Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mertzi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 23:50, 13.05.2012
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Mertzi »

Täällä myöskin aivan hurahtanut platy harrastaja :)
Kiitos Fisutar10, jolta ensimmäiset upeat yksilöt muinoin hain! Ajan edetessä, on tullut hankittua kantaan uutta verta ja tässä muutama otos näistä uudemmista asukeista. Muinoin olin kovin vanoutunut vain ja ainoastaan ns. perusplatyvärityksiin mutta,
ei pitäisi ikinä sanoa ei ! Niin kuin kuvista humanette, kaukana on perusplatyn värityksestä nämä uudemmat asukkaat :D
Joidenkin värityksien nimistä en tiedä sanoa yhtään mitään, avuliaasti ottaisin tietoa vastaan, jos joku sitä minulle pystyisi kuvien perusteella antamaan! Mm. tuo huntupyrstöinen koiras ... onko hänelle jotain omaa nimitystä?

Neon RedTail Black Platy (yläpyrstö huntumainen) ?
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 9399_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 9079_n.jpg

Platy, tummat täplät jokin pippuriväritys ?
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 6130_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 6445_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 8804_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 0077_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 9683_n.jpg
KENNEL SKORPIKO´S
Miniature Pinschers
Kotona karvakuonoja sekä makeanveden akvakantaa 400L,100L ja 40L
risteytys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 19:04, 09.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja risteytys »

mulla on 5 platya. kolme niistä kuollu. niillä ei oo nimiä ja sitte vielä n 40 poikasta.
risteytys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 19:04, 09.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja risteytys »

Koomikko kirjoitti:Osaisko kukaan sanoa mihin platy kuolee kun se tavallaan vääntyy banaanille hyvin lyhyessä ajassa. Täysin terveenä polskutellut platy vääntyy kipparalle parissa päivässä ja menehtyy tämän jälkeen hyvin nopeasti. Leuan takaa etuevien kohdalta kala menee montulleen. Olen tätä aikaisemminkin kysynyt ja vastausta netistä etsiessä olen törmännyt tähän aiheeseen mutta missään ei ole syytä kerrottu tällaiseen kala kuolemaan. Viimeksi platy kuoli vanhassa akvaariossa noin puoli vuotta sitten ja nyt taas yksi kuoli samalla tavalla. Aina kun platy kuolee ne menee tällä tavalla. Kerran akvaarion isoin mamma platy vääntyi kipparalle pari kertaa mutta selvisi niistä mutta lopulta kuitenkin menehtyi. Kuva kertokoon enemmän.

Kuva
mulla kuoli milliksiä tolla tavalla
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Taas on pari platya kuolemassa samalla tavalla kuin tuossa kuvassa. Mitään ei taaskaan osaa tehdä. Olishan se kiva jos tietäisi mistä on kyse. Vois tehdä asialle jotakin
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minulle tuli ainoastaan kalatubi mieleen. Jos kala heikentyy jostain syystä ensi alkuun ja tubi alkaa tehdä tuhojaan heikossa yksilössä. Käsitykseni mukaan terveet kalathan voi porskuttaa ilman oireita tubista huolimatta :? Itselläni ilmaantui noita mysteerikuolemia aikoinaan, loppuivat myös yhtä mystisesti ajan kanssa.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Miksi tuo kalatubi iskisi vain akvaarion platyihin? Eräässä akvaariokaupassa näin tämmöisen platyn joka kärsi samalla tavalla. Kysyin asiasta mikä kalalla nahtaa olla. Vastaus oli että kala vaan voi huonosti eikä syö joten kuihtuu lopulta pois. Jos näin on niin voisi heittää jatko kysymyksen miksi kala voi huonosti eikä syö?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Mitäs muita kaloja on altaassa platyjen kanssa, mietin vaan olisiko platyt niitä herkempiä tubille altaassa? Minulla oli joskus v.2008 tuossa 165 litran seuralassa seeprakaloja. Muut kalat pysyivät terveinä (tetrat, monniset), mutta. seeprakalat kuolivat n. 1/2 vuoden sisään klassisiin tubioireisiin :?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

