Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Fisutar10 kirjoitti: Tummaevät taas tuntuvat lisivät helpoiten tai väri on dominoiva. Pitäisi hiven perehtyä noiden värien perinnöllisyyteen, miten periytyy tarkemmin.
En nyt muista mistä kaikkialta, mutta muutamasta tuutista olen ollut lukevinani että västäräkkipyrstö olisi dominoiva geeni ja ottaisi helposti vallan kannassa. Ite vähän välttelen mustaa väriä platyissani ylipäätään, kaiketi just tuon takia. Haluaisin sellaisen sunset/oranssi/punainen -kannan :).
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

kerttu kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti: Tummaevät taas tuntuvat lisivät helpoiten tai väri on dominoiva. Pitäisi hiven perehtyä noiden värien perinnöllisyyteen, miten periytyy tarkemmin.
En nyt muista mistä kaikkialta, mutta muutamasta tuutista olen ollut lukevinani että västäräkkipyrstö olisi dominoiva geeni ja ottaisi helposti vallan kannassa. Ite vähän välttelen mustaa väriä platyissani ylipäätään, kaiketi just tuon takia. Haluaisin sellaisen sunset/oranssi/punainen -kannan :).
Itse tykkään mustaeväisistä platyista ehkäpä eniten. Ja kyllä noita kaikkia näkyy ainakin toistaiseksi...katsotaan. Ei tarvitse kuin yhden pulleron tehdä poikasrypäs, niin nopeasti lukusuhteet muuttuvat akvassa. Mutta tykkään kaikista väreistä, kussakin omat puolensa. Tietysti, jos monta akvaa, voisi pitää eri värit erillään, mutta tylsän väristä, jos kaikki taas samanlaisia. Puolensa ja puolensa. Luultavasti kanta myös säilyisi enempi samanlaisena (homotsygotia), jos pitäisi erillään samat värit. Mutta tällä vielä mennään:).

http://fishybobo.deviantart.com/art/Sun ... -161366607
Ihan kiva auringonlasku-västis-pyrstö:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Askah »

Mustilla evillä:
http://s1306.photobucket.com/user/Unohd ... sort=3&o=0

Kuvasta varmaan huomaa, että on päässy syömisen makuun. :mrgreen:

Mustalla pyrstöllä:
http://s1306.photobucket.com/user/Unohd ... sort=3&o=1

Jälkimmäisen värimuunnos muistaakseni "Panda". Huomattavasti pienempi poikastuotanto.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Askah kirjoitti:Mustilla evillä:
http://s1306.photobucket.com/user/Unohd ... sort=3&o=0

Kuvasta varmaan huomaa, että on päässy syömisen makuun. :mrgreen:

Mustalla pyrstöllä:
http://s1306.photobucket.com/user/Unohd ... sort=3&o=1

Jälkimmäisen värimuunnos muistaakseni "Panda". Huomattavasti pienempi poikastuotanto.
Ihan nättejä. Tyttöhän voi olla täynnä poikasia, joten turha haukkua punkeroksi :P .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Askah »

Tyttö on kuvassa noin kahden kuukauden ikäinen. [;)] :mrgreen:
Fisutar10 kirjoitti: Ihan nättejä. Tyttöhän voi olla täynnä poikasia, joten turha haukkua punkeroksi :P .

