pala banskun kuorta. Tähän laitan vielä tilkan maitoa. Sitten seuraavana päivänä on valmista tarjoiltavaksi pikkuisille.
Elävänä ravintona likoeläimet ovat hyväksi siinäkin mielessä, etteivät pilaa vettä turhan paljon. Syömättä jääneet elelevät sitten altaassa kunnes joku nälkäinen sielu käy ne napsimassa masuunsa.
Likoeläinten rinnalla minä tarjoilen pari kolme ekaa viikkoa myös kaupallista poikashiutalemurskaa, sitä pölymäistä joka tarjoaa myös likoeläimille hyvän elelyalustan. Aika pian alkavat syödä sitäkin ja kolmeviikkoisille annan sitten vastakuoriutunutta artemiaa.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Kalafani 2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 09:03, 29.06.2005

Viesti Kirjoittaja Kalafani 2 »

Jousimies kirjoitti:Mikä on määrä vettä johon tippa kermaa laitetaan? litra, kymmenen litraa?
se on tippa kermaa noin 50l.
Jousimies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 20:24, 31.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Ja onko tippa kuinka paljon sitten?
UIS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 10:18, 27.06.2005

Viesti Kirjoittaja UIS »

Haluaisin kysyy, että kuinka kauan se likoeläinviljely oikein kestää, että sen voi tarjoilla poikasille? Mulla on jo 2 päivää ollut kypsymässä voinko tarjoilla sen jo poikasille ? Mulla on n.3 päivän ikäisiä kääpiörihmakalan poikasia.
iiputti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 16:05, 24.08.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, Niipperi

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Voit antaa.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
sammari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 22:23, 05.07.2005
Paikkakunta: Satakunta/Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja sammari »

Kuivia heiniäkin voi laittaa lämpimään veteen, tai salaattia. Jos uskaltaa niin ne voi laittaa suoraan akvaarioonkin.
aqua-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 20:08, 18.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja aqua- »

voiko likoeläimiä antaa pieenille leobardimonnisen poikasille? Pystyykö niitä mitenkään näkemään? :roll: Paljonko kannattaa tarjota. Mulla on 14 3pv:n ikäistä leobardimonnisen poikasta, ja tähän asti olen ruokkinut nuutä kaupasta saatavalla "pölyruualla". :) Pitääkö veden olla kiehuvaa??
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Noista likoeläimistä sen verran, että kun ostin tässä aika pitkäaika sitten akvaarioon.fi nettikaupasta purkillisen niitä pelletti likoeläin ymppejä
ja tuossa kun vähän aikaa sitten pistin muovikannuun pystyyn tuon likoeläin viljelyksen ja kun tänään katoin huvikseen tonne kannuun niin sielä uiskenteli paljon semmosia harmaita pisteitä, eli voiko jotkut likoeläimet nähdä paljaalla silmällä?
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Kai niitä paljaalla silmällä pystyy näkemään. Koska minäkin olen nähnyt. Kuparimonnisten poikasia 3l karkkilaatikossa ja sinne alan likoeläimiä nyt kippaamaan. :D
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Valtterik
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 22:12, 07.12.2013

Re:

Viesti Kirjoittaja Valtterik »

Aqvaristi kirjoitti:Likoeläimiä saa helposti, kun lisää veteen esim. yhden tipan kermaa tai pienen banaaninkuoren palasen. Annos on valmis, kun suurin "sumennus" on poistunut.
Kaadetaanko se liemi sitten sellaisenaan poikasille vai kuinka?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mitä poikasia/paljonko/millaisessa litramäärässä
Valtterik
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 22:12, 07.12.2013

Re: Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja Valtterik »