EELA:n mukaan 80 % akvaariokaloistamme kantaa kalatubia. Käytännössä on melko utopistinen haave edes kuvitella omistavansa tubitonta allasta, vaikka kaloissa ei olisikaan mitään oireita. Sairaiden kalojen päästäminen autuaimmille vesille ja uusien hankkiminen ei juurikaan auta, koska on lähes mahdotonta saada varmuudella tubittomia tilalle. Lottokupongilla olisi varmaan paremmat mahdollisuudet voittaa tässä arvonnassa.
Tuon perusteella jokaisessa akvaariossa on tubi eli myös minun akvaariossa. Jos platyjen kuolinsyy on tubi niin miksi platy on herkempi tubille kuin moni muu kala.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Mollis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 08:59, 25.06.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Mollis »

Koomikko kirjoitti:Osaisko kukaan sanoa mihin platy kuolee kun se tavallaan vääntyy banaanille hyvin lyhyessä ajassa. Täysin terveenä polskutellut platy vääntyy kipparalle parissa päivässä ja menehtyy tämän jälkeen hyvin nopeasti. Leuan takaa etuevien kohdalta kala menee montulleen. Olen tätä aikaisemminkin kysynyt ja vastausta netistä etsiessä olen törmännyt tähän aiheeseen mutta missään ei ole syytä kerrottu tällaiseen kala kuolemaan. Viimeksi platy kuoli vanhassa akvaariossa noin puoli vuotta sitten ja nyt taas yksi kuoli samalla tavalla. Aina kun platy kuolee ne menee tällä tavalla. Kerran akvaarion isoin mamma platy vääntyi kipparalle pari kertaa mutta selvisi niistä mutta lopulta kuitenkin menehtyi. Kuva kertokoon enemmän.

Kuva
Tämäpä kiinnostaisi myös minua! Juuri tällä tavalla multa on mennyt parin viikon sisällä kaksi platya ja kolmas näyttää pahan kerranlaihtuneelta ja alkaa myös vääntyä mutkalle. :( Miekkapyrstöt ja leveäevämollit voivat hyvin, myös viimeksimainittujen poikaset. Vaihdoin vettä viikko sitten lähes 1/3, reilusti vedenparannusainetta mukaan + vesiarvojen mittaukset + kovetukset ja tänään sama setti (liuskatesteillä ph n. 8, KH 7-8, GH n.7-8, NO2 0, NO3 n.10; lisäsin hieman enemmän kipsiä ja soodaa, että vesi olisi hiukan kovempaa; jostain syystä päässyt hiukan pehmenemään). Vesien vaihdon yhteydessä vesi oli hetken n. asteen viileämpää, mutta nostin lämmittimen tehoa hetkeksi, kun varsinkin platyt oleilivat sen vieressä. Nyt liikkuvat taas suht normisti. Lisäksi olen viikon verran antanut anti-bacteria -ruokaa, jota akvaliikkeessä kehotettiin epämääräisten oireiden ilmaantuessa antamaan. Mikä ihme syynä ja mikä avuksi??? Alkaa iskeä epätoivo näiden kanssa. :cry: Enää kolme platya kuudesta jäljellä, mutta kuinka kauan nekään... :(

Koomikko onko sulla vesiarvot + lämpötila pysyneet koko ajan tasaisena?
Mollis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 08:59, 25.06.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Mollis »

Kuoli sitten eilen se kolmaskin platy. :( Viikon verran kyllä taisteli ja esim. jaksoi aina tulla syömään ja olikin tosi nälkäisen oloinen. Yritin jopa antaa sille oikein nenän eteen ruokaa, jotta vahvistuisi, mutta eihän se (tietenkään) auttanut. Jokin sairaushan sillä varmaankin oli. Muilla ei mitään erityistä näy olevan, lisääntyvätkin taas, muut paitsi platyt. :?

Muuten, teillä näyttää veden KH olevan selvästi alempi kuin tuo mun n. 8. Onko tuosta nyt sitten haittaa platyille? Tosin kaupan platyaltaassakin KH oli aika korkea, viimeksi sieltä ostaessani jopa yli 10, kun sanoivat korallirouheen lisäämisen nostaneen sitä "vähän liikaa"... :?