http://s1306.photobucket.com/user/Unohd ... sort=3&o=0

Huomannu, että tuo mikkihiiri -kuvio periytyy jopa mustaeväisyyttä sitkeämmin. Ainakin näissä mun pienissä piireissä. Tosin en ole siirtäny synnyttäviä kaloja mihinkään, joten voi olla, että mikkihiirillä on ollu vaan tuuriakin.
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minullakin syntyy mikkihiiri-kuviolla varustettuja platyjä vieläkin, vaikka olen kantaa uusinut säännöllisesti ja mikkihiiret olivat ensimmäiset platyni noin neljä vuotta sitten. Tuntuu aika domonoivalta kuviolta, olen yrittänyt tarkoituksella vältellä uusia mikkihiiri kuvioisia, mutta silti niitä syntyy säännöllisesti vanhasta kannasta peräisin olevista kaloista.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla on yksi mikkihiirellä varustettu naaras, joka on kopio emostaan joka on jo kuollut. Yhden mikkihiiripyrstön se on saanu pulautettua, tosin ihan pienistä ei tietty vielä erota kuviota. Tuo oli vähän semmonen vahinko, että mikkihiirtä tuli messiin, mutta en voinu kieltäytyä kun sain lahjotuksena pari pulskaa hyvävointista platya joilla yhdellä oli tää kuvio.

Tänään katselin eläinkaupassa vaaleita platyja, olihan ne nekin hienoja. Siis vaalea etuosa ja musta takaa, mikä olikaan värityksen nimi... Samoin kurkin eläinlääkärin altaassa olevaa pulskaa ainokaista platya, sen sunsetin oisin mieluusti napannut omaan altaaseen jos ois ollut kaupan tai ois ees kehdannut kysyä, yksinkin kun oli.
nipukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:25, 25.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Varkaus

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja nipukka »

Meillä vedenvaihdon yhteydessä löytyi 4 pientä platyn poikasta :P
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Osaisko kukaan sanoa mihin platy kuolee kun se tavallaan vääntyy banaanille hyvin lyhyessä ajassa. Täysin terveenä polskutellut platy vääntyy kipparalle parissa päivässä ja menehtyy tämän jälkeen hyvin nopeasti. Leuan takaa etuevien kohdalta kala menee montulleen. Olen tätä aikaisemminkin kysynyt ja vastausta netistä etsiessä olen törmännyt tähän aiheeseen mutta missään ei ole syytä kerrottu tällaiseen kala kuolemaan. Viimeksi platy kuoli vanhassa akvaariossa noin puoli vuotta sitten ja nyt taas yksi kuoli samalla tavalla. Aina kun platy kuolee ne menee tällä tavalla. Kerran akvaarion isoin mamma platy vääntyi kipparalle pari kertaa mutta selvisi niistä mutta lopulta kuitenkin menehtyi. Kuva kertokoon enemmän.

Kuva
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
aquaristic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 15:39, 05.03.2013
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja aquaristic »

Meillä on tuolla akvaariossa nyt 8 platyn poikasta eli minkä ikäsinä niitä vois ruveta kaupittelemaan. 8O
63l ja isompaa tahdon.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Koomikko kirjoitti:Osaisko kukaan sanoa mihin platy kuolee kun se tavallaan vääntyy banaanille hyvin lyhyessä ajassa. Täysin terveenä polskutellut platy vääntyy kipparalle parissa päivässä ja menehtyy tämän jälkeen hyvin nopeasti. Leuan takaa etuevien kohdalta kala menee montulleen. Olen tätä aikaisemminkin kysynyt ja vastausta netistä etsiessä olen törmännyt tähän aiheeseen mutta missään ei ole syytä kerrottu tällaiseen kala kuolemaan. Viimeksi platy kuoli vanhassa akvaariossa noin puoli vuotta sitten ja nyt taas yksi kuoli samalla tavalla. Aina kun platy kuolee ne menee tällä tavalla. Kerran akvaarion isoin mamma platy vääntyi kipparalle pari kertaa mutta selvisi niistä mutta lopulta kuitenkin menehtyi. Kuva kertokoon enemmän.


