Yleinen keskustelu "milliksistä"

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ztiitu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 20:13, 23.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Yleinen keskustelu "milliksistä"

Viesti Kirjoittaja ztiitu »

En löytänyt täältä tälläistä yleiskeskustelua niin ajattelin aloittaa tälläsen. Eli millaisia milliksiä teillä on ja kuinka monta? Onko mahdollisesti tullut jopa perheenlisäystä?

Meillä on 10 millistä 140l akvassa ja asustelevat siellä 10 intiaanisulan, 2 monnin (kake ja sukka) ja 1 siniravun, rapen kanssa. Milliksistä 2 on uroksia ja muut naaraita. EIlen aamulla mies huomasi ruokaa antaessaan, että oli tullut poikasia, mutta ei ollut varma minkä kalan. Itse kun vilkasin niin näin 2 poikasta ja selvästi milliksien. Nyt mietin pitäisikö hommata sellainen verkkopoikasallas mitä voisi pitää tuon akvan yhteydessä. Nyt aamulla tosin näin vain yhden poikasen, joten onkohan muut poikaset sitten syöty ja selviääkö tuo poikanen kuinka pitkään tuolla..
144l akvaario. Asukkeina Rape sinirapu, 2 partamonnia- Kake ja Sukka, 9 miljoonakalaa ja 3 poikasta ja 10 intiaanisulkaa. Vuokraponina "Kassu"
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen keskustelu "milliksistä"

Viesti Kirjoittaja yepp »

Jos altaassa on tyttöjä ja poikia, niin sata varmasti tulee poikasia, oli vesiolot oikeat tai ei. Kannattaa sit vaan pitää huolta ettei mee kauheen sisäsiittoiseks se, alkaa tulee sairauksi herkästi. Ite en oo poikasallasta käyttänyt, kaks avainkirjoahventa kyl oon hankkinu vähentämään kantaa. :D
40+140+530 litraa
ztiitu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 20:13, 23.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu "milliksistä"

Viesti Kirjoittaja ztiitu »

Nyt aamulla oli yksi millis pois vahvuudesta.. taisi olla se synnyttänyt ja samalla saanu stressiä liikaa :( Eilen putsailin laatikkoa ja otin pienet sivuun etteivät menisi mukana ja kolme niitä pieniä oli :) Kyllä varmaan monnit, rapu, inkkarit ja muut millikset syövät pikkusia, jos saavat kiinni
144l akvaario. Asukkeina Rape sinirapu, 2 partamonnia- Kake ja Sukka, 9 miljoonakalaa ja 3 poikasta ja 10 intiaanisulkaa. Vuokraponina "Kassu"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleinen keskustelu "milliksistä"

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Meille tuli tossa noin viikko sitten 2u+4n parvi hohtomilliksiä. Niiden kanssa 54L allasta asuttaa punakotiloita ja kierteisiä ja tällä hetkellä kaksi pientä partamonnia. Partikset siirtyvät parin viikon päästä isompaan altaaseen, kun saan sen valmiiksi. Toistaiseksi ei ole ollut näkyvissä minkään näköisiä merkkejä lisääntymisestä, mutta no nuo sintit ovat vielä aika nuoria. 2 naaraista on jo täysikokoisia mutta kaksi, sellaisia vähän päälle sentin rääpäleitä.
"mitä, missä, milloin, koska?"
SaRuFa
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 13:59, 04.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Yleinen keskustelu "milliksistä"

Viesti Kirjoittaja SaRuFa »

Mun ekat millikset oli todella vanhaa kantaa (yli 20v sitten) ja sillon ne oli vielä sarjaa että elivät vaikka lasipurkissa ja lisääntyivät kuin.. noh, miljoonakalat :D
Huomannut tässä viime vuosina kun yrittänyt alottaa milleilyä uudelleen, että ovat nykyään niin paljon herkempiä, kun niitä on jalostettu ihan uskomattoman paljon. Eli pilalle on mennyt koko kala :(

Sattuman kaupalta löysin "villejä" kolumbialaisia miljoonakaloja, jotka näyttivät koko lailla samalta kun ihan aikanaan hankkimani miljoonakalat ja kun ovat pehmeän veden milliksiä, niin hankin niitä. Alkuporukka tais olla neljä naarasta ja kaksi urosta. Parhaimmillaan niitä oli nelisenkymmentä, asuvat siis 180l altaassa.
Nyt niitä on vain toistakymmentä, kun olen harventanut kantaa lahjoittamalla kaloja.
Ja lisääntymistahti oli alkuun hidas, naaraat synnyttivät vain muutamia poikasia, mutta ne olivat kooltaan suurempia kuin nyt myöhemmin syntyneet, joita taas ollut lukumääräältään enemmän.