Mä taidan kyllä tulla siihen tulokseen, sekä omien kokemusten että täältä lukemieni juttujen perusteella, että kaupasta ei platyja kannata ostaa, koska ne eivät selviä ja/tai tuovat mukanaan jotain, jonka johdosta altaan vanhatkin platyt kuolevat. :(
KVE
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:11, 20.11.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja KVE »

Karbonaattikovuudeksi riittää sama kuin muillekin, itse nostan sen neljän pintaan. Meillä kunnan vesi on sadevesipehmeää (kh ja gh molemmat reagoivat jo ekaan tippaan). Kokonaiskovuus on minulla 12-14, ph 7,5. Jos soodalla meinaa nousta ph liiaksi, jotta saavutan kh4:n, laitan tammenlehtiä sekaan laskemaan täsmänä ph:ta. Melkoista rakettitiedettä tämä välillä.

Ostin pienen (30l) altaan karanteeniksi/poikasaltaaksi. Ja voi tuska nyt tuota vedenvaihtorumbaa, kun vallan nitriitti tuppaa nousemaan. Altaalla ikää nyt 2kk. Kuormittamattomana oli jo puhdas, mutta 7 parisenttistä sinttiä sai aikaan sen, että pari kertaa päivässä saa olla veden kanssa luttaamassa. Kasvaisivat nyt pian myynti-ikään!
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

KVE kirjoitti: Ostin pienen (30l) altaan karanteeniksi/poikasaltaaksi. Ja voi tuska nyt tuota vedenvaihtorumbaa, kun vallan nitriitti tuppaa nousemaan. Altaalla ikää nyt 2kk. Kuormittamattomana oli jo puhdas, mutta 7 parisenttistä sinttiä sai aikaan sen, että pari kertaa päivässä saa olla veden kanssa luttaamassa. Kasvaisivat nyt pian myynti-ikään!
Minä vaihoin 20-litraisesta poikasaltaasta joka päivä n. 5 litraa vettä. Mutta musta kyllä tuntui, ettei ne poikaset siinä kauhean ripeästi kasvaneet, helpompi kasvattaa pääaltaassa.
Svanttefisu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 13:00, 07.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Varkaus

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Svanttefisu »

Mulla on 4 aikuista ja monta paikasta. Akvaario 180l ja poikaset selviytyvät hyvin ilman poikasallasta minulla. :D
180l kala-allas
KVE
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:11, 20.11.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja KVE »

Minä napsin väärän väriset eri altaaseen ja vien liikkeeseen myyntiin, kunhan kasvavat myyntikokoon. Semipoikasina ne on helppo ottaa ulos pääaltaasta, kun ne ovat niin uteliaita, että uivat itse haaviin ;) Pikkupoikaset saavat olla pääaltaassa ja aikuiset rokottavat poikuetta minkä rokottavat, lisääminen kun ei ole meille itse tarkoitus.
Sini84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 16:15, 08.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Sini84 »

Koomikko kirjoitti:Osaisko kukaan sanoa mihin platy kuolee kun se tavallaan vääntyy banaanille hyvin lyhyessä ajassa. Täysin terveenä polskutellut platy vääntyy kipparalle parissa päivässä ja menehtyy tämän jälkeen hyvin nopeasti. Leuan takaa etuevien kohdalta kala menee montulleen. Olen tätä aikaisemminkin kysynyt ja vastausta netistä etsiessä olen törmännyt tähän aiheeseen mutta missään ei ole syytä kerrottu tällaiseen kala kuolemaan. Viimeksi platy kuoli vanhassa akvaariossa noin puoli vuotta sitten ja nyt taas yksi kuoli samalla tavalla. Aina kun platy kuolee ne menee tällä tavalla. Kerran akvaarion isoin mamma platy vääntyi kipparalle pari kertaa mutta selvisi niistä mutta lopulta kuitenkin menehtyi. Kuva kertokoon enemmän.