Minä epäilisin kalatuberkuloosia. Mulla on kuollut myös kaloja samalla tavalla. Mitään varmaa diagnoosia ei kyllä saa ilman että tutkituttaa kalan...
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Kalatuberkuloosi voisi hyvinkin iskeä, varsinkin naarairaiden kohdalla. Poikimisrasitus voisi laukaista taudin päälle, lepovaiheesta. Entäs onko merkkiä ulko/sisäloisista? Meillä oli joskus pari vuotta sitten platyillä laihtumista, hankailua ja rihmaista valkoista ulostetta. Syötin parasite clear-kuurin ohjeiden mukaan ja kaikki oireet hävisivät :?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
aquaristic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 15:39, 05.03.2013
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja aquaristic »

Onko kellään oranssia platyä meillä on tuolla akvaariossa nimittäin sellainen platyn poikanen millä on punainen pää,keltainen pystö,harmaa keskivartalo ja mikki hiiri kuvio ja sellainen pilkku siinä keskellä kalaa siinä harmaalla osalla. :P
63l ja isompaa tahdon.
kastanja83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 16:07, 06.02.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kastanja83 »

Pitänee miunki liittyä tänne platy-porukkaan, kun vihdoin ja viimein olen niitä saanut. :) Ensimmäinen hammaskarppi-allas saatu pyörimään.

Akvaariossani asustelee tuxedoja, sinisiä platyja ja yksi sunset mikki hiiri platy. Poikasia on ehtinyt tupsahtaa muutamia. Osalla väritys on jo näkyvissä eli tuxedoja ja pari sinistä platya on kasvamassa.
Sitten siellä joukossa on kaksi harmaata poikasta. Ovat saman ikäisiä kuin nämä muut.

Minkähän värisiä niistä voisi isompana tulla?
Kehittyykö tietyt värit nopeemmin kuin muut?
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minulla sinisen ja esim. oranssin väristen platyjen poikasista osa on syntynyt melko harmaana ja värittömänä. Osasta on tullut sinertäviä, mutta valitettavasti osa varsinkin naaraspoikasista on jäänyt melko mitäänsanomattoman väriseksi :( Tämä ilmiö on ollut sinisten lisäksi myös vihreiden platyjen kanssa ongelmana.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
kastanja83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 16:07, 06.02.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kastanja83 »

Pitänee vain malttaa odottaa noiden harmaiden poikasten kasvamista, että tuleeko niihin minkälaista väriä. Ovat pidempi eväisempiä kuin muut poikaset sekä kyljissä havaittavissa tummempia pystyraitoja.

Pensaikosta pongattu eilen pienen pieni väritön poikanen. :D Jännää seurata poikasten kasvua ja värien kehittymistä, kun ei tiedä millaisia geenejä värien osalta vanhemmat kantavat.
Kolgrim
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 22:20, 30.07.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Kolgrim »

Mulla 4 platyä(etsivät uutta kotia nopeasti) Ekat kalat mitkä hommasin ja luulin et ne oli uroksia:( Nyt sit tännään huomasin 2 poikasta altaassa ja olin jo siinä kohtaan päästänyt miekkapyrstöt altaaseen totutuksen jälkeen ja totesin harmikseni et ei näin huonoo tuuria voi olla. No nyt platyt etsii uutta kotia ennenku noi miekat ja platyt lisääntyy:( Ja toista allasta ei ole...
teisa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 15:14, 14.08.2005

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja teisa »

Millä olette kovettaneet platy purkkienne vedet ja paljonko tuo GH teillä on.. Täällä 375l purkki ja nyt GH 7 pintaan ja tarkoitus nostaa sitä vielä. Kovettajana AquaDur plus... Altaassa 4 platya ja 4 mollia... Onko täällä Mikkelin lähistölä olevia harrastajia joilta voisi poikasia saada?? Olen kyllä hyvinkäällekin tulossa ens kuussa jos siellä päin poikasia olisi myytäväksi saakka.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

teisa kirjoitti:Millä olette kovettaneet platy purkkienne vedet ja paljonko tuo GH teillä on.. Täällä 375l purkki ja nyt GH 7 pintaan ja tarkoitus nostaa sitä vielä. Kovettajana AquaDur plus... Altaassa 4 platya ja 4 mollia... Onko täällä Mikkelin lähistölä olevia harrastajia joilta voisi poikasia saada?? Olen kyllä hyvinkäällekin tulossa ens kuussa jos siellä päin poikasia olisi myytäväksi saakka.
Itse olen käyttänyt Seachem Equilibrumia http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0116044301, mutta varmasti muitakin vaihtoehtoja on. Moni käyttää kipsiä. Itse en uskalla/halua käyttää kuin akvaariotuotteita. Kipsiä on kyllä esim. Satekin akvaarioon soveltuvaa.

