Lakritsirihmakala?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mik
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 14:12, 31.10.2001

Lakritsirihmakala?

Viesti Kirjoittaja mik »

Mikä ihme on lakritsirihmakala? Tietääkö kukaan tieteellistä nimeä taikka edes sukua? Tietenkin muukin informaatio on tervetullutta.

-mik-
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Lakritsirihmakala?

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

mik kirjoitti:Mikä ihme on lakritsirihmakala? Tietääkö kukaan tieteellistä nimeä taikka edes sukua? Tietenkin muukin informaatio on tervetullutta.

-mik-
Olisikos kyse tästä: Parosphromenus deissneri - Licorice Gourami
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
mik
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 14:12, 31.10.2001

Viesti Kirjoittaja mik »

Semmoisia ne olivat, luullakseni. Kiitos vaan linkistä. Nyt olen jo tilannut niitä itselleni 2 pariskuntaa. Joissain akvaarioliikkeissä on mieletön palvelu! Lupasivat nimittäin lähettää niitä toiseen akvaarioliikkeeseen, joka on minua lähempänä!

Ai, niin, kehuja sai antaa liikkeistä, joten kyseessä on Faunatar.

-mik-
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Paljon maksoit kaloistasi?
Etsin itse juuri samoja kaloja ja myös bettoja (nimikin jo kertoo sen).
Tiedätkö jotain klubia tai vastaavaa näistä fisuista?

Edit: Muokattu selkeämmäksi. Pehis
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

muuten

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Kaloista löytyy englanninkielellä tietoa uudessa tropical fish hobbyistissa jota myydään ainakin stokkalla ja joissain kirjakaupoissa 6€ hintaan
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Lakritsirihmakala?

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Minäpä nostan tätä nyt.

Itse en ehkä vielä ole ostamassa mutta mikä tämä laji siis on? Linkki ei toimi enää. Näen kuitenkin silmissäni suklaarihmakalan, mutta mustan sellaisen. Onko kyseinen laji siis kuvaukseni mukainen? Miten näitä hoidetaan? :)
KalaH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 929
Liittynyt: 16:30, 31.01.2010
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Lakritsirihmakala?

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Butterflies kirjoitti:Minäpä nostan tätä nyt.

Itse en ehkä vielä ole ostamassa mutta mikä tämä laji siis on? Linkki ei toimi enää. Näen kuitenkin silmissäni suklaarihmakalan, mutta mustan sellaisen. Onko kyseinen laji siis kuvaukseni mukainen? Miten näitä hoidetaan? :)
Kala on nykyisin nimeltään lakritsigurama ja se muistuttaa paljon muita pieniä guramilajeja, kuten ruosteguramia. Väritys on aika tylsän mustavalkoraidallinen, evissä hennosti jotain väriä. Kalalaji on pienikokoinen noin 4 cm, mutta silti käytökseltään mielenkiintoinen reviirikala ja muistaakseni suuhautoja. Toivottavasti tästä oli jotain apua. :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Lakritsirihmakala?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Tähän ketjuun on hyvä varmaan jatkaa lakupohdintoja. Mulle on tilattuna kuusi lakritsiguramia ja mietin kumpaan kahdesta altaasta sijoitan ne a. aluksi ja b. lopullisesti.

Mulla on siis tuore, juuri vedellä täytetty 54-litrainen allas, jossa ei tosiaan vielä asu ketään. Siellä on ainoastaan aika suuren alan altaasta täyttävä hieno juurakko/puukepula ja sisustukseen tulee varmaan reilusti tammenlehtiä. Ongelmana lakritsiguramien asuttamisessa olisi, että allas on niin älyttömän tuore eikä siellä tule olemaan kasviviidakkoa hetkeen. Toisaalta ajattelin kypsyttää sen bakuvalmisteella enkä sotkea siihen mitään muista altaista - hyvä karanteenikippo siis, tällä hetkellä ei ole edes pohjamatskua vielä.

Toinen mahdollinen allas on tuo 98-litrainen, jossa on myös paljon kantoa ja aika hämyinen tunnelma. Siellä asustaa tällä hetkellä kuusiraitabarbeja ja piikkisilmiä. Allas on aika tasapainoinen, pyörinyt pitkään, ja siellä on kantojen lisäksi suodatinmattopintaa jonkin verran. Oletan, että nirsompikin kala löytää tuolta jotakin pientä evästä mitä napsia totutteluvaiheessa. Kuusiraidat vaan pitäisi varmaan siirtää sitten puolestaan pois tieltä tuonne 54-litraiseen. Lopullisessa versiossa voi tietysti olla niin, että osa lakuista asuu toisessa ja osa toisessa, koska kuusi nyt on aika suuri määrä (piti ottaa vähän extraa kun on sen verran herkkä kala).

Mites te suosittelisitte tekemään? Onko kuuden lakun asuttaminen 54-litraiseen pidemmällä tähtäimellä aateltuna mahdotonta?

Ja vielä: Akvaariokeskus sanoo lämpötilaksi 20-24, muualla oli 22-28 - mitähän tässä uskoisi? 98-litraisessa on 26 astetta, 54-litraisessa taas viileämpää.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Lakritsirihmakala?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Vastaanpa nopeasti vielä itselleni, että kyllä se on tuo 54 litraa kun näille säädän. Oon jo pitkään meinannu alkaa käyttää sadevettä ja sulattaa lunta 98-litraiseen, mutta kun se on toiminut ok hanavedelläkin niin en o saanu aikaiseksi. Tähän uuteen pyttyyn ei kyllä sit ainakaan pelnkää hanavettä vaihdella, sen verran on valjennut. Tietenkin alkuun haluan vaan pitää sintit hengissä, mutta kyllä olis makeeta saada ne myös lisimään myöhemmin!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”