Ja kyllä millisnaaraat tulevat kantaviksi hyvinkin nuorina, heti kun ovat sukukypsiä. Ja sen jälkeen synnyttävät pääsääntöisesti kuukauden välein eli kun on alkuun päästy niin poikasia tulee kyllä.
Nämä mun "villimillit" on siitä erikoisia että ne eivät osoita mitään hinkua poikastensa syöntiin, mitä taas kaikki muut kokeilemani millikset, myös hohtomillikset, ovat tehneet. Ja jos altaassa on muita kaloja, niin suurin osa pitää minkä tahansa kalalajin poikasia kelpona välipalana. Poikkeuksen tekee ainoastaan ihan puhtaat kasvinsyöjät. On vain ihmisen asia laittaa allas sellaiseen kuntoon, että siellä on poikasille suojaa jotta vahvimmat ja fiksuimmat saavat mahdollisuuden selviytyä. Itse en kannata poikasaltaita, koska haluan pitää lisääntymistoiminnan mahdollisimman pitkälle luonnollisena.
Poikasten selviytymistä edesauttaa tiheä pintakasvillisuus, koska ruskuaispussin kulutettuaan ne uivat pintaan ja oleilevat siellä. Itsellä millisaltaan pinnasta 1/3 on konnanputkea vapaasti kellumassa ja sieltä löydän varmimmin uudet asukkaat, lepäilemässä lehdillä tai uimassa juurien suojassa.

Milliksille kannattaa syöttää mahdollisimman monipuolista ravintoa, kerrallaan vähän mutta usein, koska niiden mahalaukku on n. nuppineulanpään kokoinen. Itse ruokin millikset kolme, joskus neljäkin kertaa päivässä ihan hyppysellisellä kuivamuonaa tai muutamalla surviaisen toukalla, joita millikset pystyvät syömään jo ihan pieninä, samaan tapaan kuin ihminen spagettia.
Kasvispitoisen ravinnon kiehautan ja hienonnan, puolikas herne on ihan sopiva kerta-annos, kun mulla sitten "jätepartio" eli sukaravut syövät loput mitä jää. (otan siis ihmisille keitetyistä kasviksista osan kaloille, en ala erikseen keittelemään puolikasta hernettä)
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Akvanisti jo yli 20v ajan.
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleinen keskustelu "milliksistä"

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

MIstä kaupasta sä löysit niitä pehmeän veden milliksiä?
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
SaRuFa
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 13:59, 04.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Yleinen keskustelu "milliksistä"

Viesti Kirjoittaja SaRuFa »

Aquariel kirjoitti:MIstä kaupasta sä löysit niitä pehmeän veden milliksiä?
Alkuporukka tais olla Helsingin Akvaariolinnasta, mutta Tampereella asuu kasvattaja ja ainakin kahdella kaverilla on omasta takaa vanhan kannan milliksiä.
Ite nyt oon tosta mun porukasta luopumassa kun otetaan tohon pikku altaaseen sittenkin tuliliskoja.
Ostaja porukalle on jo.
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Akvanisti jo yli 20v ajan.
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Yleinen keskustelu "milliksistä"

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Pariutuvatko millikset ristiin jonkun muun lajin kanssa? Minulla on yksi synnyttävä hammaskarppi (joka on jo synnyttänytkin, eli siihen asti määritys osunut oikeaan), jonka lajia en tiedä. En haluaisi sotkea sitä maatiaismilliksiini, jos se on joku muu. Onko riskiä?
Tuo on ns. rescue-kala, ja se on mulla tällä hetkellä vauvoineen ämpärissä, jossa on suodatin...
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Yleinen keskustelu "milliksistä"

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Ja ylläolevaan liittyen mulla on tosiaan kaverilta saatua maatiaiskantaa, kalanharmaita ja sitkeitä, tehokkaita lisääntyjiä- lisätietoja kysyttäessä, ja näitä on jo jkv jaeltu eri tahoille.
risteytys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 19:04, 09.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Yleinen keskustelu "milliksistä"

Viesti Kirjoittaja risteytys »

No oulun akvaariosopissa on ainaki myynnissä miljoonakaloja jotka on pehmeessä veessa. Siel on tosin kaikki kalat pehmeessä veessä mut hyvin ne siel elelee. Ostin sieltä miljoonakaloja ja laitoin omaan akvaan mutta ne kuoli hetki. Ostin toisenki satsin ja neki kuoli. Sitte sen myyjän kaa ihmeteltii ja syynä oli se ku mulla oli kovaa vettä eikä ne kalat oikee tykänny siitä. En sill viel tienny et ne on pehmeessä veessä ku ostin ne. Millisten poikaset kasvaa nopeemmin kovassa veessä ku pehmeessä ja muuteki on terveempiikovassa veessä ja piän kovass veessä ku poikaset tpsiaa kasvaa nopeempaa kovass veessä ku kasvatan aika paljo poikasii. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”