Itse pidän platyja ja molleja GH 4-5. Ja ovat minusta viihtyneet erinomaisesti - lisivät ja ovat vilkkaita ja pulleita. Kuin piraijalauma liikenteessä. :D Ostin kannat pehmeän veden kantoina. Olivat ok kyllä GH 2 tietämillä, mutta kun lisäsin tuota mineraalilisää, havaitsin erityisesti mollien hyötyvän siitä ja lisääntyminenkin tehostui. Platyilla ei niin selvää muutosta, mutta hyötyivät nekin.

Huomioisin kun säätelee GH:ta, että tekee sen hitaasti. Myös kysyisin ehdottomasti aina ostaessa, missä GH:ssa ovat olleet, ettei tule suurta muutosta. Kun platyja/molleja on viljelty kauan, on erilaisia vesiarvoja varmasti viljelyssäkin tietyissä rajoissa käytetty ja fisut sopeutuneet syntymävesiarvoihin. Suoraan luonnosta pyydystetyt lajit oma juttunsa (kunnioittaisin puhtaasti luonnon vesiarvoja).

Varjon kirjan mukaan platyilla GH 5-20. Jostain syystä kirjassa pitäisi tulkita kai alle 5-20 (liekö painovirhe). Joka lähteessä hieman eri arvoja. Mutta perinteisesti pidetään kovan veden lajina, mutta tuo alapään kovuus ei kovin korkea ole ja tosiaan huomioisin hieman missä vesiarvoissa ovat kasvaneet.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

teisa kirjoitti:Millä olette kovettaneet platy purkkienne vedet ja paljonko tuo GH teillä on.. Täällä 375l purkki ja nyt GH 7 pintaan ja tarkoitus nostaa sitä vielä. Kovettajana AquaDur plus... Altaassa 4 platya ja 4 mollia... Onko täällä Mikkelin lähistölä olevia harrastajia joilta voisi poikasia saada?? Olen kyllä hyvinkäällekin tulossa ens kuussa jos siellä päin poikasia olisi myytäväksi saakka.
Mulla on platyt kovuudessa 7-10, en ole nyt mittaillut hetkeen. Se vähän vaihtelee, mutta hitaasti, sen mukaan miten usein vettä vaihdan ja miten tarkasti aineet mittailen. Minäkin käytän equilibriumia, ja lisäksi nostan KH:ta ja pH:ta hitusen ruokasoodalla (meillä on tosi pehmeä kaivovesi).

Ja olen Mikkelistä tai vähintäänkin lähistöltä :D. Mulla vaan ei tällä hetkellä ole ylimääräsiä platyja, eikä ihan heti tulossakaan koska joukosta puuttuu koiraat kokonaan. Voin kuitenkin ilmotella, kun jossain vaiheessa väestöräjähdys taas alkaa, jos haluat :).
teisa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 15:14, 14.08.2005