Kuva
Hei!
Itsellänikin kuoli kesällä muutama platy juuri tuolla tavalla. Kyseessä on tietääkseni nimenomaan Kalatuberkuloosi.
Omistan Markku Varjon Akvaarion ensiapuoppaan, jossa on sairauksien määrittelytaulukko. Sen mukaan tuo tautiluokitus. Kirjan mukaan Kalatuberkuloosi on heikkoustauti, joka puhkeaa yleensä vain vesiolojen huonontuessa. Itselläni tautia esiintyi juuri kesälomani jälkeen, kun vedenvaihtoväli oli hieman venähtänyt. Normaalisti teen akvaariooni (55 litraiseen, jossa on platyja ja mollyja) osittaisen vedenvaihdon noin kahden viikon välein tai mielummin vähän useammin, kesällä aika venähti reiluun kolmeen viikkoon.
PaveTar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 17:22, 30.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja PaveTar »

Hei! :D

Voisiko joku kertoa miten kauan Platy elää?
Meiltä löytyy 63L millillä, 3 kissaa ja 1 Mäyräkoira:D
+Myydään 180L akvaario.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Google sanoo että Platy voi elää 4 vuotiaaksi hyvässä hoidossa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
PaveTar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 17:22, 30.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja PaveTar »

Ok kiitos tiadosta Koomikko! :)
Meiltä löytyy 63L millillä, 3 kissaa ja 1 Mäyräkoira:D
+Myydään 180L akvaario.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Toivottavasti ei mennyt ihan pieleen. Ei mulla platyt ainakaan 4 vuotta elä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kyllä mä olen ajatellu platyjen iän semmoseksi pariksi vuodeksi. Että kaksvuotias on jo ikäloppu. Yleensä ottaen synnyttävät kalat elää lyhyemmän elämän kuin kutevat, luin joskus jostain, vaan en toki edes muista että mistä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tässä pieni videopätkä platyista ja molleistani. Mollit ovat alkaneet lisääntyä tehokkaammin kuin platyt ja lienevät akvassani kilpailukykyisempiä.

Kasvattelen hieman vielä platy- ja mollikantaani, koska taloon tullee pari lisäkippoa. Mutta kohta pistelen myynti-ilmoakin varmasti.

http://www.youtube.com/watch?v=vDsTNBl5 ... e=youtu.be
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Voi vitsi millaisia molleja 8O Miten olet saanut niistä tuollaisia jötkäleitä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Luultavasti saavat hyvää muonaa ja usein, joska samassa kipossa on kasvavia helmipallonpentueita ja punaisia partiksia. Niitä varten ruokin mestaa useita kertoja päivässä.

Syötän myös pakastesurvareita, -artemiaa, -krillejä yms. Ja kesäkurpitsaakin järsivät. Syövät kaiken eteen laitetun ja ovat röyhkeämpiä kuin platyt. Näin ollen saavat muonaa paljon ja usein.

Vaihdan vettä myös lähes päivittäin kiposta. Suodatusta ja ilmastusta on reilusti. Eivät tunnu kovasta puhurista kärsivän, mutta ehkä pienemmäskin virtauksessa menisi.

Jengi on ostettu pehmeän veden kantana. Hieman laitan mineraalilisää. GH on 4-5. Ja kun laitoin mineraalilisää (Seachem Equilibrumia), alkoi paljon kovempi poikastuotanto ja poikaset kasvoivat paremmin. Mutta tuo pakastemuona myös pistää liikettä fisuihin.

Ollut terve ja huoleton kanta. Lyyrapyrstötkin alkavat hyvin lisiä:). Mielestäni poikasia jo tullut niistä kivasti. Toivottavasti meno jatkuu...nämä hammaskarpit ovat hieman mysteerisen oikukkaita. :?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Xiphophorus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 19:38, 15.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Xiphophorus »

Juuri tuli ostettua 5 platya ;)
54L
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Hurraatihurraa nyt löytyi suomalaisia, sinisiä platyja! Ovat vielä ihan pienen pieniä joten tein varauksen siksi aikaa kun sukupuolijakauma on selvillä. Jyväskylän Reporangasta siis löytyy. Tosi ihkuja, metallinhohtoisia, mikkihiirikuvioisia pienokaisia, en meinannut silmiäni uskoa kun näin ne. Nyt sitten vaan toivotaan, että kasvavat reippaasti ja pysyvät terveinä.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”