Juuri kuoriutuvia keltabarbin munia hyvin tiheäsilmäisessä ehkä litran vetoisessa poikashäkissä joka on 420-litraisessa altaassa. Munia on joitakin kymmeniä.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Myönnän heti alkuun että en ole paras neuvoja tässä, mutta luulen että se häkki ei ole riittävän tiuha. Koska isommatkin poikaset siitä karkaa. Lisäksi likoeläinten antaminen sinne on aika huono juttu koska nekin karkaavat vedenkierron kanssa veks.Olisko ollut fiksumpaa siirtää ne vielä vaikka johonkin isoon rasiaan jota pitäisit siellä pytyn pinnalla. Jolloin ne ei karkaa, ja jolloin likoeläimet pysyy oikeassa paikkaa jne. Ne ei varmaan ruokaa myöskään heti tarvi, ennenkuin liikkuvat vapaasti eli etsivät sapuskaa (muistelisin että barbeilla tämä sama kuin esim taistoilla) Likoeläin liosta ei nyt varmaan paljoa tarvi tolle määrälle kerralla antaa, kukaan ei varmaan osaa sulle tarkkaa annosta antaa kun ei voi tietää paljonko esim sun likoeläintehtaassa on porukkaa, onko se teelusikka vai ruokalusikka. Tuosta kandee sitten siirtyä artemiaan jos saat niille ensin pikkasen kokoa että artemia mahtuu suuhun. Joku muukin vois varmaan koittaa jeesata.
Valtterik
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 22:12, 07.12.2013

Re: Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja Valtterik »

Nää on ekat munat joita koitan saada henkiin. mulla on 10- litraisia pikkualtaita, minisuodatin ja pieni ilmapumppu mutta niistäkin tuli niin hurjat kuohut että kokeilin tätä tiheäsilmäistä isossa kelluvaa ratkaisua.
Kiitokset vastauksesta, tutkin asiaa ja kokeilen. Katsotaan mitä tulee. Artemiavehkeet on valmiina jos sinne asti päästään.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Etsä suodatinta aluksi tarvi, kivi vaan pumpun perään(plus säädin letkuun ellei pumpussa ole) tekeen pikkasen liikettä että hapettuu vesi ja lämpö pysyy tasaisena. Suodatin on varma loukku vaikka kuinka vuorais sukkahousulla tms. Liian isossa vesimäärässä ei kande mun mielestäni lähtee kasvattamaan kun ovat pienen pieniä koska ruokinnan kohdistaminen vaikeutuu suhteessa. Artemian osalta huomannut että on parasta peittää reunat/varjostaa ja tuottaa valo vain ylhäältä. Jos siis poikaset hengaa pinnalla niin artemia pohjalla ei paljoa auta. Artemia kuitenkin laskee nopeasti pohjalle ellet pakota valolla sitä pintaan.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Siis kyllähän ilmapumppukäyttöistä suodatinta voisi käyttää. Jos virtausta tulee liikaa, voi tehoa säätää ilmaletkua litistämällä. Toisaalta olen kyllä barbin poikasia kasvattanut aivan ilman suodatintakin ensimmäiset 40 päivää. Tosin vettä pitää vaihtaa päivittäin:

http://dawkinsiatambraparniei.blogspot.fi/
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

kirahvi1 kirjoitti:Siis kyllähän ilmapumppukäyttöistä suodatinta voisi käyttää. Jos virtausta tulee liikaa, voi tehoa säätää ilmaletkua litistämällä. Toisaalta olen kyllä barbin poikasia kasvattanut aivan ilman suodatintakin ensimmäiset 40 päivää. Tosin vettä pitää vaihtaa päivittäin:

http://dawkinsiatambraparniei.blogspot.fi/
Olipas muuten hyvin kirjoitettu, määkin tajusin kertalaakista. Mielenkiinnosta, noi on ilmeisesti pikkasen isompia kavereita jos kerta 1pv iässä ollaan jo luokkaa 4mm?
Sera L60 <3 [;)]
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 20:43, 19.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Likoeläimet? Apua!

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Miten ne likoeläimet on sinne kermaan alunperin päässeet?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”