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja teisa »

tässähän se ongelma onkin kun kysyin liikkeestä ja heidän purkissaan oli GH 3-4 paikkella kun katsoivat altaasta mutta mitää tietoa ei ollut missä ne olivat sitä ennen olleet ;) Nyt sit kokeilen tuota 9-10 ja katsellaan mitä tykkäävät.. Ja joo ihan pikkuhiljaa olikin tarkoitus sitä nostaa ;)
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Liityn kerhoon! Nyt on neljä oranssia poitsua polskimassa kotona. Tuossa on yksi isäkala ja sen kolme jälkeläistä. Ovat kyllä hauskoja veijareita!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Voi että nuo platyt ovat kivoja! Ruoka-aikaan käy hurja kuhina, ovat saaneet milliksiinkin ihan uutta eloa. Ovat nyt siis toistaiseksi samassa altaassa hohtomillishybridien kanssa ja saavat ollakin siellä jonkin aikaa. Isäkala tuntuu höykyyttävän jonkin verran poikiaan, olisiko tässä nyt sitten laajemman parven tarvetta? Vai kokoerotko tuossa nyt sitten tökkivät? Milliksillä ei ole ollut minkäänlaista kahinaa koskaan, vaikka poikaporukassa asuvat. Tanssivat kyllä keskenään mutta eivät hätyyttämällä hätyytä. Tosin ei tuo isäpappa nyt ihan tappomeiningillä ole liikkeessä, joten mitään akuuttia kriisiä ei asian suhteen ole. Taitaa kuitenkin olla niin että parvikoon kasvattaminen helpottaisi yhteiseloa?

Katsokaapas muuten tätä http://www.akvarielagret.se/reptilkat/bilder/guppys.jpg tuo siis tästä vuoden 1930 katalogista http://www.akvarielagret.se/reptilkat/repkat.html . Saksassa ollut näköjään kuutta eri värimuotoa platyista tarjolla. Hinnastossa on merkintänä 1 bis 3 Mark. Mitähän meinaa ja mitä olisi euroissa? Värimuodoillakin on näköjään ollut hienot "tieteelliset" nimet niger, rubra, pulchra ja "Goldplaty" nimellä immaculatus. Trendikästä siihen aikaan?
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
risteytys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 19:04, 09.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja risteytys »

siis meil on 350l akva jossa on pehmee vesi ja platyt menestyy siel hyvin. meil on vaan oranssejaplatyja joilla on järettömän kokonen maha koskaöniil on poikasia siel mut ne ei ala poikimaan... tuntuu että ne poksahtaa. mitä pitäs tehä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ainakin kannattaa ruokkia runsaasti, etteivät jemmaa poikasia sen takia ettei riitä evästä. Muutoin en osaa sanoa kuin että viimesillään oleva platy todella saattaa näyttää hurjan pullealta ihan normaalistikin.

Onnistuin vissiin ostamaan eläinkaupasta platyn ilman että se oli sairas, sairastui tai sairastutti muita akvaarion kaloja! Nyt rasti seinään. No, en montaa kertaa ole eläinkaupan platyihin sortunut, mutta nyt halusin miesväkeen lisäystä yhden verran. Tää on hyvän kokoinen, punainen tai oikeastaan oranssi vaakaraidoilla (siis väri vähän häilyvä). Sen piti jotenkin olla punainen, mutta ei se sitten kotona olekaan ollut... Hieno väri kuitenkin, eikä mitään mikkihiiri- tai västäräkkikuviointeja.

Poikasia pukkaa puskista pitkästä aikaa, kun olen ruokkinut runsaammin. Yksi isommista poikasista onkin herrasplaty, vaikka alkuun katsoin että ei siellä yhtään miehiä ole joukossa. Ihan hyvä, mutta toisaalta sen vois kyllä vaihtaa johonkin toiseen poitsuun jos jostakin läheltä sais (mieluiten sellaiseen kunnon maatiaismalliin, perusoranssiin ja aika kookkaaseen).

Mulla on enää yksi platy siitä alkuperäisestä poppoosta, jonka pari vuotta sitten sain. Se on jo aika laiheliini ja vähän semmonen repale, kai sillä on jo sitten aika mukavasti ikää. Harmittaa, jos en enää saa haalittua tota perusplatya (mitä just suluissa kuvasin) mistään, koska ne on kaikkein siisteimpiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”